Vakken kiezen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Monieksintel

Vakken kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 18:12

Ik moet op school nu vakken kiezen,

ik ga NT doen met wiskunde A en m&O
nu twijfel ik als extra vak tussen aardrijkskunde, geschiedenis en tekenen.

Hebben jullie misschien tips want ik heb geen idee welke van de 3. Vind het allemaal erg leuk!

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:19

Het ligt er vooral aan wat je later wilt gaan doen. Even ter zijde, kun je NT doen met wiskunde A? Voor NT moet je toch altijd wiskunde B kiezen?

Edit: Ik heb het formulier ook pas geleden ingevuld, ik twijfel ook nog hoor. ;) Als ik jou was zou ik geschiedenis kiezen maar het is wel verstandig rekening te houden met je studiekeuze.
Laatst bijgewerkt door FlameHorse op 05-02-16 18:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Willemijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:19

weet je al wat je later wilt worden of in elk geval een beetje een
idee? ik zou kiezen wat daar het meeste bij aansluit.

Tekenen is hartstikke leuk maar je hebt alleen iets aan als je naar
de kunst academie gaat.

Het is helaas mijn fout geweest om als extra vak een pret vak te
kiezen, maar als ik het over zou doen had ik voor een nuttiger vak
gekozen.

enamorada

Re: Vakken kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:21

Aardrijkskunde en tekenen heb je even botweg gezegd geen drol aan. Ik zou geschiedenis kiezen als ik jou was, maar het ligt er natuurlijk helemaal aan waar jouw interesses verder liggen :)

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:23

NT met wiskunde A is niet mogelijk, NT is altijd met wiskunde B. Bij NG daarintegen kan je wel WisA kiezen.
Ik zou inderdaad een vak kiezen wat aansluit wat je later wil. Volgensmij hoef je tussen die drie volgensmij niet te kiezen, want (bij mij iig) je hebt: Gemeenschappelijk deel, profiel deel (Natuurkunde en scheikunde), keuzeprofieldeel (Bio, WisD, Informatica, Natuur leven en technologie) En je keuzedeel met "de rest" waar je dus M&O hebt.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:24

Ik weet niet of het op elke school zo is, maar als ik NT wil gaan doen MOET dat met wiskunde B.
Verder zou ik kiezen voor het vak wat ik het leukst vind of het best kan.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:24

Weet je al welke studierichting je wilt kiezen na je middelbare school? :)

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:25

N&t en wiskunde A? Dat kan toch niet...
Maargoed dat terzijde. Wat wil je later gaan doen.... Denk dat je het meeste aan geschiedenis hebt. Ik heb ook pas mijn profielkeuze formulier ingeleverd maar twijfel ook nog hoor.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:26

guusje_h schreef:
Aardrijkskunde en tekenen heb je even botweg gezegd geen drol aan. Ik zou geschiedenis kiezen als ik jou was, maar het ligt er natuurlijk helemaal aan waar jouw interesses verder liggen :)

Ik vind aardrijkskunde juist best leuk en nuttig. Je leert gewoon veel verschillende dingen over hoe de aarde en de samenleving etc. in elkaar zitten, dus echt weggegooide kennis vind ik het niet. :)
Tekenen/kunst viel mij wel tegen. Hangt ook een beetje van de docent af. ;)

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:29

Deoiridh schreef:
guusje_h schreef:

Ik vind aardrijkskunde juist best leuk en nuttig. Je leert gewoon veel verschillende dingen over hoe de aarde en de samenleving etc. in elkaar zitten, dus echt weggegooide kennis vind ik het niet. :)
Tekenen/kunst viel mij wel tegen. Hangt ook een beetje van de docent af. ;)

Ik bedoel het meer in de zin van dat er echt weinig studies zijn waarbij aardrijkskunde vereist is. Ik ben er in ieder geval geen één tegen gekomen :) Daarbij is naar mijn mening geen enkel vak weggegooide kennis.

Deoiridh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:34

Daar heb je inderdaad gelijk in. Geld datzelfde eigenlijk niet voor geschiedenis?
Ik merk zelf dat ik het best fijn vind dat ik AK gehad heb, bij natuur-achtige studies vind ik het wel een fijne achtergrond, maar het is niet zo dat mensen die het niet gehad hebben een achterstand hebben ofzo. :)

FlameHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:37

Bij de meeste studies is er geen specifiek profiel vereist. In principe kun je met NT of NG (bijna) alle studies volgen. Uiteindelijk zal het niet zoveel uitmaken wat je kiest denk ik.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 18:41

Tip: kies écht, écht, écht wat jíj wil en wat jíj leuk vindt.
Niet wat iemand anders zegt of wil!

elise21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 19:29

N&T kan volgensmij alleen met wiskunde B, zoals anderen hier al zeggen.
Dan heb je nog de profielkeuze biologie of wiskunde D.
Als het goed is heb je dan nog je vrije deel over, waar bij N&T voor 1 vak plaats is. In jouw geval is dat M&O als ik het goed begrijp?

Verder ligt het er echt aan wat je wil. Aardrijkskunde en tekenen worden nergens verplicht gevraagd op universiteiten. Geschiedenis weet ik niet. Bij een natuurprofiel sluit natuurlijk wel het best aardrijkskunde aan, maar dat is alleen handig en niet verplicht.
Wat ik hoor (4e klas) is dat tekenen heel erg tegenvalt vanwege de theorie. Aardrijkskunde is bij ons op school erg veel evenals geschiedenis.
Kijk wat je het best ligt en je het leukst vindt :)

Monieksintel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 22:21

inderdaad met wiskunde B.

Ik wil graag iets met dieren doen zoals diergeneskunde of dierwetenschappen.

Maar wat kan je allemaal met geschiedenis?
tekenen is inderdaad leuk maar nu ik hierboven lees dat je er niet zoveel aan hebt denk ik dat ik inderdaad beter ak of geschiedenis ga kiezen.

maar weet iemand wat je precies aan geschiedenis hebt?

en dat ik moet kiezen is inderdaad waar maar ik vind het allemaal erg leuk!

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:24

Op zich heb je qua studie mogelijkheden niet veel extra bij geschiedenis, want je mag het zelfs studeren als je het niet in je pakket hebt. Ik heb wel spijt dat ik het niet heb gekozen, want het draagt wel bij aan je algemene ontwikkeling. Realiseer je echter wel dat het een erg groot vak is, het is namelijk ook het verplichte profiel vak bij EM/CM, net zoals scheikunde bij NG/NT. Tenminste, bij ons op school hebben veel wel moeite met geschiedenis als 2e of 3e keuzevak, omdat het ontzettend veel werk is. Aardrijkskunde is wat dat betreft iets meer een 'keuzevak', bij ons ben je daar wat minder tijd aan kwijt.

Kies vooral wat je zelf leuk vindt!

Monieksintel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 22:26

dat het echt veel groter was had ik nog niet aangedacht dankjewel!

Ik ga binnenkort ook aan allebei de docent vragen om wat informatie over het vak aangezien ik het echt niet weet

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:27

Monieksintel schreef:
dat het echt veel groter was had ik nog niet aangedacht dankjewel!

Ik ga binnenkort ook aan allebei de docent vragen om wat informatie over het vak aangezien ik het echt niet weet

Dat is slim, heb je verder ook een decaan waar je terecht kunt? Wij hadden allemaal verplicht een gesprekje met de decaan voor het kiezen van je pakket.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:28

Kijk anders eens naar de toelatingseisen voor verschillende studies en baseer je keuze daarop. Ik heb N&T en N&G met economie in het vrije deel gekozen destijds en dan kun je dus echt overal nog terecht. Ik ken meerdere mensen die niet zomaar de studie konden doen die ze wilde doen omdat ze niet de goede vakken hadden, dat lijkt me toch behoorlijk zuur.

Monieksintel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 22:29

[/quote]

Dat is slim, heb je verder ook een decaan waar je terecht kunt? Wij hadden allemaal verplicht een gesprekje met de decaan voor het kiezen van je pakket.[/quote]

ja! Ik moet binnenkort mijn voorlopige keuze aangeven en daarna krijgen we een gesprekje en dan moet je je echte keuze maken. Als ik bij de voorlopige nog niet weet vul ik ze denk ik allebei in en dan even kijken met docenten/decanen wat het handigst is

Monieksintel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 22:30

Nies_ schreef:
Kijk anders eens naar de toelatingseisen voor verschillende studies en baseer je keuze daarop. Ik heb N&T en N&G met economie in het vrije deel gekozen destijds en dan kun je dus echt overal nog terecht. Ik ken meerdere mensen die niet zomaar de studie konden doen die ze wilde doen omdat ze niet de goede vakken hadden, dat lijkt me toch behoorlijk zuur.

daar heb ik naargekeken maar bij bijna alle studies met natuur/dieren heb je geen ak en geen gs nodig.
Maar het zou wel zuur zijn ja

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:31

Is biologie niks om er bij te kiezen? :)

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:32

dreamheart schreef:

Dat zal standaard in haar profiel zitten.

Met jouw pakket (je hebt dus wis B ipv A?) kan je in principe bij bijna elke studie terecht. Je hebt ongeveer dezelfde als ik, maar ik heb dan nog Latijn en Duits erbij.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-16 22:36

Dan zou ik gewoon kiezen wat je het leukst en/of makkelijkst vindt.

Monieksintel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-16 22:42

dreamheart schreef:

Ik heb bio standaard. Daar ben ik blij om want dat is mijn lievelingsvak! :) *\o/*