Vorig jaar heb ik mijn MBO opleiding niveau 3 succesvol afgerond. Ik vond mijzelf nog te jong om echt aan het werk te gaan en wil waarschijnlijk nog HBO gaan doen, dus had toch nog MBO 4 nodig.
Ik ben een opleiding gestart waar ik niet veel verwachtingen van had, maar wel dacht dat ik het leuk zou vinden.
Echter na een paar maandjes bleek het allemaal zo enorm tegen te vallen! Ik leerde er niets, we deden werkelijk niets op school en het voelde enorm nutteloos. De klas was rot, de leraren konden de klas niet aan, we hadden amper nuttige lessen en alles was onduidelijk en slecht geregeld.
In november heb ik mij uitgeschreven op DUO voor de opleiding. En ik heb mij meteen aangemeld voor een volgende opleiding, die volgend schooljaar begint.
Mijn studiefinanciering is dus stopgezet, evenals mijn studentenreisproduct.
Maar het blijkt nu dat ik wél het lesgeld voor het héle jaar moet betalen. Dat komt uit op zo'n 1300 euro voor dit jaar. Dat betekend 108 euro ongeveer per maand. En voor mij is dat best veel geld.. In combinatie met een eigen paard en alle kosten die daarbij horen, plus kosten voor mijn telefoon abonnement en verzekeringen etc.
Ik had ooit gehoord dat als je stopte met de opleiding voor 1 februari, je niet meer hoefde te betalen. Maar blijkbaar is dat of veranderd of ik heb het verkeerd gehoord.
Mocht ik echt nu het hele schooljaar nog moeten betalen, is dat natuurlijk maar zo, ik kan er dan toch niets meer aan doen. Maar ik zou flink balen! Want ik krijg geen studiefinanciering meer maar moet wel betalen? Dat is toch enorm krom.. Alsof ik een geldboompje in de tuin heb staan!
Maar goed, misschien zijn er mensen op Bokt die hier een beetje verstand van hebben? Ik heb DUO ook al een mailtje gestuurd.