Keuze maken tussen HBO en WO.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eunomia

Keuze maken tussen HBO en WO.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 15:17

Lieve Bokkers,

Ik zit in het eindexamenjaar van het VWO en ik weet eigenlijk al zeker dat ik Lerares Duits en/of Lerares Nederlands wil worden. Nu zit ik alleen in dubio of ik voor de HBO-opleidingen Leraar Duits en Leraar Nederlands ga of dat ik een keuze ga maken tussen Duits en Nederlands en toch voor een WO-opleiding ga.

De universiteit spreekt mij ontzettend tegen en het liefst ga ik zelf dan ook naar het HBO. Dan zou de keuze dus makkelijk gemaakt zijn, maar zowel mijn docent Duits als mijn docent Nederlands zegt dat ik goed moet nadenken over deze keuze. Volgens hen word ik namelijk een betere lerares door wél voor een universitaire studie te gaan. Daarnaast geven zij ook aan dat zij met mijn werkhouding en cijferlijst verwachten dat ik het op het HBO (te) makkelijk ga krijgen.

Uiteraard heb ik hier ook over gesproken met mijn decaan en zij geeft aan dat zij verwacht dat ik het op het HBO meer naar mijn zin ga hebben. Ik wil namelijk leraar worden en vind het dan leuk om Duits en Nederlands te gaan geven, maar ik hoef bijvoorbeeld geen neerlandicus te worden want daar liggen mijn interesses niet. Daarnaast bieden de opleidingen Leraar Duits en Leraar Nederlands mij hoogstwaarschijnlijk voldoende uitdaging doordat ik 'extra' werk ga krijgen door twee opleidingen te gaan doen en ga ik me dus echt niet vervelen volgens haar.

Kort samengevat: het praktijkgerichte werken van het HBO spreekt mij erg aan en deze opleidingen maken mij echt tot leraar. De universiteit spreekt mij totáál niet aan, maar zal mij misschien wel tot een betere lerares maken dus is het overwegen waard.

Misschien een belangrijk detail: ik wil geen bovenbouwdocent worden, dus mijn 1e graads bevoegdheid is geen must.

Nu vroeg ik me eigenlijk af of er hier mensen zijn die voor dezelfde keuze staan of hebben gestaan en wat jullie zouden adviseren in mijn situatie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:23

Als de universiteit je niet aanspreekt zou ik het zeker niet doen! De motivatie om te studeren zal snel zoek zijn als je daar over eindeloze woordenlijsten en ellenlange teksten gebogen zit.

Die zal je in HBO ook krijgen, maar toch in mindere mate. HBO is veel praktischer, uni is meer denk- en blokwerk.

Gewoon je gevoel volgen dat is in dit geval het beste denk ik!

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:24

In mijn omgeving zie ik veel wo'ers stranden en uiteindelijk overstappen naar het hbo. Ik heb zelf met veel gemak mijn havo gehaald, hbo was achteraf/ vergeleken met anderen niet keihard werken. Maar ik heb het super naar mijn zin gehad.
Stiekem heb jij je keuze al wel gemaakt volgens mij. Als je in 1 jaar je P haalt kun je daarna altijd nog overstappen naar de uni.
Ik vond zelf het leven als student wel best zwaar in het begin, en moest heel erg wennen. Toen was ik wel blij dat ik op het hbo zat, en niet op de uni.

Succes met je keuze!

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:27

Ik weet verder niks van WO opleidingen, maar ik zou eerder voor HBO lerarenopleiding gaan dan de WO variant die niet speciaal voor leraar worden is. Mijn vriend doet HBO leraar scheikunde en je ziet echt het omgaan met leerlingen goed terug komen in de studie.

Stel dat je alleen scheikunde gaat studeren en dan voor de klas gaat staan, dat kan fout gaan als je niet weet wat je doet. Overigens niet bij iedereen, er zijn mensen die het van zichzelf prima kunnen.

Ga gewoon voor wat je zelf leuk vindt. Mijn vriend loopt vanaf deze week stage op een school, hij vindt het nu al leuk. Hij was helemaal blij met zijn eigen postvakje en naambordje :o

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 15:28

Robin_S schreef:
Als de universiteit je niet aanspreekt zou ik het zeker niet doen! De motivatie om te studeren zal snel zoek zijn als je daar over eindeloze woordenlijsten en ellenlange teksten gebogen zit.

Die zal je in HBO ook krijgen, maar toch in mindere mate. HBO is veel praktischer, uni is meer denk- en blokwerk.

Gewoon je gevoel volgen dat is in dit geval het beste denk ik!

Bedankt voor je reactie.

Ik ben op het VWO best gewend om te blokken en dit kan ik ook echt wel, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat ik nu graag iets wil gaan doen. Daarnaast heb ik zelf het idee dat ik het 'leraar zijn' beter leer op het HBO omdat deze opleidingen gefocussed zijn op het vormen van leraren. Het is echter niet zo dat ik niet geïnteresseerd ben in Duitse cultuur of zoiets dergelijks (dit krijg je ook bij HBO) maar dit is voor mij meer bijzaak. Ik wil leerlingen Duits gaan leren en ik wil leren hoe ik de Duitse les tot een leuke les kan maken (idem voor Nederlands).

Bij de universiteit had ik bij binnenkomst al het gevoel dat dit niets voor mij zou zijn, maar ik vind het ook zonde om een mijn zes jaar VWO weg te gooien en dan een flut leraar te worden (even zwart-wit gezegd). Dat is de reden dat ik het overweeg, maar voor het motivatieverlies ben ik ook echt bang.

san4nie schreef:
In mijn omgeving zie ik veel wo'ers stranden en uiteindelijk overstappen naar het hbo. Ik heb zelf met veel gemak mijn havo gehaald, hbo was achteraf/ vergeleken met anderen niet keihard werken. Maar ik heb het super naar mijn zin gehad.
Stiekem heb jij je keuze al wel gemaakt volgens mij. Als je in 1 jaar je P haalt kun je daarna altijd nog overstappen naar de uni.
Ik vond zelf het leven als student wel best zwaar in het begin, en moest heel erg wennen. Toen was ik wel blij dat ik op het hbo zat, en niet op de uni.

Succes met je keuze!

Bedankt voor je reactie.

Ik denk ook dat ik het misschien wel makkelijk ga krijgen en niet zo hard hoef te werken, maar dat zie ik niet perse als 'probleem'. Ik ben erg perfectionistisch en ik denk dat het voor mij dan weer een uitdaging gaat zijn om alles zo goed mogelijk te doen.

Ik had zelf inderdaad ook het idee dat als HBO voor mij echt té makkelijk gaan zijn, ik na het behalen van mijn P altijd nog over kan stappen. Ook is het leven als student inderdaad erg wennen, dus dan is het misschien fijn als je je ook beter op je plek voelt. Ik voelde me op de HU meteen thuis terwijl ik op de UU de sfeer meteen verschrikkelijk vond. :+
Laatst bijgewerkt door Eunomia op 03-02-16 15:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: Keuze maken tussen HBO en WO.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:31

Je geeft je eigen antwoord al ;)
Je ziet WO niet zitten en wil ook geen Neerlandicus worden, maar een goede docent. Daar zijn de leraaropleidingen van het HBO voor. Je kan na je 2e graads doorgaan voor je 1e graads al je wil.
Je hebt echt geen WO nodig om een (goede) docent te worden.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 15:33

Riraito schreef:
Ik weet verder niks van WO opleidingen, maar ik zou eerder voor HBO lerarenopleiding gaan dan de WO variant die niet speciaal voor leraar worden is. Mijn vriend doet HBO leraar scheikunde en je ziet echt het omgaan met leerlingen goed terug komen in de studie.

Stel dat je alleen scheikunde gaat studeren en dan voor de klas gaat staan, dat kan fout gaan als je niet weet wat je doet. Overigens niet bij iedereen, er zijn mensen die het van zichzelf prima kunnen.

Ga gewoon voor wat je zelf leuk vindt. Mijn vriend loopt vanaf deze week stage op een school, hij vindt het nu al leuk. Hij was helemaal blij met zijn eigen postvakje en naambordje :o

Jij ook bedankt voor je reactie.

Mijn decaan gaf inderdaad ook aan dat de WO-opleidingen puur gericht zijn op Duits en Nederlands en de cultuur daarbij. De lerarenopleiding houdt zich heel erg bezig met didactiek. Na de WO-opleiding volg je natuurlijk nog wel een kopopleiding tot eerste graads leraar, máár ik denk dat je hier minder didactiek krijgt en dus het omgaan met leerlingen anders gaat.

Ik wil echt leraar worden en ik wil leren hoe ik de vakken waar ik heeeeeel enthousiast van word graag overbrengen op leerlingen. Leuk om allemaal extra's van/over Duitsland te leren, maar daar liggen mijn interesses toch niet echt.

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:34

Volgens mij heb jij jouw keuze al gemaakt. :j

Ik heb HAVO gedaan (VWO had ik gekund als ik iets harder had gewerkt, maar had geen ambities voor een WO opleiding) en ben vervolgens doorgestroomd naar het HBO. Weliswaar een hele andere richting dan jij, maar goed. Inmiddels heb ik deze HBO opleiding afgerond en zit momenteel in een schakeljaar voor een WO master. Vind het nu dikke prima op de universiteit, maar ik ben wel heel blij dat ik die vier jaar praktijkervaring ook op zak heb!

Omdat jij zegt dat WO je totaal niet aanspreekt en juist graag praktijkervaring wil opdoen, zou ik toch zeker voor HBO kiezen. Op mijn HBO studie zaten ook een aantal mensen die VWO hadden gedaan (en dat makkelijk gehaald hadden), maar die het niet per se makkelijker hadden dan ik. Natuurlijk verschilt dit per opleiding, maar ik denk niet dat je veel uitdaging gaat missen, juist omdat HBO veel meer praktijkgericht is.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 15:37

Goof schreef:
Je ziet WO niet zitten en wil ook geen Neerlandicus worden, maar een goede docent. Daar zijn de leraaropleidingen van het HBO voor. Je kan na je 2e graads doorgaan voor je 1e graads al je wil.

Bedankt voor je reactie. :)

Ik ga in ieder geval het speciale traject van de HU volgen als het HBO wordt en dus twee bevoegdheden halen (Leraar Duits en Leraar Nederlands). Of ik daarna nog mijn 1e graads bevoegdheid ga halen weet ik nu nog niet, maar dat is ook een optie inderdaad (al wil ik sowieso de onderbouw gaan lesgeven, dus is het niet per se nodig).

Het dikgedrukte vinden mijn leraar Duits en leraar Nederlands wel een beetje. Zij zeiden eigenlijk beide dat zij de kwaliteit van 'HBO-leraren' minder vinden doordat zij vakinhoudelijk minder kennis hebben, maar dit zijn dan ook beide leraren die alleen de bovenbouw (willen) lesgeven.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:38

Riraito schreef:

Ook op universitair niveau krijg je didactiek en moet je stage lopen als docent als je een bevoegdheid wilt. Dus ook daar kom je er tijdens je studie achter of je voor de klas kan staan.

Ik heb zelf tijdens mijn bachelor biologie een minor educatie gedaan. Heb nu dus een tweedegraads bevoegdheid.
Als ik je verhaal zo lees zou ik je aanraden om hbo lerarenopleiding te gaan doen. WO is ontzettend theoretisch, ik mis het praktische best wel en dan doe ik nog een redelijk praktijk gerichte studie. Op de uni ben je 2,5 jaar bezig met kennis vergaren en heb je een half jaar 'snelcursus' voor het vak van docent. Ik denk dat het op het hbo mooier verspreid is.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:38

Waarom staat het WO je tegen?

Ik denk dat het wel iets extra's geeft als je universitair bent. En je wilt liever geen bovenbouw doen, maar wie weet veranderd dat. Daarnaast kun je dan meer dan alleen leraar worden. Altijd handig voor een plan B.

Het punt van het lesgeven snap ik dan weer wel. Het lijkt me erg belangrijk dat je dat ook leert. Maar dat kan ook vast op een andere manier dan via een gehele hbo opleiding

Eigenlijk zijn beide keuzes prima. Ga je voor het hbo dan ga je recht op je doel af. Bij he wo dwaal je wat af, maar geeft wel meerdere opties.

Een dan nog. Je kan na een jaar je P halen en alsnog naar het wo gaan. Of na een jaa wo naar he hbo gaan met vrijstellingen misschien

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 15:39

Lian schreef:
Volgens mij heb jij jouw keuze al gemaakt. :j

Ik heb HAVO gedaan (VWO had ik gekund als ik iets harder had gewerkt, maar had geen ambities voor een WO opleiding) en ben vervolgens doorgestroomd naar het HBO. Weliswaar een hele andere richting dan jij, maar goed. Inmiddels heb ik deze HBO opleiding afgerond en zit momenteel in een schakeljaar voor een WO master. Vind het nu dikke prima op de universiteit, maar ik ben wel heel blij dat ik die vier jaar praktijkervaring ook op zak heb!

Omdat jij zegt dat WO je totaal niet aanspreekt en juist graag praktijkervaring wil opdoen, zou ik toch zeker voor HBO kiezen. Op mijn HBO studie zaten ook een aantal mensen die VWO hadden gedaan (en dat makkelijk gehaald hadden), maar die het niet per se makkelijker hadden dan ik. Natuurlijk verschilt dit per opleiding, maar ik denk niet dat je veel uitdaging gaat missen, juist omdat HBO veel meer praktijkgericht is.

Bedankt voor je toevoeging. :)

Er zijn natuurlijk veel meer VWO-ers die naar het HBO gaan, maar bij mij op school is dat een redelijke taboe dus dat maakt het ook wel wat lastiger, maar ik denk inderdaad dat ik de keuze voor mezelf ook wel gemaakt heb inderdaad. :o

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:40

Bekende van me is na z'n vwo begonnen aan hbo lerarenopleiding wiskunde. Heel bewust ook hbo omdat dit je nu eenmaal beter voorbereid op t onderwijs. Daarna heeft hij nog een master gedaan voor z'n 1e graads bevoegdheid. Lijkt mij een prima weg en vaak kan t ook nog versneld als je een vwo diploma hebt.

Voordeel van een hbo diploma is dat je ook echt geen 1e graads les mag geven, terwijl t met een 1e graads bevoegdheid vaak juist lastig is om onderbouw klassen te krijgen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 15:42

mooney schreef:
Riraito schreef:

Ook op universitair niveau krijg je didactiek en moet je stage lopen als docent als je een bevoegdheid wilt. Dus ook daar kom je er tijdens je studie achter of je voor de klas kan staan.

Ik heb zelf tijdens mijn bachelor biologie een minor educatie gedaan. Heb nu dus een tweedegraads bevoegdheid.
Als ik je verhaal zo lees zou ik je aanraden om hbo lerarenopleiding te gaan doen. WO is ontzettend theoretisch, ik mis het praktische best wel en dan doe ik nog een redelijk praktijk gerichte studie. Op de uni ben je 2,5 jaar bezig met kennis vergaren en heb je een half jaar 'snelcursus' voor het vak van docent. Ik denk dat het op het hbo mooier verspreid is.

Ik heb nu al zes theorie jaren en ben wel toe aan wat praktijk om het zo maar te zeggen. Ik denk daarom dus ook dat HBO beter aan mijn wensen voldoet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:42

Ik zou naar het HBO gaan. Daar krijg je meer praktijk en heb je al leerkracht zijnde wel nodig! (Heb zelf de Pabo gedaan). Je kunt altijd daarna nog een master of iets gaan doen :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 15:47

Joltsje schreef:
Waarom staat het WO je tegen?

Ik denk dat het wel iets extra's geeft als je universitair bent. En je wilt liever geen bovenbouw doen, maar wie weet veranderd dat. Daarnaast kun je dan meer dan alleen leraar worden. Altijd handig voor een plan B.

Het punt van het lesgeven snap ik dan weer wel. Het lijkt me erg belangrijk dat je dat ook leert. Maar dat kan ook vast op een andere manier dan via een gehele hbo opleiding

Eigenlijk zijn beide keuzes prima. Ga je voor het hbo dan ga je recht op je doel af. Bij he wo dwaal je wat af, maar geeft wel meerdere opties.

Een dan nog. Je kan na een jaar je P halen en alsnog naar het wo gaan. Of na een jaa wo naar he hbo gaan met vrijstellingen misschien

Ten eerste vind ik de sfeer op de universiteit al vreselijk, maar goed, daar moet ik misschien doorheen kijken. Daarnaast is mijn doel docent worden en dat ga ik met een WO-opleiding pas na drie jaar leren en dat betekent dus dat ik drie jaar lang moet studeren terwijl mijn interesses minder liggen bij de vakken die ik bij mijn WO krijg.

Ik ga deze opleiding doen omdat ik docent wil worden, ik wil verder geen neerlandicus of iets worden, dat weet ik echt 100% zeker. Daarnaast moet ik bij WO ook nog kiezen tussen Duits en Nederlands terwijl dat bij HBO voor mij niet nodig is.

Als ik toch de bovenbouw les wil gaan geven, kan ik altijd nog mijn 1e graads bevoegdheid halen, dus dat is voor mij geen 'voordeel' van de uni. :o

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 15:49

Als ik bovenstaand bericht zo lees dan heb je al een heel weloverwogen keuze gemaakt!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 15:50

miccamaaike schreef:
Bekende van me is na z'n vwo begonnen aan hbo lerarenopleiding wiskunde. Heel bewust ook hbo omdat dit je nu eenmaal beter voorbereid op t onderwijs. Daarna heeft hij nog een master gedaan voor z'n 1e graads bevoegdheid. Lijkt mij een prima weg en vaak kan t ook nog versneld als je een vwo diploma hebt.

Voordeel van een hbo diploma is dat je ook echt geen 1e graads les mag geven, terwijl t met een 1e graads bevoegdheid vaak juist lastig is om onderbouw klassen te krijgen.

Ik heb zelf ook het idee dat de HBO opleiding mij beter voor gaat bereiden op het onderwijs en dat is wat ik uiteindelijk wil bereiken.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 15:51

miccamaaike schreef:
Als ik bovenstaand bericht zo lees dan heb je al een heel weloverwogen keuze gemaakt!

Dat denk ik inderdaad ook. Ik merk alleen doordat ik door mijn leraren toch weer ga twijfelen. :P

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:01

xCarpediem schreef:
Goof schreef:

Ik ga in ieder geval het speciale traject van de HU volgen als het HBO wordt en dus twee bevoegdheden halen (Leraar Duits en Leraar Nederlands). Of ik daarna nog mijn 1e graads bevoegdheid ga halen weet ik nu nog niet, maar dat is ook een optie inderdaad (al wil ik sowieso de onderbouw gaan lesgeven, dus is het niet per se nodig).

Het dikgedrukte vinden mijn leraar Duits en leraar Nederlands wel een beetje. Zij zeiden eigenlijk beide dat zij de kwaliteit van 'HBO-leraren' minder vinden doordat zij vakinhoudelijk minder kennis hebben, maar dit zijn dan ook beide leraren die alleen de bovenbouw (willen) lesgeven.

Dat je minder vakinhoudelijke kennis hebt, is absoluut waar. Maar, toch heb ik zelf de HBO-docenten op mijn school altijd als beter ervaren. Ze hebben meer ervaring voor de klas (meer stages) en weten een stuk beter hoe je met jongeren om moet gaan. Daarnaast worden die docenten veel beter getraind in het ontwikkelen van leuke en interactieve lessen.
Vaak zijn het de WO'ers die uiteindelijk na een paar jaar overspannen thuiszitten omdat het toch allemaal niet zo eenvoudig blijkt als ze dachten...

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:11

Doen wat jíj wilt. En dat is, zo te lezen, hbo.

Ik kom zelf van het vwo en ben hbo gaan doen, ook om de reden van de praktijk en dat de studie beter aansloot bij wat ik wilde. Docenten en ook decaan wilden graag dat ik wo ging doen, maar nog geen seconde spijt gehad.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:16

Ik heb trouwens ook eerst twee universitaire studies geprobeerd. Vond het afschuwelijk en wil echt nooit meer terug. Doe nu een opleiding op het HBO, die wellicht wat aan de makkelijke kant is, maar voel me tenminste wel op mijn plek. En dat ik het niveau makkelijk aan kan, betekent ook niet dat je geen uitdaging kunt vinden. Mijn SLB'er probeert me steeds naar de uni te krijgen, maar heb haar intussen maar duidelijk gemaakt dat dat dus echt nooit meer gaat gebeuren :')
Kortom: Als je HBO wil doen, laat je vooral niet tegenhouden! Het is echt niet 'zonde' van je VWO-diploma, zoals zoveel mensen zeggen...

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-16 16:23

Bedankt voor jullie reacties. :) Ben nu al een stuk zekerder van m'n keuze.

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:25

xCarpediem schreef:
Bedankt voor je toevoeging. :)

Er zijn natuurlijk veel meer VWO-ers die naar het HBO gaan, maar bij mij op school is dat een redelijke taboe dus dat maakt het ook wel wat lastiger, maar ik denk inderdaad dat ik de keuze voor mezelf ook wel gemaakt heb inderdaad. :o

Gewoon naar hbo gaan. :) Je hebt niets aan zo'n "prestigepapiertje" als je het niet leuk vindt en het iedere dag een opgave is om jezelf tot studeren te zetten. En stel dat hbo je ontzettend makkelijk af gaat, dan kun je altijd nog kijken of je aan een uni een minor kan doen ter verdieping of wat keuzevakken hier en daar mee kan pakken als je dichtbij of in een stad zit waar ze ook een universiteit hebben. Bovendien is er voor in ieder geval Duits een behoorlijk lerarentekort, dus je komt in ieder geval niet werkloos thuis te zitten. ;)
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 03-02-16 16:26, in het totaal 1 keer bewerkt

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-16 16:25

Een groot verschil tussen wo en hbo zijn ook de werkvormen - zelfs als ze in theorie hetzelfde zijn - zo is mijn ervaring. Check daarin ook wat je ligt. Ik dacht dat ik echt een praktisch iemand was maar miste op het hbo soms toch de theorie - en ik vond projectgestuurd, probleemgestuurd onderwijs niet tof.