vervolg opleiding kiezen, wat een ramp.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lilydj

vervolg opleiding kiezen, wat een ramp.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-16 12:30

Hallo lieve bokkers, het is alweer een hele lange tijd geleden dat ik hier iets op heb geplaatst, maar ik begin een beetje in paniek te raken :')

Eindelijk na 5 jaar mavo gedaan te hebben is het bijna zover, eindexamens en dan naar het Mbo!
Iets waar ik al vanaf de brugklas naar uitkijk omdat ik al die tijd heel zeker wist dat ik verpleegkundige wou worden.

Maar nu het zover is en ik me in moet schrijven weet ik het niet meer, mijn interesses liggen overal en nergens en eigenlijk het enige waarvan ik nu nog zeker ben is dat ik mensen wil helpen en dat ik een goede kans op een baan in het buitenland wil hebben.

Ik kan niet de enige zijn die geen keuzes kan maken, dus aan alle bokkers die dit ook hebben gehad, hoe hebben jullie uiteindelijk een keuze gemaakt? :o

NotYourLine

Re: vervolg opleiding kiezen, wat een ramp.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 18:57

Hier hetzelfde probleem. Oneindige interesse, wel een idee, maar over (ongeveer) 1,5 jaar tóch echt klaar zijn met de havo .. En dan? Geen idee. :') Ik volg even mee. :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:18

LZP >> STW

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:21

Als je al lang roept verpleegkundige te willen worden, zou ik daar serieus naar kijken!
Maar volg vooral je hart.. Niet te veel kijken naar de opleiding en of alle vakken wel leuk zijn, maar naar wil ik dit de rest van mijn leven doen.
Als je het echt niet weet, of je twijfelt, kan je doorgaan met Havo, en dan bijvoorbeeld later nog HBO-V gaan doen. Dan heb je ook betere baankansen! En ander heb je een hoop meer keuzes in HBO studies, waardoor je vast wat vind dat bij je past.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:26

Nog even een toevoeging haha.

Een tussenjaar kan ook een hele boel doen veranderen. Ga een reis maken of werken. Je leert jezelf dan heel erg kennen.
Ik riep al vanaf de brugklas dat ik SPH wil doen, maar ben er nu achter gekomen dat Geneeskunde beter bij me pas (nu nog aangenomen worden :P )
Kijk eens bij studies waar je nooit aan gedacht hebt/of naar gekeken hebt. Zo kan je ook uitsluiten wat totaal niet, of juist wel je interesse trekt.

Kortom, focus niet te veel op een ding, vebreed je blik en neem de tijd. We moeten waarschijnlijk toch doorwerken tot ons 80e -:)

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:27

Vooral doen wat je voorheen dacht en realiseren dat niets ''voor altijd is''.

Ik ben na de Havo aan logopedie begonnen.. ook al zei ik al 10 jaar dat ik de pabo wilde doen.
Na 3 maanden gestopt en toch aan de Pabo begonnen en die afgemaakt.
En dan.. ja dan ben je leerkracht in NL en wil je heel graag reizen.

En dat heb ik dus ook gewoon gedaan. Ik ben een jaar naar USA geweest als Au Pair..
En toen besloten om naar UK te gaan en nu woon ik alweer bijna 2 jaar in London en ben ik hier leerkracht (waar een enorm te kort is aan verpleegkundigen en leerkrachten btw)..

En nu.. nu weet ik het even niet meer. Ik heb m'n papiertje.. dat heel specifiek is .. maar ik wil niet meer lesgeven.

Dus ik ga gewoon wat anders doen. Ik verhuis over 3 maanden naar Australië.. en dan zie ik wel weer. Ik ga gewoon kijken wat er op de markt is en doen wat me dan aanspreekt.

Wat wil ik hier nu mee zeggen: begin aan wat je denkt dat goed is... alle keuze die je opeens krijgt is nogal overweldigend.. maar zodra je een papiertje hebt.. de wereld is groot. En Als je na een paar jaar vind dat verpleegkunde niets voor je is kun je nog zoveel meer.

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 21:30

Wat nagini zegt is zeker waar!
Jammer alleen dat stufi een lening is geworden haha!

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-16 23:32

Jawel, maar niet alles hoeft via ''school'' te gaan. Er zijn ook tig interne opleidingen die aangeboden worden. Zeker als je niet bang bent om nieuwe dingen te proberen of in andere landen op zoek te gaan kom je een boel kansen tegen.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 10:20

Heel herkenbaar, gezien het huidige studiefinancieringsstelsel zou ik een tussenjaar nemen. Ga een jaar werken of reizen. Zorg dat je veel op introductiedagen bent geweest en vraag evt om meeloopdagen zodat je de inhoud van de opleiding ook ziet.

Ik heb ruim 8 jaar geleden een keuze gemaakt voor spw omdat ik geen idee had van het soort studie dat ik wilde doen. Uiteindelijk gestopt en 1 jaar gewerkt. Toen opnieuw een studie gedaan deze afgemaakt en ontdekt dat ik meer wilde. Inmiddels ben ik derdejaars hbo en heb ik eindelijk ontdekt waar mijn interesses liggen.

Mazida

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 13:53

Als je mensen graag helpt en een goede kans wil hebben op een baan in het buitenland klinkt verpleegkundige heel goed hoor. In landen als Australië en Canada zoeken ze altijd medisch personeel. Denk dat je dan een goede baankans hebt in het buitenland.

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:00

Mazida schreef:
Als je mensen graag helpt en een goede kans wil hebben op een baan in het buitenland klinkt verpleegkundige heel goed hoor. In landen als Australië en Canada zoeken ze altijd medisch personeel. Denk dat je dan een goede baankans hebt in het buitenland.

Kijk uit wat je zegt. Hier in Canada is een tekort maar als ze het diploma in nl haalt komt ze hier niet als verpleegkundige aan het werk. Behalve als ze de opleiding hier overnieuw doet.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:36

Draai het eens om; je hebt altijd gezegd dat je verpleegkundige wilde worden. Nog steeds zoek je iets waarmee je mensen kunt helpen. Wat zorgt ervoor dat je nu aan het twijfelen bent? :)

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-16 14:59

Doe wat studiekeuzetests online!
Er zijn een aantal gratis te vinden.
Ik heb er toen ik de keuze moest gaan maken een aantal ingevuld en steeds kwam bij mij een sociale studie naar boven als grootste overeenkomst met AL mijn interesses, dus dat ben ik nu gaan doen en ik ben helemaal op mijn plek!

Wat bij mijn zusje heel erg heeft geholpen is een lijst uitprinten van mogelijke studies en gewoon gaan opzoeken wat het inhoudt en wegstrepen. Zo had zij uiteindelijk nog 3 studies over. Daarvan is ze naar open dagen etc geweest en heeft ze nu ook een studie gekozen die ze helemaal top vindt.

lilydj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-16 21:20

Het liefst zou ik gewoon een tussenjaar nemen inderdaad, helaas ben ik nog leerplichtig en wordt dat hem niet.
De reden dat ik twijfel over verpleegkundige is dat het nu allemaal meer thuis zorg wordt, en ik mezelf totaal niet in een verzorgingstehuis zie werken.

Ik zat nu te denken aan een jaar high school in amerika, of een visagie opleiding van een jaar, dan heb ik in ieder geval nog een jaar de tijd om wat uit te zoeken :+

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-16 21:23

lilydj schreef:
Het liefst zou ik gewoon een tussenjaar nemen inderdaad, helaas ben ik nog leerplichtig en wordt dat hem niet.
De reden dat ik twijfel over verpleegkundige is dat het nu allemaal meer thuis zorg wordt, en ik mezelf totaal niet in een verzorgingstehuis zie werken.

Ik zat nu te denken aan een jaar high school in amerika, of een visagie opleiding van een jaar, dan heb ik in ieder geval nog een jaar de tijd om wat uit te zoeken :+

Ik was ook nog leerplichtig toen ik een tusssenjaar nam. Daarover kun je evt contact over opnemen met de leerplichtambtenaar.

Als een jaar highschool mogelijk is dan zou ik die kans grijpen! Dat is iets dat ik ook wel wilde. Helaas voor mij niet mogelijkgeweest