Aantekeningen maken in de les.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ItsMe2

Aantekeningen maken in de les.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 21:08

Hoi Bokkers,

Graag zou ik tips van jullie willen.
Ik volg een HBO opleiding, en aankomend theorie blok gaat het erg druk worden.
Tot nu toe maakte ik (bijna) alle aantekeningen nog gewoon met pen en papier. Maar typen gaat natuurlijk een stuk sneller, en je kan het veel gemakkelijker ordenen later.

Alleen, wij krijgen veel les aan de hand van powerpoint presentaties. Om alle tekst van deze powerpoints over te typen in een word document duurt eigenlijk te lang, het tempo zit er goed in bij onze lessen.
Nu vroeg ik mij af, hoe kan ik het handigst deze tekst snel en goed in een word document krijgen. Als ik de tekst kopieer en plak, dan verspringt alles en staat het er erg onoverzichtelijk. Of is het mogelijk om in het programma powerpoint de aantekeningen per dia te maken?
Iemand die hier ervaring in heeft om dit snel en overzichtelijk in 1 document te krijgen.

En als iemand nog een goede typcursus (het liefst gratis) weet, houd ik mij ook aanbevolen.

Quir

Re: Aantekeningen maken in de les.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:20

In power point kan je onder de dia aantekeningen maken. Zo kan je per dia dus netjes de aantekeningen schrijven. Dit kan overigens niet bij dia voorstelling.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:22

Plakken zonder opmaak selecteren?

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 21:27

Quir: Ik heb het ontdekt :). Zitten er nog een maximaal aantal tekens aan, weet jij dat zo?

Iris82: Kan ik dat standaard instellen? Als ik iedere keer de rechtermuisknop daar voor moet gebruiken, gaat daar eigenlijk te veel tijd inzitten :o

Edit: typfoutje

Dyanne_z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:27

Ander idee. Neem de les op met je mobieltje. Kun je daarna de les rustig thuis herhalen en samenvatten.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 21:28

Dyanne_z: dat kan ik ook zeker proberen. Ik hoop dat het dan nog wel duidelijk te verstaan is :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:30

ItsMe2 schreef:
Quir: Ik heb het ontdekt :). Zitten er nog een maximaal aantal tekens aan, weet jij dat zo?

Iris82: Kan ik dat standaard instellen? Als ik iedere keer de rechtermuisknop daar voor moet gebruiken, gaat daar eigenlijk te veel tijd inzitten :o

Edit: typfoutje

Ik heb hele verhalen daaronder geschreven, dus zover ik weet geen maximaal aantal tekens.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:30

Wat ook handig is, is gewoon het nummer van de slide noteren en daaronder je aantekeningen maken in Word. En dan (nog) niet de hele dia overnemen, dit kan indien noodzakelijk thuis ook nog.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 21:32

Destination: Ik wil graag alles in 1x overzichtelijk. Ik weet dat herhaling goed is, maar wij krijgen echt een pittig blok, waarin ik eerlijk gezegd geen zin heb om thuis nog eens de dia's er bij te plaatsen. En zonder de dia's wordt het een erg onsamenhangend verhaal :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:32

Geen technische tip, maar misschien toch handig: het is niet altijd nodig om alles op te schrijven. Juist als er veel informatie al in de powerpoints staat (of in het dictaat/studiehandleiding/boek, whatever) kan het heel zinnig zijn om je aantekeningen op een andere manier te maken: door ze te gebruiken om vooral de belangrijke punten, de verbanden en bij je opkomende vragen en associaties te noteren.
Hierdoor ben je actiever met het begrip van de stof bezig, en minder een passieve notulist. Er zijn zelfs een paar kleinschalige onderzoekjes die de indruk wekken dat geschreven aantekeningen om die reden soms positiever werken en leiden tot meer begrip.
(Omdat je langzamer schrijft dan typt, maar schrijvend makkelijker snel dingen kunt schetsen, verbinden etc zijn geschreven aantekeningen anders van inhoud dan getypte aantekeningen.)

Mij beviel het maken van actieve aantekeningen in elk geval goed, omdat ik veel meer uit de colleges haalde en het veel beter bleef hangen.

Fellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:34

Dyanne_z schreef:
Ander idee. Neem de les op met je mobieltje. Kun je daarna de les rustig thuis herhalen en samenvatten.

Ik denk niet dat je een docent hier blij mee maakt..

Verder ga ik met Shadow0 mee. :j

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:37

Shadow0 schreef:
Geen technische tip, maar misschien toch handig: het is niet altijd nodig om alles op te schrijven. Juist als er veel informatie al in de powerpoints staat (of in het dictaat/studiehandleiding/boek, whatever) kan het heel zinnig zijn om je aantekeningen op een andere manier te maken: door ze te gebruiken om vooral de belangrijke punten, de verbanden en bij je opkomende vragen en associaties te noteren.
Hierdoor ben je actiever met het begrip van de stof bezig, en minder een passieve notulist. Er zijn zelfs een paar kleinschalige onderzoekjes die de indruk wekken dat geschreven aantekeningen om die reden soms positiever werken en leiden tot meer begrip.
(Omdat je langzamer schrijft dan typt, maar schrijvend makkelijker snel dingen kunt schetsen, verbinden etc zijn geschreven aantekeningen anders van inhoud dan getypte aantekeningen.)

Mij beviel het maken van actieve aantekeningen in elk geval goed, omdat ik veel meer uit de colleges haalde en het veel beter bleef hangen.

Dit. Ik las ergens dat wanneer je iets noteert, het al 3x beter in je hoofd blijft zitten dan wanneer je iets alleen leest. Het maken van aantekeningen met pen/potlood is een heel effectieve manier om de stof vast wat eigen te maken en te ordenen in je hoofd (d.m.v. kleine schema'tjes, kernbegrippen, etc).

Andra_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:38

In Powerpoint: aan de linkerkant zie je de dia's onder elkaar. Klik op "outline" (staat in mijn versie naast "slides"). Dan krijg je enkel de tekst te zien. Kopieer, plak in Word, maak netjes waar nodig: klaar om je aantekeningen ertussen te voegen.

Ik ga er hierbij wel vanuit dat je de presentatie tot je beschikking hebt gekregen. Anders werkt 't natuurlijk niet...

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 21:39

Shadow: dat ben ik zeker weten met je eens. Maar het schrijven op zich gaat echt te langzaam. En daar wordt in de les helaas niet opgelet. Dan is de docent al veel verder dan dat ik ben (en andere klasgenoten zijn)

Fellow: bij ons mogen mobieltjes gerust op tafel liggen, zolang je er maar niet al te veel mee aan het ouwehoeren bent ;)

_Summerly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:44

ItsMe2 schreef:
Dyanne_z: dat kan ik ook zeker proberen. Ik hoop dat het dan nog wel duidelijk te verstaan is :)

Ik zou dit wel even met je docent overleggen, want een heleboel vinden het niet goed als ze zonder medeweten worden opgenomen, al is het alleen maar geluid.

Zijn de powerpoints na afloop van je colleges beschikbaar voor studenten? In dat geval heeft het m.i. geen nut om ze allemaal over te typen. Ik neem bijvoorbeeld de titel van de betreffende slide over over en zet daaronder wat de docent vertelt en wat niet in de ppt staat. Mijn aantekeningen redigeer ik en print ik uit als ik mijn tentamens ga voorbereiden, dan tover ik ook de ppt's weer tevoorschijn en vul ik mijn aantekeningen eventueel met de hand aan en markeer ik de hoofdpunten met een marker.

(NB: Ik maak heel uitgebreid aantekeningen omdat ik ontzettend slecht ben in het verwerken en onthouden van de dingen die ik hoor. Voor mij is dit de meest effectieve manier van colleges leren zonder dat het absurd veel tijd kost, hoewel er vaak wel vrij veel overbodige info in staat.)
Laatst bijgewerkt door _Summerly_ op 28-01-16 21:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 21:47

@ItsMe2: Maar het kan dus zijn dat je dan simpelweg te veel wilt opschrijven, en je niet beperkt tot de hoofdzaken.

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 21:50

Shadow: dat zou heel goed kunnen :o. Heb je nog tips hoe ik de hoofdzaken er uit kan filteren?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:10

Een deel daarvan is oefening. Voorbereiding kan helpen: als je weet waar het vak over gaat (de leerdoelen) en welke stof er per week behandeld wordt, heb je vaak al een idee. Bekijk ook rustig de presentatie of slide: als je die na afloop krijgt hoef je wat daarop staat niet op te schrijven.
Soms geeft de docent het ook wel aan in hoe hij/zij bepaalde dingen vertelt. Dan blijken er bv wel eens zinnen gebruikt te worden als 'en nu komen we waar het eigenlijk om gaat, namelijk...' en dan weet je dat dat iets interessants is.

Verder hielp het mij dus erg om op verbanden te letten: is dit belangrijk / waarom is dit belangrijk, hoe sluit dit aan bij wat er net gezegd werd, of wat er in het vorige college aan bod kwam? Is er een conclusie? Een beetje 'meedenken' met de stof dus.

Ik zou het zeker eens proberen. Als je dat eng vindt: misschien kun je met iemand samen doen, en dan afspreken dat je elkaar helpt bij de aantekeningen. Of inderdaad opnemen. Als je dan het gevoel hebt dat je echt dingen gemist hebt, dan weet je dat je het nog in kunt vullen.

(En als je dat niet aandurft en het toch typt, dan zou ik deze zelfde vragen vooral gebruiken bij het leren: wat is belangrijk en waarom? Hoe sluiten de dingen op elkaar aan, en hoe past het in het vak? Wat wil de docent dat je meeneemt van zijn/haar colleges?)

ItsMe2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 22:17

Ik ga het zeker proberen!
Wij krijgen de presentaties vaak achteraf, maar ik ga vragen of wij ze aankomend blok vooraf mogen, dan kan ik goed voorbereiden.. denk dat dat wel een goede is.
Samen doen gaat ook goed komen.. voor de tentamens stuurt iedereen aantekeningen/samenvattingen naar elkaar door!
Bedankt voor de tips!

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:20

wilde ik net zeggen, een uitdraai van de presentatie,
en kijken of je m vooraf kunt krijgen zodat je de lessen optimaal kunt voorbereiden
en aantekeningen erbij kunt plaatsen in de les zelf.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:30

Succes Itsme!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 22:32

ItsMe2 schreef:
Tot nu toe maakte ik (bijna) alle aantekeningen nog gewoon met pen en papier. Maar typen gaat natuurlijk een stuk sneller, en je kan het veel gemakkelijker ordenen later.

Goedzo, van die aantekeningen maken.
Gewoon mee doorgaan, het werkt beter dan typen.
En makkelijker ordenen is doorgaans niet waar: met je pen kun je schrijven wat en waar je wilt, onderstrepen, groot klein, ander lettertype etcetc. (Ik wil griekse woorden wel eens in het grieks schrijven, etc.) Met een pjoet heb je altijd ook te maken met een filter nl van het vigerende programma.
Citaat:
Alleen, wij krijgen veel les aan de hand van powerpoint presentaties. Om alle tekst van deze powerpoints over te typen in een word document duurt eigenlijk te lang, het tempo zit er goed in bij onze lessen.
Nu vroeg ik mij af, hoe kan ik het handigst deze tekst snel en goed in een word document krijgen. Als ik de tekst kopieer en plak, dan verspringt alles en staat het er erg onoverzichtelijk. Of is het mogelijk om in het programma powerpoint de aantekeningen per dia te maken?
Iemand die hier ervaring in heeft om dit snel en overzichtelijk in 1 document te krijgen.

En als iemand nog een goede typcursus (het liefst gratis) weet, houd ik mij ook aanbevolen.

Nu vind ik dit soort "lessen" persoonlijk een grote ramp - pp is vaak een berg losse feitjes. (Dat ligt deels aan het filter: "dit moet in 1 dia".) Zelf verbindingen schrijven tussen de dia's in is veel slimmer.
Dia's overtypen lijkt me complete tijdverspilling.

Ik wissel zelf tussen 'pp op papier en bijschrijven' en 'netjes noteren welke dia - en gewoon het echte verhaal notuleren, de feitjes staan wel op de dia's.'

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:44

Toevallig, ik wil mijn aantekeningen maken ook eens onder de loep nemen. Eerste periode alles met de hand gedaan, twee periode alles met de laptop gedaan. Laptop ging sneller, maar of ik er nu veel van heb opgestoken.. Das een andere vraag. Ga het deze periode maar eens proberen in de les per dia alle extra opmerkingen te noteren en dan thuis verder uitwerken, kijken of dat werkt.

Mocht je trouwens wel lessen gaan opnemen is het handig het van te voren eerst te vragen aan de docent. Ik had ook iemand klas die lessen ging opnemen, had ze overigens van te voren niet gevraagd, en docenten waren daar not amused over. :=

Naskapower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 08:30

Ikzelf werk in 0ne note. Dat is een notitieblok, inclusief tabbladen enzo maar dan op de computer. Meestal zit dat standaard in je office pakket.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 20:52

Als je in powerpoint bent dan heb je links altijd alle pagina's onder elkaar staan. Als je dan in dat linker balkje met de rechter muisknop op zo'n pagina klikt kan je die gewoon als plaatje kopiëren naar een word bestand.

Maar ik zou de PP gewoon uitprinten als je m voor de les al hebt, en dan met pen aantekeningen erbij maken. Ik heb het idee dat het dan beter blijft hangen en tijdens college als ik om me heen keek zag ik ook vaak mensen met laptops die aan het Facebooken waren enzo en dus alleen maar afgeleid werden door hun computer.