Opleiding fotografie -> tips en ervaringen gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoiiij

Opleiding fotografie -> tips en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-16 17:57

Ik speel al een tijdje met het idee om een opleiding te volgen in de fotografie.
Ik fotografeer al een aantal jaar hobbymatig maar wil mezelf hier nog meer in verdiepen.

Nu heb ik al wat rond gekeken op Google en een aantal gevonden die mij wel aanspraken.

Ik kwam zelf uit bij de basisopleiding van de Fotovakschool, Fotoschool Statief of De school voor fotografie.
Zijn er bokkers die ervaringen hebben met 1 van deze scholen? Zijn deze opleidingen allround opgezet of wordt er vooral ingespeeld op 1 deel in de fotografie, bijv. alleen studio of portret?

Ik ben echt opzoek naar een opleiding, geen cursus/workshop van 2 avonden, maar ik wil ook niet 5 dagen naar school. Bij de voorbeelden die ik gaf, heb je wekelijks/2 wekelijks een lesdag.
Daarnaast heb ik ook het liefst een opleiding die overdag gegeven wordt. Ik woon in een uithoek van Friesland en wil best een eindje reizen, maar zie het niet zitten om 's avonds laat nog 2 uur te moeten reizen.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en tips!!

Ylvy

Re: Opleiding fotografie -> tips en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 18:02

Ik heb de basisopleiding op de fotovakschool te Rotterdam gevolgd.
Certificaat heb ik afgelopen december behaald.

Ik ging erheen zonder verwachtingen, gezien ik toch alweer 3 jaar in de fotografie zat.
Maar de opleiding ging boven verwachting goed, veel geleerd, leuke mensen, goede leraar en goede begeleiding.

Wekelijks hadden we thuis opdrachten, maar ook dingen in de school zoals Studio, nacht en snelheid.
Ik fotografeerde alleen mensen en dieren en dan alleen buiten. Dus leren omgaan met een studio, met een statief en photoshop. En ik maar denken dat ik het allemaal zou weten :=

Ik raad die opleiding sowieso aan.
De lesdagen kun je zelf bepalen, ik deed wekelijks 1 avond, maar je kon ook kiezen voor meer dagen of overdag ipv savonds.

Anoniem

Re: Opleiding fotografie -> tips en ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-16 15:52

Ik doe de basisopleiding nu van de Fotovakschool. Dit is wel echt een basisopleiding, waarbij je alle punten een beetje leert. Je leert een beetje studio, een beetje photoshop een beetje straat fotografie. Je leert wel goed op de M stand te fotograferen. Deze basisopleiding duurt 2/3 maanden. Daarna kun je de vakopleiding doen. Die is meer uitgebreider en daar ga je dieper op alle aspecten in. Deze opleiding duurt 2 jaar en is deeltijd.

Het ligt eraan wat je wilt bereiken met de opleiding welke cursus of studie je moet gaan volgen.