3 tentamens op 1 dag normaal? HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

3 tentamens op 1 dag normaal? HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:10

Of zit ik te zeuren?

Door onduidelijkheid in het rooster dacht ik eerst dat dit mijn toetsrooster was:

-dinsdag 27-1: 11.00 - 12.00 uur TO1b
-dinsdag 2-2: 13.45 - 14.45 uur DO loopbaan
- dindag 2-2: 15.45 - 16.45 uur Psychopathologie
-woensdag 3-2: 11.00 - 12.00 uur GIO

Maar dat is dus geworden:
- dinsdag 2-2: 11.00 - 12.00 uur GIO
-dinsdag 2-2: 13.45 - 14.45 uur DO loopbaan
- dinsdag 2-2: 15.45 - 16.45 uur Psychopathologie
- Vrijdag 5-2: 14.45 - 15.45 uur TO

Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat we 3 tentamens op 1 dag hebben. Ben ik dan zo'n zeurpiet? Ik kan je nu al vertellen dat ik die dinsdag niet ga overleven. Ga ik dan een toets skippen? Want ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben altijd best wel ff moe als ik een toets uit kom, laat staan als ik er 3 heb. En dan ook nog die twee zo vlak achter elkaar.
Laatste mogelijkheid is, dat ik toch die van GIO op woensdag doe bij de deeltijdgroep. De toetsen hebben namelijk precies dezelfde codes, dus wellicht is dat mogelijk. Ik ga dat iig zeker proberen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:13

Ik had ook geregeld 3 tentamens op een dag. Het is even doorbijten maar volgens mij niet heel vreemd.
Zo te zien ziet er wel steeds een ruim uur tussen. Dan kun je misschien even wat rust tussendoor nemen?

Even doorbijten. Het is niet anders :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 24-01-16 19:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Re: 3 tentamens op 1 dag normaal? HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:14

Tja, dit is niet heel vreemd op het HBO hoor.
Doorbikkelen en de dag erna helemaal kapot zijn en bijkomen.

Steefz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:22

Is inderdaad vrij normaal. Succes alvast!

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:23

Jup, had ik ook vrij geregeld :)

Lipstick

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:24

Volgens mij is dit inderdaad wel normaal. Ik heb het ook weleens gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:26

Ok, dan ga ik niet zeuren en hard doorbikkelen, mocht ik niet op een andere dag mogen.

Maar ben ik dan de enige die elke keer zo moe is na een tentamen? Ik heb soms echt bijna een uur nodig om bij te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:28

Dit is inderdaad normaal!

Wat jij beschrijft heb ik eigenlijk geen last van :) , na tentamen even wat drinken/eten en op naar de volgende daar kan ik dan weer net zo geconcentreerd zitten als bij de eerdere tentamens. Het zijn ook allemaal korte toetsen die je hebt :j

Hier duren de toetsen allemaal 2 uur en 15 minuten en dan gerust 3 per dag.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:53

Vermoeidheid kan er op duiden dat je je best een beetje forceert bij die tentamens. Dat kan bv voorkomen als je last hebt van faalangst of concentratieproblemen - dat probeer je namelijk al snel met kracht op te lossen en dat kost bergen energie.

Mijn eigen tentamens waren bijna altijd langer dan een uur, en dan maximaal 2 op een dag. Niet ideaal, maar kon over het algemeen net bij mij.

Tips: begin ruim op tijd met je voorbereiding zodat het allemaal al lekker stevig verankerd zit.
Gebruik de tijd tussen de tentamens niet om te leren maar plan bewust je rust in. (Helaas is dat in de winter lastiger dan in de zomer, in het gras liggen werkte voor mij bv stukken beter dan in een kantine zitten, en zelfs de bieb was niet echt een plek om werkelijk te ontspannen, met toch nog altijd aardig wat afleiding.)
Neem dan vlak voor het begin van het tentamen even de tijd om duidelijk van context te switchen - dus niet proberen om op het laatste moment nog allerlei dingen in je hoofd te stampen en in paniek te raken, maar even na te gaan 'waar ging dit vak ook alweer over', hoe zag het boek eruit, hoe klonk de docent, wat was het doel. Zodat je de juiste associaties alvast even oproept. Neem dan aan het begin van het tentamen zelf ook rustig de tijd om even te lezen wat er van je gevraagd wordt, en vertrouw erop dat het er echt wel in zit.

En als je denkt dat je het echt niet redt, schrap dan op tijd 1 van de 3, ipv ze alledrie niet te redden, want da's zonde.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:55

Ik ben juist altijd enorm hyper na een tentamen, dan komt de stress eruit. :+ Enkele klasgenoten van mij hebben dit wel en gaan dan even buiten een rondje lopen. Wij hebben een mooie grote schooltuin en naast de school ook een park. Weet niet of jij ook zoiets hebt, maar anders is dat misschien een idee om in de frisse lucht wat op te laden.

Ik vind jouw tentamens wel erg krap in tijd, mijn kortste duren altijd 1,5 uur en voor sommige vakken krijg je 3 uur de tijd.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:57

Zij relatief korte tentamens van maar een uur, dus ja, 3 op een dag is dan niet vreemd.
Niet gezegd dat dat makkelijk is, als je nu al weet dat je 3 niet gaat redden, skip dan die waarvan je denkt dat die echt niet gaat lukken, dan heb je meer kans met de andere 2.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 19:57

Zoals shadow omschrijft. Al heb ik dat ook erg moeten leren om tussendoor bewust te ontspannen. Maar uiteindelijk gaf het mij veel zelfvertrouwen omdat de stof toch wel verankerd zat. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:01

-
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-06-25 01:39, in het totaal 3 keer bewerkt

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:01

vind dat het met korte tentamens geen probleem mag zijn. Ik heb examens van 3 uur (universiteit België), ik heb geluk, nooit 2 examens op een dag, maar met pech heb je er ook meerdere (9-12, 12-15, 15-18 en 18-22 zijn de mogelijke tijdsperiodes) met pech kun je er zo 4 dus hebben al zal dit erg zeldzaam zijn.

lobkew

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:02

Zelfs op de middelbare is dit gewoon normaal,en dan achter elkaar. En meerdere dagen achter elkaar dit. Ik neem aan dat je dit ook gewoon hebt gehad?

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:06

Ik ben dan denk ik de enige die dit niet normaal vind en dit ook nooit gehad heeft.. Nu heb ik per blok ook maar 3 vakken.. Maar vreemd dat ze het niet meer verdelen dan dit. 3 tentamens lijkt me flink pittig! Succes!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:16

Persoonlijk kan ik me eigenlijk ook niet voorstellen dat het erg zinnig is om zoveel dingen op 1 dag te plannen. Als opleiding zou ik het niet doen - ik denk dat de studenten onnodig lager scoren dan nodig is, puur door vermoeidheid en omdat het toch best pittig is om je zo te concentreren en te wisselen van context.

En scholen zijn er uiteindelijk om leerlingen iets te leren, niet om ze in situaties te brengen waarin ze makkelijk zakken. Tentamens zijn om de beheersing van de lesstof te meten, en niet bedoeld als proeve van uithoudingsvermogen / concentratie.

Het liefst zou ik dat soort dingen dan ook in de studentenraad bespreken, maar helaas is die er op veel opleidingen niet.

lobkew schreef:
Zelfs op de middelbare is dit gewoon normaal,en dan achter elkaar. En meerdere dagen achter elkaar dit. Ik neem aan dat je dit ook gewoon hebt gehad?

Op mijn middelbare school was dat niet normaal. Max 2 proefwerken op een dag, en alleen in de proefwerkweken duurden proefwerken langer dan een lesuur.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:21

Voor proefwerken langer dan een uur had ik er twee per dag (bv een van twee uur en een van 1,5 uur), die van een uur rustig drie of vier op een dag. I even veel leerwerk maar dan ben je er ook vanaf daarna.

Geen idee of het vooral begrijpvakken zijn of leervakken. Maar ja moe zijn is vrij normaal. Dag erop lekker rustig aan doen dan.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:21

Tsja.. Wat is normaal? Kaart het iig aan bij de manager. Ik plan de tentamens bij ons en plan er max 2 op een dag. Anders is het rendement per toets ook niet hoog..

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:24

Tijdens de hele opleiding nooit meer dan 1 tentamen per dag gehad. Bij ons duren tentamens 2 uur en ben blij dat het er altijd maar 1 per dag was :j

3 zou ik niet trekken :n

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:24

Deze duren 1 uur. Ik heb er weleens 3 van 3 uur gehad op 1 dag (was amper te doen 9 uur tentamens).

dlientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:27

Jahoor hier ook voor het eerst in 2 jaar :+ scheelt dat ik nu 2 weken heb om ervoor te leren. Maar heb 3 toetsen van elk 2 uur op 1 dag. Ik denk dat het best lastig voor mij zal zijn om gefocussed te blijven en de leerstof niet door elkaar te halen. Het is zo geplanned, omdat de deeltijdstudenten alleen les hebben op vrijdag erg fijn :D
Laatst bijgewerkt door dlientjuh op 24-01-16 20:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:28

Dat gebeurt bij mij op de opleiding ook regelmatig. Veel goede tips heb je al gehad, begin op tijd is vooral de tip die ik je graag mee geef. En gun je zelf de rust en tijd om bij te komen! Wat mijn klasgenoten vaak doen, spreiden. Dan weten ze zeker dat ze er 1/2 halen, de rest kan later wel. Niet ideaal, maar werkbaar. Succes!

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:41

Ik vind dit niet meer dan normaal hoor, tijdens mijn proefwerkweken op school heb ik soms 3 toetsen op een dag waarvan twee van 120 minuten en een van 60 minuten. De dagen daarna heb ik dan ook gewoon weer een, twee of drie toetsen. Dat is dus zelfs op de middelbare school normaal. ;)

Als het nou allemaal tentamens van twee à drie uur waren en vlak na elkaar kan ik je punt begrijpen, maar dat is nu niet het geval.

Naar mijn idee valt het dus wel mee, zeker als je minimaal een uur pauze hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 20:45

Ja ik heb sowieso al 1 buffervak. Die ga ik dan enkel een keer doorlezen. 2 van de 4 tentamens zijn herkansingen voor mjjn P, gelukkig is die als eerste op dinsdag en op vrijdag.
Bedankt voor de tips verder. Ik ga idd niet tussendoor de moeite doen om het te leren, rust pakken vind ik dan belangrijker.