Opleiding is prima, beroep niet. Wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Beverburcht

Opleiding is prima, beroep niet. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 20:10

Hallo allemaal,

ik ben me aan het oriënteren op een eventuele verandering in beroep en opleiding.
De situatie is als volgt:
Ik zit nu in het derde jaar van mijn HBO-opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening en ik lig op schema. De opleiding vind ik prima, interessant zelfs, maar ik moet er niet aan denken om hierna als maatschappelijk werkster aan de slag te gaan. Het werk is nooit klaar, je hebt altijd te maken met verwachtingen, veel kantoorwerk en de doelgroepen hebben mij wat te veel problemen. Ik loop nu 32 uur stage, waarin ik aan het einde van de vorige periode mentaal helemaal vast liep. Waar ik tijdens een gesprek met de stagebegeleider en SLB'er advies en veranderingen verwachtte, stelden zij voor om eens na te denken of dit wel iets voor mij is. In eerste instantie was ik totaal verbijsterd, maar nu besef ik dat dit het waarschijnlijk niet is.
Ik werk een stuk fijner als ik praktisch werk kan doen, waarin ik snel resultaat kan meten. (winkelmedewerker bijvoorbeeld) Dan zit ik hier dus niet op mijn plek, het niveau is overigens prima.

Nu zijn er weinig HBO-studies die dit bieden, waarbij ik op het volgende stuit. Ik ben best bereid om de opleiding af te ronden, al is de motivatie hiervoor het laatste anderhalf jaar alleen maar aan het afnemen. Daarna zou ik me om kunnen scholen, maar het is niet toegestaan om voor het normale lesgeld een MBO-studie te volgen. Kan dit wel als ik de studie nu zou beëindigen? En hebben jullie eventueel suggesties voor mij? Een opleiding afronden waar ik niets mee doe, om vervolgens ook niet iets anders te doen, voelt ook zo gek.

Bedankt voor het meedenken.

Collie2008

Re: Opleiding is prima, beroep niet. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:23

Waarom ben je de opleiding gestart? Wat was toen je verwachting of je doel?

MWD is best breed hoor, van praatpaal tot regelaar. Daarbij ben je, als je je opleiding afmaakt, wel HBO geschoold en kan je vaak toch ook het bedrijfsleven in op andere gebieden (mits je de juiste route weet natuurlijk). Je kan er ook voor kiezen om eerst een paar jaar in de commerciele sector te werken en later je MWD beroep weer op te pakken? Al is dat wel weer lastiger als je al een X aantal jaar er niets mee gedaan hebt.

Als je echt 100% zeker weet dat mensenwerk niet jouw ding is....Dan zou ik zeker stoppen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:28

Is je vooropleiding havo? Zo ja, dan kan je naar mijn weten gewoon afstromen naar het mbo tegen normaal collegegeld tarief.

Enige waar je wel dan mee zit als je nu stopt s je prestatiebeurs. Als je niet binnen 10 jaar een diploma in het hoger onderwijs haalt (tellende vanaf eerste dag van inschrijving van je eerste hbo opleiding) moet je al je ontvangen hbo stufi en ov terug betalen. Dat is een flink bedrag.

Anderhalf jaar is te overzien, je hebt dan wel een hbo diploma op zak en kan dan oriënteren op het werkveld of iets anders. Nu een nieuwe opleiding starten kan waarschijnlijk pas in september en dan ben je nog 3-4 jaar bezig.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 20:39

Collie2008 schreef:
Waarom ben je de opleiding gestart? Wat was toen je verwachting of je doel?

MWD is best breed hoor, van praatpaal tot regelaar. Daarbij ben je, als je je opleiding afmaakt, wel HBO geschoold en kan je vaak toch ook het bedrijfsleven in op andere gebieden (mits je de juiste route weet natuurlijk). Je kan er ook voor kiezen om eerst een paar jaar in de commerciele sector te werken en later je MWD beroep weer op te pakken? Al is dat wel weer lastiger als je al een X aantal jaar er niets mee gedaan hebt.

Als je echt 100% zeker weet dat mensenwerk niet jouw ding is....Dan zou ik zeker stoppen

Ik was 17 en ging na de havo gelijk door met studeren. Ik ben de opleiding begonnen omdat de omschrijving en het filmpje over de opleiding mij aanspraken. Ik ben ren sociaal mens dus dat leek we wel iets. De eerste jaren theorie vond ik best interessant, dus ging ik er vanuit dat dat was wat ik wilde.

De commerciele sector valt voor mij af. Ik ben slecht in rekenen en heb daar een hekel aan, daarnaast valt kantoor werk me erg tegen en ben ik daarbij snel afgeleid. Zowel praatpaal als regelaar voor mensen valt nu tegen in mijn stagejaar, zelfs terwijl mijn cliënten erg tevreden zijn over mijn diensten.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:49

Misschien is de opleiding MBRT wat voor je. Ook HBO en heel veel praktijk. Tijdens het werk zie je gelijk resultaat. En je bent als nog met mensen bezig.

Dan zou ik wel nu stoppen met deze opleiding. Dan heb je bij een volgende nog anderhalf jaar recht op studie finaciering.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 20:54

MBRT? Als je rekenen niet leuk vind?
(sorry offtopic maar ik ben zelf MBRT student :+ denk niet dat het wat voor je is als je een hekel hebt aan rekenen)

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:15

Ja jeetje, je keuze is natuurlijk heel breed en je situatie-analyse nu nog erg smal. Kijk uit voor het gevaar dat je opnieuw een richting kiest op basis van een te oppervlakkige oriëntatie. Er zijn veel boeken, workshops en (internet)artikelen over hoe je het beste kunt komen tot een geschikte studie en of beroep. Eentje die erg goed werkt: loop eens een dag met een aantal mensen mee met verschillende beroepen. Dan pas ga je ervaren wat een baan precies inhoudt.

Jeaulijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:18

Wat je ook kunt doen is met dit diploma op zoek gaan naar misschien wel een MBO-functie waarbij je toch praktisch bezig bent, bijvoorbeeld begeleider op een groep. Juist omdat er in die richting op HBO-niveau weinig vacatures zijn t.o.v. mensen met een SPH/MWD diploma kun je als HBO'er makkelijker aan de slag in een MBO functie. Op die manier leer je toch de organisatie kennen en de organisatie jou. Ik ken meerdere mensen die met een Hbo-diploma nu een MBO-functie bekleden.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 21:32

Studie afmaken!!

Je kunt heel veel verschillende kanten op en mocht je het echt niet leuk vinden, heb je in ieder geval een diploma op zak. Doorzetten hoor.

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:09

Wat bedoel je hiermee precies: "Daarna zou ik me om kunnen scholen, maar het is niet toegestaan om voor het normale lesgeld een MBO-studie te volgen."

Ik heb in 2013 een hbo-opleiding afgerond en volg nu een mbo-opleiding, gewoon voor het normale schoolgeld (1100 euro per jaar). Dus waarom zou dat niet zijn toegestaan? Ben je in de war met de nieuwe regelingen voor een tweede hbo-studie en wo-studie? mbo's vallen niet onder die regels ;-).

Ik zou je ook willen aanraden om je opleiding af te maken, je hebt er sowieso gewoon wat aan. Je kunt aantonen dat je kunt werken én denken op hbo-niveau en dat is zeker nu echt wel veel waard hoor!
Wat zou je hierna verder dan willen studeren? :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:14

Als je de studie leuk vindt, vooral afmaken. Want dan zit er toch iets in dat je aanspreekt, ook al heb je dat tijdens je stage niet meteen teruggevonden. Ga eens kijken wat je er nog mee kan doen.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:17

Begeleider op een groep niets voor jou? Veel praktischer maar wel raakvlakken met je opleiding :)

IsabelHx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:17

Ik zou hem afmaken,
misschien daarna een andere studie doen? Iets in de richting Verpleegkunde of zo? Is toch ook wel met zorg en mensen, maar dan wat medischer.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-16 23:25

Even gegoogled:

De opleiding Maatschappelijk Werk en Dienstverlening leidt je op voor het beroep van maatschappelijk werker. Maatschappelijk werkers tref je in verschillende werkvelden aan:

Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW)
Bedrijfsmaatschappelijk Werk (BMW)
Schoolmaatschappelijk Werk (SMW)
Medisch Maatschappelijk Werk (MMW)
Geestelijke Gezondheids Zorg (GGZ)
Regionale Instellingen voor Ambulante Geestelijke Gezondheidszorg (RIAGG)
Jeugdhulpverlening (Jongeren Advies Centrum)
Jeugdzorg
Advies en Meldpunt Kindermishandeling (AMK)
Raden voor de Kinderbescherming
(Jeugd) Reclassering
Hulpverlening aan ouderen
Consultatiebureaus voor Alcohol en Drugs (CAD)

Daar zitten ook veel concretere en kortlopender klussen tussen dan algemeen mw-er.

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:07

Functie bij de gemeente ook niets? Nu rond de wmo e.d.? Veel meer regelen, misschien toch nog wat gesprekken (keukentafel)..
Of schuldhulpverlening?

Doe zelf ook mwd, dus ben benieuwd of je kunt zeggen wat je graag wilt, misschien wat specifieker. Wat houdt voor jou praktisch/snel resultaat in? Waar haal jij voldoening uit?
Want bijvoorbeeld schroefjes aandraaien is heel praktisch én snel resultaat, maar waarschijnlijk bedoel je zoiets niet.

Probeer goed na te gaan wat voor jou belangrijk is. Ik zou de opleiding wel afmaken, is toch een HBO diploma straks en werkervaring, noem het maar op.

xIrlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 00:31

Ik heb vorig jaar precies hetzelfde gehad: hele leuke studie, ging allemaal super, maar het beroepsperspectief (van zo ongeveer de meest brede studie die er is: psychologie) zag ik helemaal niet zitten omdat ik veel liever praktisch bezig was. Ik heb uiteindelijk besloten (na 3 jaar) aan een nieuwe studie te beginnen waarbij het beroep mij wél heel enthousiast maakte. Wel heb ik mijn eerste studie afgerond zodat dat papiertje in ieder geval binnen was.

Ik kan je verzekeren: ik heb er geen seconde spijt van heb gehad :) Ik zou daarom nu alvast gaan kijken bij andere HBO en MBO opleidingen, en bij zoveel mogelijk mensen die jouw studie hebben gedaan en nu werkzaam zijn om een breder beeld van de mogelijke werkvelden te krijgen. In het hoeveelste jaar zit je nu? Als de afronding dichtbij komt zou ik ook even kijken hoe je eventueel vertraagd kunt afstuderen. Mocht je nog een tweede hbo studie willen doen kan dat je bakken met geld schelen.

Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel!

Annem84

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 01:03

Ik heb CMV gestudeerd en dit was ook niet mijn ding kwam ik in het derde jaar achter.
Toch heb ik mijn opleiding afgemaakt.
Daarna ben ik in mijn bijbaantje blijven hangen en heb ik de koksopleiding gevolgd verkort.

Na enkele jaren als kok gewerkt te hebben is je HBO helaas niet veel meer waard zonder werk ervaring.

Ik werk nu als gastvrouw/productontwikkelaar bij een groot productiebedrijf. Dus een heel andere tak.

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:41

laraxXxemma schreef:
MBRT? Als je rekenen niet leuk vind?
(sorry offtopic maar ik ben zelf MBRT student :+ denk niet dat het wat voor je is als je een hekel hebt aan rekenen)

Zoveel rekenen doe je niet, vind ik.
En met het beroep ben je er met de meeste functies niet mee bezig.
(Ben ook mbrt student 3jaars)
En nu weer ontoppic

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:45

Je kunt je studie ook als basis zien voor een baan waar jouw opleidingsniveau een mooie ondergrond is en als kennis en denkniveau.

Je hebt sec gezien nl een mooie en goede opleiding voor heel diverse werkgebieden..

Ga eens praten met een beroepen adviseur of arbeidsbureau..

Marieke1495

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 11:55

Allereerst de vraag, waar loop je nu stage? Ik vind dat de stage die je in het derde jaar loopt erg bepalend is voor het beeld wat je van het maatschappelijk werk krijgt. Die kan zowel positief of negatief ervaren worden. :)

Zoals ruitje ook al aangaf, er zijn best wat praktische functies op mbo niveau die misschien bij je zouden passen. Of inkomensconsulent bij de gemeente? :)

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:06

Hier ook een (ex) MW-er. Ik herken je verhaal wel, ook ik vond de studie wel leuk/interessant maar idd, de praktijk viel mij ook wat tegen. Ik ben ook behoorlijk doel- en resultaatgericht en ook al vinden werkgevers dat fijn, in het werkzelf loop je er zelf alleen maar tegenaan dat het niet opschiet met die klanten :')
Wat ik wel erg leuk vind, zijn de klanten met een bepaald zelfinzicht en motivatie, die zelf aan hun problemen willen werken en het ook snappen. Een spiegel voorhouden wat dan ook binnenkomt zeg maar. Die zijn er alleen niet zoveel in de functies waar ik in heb gewerkt.. (gezinscoach, algemeen MW-er en casemanager bij BJZ). Veel laag opgeleiden, beperkt tot geen zelfinzicht en probleembesef, weinig tot geen motivatie en ik werkte me de pleuris om de crisis te bestrijden die er elke dag weer was met (huiselijk) geweld, (seksueel) misbruik, verslavingsproblematiek, weggelopen pubers etc. En ondertussen collega's weg ivm bezuinigingen, opdrachten vanuit de gemeente, alles moest efficiënter en met minder geld, meer rapportage. Hallo burn out!

Maar toch.. Ik heb er wel wat aan gehad. En nu, run ik samen met mijn man een administratie- en advieskantoor (serieus :D ). Echt totaaaal iets anders en wat ik nooit had verwacht, ik heb namelijk niks met cijfertjes :+ Maar wel met ondernemers (blijkbaar, wist ik ook niet). Ik ga me dan ook meer richten op het coachen van ondernemers. En daarbij komt mijn opleiding weer heel goed van pas!
Als na een aantal jaren blijkt dat dit het misschien ook niet is, ga ik me weer op wat anders richten en misschien wel omscholen. Relatietherapie bijvoorbeeld. Of iets anders met coaching.

Er komen soms dingen op je pad die je niet verwacht. Daarbij, als je al zo ver in de opleiding bent, dan zou ik hem zeker afmaken. Het is toch een goede basis.
En zoek de wat meer zakelijke kant anders op, bedrijfsmaatschappelijk werk heb ik me ook nog op georiënteerd. Is misschien ook wel wat.

Succes met je keuze en dilemma's!

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:13

Vergeet niet dat de ene functie in het maatschappelijk werk het andere niet is. Schuldhulpverlening is bijvoorbeeld heel praktisch, de client word hier vrijwel altijd doorverwezen naar AMW voor de mentale ondersteuning. Misschien is dit iets om te gaan onderzoeken?

Ik zou zeker je opleiding afmaken. Dan heb je toch je diploma! Hoe zuur ook, ik zou het zeker overwegen. Dan kan je in die overige maanden goed gaan afwegen wat je wel wil. Overhaaste beslissingen zijn nu helemaal niet wenselijk, met het risico dat je spijt krijgt. Maar misschien is het voor jou juist wel een goed plan? Kan school hierin ook wat voor je betekenen?

Moos99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:18

Hoe zag je het voor je toen je aan de opleiding begon? Of ben je er echt pas in jouw stage jaar achter gekomen dat het niets voor je is?

Ook in het MW heb je meer praktische banen, denk aan schuldhulpverlening. Of wat ik op dit moment doe, werkbegeleider voor mensen met een WWb uitkering. Heel praktisch, ik help ze tijdens hun leerwerktraject en met uitstromen naar een betaalde baan.

MW is ook heel breed, ik zou zelf denk ik ook niet gelukkig worden van bijv. algemeen maatschappelijk werk, daar ben ik ook wat te doelgericht voor.

Het zou heel zonde zijn nu te stoppen met jouw studie. Je hoeft alleen een minor te kiezen (kies er dan 1 die jij echt leuk vind, daarmee kun je echt alle kanten op) en af te studeren! En ook jouw afstudeeronderzoek kun je focussen op iets wat jouw aanspreekt. Daarna heb je wel jouw papiertje en kun je daarna nog alle kanten op.

Succes :)

chimello

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-16 12:25

Ik heb Japans gestudeerd, reis en geld en tijd geinvesteerd en na 2.5 jaar gestopt. Waarom? Omdat niet alleen de opleiding van vreselijk slechte kwaliteit was, de docenten grotendeels het vreselijk waren en niet motiverend waren, was er ook helaas geen enkele kans op werk. Ik had vanalles geinvesteerd inmiddels maar ben toch gestopt. Nu doe ik een andere opleiding. Ik zou toch stoppen en meteen wat anders doen. Zorg wel dat je je P hebt als dat nog niet het geval is. Wellicht kun je wel in dit sfeertje blijven maar minder in praktijk? En zeker toch kijken of deze opleiding je niet andere opties kan bieden dan hoef je misschien helemaal niet te stoppen.

Beverburcht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-16 17:40

Marieke1495 schreef:
Allereerst de vraag, waar loop je nu stage? Ik vind dat de stage die je in het derde jaar loopt erg bepalend is voor het beeld wat je van het maatschappelijk werk krijgt. Die kan zowel positief of negatief ervaren worden. :)

Zoals ruitje ook al aangaf, er zijn best wat praktische functies op mbo niveau die misschien bij je zouden passen. Of inkomensconsulent bij de gemeente? :)

Allereerst bedankt voor de vele reacties.

Ik loop nu stage bij vluchtelingenwerk. Maar om die dragelijker voor mezelf te maken heb ik die aangepast naar meer cliëntgesprekken en zo weinig mogelijk kantoorwerkzaamheden. De stage op zich zou best leuk zijn. Veel contact met de mensen en de meesten zijn zeer dankbaar.

Ik herken mezelf vooral in het verhaal van Majabeestje. De cliënten die zelf stappen ondernemen, initiatief tonen en inzicht hebben in de situatie vind ik het fijnste werken. Maar vaak komt er zo veel meer bij kijken dan dat van te voren het plan is. Ik ben een constant lijntje tussen cliënten en instanties.
Ik merk dat ik sneller frustratie voel bij kwetsbare doelgroepen, waar dit beroep op gericht is. Niet dat de mensen er iets aan kunnen doen, maar zo voel ik dat.

Wat ik wel onwijs leuk, sociaal en praktisch werk vind, zijn het werken achter de bar en als verkoopster in een winkel. Mijn ouders zijn zelfstandige ondernemers, wat mij ook erg trekt. Ik heb onwijs veel bewondering voor mensen die in het medische circuit zitten, maar voor mij is dat niets.