Discalculie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eelmo

Discalculie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 21:45

Zijn er bokkers die getest zijn en discalculie blijken te hebben?

Ik heb vandaag wéér een 1 terug gekregen voor wiskunde. Ik kan het gewoon niet. Nooit gekund ook, trouwens. Mijn studieadviseur zei dat het misschien een goed idee was om me te laten testen (ik ben 1e jaars biologie aan de uni).

Maar....

Ik vind het maar dure testen. Dus waar kan je zo'n test doen, en zeker weten dat de uitslag klopt?
Hebben jullie daadwerkelijk iets aan je "label'? Wordt er rekening mee gehouden op school/uni?
En vooral.. Stel ik doe zo'n test, en er komt uit dat ik het gewoon niet kan.. Wat dan?

Voor de duidelijkheid; ik heb op het middelbaar meer uren bijles gehad dan dat ik kan tellen ( :+ ) en ik heb op het randje met een 4,5 gemiddeld mijn eindexamen gehaald. Ik ben er zó slecht in dat ik me er eigenlijk gewoon voor schaam. Nu weer om bijles vragen durf ik ook eigenlijk niet zo goed, bang dat mensen me gewoon vierkant uitlachen.

Het probleem is ook meestal niet dat ik niet zie of snap wat ik moet doen, ik snap prima wanneer ik moet differentiëren of integreren oid. Maar het daadwerkelijk uitvoeren.. Ik krijg het zelfs voor elkaar om letters ipv cijfers op te schrijven.

Ik zoek echt ervaringen met zowel de testen, als de testbureau's, en vooral met het labeltje discaculie achteraf. Heeft het jullie geholpen, of is het zonde van mijn geld en tijd?

vuurneon

Re: Discalculie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:51

Leg die vragen weer voor aan je studie adviseur :)

Mijn vriendin heeft dyslexie en kreeg extra tentamentijd. Tentamens werden niet anders, maar wel langer en ook wel eens apart (dus niet in een mega volle ruimte met 1500 studenten). Kan mij voorstellen dat het bij dyscalculi ook zo zou werken :)

EvelijnJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 21:52

Vraag iig na bij je studieadviseur wat er gebeurt als je het labeltje krijgt... want dat moet hij gewoon weten. Daarnaast zal de universiteit ook meer ervaringen hebben met testen en welke bureau's geschikt zijn...dus nog een vraag voor je studieadviseur ;)

Als je weet dat je dyscalculie hebt is het natuurlijk wel mogelijk dat je iets meer handvatten krijgt hoe je er mee om moet gaan (al zijn ze nog niet zo ver als met dyslexie).

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:01

Zou inderdaad eerst adviseren bij je studie adviseur of dyscalculie als beperking wordt gezien en of hier ondersteuning voor wordt geboden. Dat verschilt nog wel eens per opleiding en/of instelling. Zij kunnen je ook adviseren bij het laten vaststellen van dyscalculie.

Zelf werk ik bij een technische opleiding, daar zijn wel voorzieningen voor studenten met dyslexie, maar niet voor dyscalculie.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:06

Een meisje die ik begeleid heeft discalculie. 2€ - 1.75€ =... weet ze niet op te lossen. Erg lastig, ze is verder wel slim maar rekenen lukt gewoon niet.

Je zegt dat je niet goed bent in wiskunde, ben je wel goed in rekenen ? Dat is best wat anders namelijk en mensen met discalculie hebben ook heel veel moeite met rekenen. Ik zelf ben bijvoorbeeld echt heel slecht in wiskunde en haalde er nooit hoger dan een 3 op, terwijl rekenen mij ontzettend makkelijk af gaat. Geen discalculie dus.

Of je beter af bent met een labeltje... waarschijnlijk zul je meer tijd krijgen voor toetsen maar ze zullen niet makkelijker gemaakt worden. Als je afgestudeerd bent moet je hetzelfde niveau aankunnen als iedereen en mag je niet weg met een zware onvoldoende omdat je discalculie hebt.

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:08

Vroeger was ik op de basisschool het rekenwonder van de klas. Rekenen met pi in groep 6? No problemo, totdat we moesten hoofdrekenen en tafels opdreunen :+ ...

Ik heb niet letterlijk het labeltje dyscalcullie gekregen maar 'ernstig rekenprobleem' ( :+ ). Ik heb dit jaar (middelbaar, 6 vwo) een gesprek gehad en daaruit is dat probleem gebleken. Via school koste dit trouwens geen geld, was de maatschappelijk werker (??) van school zelf. Ook kon ik geen echte test doen omdat de testen gemaakt zijn voor jongere kinderen en dus zou ik (en wss jij ook ) een valse uitslag krijgen door de voorsprong van wiskunde les / leeftijd. Misschien dat er wel testen zijn voor jou zijn, maar dat weet ik niet zeker.

Je moet trouwens wel rekening houden met, dat als je het labeltje krijgt, je later geweigerd kan worden bij andere opleidingen. Daarom heb ik ook niet het letterlijke labeltje gekregen. Wel heb ik recht op extra tijd op alle toetsen en examens waar veel wiskunde in voorkomt en mag ik een aangepaste rekentoets doen (alleen met die aangepaste toets mogen opleidingen mij wel weer weigeren). Dus mijn school heeft er eigenlijk voor gezorgd dat wel wel de lusten heb, maar niet de lasten.

Zou dus goed kijken naar de voor en nadelen van als je het labeltje krijgt. :)

PS, zou ik je later een pb'tje mogen doen over je opleiding? Twijfel ook om biologie te doen, maar weet niet hoe handig dat dus is met een 'ernstig rekenprobleem' :P

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:09

Bij mij is dit vast gesteld. Ik kreeg via mijn werk toen een gehele test. IQ, een vaardigheidstest en discalculie. Ik vond rekenen en wiskunde altijd al vreselijk. Ik begon vaak al te huilen als ik de sommen las. Ik gokte ook bijna alles.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:10

Ik ben erop getest toen ik in de eerste van de middelbare zat. Eigenlijk was het bij voorbaat al duidelijk :')

Weet nog dat het 3 dagen ofzo waren, ook psychologische test geloof ik.
Ik heb best erge dyscalculie. Zou denk ik nooit een studie kunnen doen waar je veel moet rekenen, ik kan het gewoon niet, raak er gestresst en gefrustreerd van. Bijles heeft geen nut, je kan me een formule tot het diepste detail uitleggen maar zodra er een ander getal instaat snap ik het niet meer.
Heb ook moeite met klokkijken en getallen hebben gewoon weinig betekenis; bijvoorbeeld de "hoeveel pijn op een schaal van 1 tot 10 heb je" van het ziekenhuis of de fysio vind ik vreselijk. Inderdaad €2 - €1,75 is al lastig.

Behalve meer examentijd heb ik nooit hulpmiddelen gehad. Maar daar had ik echt niks aan. M'n leesvermogen is absoluut niks mis mee :')

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 22:43

finnens schreef:
Een meisje die ik begeleid heeft discalculie. 2€ - 1.75€ =... weet ze niet op te lossen. Erg lastig, ze is verder wel slim maar rekenen lukt gewoon niet.

Je zegt dat je niet goed bent in wiskunde, ben je wel goed in rekenen ? Dat is best wat anders namelijk en mensen met discalculie hebben ook heel veel moeite met rekenen. Ik zelf ben bijvoorbeeld echt heel slecht in wiskunde en haalde er nooit hoger dan een 3 op, terwijl rekenen mij ontzettend makkelijk af gaat. Geen discalculie dus.

Of je beter af bent met een labeltje... waarschijnlijk zul je meer tijd krijgen voor toetsen maar ze zullen niet makkelijker gemaakt worden. Als je afgestudeerd bent moet je hetzelfde niveau aankunnen als iedereen en mag je niet weg met een zware onvoldoende omdat je discalculie hebt.

Hier ben ik mij van bewust. Dat het labeltje later invloed kan hebben op een master of sollicitatie ook.. Maar misschien zou ik alleen al blij zijn met een stickertje omdat er hopelijk ook meer begrip van buitenaf mee komt. Tegenwoordig mag "ik kan het niet" niet meer, je moet alles maar kunnen.. En tutors zijn er heilig van overtuigd dat het een kwestie van oefenen is. Ik inmiddels niet meer..

Rekenen is drama. Zeker als ik er niet op voorbereid ben dat ik moet gaan rekenen. Ik kan ook compleet random getallen opschrijven bij het overnemen van een formule oid. Klokkijken moet ik over na denken, en grote getallen snap ik alleen als er puntjes om de 3 nullen staan (en dan nog moet ik tellen hoeveel nullen er nou staan). Mijn lezen en schrijven is trouwens prima :)

Bamii, tuurlijk :D Op wiskunde na heb ik tot nu toe nog niet zoveel last van mijn missende hersenkronkel. Maar statistiek ed moeten nog komen. Ik houd mijn hart vast..

Bedankt voor de snelle reacties trouwens! :)

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:49

Ik heb een onofficiële test gedaan via school. Ze bieden deze test aan, zodat als uit deze test blijkt dat je het niet hebt, je niet meteen een dure officiële test voor niets gedaan hebt.
Uit de onofficiële test kwam bij mij dyscalculie. De officiële test heb ik nooit gedaan, vind het veel te duur.
Bij ons krijg je 10% extra tijd met wiskunde- en natuurkundetoetsen. Daar heb ik verder niks aan, ik heb altijd genoeg tijd. Nog een reden waarom ik de officiële test niet heb gedaan. Ook in verband met het label dat je dan voor altijd hebt inderdaad.
Oftewel, er zitten eigenlijk geen voordelen aan zo'n test.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 22:51

Ik heb geen dyscalculie maar ben niet heel goed met getallen. Ook het niet kunnen lezen van lange getallen zonder puntjes herken ik. Ben ook slecht in het intypen van telefoonnummers en tafels kan ik nog steeds niet goed hahaha

Maar voor statistiek hoef je niet zo bang te zijn, dat is erg beeldend en kon ik puur verhalend goed halen. Was een stuk makkelijker dan vwo wiskunde in elk geval, dat heb ik met een 4.5 net gehaald.

rox_en_wilvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:06

Ik ben er sinds 3 jaar achter dat ik dyscalculie heb, bij mijn sollicitatie :oo ik wist het van mezelf wel maar had geen idee dat het een naam had! Vroeger op school was rekenen een ramp, ik zeg ook heel vaak cijfers verkeerd om >;) soms wel eens lastig in mn huidige werk als ik een boete uitschrijf en die persoon vraagt hoeveel die boete is 8)7

Luckyy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 23:11

Ik heb dyscalculie, dit is bij mij al heel vroeg geconstateerd. Ik ben de hele middelbare schooltijd doorgerold met een super fijne orthopedagoog, en uiteindelijk nog geslaagd met en 8 voor wiskunde ook. Terwijl ik amper de korting van een nieuw shirtje kan berekenen :+

Voor mij is het "labeltje" heel gunstig uitgepakt. Altijd tijdsverlenging gehad met toetsen, en meer begrip bij de meeste docenten.

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 00:05

Ik heb ook dyscalculie, niet officieel vastgesteld. Ik heb het op school aangegeven en ik mag een rekenmachine gebruiken voor een eventuele rekentoets.

Ik kan wél wiskunde. Op het vmbo op 1 tiende na geslaagd met een 9, ook op de havo was wiskunde geen probleem. Statistiek op het hbo? Ik legde het aan iedereen uit. Maar die rekentoets op het mbo??? Die heb ik 3 keer opnieuw moeten doen, en zelfs toen haalde ik hem eigenlijk niet. IK heb bijles gehad op de basisschool, middelbare en op het mbo, maar het werkte niet. Ik weet hoe het werkt, maar als iemand aan mij vraagt hoeveel is 7+8 dan weet ik dat niet. Ook grote getallen uitspreken kan ik niet, en kloklezen is ook moeilijk.

Wil ik er ooit een officiële test voor doen? Nee, die krengen zijn mega duur, en voor mijn gevoel schiet ik er niks mee op. Op school wordt er al rekening mee gehouden en ik heb niks aan het labeltje. Ik zorg gewoon dat ik altijd een rekenmachine bij heb, en ik tel alles uit op mijn vingers

Sunflower0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 08:25

Ook bij mij is 13 jaar geleden vastgelegd dat ik dyscalculie heb via een officiële test. Bij mij is het vooral inzicht wat ik mis. Breuken, kansberekening etc ik zie de logica hier niet in. Als ik echter gewoon een formule toe mag passen met een rekenmachine vind ik dit een eitje!

Veel mensen weten niet wat het inhoud en nemen het niet serieus. Op mijn 3 scholen waar ik op gezeten heb heb ik dan ook vaak ' je wil gewoon niet je best doen en je bent dom ' naar mijn hoofd gekregen. En dat ik de test als excuus gebruikte. Enkel op het HBO kreeg ik evenveel extra tijd als de mensen met dyslectie. Echter gebruikte ik deze bijna nooit: ik zag immers gewoon niet hoe iets moest en 30min extra nadenktijd hielp hier niet bij haha.

Daarnaast weet ik dat je eroverheen kan groeien. Én dat je ook eerder aanleg hebt dat je óók dyslectie hebt. Soms heb ik het idee dat ik dit ook heb, hier ga ik me enkel niet op laten testen omdat het in mijn ogen weinig waarde toevoegt.

dormy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:02

Vervelend dat je vermoedt dyscalculie te hebben! Is inderdaad erg lastig.

Mijn vriend heeft ook dyscalculie, hier zijn ze vrij snel achter gekomen. Qua intelligentie had hij prima naar de HAVO gekund, maar door de dyscalculie is hij op VMBO-kader blijven steken. Tienen voor Nederlands maar voor rekenen (nog niet eens wiskunde dus) niet hoger dan een 3. In het dagelijkse leven is het ook super lastig voor hem, bijvoorbeeld omgaan met geld. Hij komt nog vaak te laat doordat hij tijden verkeerd om leest enz.

Wat hem is opgevallen is dat er wel voorzieningen zijn voor mensen met dyslexie (extra tijd voor tentamens enz.), maar dat mensen met dyscalculie buiten de boot vallen. Zelfs met een bewijs van de dokter dat hij dyscalculie is hij op geen enkele manier door scholen waar hij op zat tegemoed gekomen. Hij kreeg hooguit extra bijles (maar zoals je zelf al hebt ervaren zet dat geen zoden aan de dijk).

Misschien informeren of bij jou op de uni er wel een tegemoedkoming is voor studenten met dyscalculie? Anders zou ik het er inderdaad niet voor over hebben een (dure) test te doen.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 09:47

Ik heb ook discalculie, nooit officieel vastgesteld.

Ik draai cijfers om zonder het door te hebben, heb af en toe nog steeds moeite met die stomme digitale klokken en hoofdrekenen heb ik nooit gekund. Ik zie verbanden in cijfers niet en kan er moeilijk mee redeneren.

Echter heb ik wel gewoon havo met wiskunde B gehaald en werk ik nu veel met cijfers. Ik heb geleerd hoe ik om moet gaan met mijn tekortkomingen. Excel en de rekenmachine zijn mijn beste vrienden want ik reken niks uit mijn hoofd uit ivm grote foutkans. Ik check mezelf ook extra.

Op school was het vooral een kwestie van iemand vinden die de stof kon uitleggen op een manier zodat ik er mee verder kon, dat was niet zo makkelijk :') voor de rest leerde ik dingen uit mijn hoofd, bij mij werkte het om vooral maar niet te willen begrijpen waarom iets moet zoals het moet. Ik had 'boodschappenlijstjes' oftewel stappenplannen.

Persoonlijk zou ik de test niet doen ivm het labeltje. Ervaring ermee heb ik niet, in mijn tijd werd het sowieso ook niet erkent als stoornis om het zo te zeggen. Je kreeg niet extra hulpmiddelen zoals bij dyslexie (of hoe schrijf je dat :'))

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 11:32

Ik ben een beetje bang dat ik het idd met een extra half uur voor tentamens zal moeten doen. En daar heb ik vrij weinig aan denk ik. Zoals jullie ook zeggen, ik zie mijn eigen fouten niet. Ik heb niet door dat ik een 9 schrijf ipv een 7. Meerkeuze vragen heb ik dan ook altijd fout op een toets.

Stappenplannen onthoud ik gewoon niet.. Been there done that.

Gesprek met de studieadviseur staat zeker nog op het programma! Eerst even deze tentamenweek doorkomen ;)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 11:42

finnens schreef:

Niet perse. Mensen met discalculie gaan nl compenserende vaardigheden aanleren na verloop van tijd. Iemand met discalculie kan juist heel goed zijn in hoofdrekenen maar gebruikt dan vaak een "kinderlijke" methode. De meeste "falen" wanneer er formules en volgordes enz aan te pas komen.
Hier iemand met discalcullie, test via school gedaan (bij ons is een CLB verbonden aan elke school die dergelijke onderzoeken regelen-).
Ik ben nooit geslaagd op wiskunde. Meer tijd hielp bij mij niet, ik had 0 fouten op het theorie gedeelte maar faalde consistent op het praktijkgedeelte. Zodra er cijfers aan te pas kwamen zag ik het niet meer. Legde een leerkracht het me dan geduldig uit met cijfers dan dacht ik "ja nu snap ik het" en vervolgens kreeg ik een gelijkaardige oefening met andere cijfers en vervloog mijn hoop. -O-
écht goede begeleiding heb ik er nooit voor gehad helaas. Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat die begeleiding zou in houden. Ik weet niet of je iemand die het gewoon níet ziet echt kan begeleiden. Fysica, chemie, alle vakken met berekeningen slaagde ik enkel op het theoriegedeelte.

Een heel simpel voorbeeld zijn de dieselprijzen; ik zie die als 0.997 mijn moeder zegt die prijs anders en dat krijg ik met geen mogelijkheid verwerkt. Ik heb dan geen idé welke prijs die diesel nu staat tot ik zelf ga kijken. :') Voor mijn moeder is het zo logisch dat ze daar dus ook nooit aan denkt als ze verteld dat ze aan ..... getankt heeft. :') Mijn man snapt het ook altijd meteen dus het ligt echt aan mijn hersenen. :')

3timesmom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:12

mijn dochter van 13 wordt daar de komende weken ook op getest.
Ze mocht van haar wiskundelerares in afwachting van de testen al vast werken met een rekenmachine. We merken nu al een duidelijke verbetering in dr resultaten.
Bij ons in België gebeuren deze testen via de schoolbegeleiding (CLB) waardoor dit niet zo duur is om haar te laten testen.

nardxash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 12:18

Helaas heel herkenbaar ik zal het zeker is bij je studie adviseur neerleggen en niet schamen als je het nodig heb heb je het nodig. Ik heb ook meer bij les gehad en zelfs mijn mei vakantie opgeofferd voor bijlessen. Waar bij ik dus met net een 4 slaagde met mijn eindexamen. Vervolgens heb ik nu 1x bij les in de week doe ik nog steeds mijn best met rekenen en wil het nog steeds niet lukken. Overigs denken ze bij mij ook aan discalculie

maaikemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 14:08

Nooit getest, maar wel een behoorlijke verdenking (en dyslect in de familie).

Ik heb vanaf kleins af aan moeite gehad met het begrip getallen. Ik draai ze om en heb nooit kunnen leren automatiseren. Vermenigvuldigen doe ik nog altijd op mijn vingers bijvoorbeeld en 6'en en 9's blijven lastig. Ik heb systemen ontwikkeld waardoor ik mijn fouten heb leren ondervangen. Ik werk volgens vaste rekenprocedures en heb getallen waarbij ik extra oplet omdat die lastig zijn.

Wanneer je de kosten ervoor over hebt zou ik geen belemmering zien in het onderzoeken. Mocht je het 'etiket' krijgen is de enige die er gebruik van maakt jijzelf. Mocht je besluiten dat je je opleiding verwittigd om in aanmerking te komen voor bijvoorbeeld extra tijd, dan kan dat alleen maar fijn zijn. Voor verdere carrière hoeft het geen etiket te zijn (simpel, dyscalculie of gewoon een slechte rekenaar, beide solliciteren niet naar een job als wiskundig ingenieur).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:47

Niet getest, maar heb het denk ik wel. Heb moeite met hoofdrekenen, telefoonnummers, altijd slecht geweest in wiskunde, moet voor alles een rekenmachine gebruiken en heb in de lagere school zelfs bijles gehad om de klok te kunnen lezen ( :') treurig maar waar)

Ik heb ook biologie gestudeerd aan de universiteit en m'n master gehaald. Het kan dus wel! Wat bij mij geholpen heeft is toch bijles, zowel betaald als door vrienden. Iemand met geduld om te blijven herhalen herhalen. En me trucjes aanleerde (stappenplannen). Daarnaast ook wel gewoon geluk... heb het examen "wiskundige methoden voor biomedische wetenschappen" vijf keer moeten afleggen maar uiteindelijk is het me gelukt.

Eén troost: in de master krijg je echt leuke vakken. "Echt" biologie en 'k ben dan de kant opgegaan met veel ecologie, gedragsbiologie, enz. Wiskunde, zeker statistiek, blijft wel altijd belangrijk in biologie....

liespr

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-16 16:57

Mijn zus heeft dyscalculie, officieel vastgesteld. Sinds groep 5 is rekenen/ruimtelijk inzicht een probleem voor haar. In het dagelijks leven loopt ze nog regelmatig tegen problemen aan. Zoals boodschappen doen en het betalen van rekeningen.
Cijfercombinaties onthoudt ze niet, digitale tijd is een probleem, het aflezen van schema's kan moeilijk zijn, ze rekent op haar vingers en heeft weinig inzicht in grote (waardes van) getallen.

Verder is ze prima slim, zeker op verbaal en sociaal gebied! Maar ( ik als juf) denk dat ze rekent als een 7 of 8 jarige. Dit zorgt in haar omgeving wel eens voor onbegrip.

Edit: Dyscalculie is redelijk onbekend, dus of ze wat heeft aan het label, geen idee. Ze roept het natuurlijk ook niet van de daken af. Met haar mate van dyscalculie heeft een halfuur langer tijd bijvoorbeeld ook geen zin. Ze mocht volgens mij wel vaker de rekenmachine gebruiken, dit vond ze zeker fijn!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-16 12:04

Solleke_Noah schreef:
Niet getest, maar heb het denk ik wel. Heb moeite met hoofdrekenen, telefoonnummers, altijd slecht geweest in wiskunde, moet voor alles een rekenmachine gebruiken en heb in de lagere school zelfs bijles gehad om de klok te kunnen lezen ( :') treurig maar waar)

Ik heb ook biologie gestudeerd aan de universiteit en m'n master gehaald. Het kan dus wel! Wat bij mij geholpen heeft is toch bijles, zowel betaald als door vrienden. Iemand met geduld om te blijven herhalen herhalen. En me trucjes aanleerde (stappenplannen). Daarnaast ook wel gewoon geluk... heb het examen "wiskundige methoden voor biomedische wetenschappen" vijf keer moeten afleggen maar uiteindelijk is het me gelukt.

Eén troost: in de master krijg je echt leuke vakken. "Echt" biologie en 'k ben dan de kant opgegaan met veel ecologie, gedragsbiologie, enz. Wiskunde, zeker statistiek, blijft wel altijd belangrijk in biologie....

Daar ben ik dus een beetje bang voor, dat ik in mijn 3e bach nog steeds 1e jaars wiskunde moet halen :') Maar fijn om van een 'mede bioloog' te horen dat het zeker wel kan. Moet zeggen dat ik buiten wiskunde om mijn vakken nu ook al wel echt interessant vind :j
Offtopic, maar mag ik vragen welke master jij gedaan hebt?

Ayasha schreef:
[...]

Ik ben nooit geslaagd op wiskunde. Meer tijd hielp bij mij niet, ik had 0 fouten op het theorie gedeelte maar faalde consistent op het praktijkgedeelte. Zodra er cijfers aan te pas kwamen zag ik het niet meer. Legde een leerkracht het me dan geduldig uit met cijfers dan dacht ik "ja nu snap ik het" en vervolgens kreeg ik een gelijkaardige oefening met andere cijfers en vervloog mijn hoop. -O-
écht goede begeleiding heb ik er nooit voor gehad helaas. Ik weet eerlijk gezegd ook niet wat die begeleiding zou in houden. Ik weet niet of je iemand die het gewoon níet ziet echt kan begeleiden. Fysica, chemie, alle vakken met berekeningen slaagde ik enkel op het theoriegedeelte.

Dit herken ik heel erg :j