Tentamen leren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

baukiiee

Tentamen leren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-16 10:40

Hallo allemaal,

Ik zal mijzelf eerst even voorstellen.
Ik Baukje Zijlstra, wordt dit jaar 21 en zit in de 2 klas van het HBO. Ik volg de opleiding melkveehouderij en heb hiervoor de MBO opleiding bedrijfsadministrateur gevolgd.

Maar nou mijn "probleem" ik moet nog 2 tentamens halen voor mijn P en dit wil maar niet lukken.
Ik leer al 5 a 6 weken van te voren bijna elke avond en op het moment dat ik mijn tentamen moet maken weet ik niks of bijna niks meer.

Hebben meer mensen dit?
En hebben jullie nog tips wat betreft het leren? Hoe ik kan leren of wat voor jullie heeft gewerkt?

Of zijn er hier op bokt mensen uit de omgeving wolvega, heerenveen (friesland), leeuwarden die mij zouden kunnen helpen?

Anoniem

Re: Tentamen leren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:43

Ik zou het even overleggen met een decaan of een studieadviseur. Als je zo lang van tevoren begint met leren en je haalt het alsnog niet is er misschien meer aan de hand, leer je misschien niet goed of is het niveau wellicht iets te hoog voor je.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:44

Hoe leer je?

Ik vat alles zelf samen en leer daaruit. Van lezen en opschrijven leer je ook.
Wordt je overhoord? Dat kan soms ook helpen!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 10:54

De overstap van MBO naar HBO is vaak erg groot.
Misschien begin je wel te vroeg met leren voor je tentamens? Bij mij werkte het maken van een 2 weeks planning. De dag vóór je tentamen plan je volledig in voor herhalen van de stof. Twee weken tevoren deel je de stof op in stukken, per dag schrijf je dan in je agenda wat je moet leren. De dingen die je steeds 'vergeet' of moeilijk vindt markeer je met een potloodstreepje.
Na twee weken heb je dus de hele stof gehad. Nu herhaal je de met potlood gemarkeerde stukken net zolang tot je ze weet. De dag voor het tentamen dus alles herhalen.

Wat kan helpen met leren: dingen opschrijven, lopen of bewegen, op iets kauwen, in een stressballetje knijpen, de stof hardop voor jezelf samenvatten, vragen bedenken over alinea's en die zelf beantwoorden.
Zo heb ik eigenlijk al mijn tentamens gehaald.

Heel véél succes, hopelijk heb je er iets aan! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:07

Dat werkt voor mij ook het beste :j Ik maak voor twee weken een studieplanning, ik leer niet thuis maar ergens anders, bijvoorbeeld op school of in de bieb, en ik ga pas weg als ik mijn 'doel' voor die dag heb bereikt. Dan de laatste twee dagen alleen voor herhaling gebruiken, dan kan ik wat rustiger aan doen en evt nog even wat dingen toevoegen die ik eerder vergeten ben of niet heb meegenomen.

Anja_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:13

Wat ook kan helpen is praten over de stof met een klasgenoot en samen vragen bedenken die voor zouden kunnen komen in het tentamen. Dan kun je samen het antwoord bedenken. En van elkaar leren, je vult je eigen kennis ermee aan.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:14

Ben je erg zenuwachtig voor de tentamens? Het klinkt een beetje alsof je wel goed genoeg leert, maar door de zenuwen een blackout krijgt. Beter leren helpt dan niet, wat helpt is je zenuwen onder controle leren te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:20

Ik zou even met je studieadviseur overleggen. Het kan best zijn dat je op een verkeerde (lees: niet efficiente) manier leert. Je studieadviseur kan je hierbij helpen of je verwijzen naar een cursus die je kan helpen. Dit kan zowel voor efficiënter leren zijn als voor het leren omgaan met tentamendruk oid.

Wat voor mij persoonlijk goed helpt, is om in de universitaire bibliotheek te gaan zitten. Daar is het lekker rustig, heb je allemaal studerende mensen om je heen en raak ik niet zo snel afgeleid om in het huishouden dingen te gaan doen. Ik weet niet waar je woont, maar sommige ub's kan je als niet-WO student ook gewoon gaan zitten. Sommige reguliere bibliotheken bieden ook rustige studieruimtes aan.
Zelf begin ik ook ongeveer 2 weken vantevoren met samenvatten. Ik hou niet zo'n strikt studieplan aan als sommige hier := maar bekijk per moment gewoon wat het handigste is om te doen. Enige afspraak die ik met mezelf maak is dat ik wel studie gerelateerd bezig moet zijn. Rond etenstijden mag ik van mezelf even pauze houden om te eten, huishouden te doen en te relaxen. Soms ga ik in de avond nog wel eens iets ontspannends doen, maar de laatste week/paar dagen voor het tentamen doe ik dat niet meer. Ontspanning is wel heel belangrijk overigens! Dat zorgt dat je je beter kan focussen tijdens het studeren.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 11:51

Ik heb zelf de overstap hbo-uni gemaakt, en ook een flinke tijd op de verkeerde manier geleerd. Vroeger las ik alles door, leerde ik een paar rijtjes op te dreunen, en dan kwam het wel goed. Nu niet meer. Wat ik nu doe, is tijdens het samenvatten mogelijke tentamenvragen opschrijven. Ik maak voor mezelf dus eigenlijk een enorm lang tentamen. Of dat voor jou ook handig is weet ik niet, maar het hangt vaak ook af van het vak wat de manier is. Ga zsm naar je studieadviseur, die kan je hier als het goed is heel goed bij helpen!

Fish_n_Chips

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:41

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 21:46

Hoe leer je?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:20

Ik wil wel eens samen met jou kijken naar hoe je leert ;) Ben aanwezig op dezelfde school denk ik. Doe maar een berichtje :)

baukiiee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-16 23:20

@imd bedankt voor de tip! Ga ik zeker proberen bij mijn aankomende tentamen!

@Fish_n_Chips dankje wel! Daar zitten wel goede tips tussen!

@miramii in het begin typte ik alle powerpoints over in word en las ze daarna nog een keer door. En met een tentamen uit een boek las ik het boek door en dat ging goed, maar voor deze tentamens blijft het gewoon niet hangen dus ben ik de powerpoint over gaan schrijven en ik hoop dat het nu wel wil.

@Rianneh ik stuur je ff een pb :)

Sandalio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 07:28

Met alleen de powerpoint 'overschrijven in Word' kom je er natuurlijk niet hè. Het enige wat je doet is een keer lezen, overschrijven en nog een keer lezen. Lezen is echt iets anders dan leren. Je zult echt veel actiever met de tekst om moeten gaan.
Schrijf tijdens de les mogelijke vragen op die in het tentamen zouden kunnen voorkomen. Maak kaartjes van de begrippen met de uitleg op de andere kant en doe daarmee een soort spel. Je mag ze pas op de uitleg omdraaien als je de uitleg feilloos voor jezelf kunt opzeggen. En dat doe je een paar keer per week, net zolang totdat je de begrippen kunt dromen.
Probeer in je eigen woorden op te schrijven wat er in het boek of de powerpoint staat, dus niet overschrijven, maar probeer het zelf te herproduceren. Welke essentiële informatie mis je dan nog, welke informatie is misschien overbodig?
Hier staan wel handige tips in: http://www.studietips.leidenuniv.nl/asv/startsv.html

Je kunt ook in je huis briefjes opplakken met informatie die je echt moet weten. Ik moet bijvoorbeeld weten wat de mogelijke problemen zijn bij het inbrengen van een katheter bij een vrouw. Dan schrijf ik dat op een briefje 'Noem 2 van de 3 mogelijke problemen bij....' Bij die deur, of die kast moet ik dat eerst voor mezelf beantwoorden alvorens ik verder mag met waar ik mee bezig was. Op die manier dwing je jezelf om steeds even actief na te denken over de vragen die je voor jezelf hebt gemaakt.
Je zou ook je kennis kunnen delen met iemand die er niets over weet. Een vriend, een van je ouders. Dan kun je voor jezelf ook nagaan of je het wel duidelijk uitlegt, of het wel klopt wat je zegt?

Sleutel tot succes is denk ik gewoon veel actiever met de stof omgaan. Je hebt nu namelijk door dat je met alleen maar doorlezen het niet gaat redden, tijd voor actie dus :). Heel veel succes!

En tot slot, niet avondenlang aan één stuk door studeren. Dat werkt eigenlijk nooit. Maar in korte etappes opdelen en zorgen voor genoeg ontspanning, rust en activiteit tussendoor (sporten bijvoorbeeld). Ik hoop dat je hier iets mee kan :).

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 09:06

Volledig eens met Sandalio. Die kaartjes worden overigens ook wel flashcards genoemd. Kost even wat tijd om ze te maken, maar ik - en met mij veel medestudenten - vind het ideaal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 11:56

Mwah, ik vind dat powerpoints overschrijven of in je eigen woorden uitleggen een hele goede eerste stap is, als het maar een eerste stap is. Ik doe het zelf altijd om wat meer grip op de stof te krijgen. Wat er in de hoorcolleges verteld wordt is doorgaans de belangrijkste informatie, en als ik dat al voor mezelf op een rijtje heb kan ik het goed aanvullen met de rest van de stof, die ik dan uit het boek haal.

Maar het moet inderdaad wel alleen een eerste stap zijn en niet je enige :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 13:21

Samenvatten werkt voor mij wel heel goed om te leren hoor :) Hierbij maak ik meestal gebruik van zowel de powerpoints als het boek. Highlight de benamingen die echt belangrijk zijn en formules e.d. en maak er een overzichtelijk naslagwerk van voor mezelf. Wel met de hand geschreven! Dan blijft het veel beter hangen.
Daarna maak ik het liefst gewoon opdrachten aan de hand van die samenvatting. Sommige docenten bieden helaas geen proeftentamens (of andere vorm van opdrachten) en/of uitwerkingen aan en dat vind ik echt waardeloos om te leren. Zelfs een keer een woordenwisseling over gehad met een docent die weigerde om uitwerkingen/antwoorden van de opdrachten te geven :o Heel leuk dat we dan opdrachten hebben, maar als je niet weet of je het goed doet en zo niet, waar dat aan ligt, dan leer je er geen hol van natuurlijk. Gelukkig is er altijd wel een ouderejaars die nog een oud tentamen heeft liggen oid :)

Obelix95

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-16 20:49

Zelf heb ik deze week tentamenweek, man man man wat was het moeilijk om mijzelf ertoe te zetten.
Eerste tentamen was makkelijk en zeker een voldoende, maar de tweede van vandaar ging bar slecht. Ik had ook gewoon geen motivatie |o
Dus daarom mijzelf een schop onder m'n reet gegeven en het tentamen van morgen goed aan het voorbereiden.

Zelf vat ik samen en vanuit daar maak ik kaartjes (flashcards zoals hierboven genoemd) die ik overal mee naartoe neem.
Ik zit op kamers, dus vandaag eventjes boodschappen gedaan, lopend erheen en ervan terug terwijl ik de kaartjes allemaal goed doornam.
Mensen keken me soms aan alsof ik gek was, maargoed doet er niet toe :')
Het werkt bij mij super die kaartjes!

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-16 23:52

Ik lees het eerst door, vat het daarna samen en vat daarna de samenvatting nog een keer samen! Overigens doe ik alles met de hand. Wellicht meer werk, maar het is bewezen dat je het daardoor beter onthoud.
Kaartjes werken inderdaad ook, maar ik vergeet dan soms belangrijke dingen.

Wanneer heb je je volgende tentamen?