Ervaringen gezocht Master Animal Sciences in Wageningen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Picassox

Ervaringen gezocht Master Animal Sciences in Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 19:24

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die Animal Sciences of Biology studeren aan de Universiteit in Wageningen. Ik wil namelijk een Masteropleiding gaan doen van 2 tot maximaal 4 jaar.

Ik hoor graag ervaringen! :)

Picassox

Re: Ervaringen gezocht Master Animal Sciences in Wageningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 12:07

Niemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:12

Ik volg even, ik zit ook aan wagenigen te denken maar dan aan natuur- en bosbeheer en forest and nature conservation.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:19

Ik ken de masteropleiding niet maar duurt 'ie 2-4 jaar? Normale masteropleidingen in Nederland duren 1 of 2 jaar, met uitzondering van (dier)geneeskunde die 3 jaar duurt.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 12:26

2 jaar duurt deze geloof ik. Maar wellicht ben ik verplicht hem in deeltijd te doen.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:51

Ik studeer binnenkort af voor mijn master Animal Science. Wat wil je precies weten?

Edit: hij duurt 2 jaar in principe, maar dan moet je wel héél goed je vakken, thesis en stage inplannen. En hier en daar misschien wat vakantie inleveren.

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 12:53

Ik heb er een minor (soort van schakeljaar idee) gedaan met intentie tot een master Behaviour (uiteindelijk besloten dit niet te doen ivm slechte vooruitzichten in dat vakgebied) en mijn vriend heeft een dubbele master nutrition/behaviour gehaald.

Wat wil je precies weten?

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 12:58

Ik ben benieuwd naar de zwaarte van de studie, de inhoud van de vakken/studie, hoeveelheid stage(s), uitzichten op een baan/waar belanden de meeste studenten, hoeveel contacturen zijn er gemiddeld, hoe werd de omschakeling naar het Engels ervaren; is dat goed te doen?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:02

Voor ik uitgebreid ga typen, wat is je achtergrond qua studies etc? Dat maakt namelijk heel erg veel verschil ;)

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-16 13:08

Ik heb een hbo Educatie- en Kennismanagement (Stoas University of Applied Sciences) gedaan, met een 8,3 gemiddeld.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:13

Hoe zwaar je msc is bepaal je grotendeels zelf, bij Animal Sciences kies je namelijk zelf je richting en je vakken (er zijn 6 richtingen, even opzoeken op de site, welke ben je in geintresseerd?). Zo vond ik de richting animal nutrition zwaarder dan animal health and behaviour. Uitzicht op een baan hangt ook weer af van je richting maar bij de meeste richtingen zijn er zeker wel banen te vinden. Denk daarbij vooral aan diervoeder bedrijven, laboratoria, fokkerij.. het is eigenlijk heel erg breed dus moeilijk te zeggen waar je precies terecht komt! Waar wil jij terecht komen? Ik vond de omschakeling Engels goed te doen, in het begin is het wennen maar na een tijdje hoef je niet meer bij alle vaktermen google translate te gebruiken.

Edit: ik heb 2 afstudeerrichtingen gedaan in 2 jaar. Het is iid doorwerken maar opzich te doen. Ik kwam van de HAS, toegepaste biologie .

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 13:27

Hmm Stoas ken ik inhoudelijk niet zo goed, maar je zou misschien wel tegen hetzelfde probleem aan kunnen gaan lopen als ik toen.

Ik studeerde aan van Hall Larenstein. In mijn minor kwam ik met een hoop vakken heel goed mee, maar ik had er 2 tussen zitten die gewoon wel echt zwaar waren. Ik miste daar een groot stuk kennis, vooral op gebied van celbiologie. Immunology and thermoregulation was echt een hel voor mij, human and animal biology 2 was zwaar maar wel te doen met veel leren. Normale studenten ervaren die vakken al als zwaar (slagingspercentage is erg laag) maar ik moest ook nog gaan compenseren voor mijn gebrek aan kennis. Toen dat een keer op pijl was ging het wel :)

Hoe zwaar je studie is hangt af van je kennis, de richting en de vakken. Genetica wordt bestempelt als de zwaarste richting, gedrag als de lichtste.

Het Engels van drie kwart van de docenten is om te janken. We hebben ons rot gelachen om fouten als 'de german sheffert from austrich'. Kortom; je komt wel mee hoor, zo hoogstaand is het niet. Daarnaast spreken de meeste docenten Nederlands en kun je altijd om uitleg vragen.

Baankans is ook afhankelijk van je richting. Behaviour is erg moeilijk, de uni zelf raad veel studenten ook aan om dit niet te kiezen. Daarom ben ik dus ook gestopt. Voeding is goed qua banenkans, maar je kunt het jezelf zo makkelijk of moeilijk maken als je zelf wilt. Wil je kattennutritionist worden, dan is het lastig. Pluimvee? Dan heb je morgen bij wijze van al een baan.

Aantal lesuren is ook sterk afhankelijk van de vakken die je kiest en hoeveel je er tegelijk doet/wil doen. Daarin ben je best heel vrij met de meeste vakken.

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-16 17:10

Ik sluit me aan bij de rest :j Je ben heel vrij om te kiezen, maar je keuzes hebben invloed op je banenkans en hoe moeilijk de stof is. Al hangt het ook wel af van je eigen voorkeuren en sterktes/zwaktes. De meeste banen zijn inderdaad in de voeding te vinden, maar Animal Production Systems, Breeding&Genetics, zijn ook goed te doen. Zelf koos ik voor Health&Behaviour, en dan met name adaptatiefysiologie, omdat dat nog raakvlak heeft met vrijwel alle andere richtingen.
De meeste oud-studenten gaan een hele andere kant op dan de leerstof je doet vermoeden, die werken dan bij bedrijven als consultant, doen iets met gezondheidsinspectie, overheid, noem maar op. Als je maar affiniteit hebt met de agrarische sector kun je veel kanten op. Wageningen staat (met name internationaal) goed bekend. Als je die diploma hebt, kijken ze naar je major en verder eigenlijk niet zozeer naar je vakkenpakket. Een studiegenootje van mij werkt nu als hondentrainer voor het KNGF, maar die heeft ook wel mazzel gehad. Een ander werkt voor de Rabobank, nog een ander is nu ICT-er :+
Als je de kans hebt om een bedrijvenbeurs te bezoeken of sollicitatiecursus te doen; DOE HET. Zo zie je precies welke banen er zijn en wat voor bedrijven. Kleine familiebedrijven tot aan Friesland Campina en Nutreco. En je leert echt veel van de cursus.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-16 13:08

Bedankt voor jullie uitgebreide berichten! Hier heb ik wat aan!

@Fortitude: ik weet natuurlijk niet het precieze niveau van de Master. Maar ik heb wel een behoorlijke pittige minor gedaan omtrent celbiologie bij Stoas.

Mijn interesses liggen met name bij Health and Behaviour, deels ook wel bij Nutrition. Ik ben geïnteresseerd in de inspanningsfysiologie van dieren, maar ik vind voeding ook interessant. Ik ben werkzaam in de paardensector en denk persoonlijk dat ik met een Master een verdiepingsslag kan maken in mijn werk. Mijn huidige werk past bij me en dit wil ik nog wel een tijdje blijven doen, vandaar dat ik wel benieuwd ben waar de meeste 'eindigen' qua baan, maar daar zelf niet heel erg over in zit. Al weet je het natuurlijk nooit...

Ik heb het nog niet heel goed uitgezocht (sorry daarvoor) maar is de Master ook in deeltijd te doen?