"Logboek" bijhouden voor scriptie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

imd

"Logboek" bijhouden voor scriptie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 12:57

Onofficieel ben ik al begonnen, maar officieel begin ik per 1 februari aan mijn scriptie. Omdat ik altijd graag moeilijk doe, is dit ook nog een extra ingewikkeld proces door de keuzes die ik gemaakt heb. Nu kwam ik net op het idee dat het misschien handig is (zowel voor mijzelf als voor de update naar m'n begeleiders toe) als ik een soort logboek bij ga houden. Dan kan ik ook eens kijken hoeveel uur er nou ongeveer in zit, op het eind. En omdat ik van lijstjes, orde en overzicht houd, hoop ik dat dit het proces wat makkelijker zal maken. Of in ieder geval me wat extra inzicht op gaat leveren.

Ik denk dat digitaal het makkelijkst is, aangezien ik vrijwel alles digitaal doe. Syncen met m'n telefoon zou dan ook een pré zijn. Maar wat is nou handig? Ik ben best handig met Excel, dus had daar al aan zitten denken, maar misschien zijn hier wel hele toffe programma's voor. Delen met m'n begleiders is niet nodig, als ik het zelf maar terug kan zoeken stuur ik ze periodiek een samenvatting.

Iemand tips?

Westhof

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:01

Hoewel het nog wel even duurt voordat ik mijn scriptie moet schrijven lees ik toch even mee. Vind het een goed idee :)

Ir111

Re: "Logboek" bijhouden voor scriptie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:05

Natuurlijk leuk om te weten hoeveel tijd je er aan besteed hebt maar wat levert het precies voor voordelen op? Ik zie alleen maar extra werk namelijk in het bijhouden van een lijstje. Oprechte interesse hoor! :j

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:07

Voor mijn job hou ik ook een soort logboek bij in excel. Eigenlijk een tijdsbestedingsoverzicht. Die is eigenlijk heel simpel onderverdeeld in de maanden. Onder de maanden noteer ik wat ik gedaan heb, en kolom ernaast hoeveel tijd het me kost (enkele uren - halve dag - hele dag). Die vul ik elke dag aan.

Ik vermoed dat jij het iets gedetailleerder wilt? Excel is alleszins handig!

edit: bij mij een verplichting trouwens omdat ik op een project zit waarbij m'n tijdsbesteding verantwoord moet worden ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 13:12

@Ir11: het gaat me niet zozeer om de tijd, meer om het bijhouden van de taken/afspraken/mails/het werk wat ik verzet heb. Een duidelijk overzicht daarvan lijkt me handig in de communicatie naar m'n begeleiders, maar ook om het hele proces voor mijzelf overzichtelijk te houden. Daarbij heb ik een hele vaste deadline, dus planningstechnisch is het denk ik ook handig om bij te houden hoeveel tijd onderdelen uit de eerste 3 weken me gekost hebben, zodat ik weet hoeveel ik in de laatste 3 weken moet inplannen, bijvoorbeeld. Oh, en ik ben gewoon een lijstjesfanaat.

@Solleke_Noah: welke kolommen heb jij dan? En werk je iedere dag aan dat project? Dan wordt de lijst zo lang lijkt me?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:13

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:16

imd schreef:
@Ir11: het gaat me niet zozeer om de tijd, meer om het bijhouden van de taken/afspraken/mails/het werk wat ik verzet heb. Een duidelijk overzicht daarvan lijkt me handig in de communicatie naar m'n begeleiders, maar ook om het hele proces voor mijzelf overzichtelijk te houden. Daarbij heb ik een hele vaste deadline, dus planningstechnisch is het denk ik ook handig om bij te houden hoeveel tijd onderdelen uit de eerste 3 weken me gekost hebben, zodat ik weet hoeveel ik in de laatste 3 weken moet inplannen, bijvoorbeeld. Oh, en ik ben gewoon een lijstjesfanaat.

Ah zo, zorgt voor structuur inderdaad. Ik kan je volgen. :j

imd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-16 13:17

Zoiets ziet er interessant uit ja, Prrrr. Gebruik je het zelf ook? Weet je zo of er een android app is? Ik zie wel een telefoon maar lees niets over een app.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:20

imd schreef:

@Solleke_Noah: welke kolommen heb jij dan? En werk je iedere dag aan dat project? Dan wordt de lijst zo lang lijkt me?

Oh, op die manier. Zoiets heb ik ook trouwens :') een to do lijst in excel. Misschien niet het meest overzichtelijk maar ik heb deze kolommen:
-wat (activiteit, taak,...)
-wanneer (deadline)
-al gedaan (als 'k iets heb gedaan gaat het in deze kolom)
-to do (verhuist regelmatig wat van deze kolom naar de kolom "al gedaan")
-opmerkingen

Het kan vast overzichtelijker. Misschien kan je google agenda gebruiken hiervoor? Kan je gemakkelijk in plannen, inplannen dat hij je waarschuwing stuurt wanneer je iets moet doen, afspraken over elkaar heen zetten enz enz.

('k werk iedere dag aan het project, is voltijdse job, en ja dat is een lang lijstje :P )

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:22

imd schreef:
Zoiets ziet er interessant uit ja, Prrrr. Gebruik je het zelf ook? Weet je zo of er een android app is? Ik zie wel een telefoon maar lees niets over een app.

Nee, ik heb zelf een database gebouwd die precies doet wat ik wil, er zit bij mij ook kostenregistratie, facturering en boekhouding achter. Ik had een collega die dit gebruikte voor dagelijkse registratie, en die was er wel blij mee.

Voor zover ik weet gebruikte hij alleen de computervariant.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:24

Ik gebruik toggl.com om mijn uren bij te houden, wat ik wanneer heb gedaan. Daar is ook een android app van.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:32

Is dit niet meer verplicht? Ik moest het bij mijn scriptie namelijk invoeren. Is wel alweer 4 jaar geleden.

In ieder geval datum, activiteit, resultaat en bestede tijd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:39

Winged schreef:
Is dit niet meer verplicht? Ik moest het bij mijn scriptie namelijk invoeren. Is wel alweer 4 jaar geleden.

Denk dat dat per opleiding afhankelijk zal zijn. Ik heb het nooit hoeven doen. Inmiddels 9 Jr geleden. (ik word oud)

Marije112

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 16:43

Winged schreef:

Ik denk inderdaad dat dit verschilt. Ik studeer op het moment af en hoef ook niks bij te houden.

Klinkt als een fijne manier om structuur aan te brengen in je planning! Helaas ben ik een dwaas met zulke dingen consequent invoeren :') . Succes met je scriptie!