Plagiaat..

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miramii

Plagiaat..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 17:15

Lastig probleempje!

Een student uit mijn studiegroep heeft een vriend die dezelfde opleiding volgt, maar dan een jaar hoger. Hij krijgt regelmatig zijn oude verslagen om als voorbeeld te gebruiken voor zijn eigen verslag. Deze periode moeten in een groep van 4 een verslag maken en het valt me op dat zijn stukken regelmatig heel erg lijken op die van het voorbeeld. De verslagen worden in principe op plagiaat gecontroleerd via school.

Ik heb al meerdere malen tegen hem gezegd dat hij ervoor moet oppassen dat hij geen plagiaat pleegt en ook aangegeven als ik die stukken er te veel op vond lijken. Hij heeft die aangepast, maar toch lijken ze nog steeds op het verslag van die vriend en ook de stukken die hij de afgelopen dagen heeft geschreven lijken weer plagiaat. Mijn studieloopbaanbegeleidster weet van de voorbeelden, maar vind dat het ons probleem is en bemoeid zich daar verder niet mee. Zij beoordeeld overigens ook dit verslag.
Ik kan het verder prima met deze klasgenoot vinden en wil geen bonje, maar maak me wel zorgen, gezien dit ook effect kan hebben op mij. Iemand een tip om dit op een goede manier op te lossen?

Marieke_K

Re: Plagiaat..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:18

Niet meer een dergelijk verslag laten inleveren.. Bij ons wordt redelijk streng op plagiaat gecontroleerd en als blijkt dat projectleden er vanaf wisten dan ontvangen zij ook een sanctie. Dat begint met uitsluiting van deelname aan 1 of 2 vakken, maar heb er nu ook eentje die een half jaar vertraging oploopt vanwege uitsluiting.

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 17:23

Het probleem is dat ik dan al zijn stukken overnieuw zou moeten schrijven. Ik probeer hem dus ervan te overtuigen en heb ook de docent er al bij betrokken. Echter trekt iedereen zijn handen er vanaf en blijft die student steeds weer dezelfde fout maken. Volgens mij heeft hij niet eens door dat hij het doet.

Bij ons wordt ook sterk gecontroleerd op plagiaat, maar tot nu toe is het bij hem nog altijd gelukt. Het rotte is gewoon dat ik nu ook de pineut kan zijn, zonder dat ik eraan mee wil doen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:26

Hoger op zoeken dan die lerares!
Het gaat gevolgen hebben voor je hele groep als hij onvoldoende aanpast. En die plagiaatscanners zijn goed!

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:27

Vervelend joh! Is het geen optie om te veranderen van studiegroep? Dan kan hij vervolgens lekker doen wat hij wil doen, maar is het in ieder geval niet meer jouw probleem. Of gaat dit niet zo makkelijk?

RvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:29

Wat neemt hij over?, orginele tekst van die vriend of bronnen die de vriend ook gebruikt heeft?

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-16 17:34

Nee, helaas is veranderen van studiegroep of een student uit de groep plaatsen geen optie, tenzij de student het ermee eens is. Dit omdat school vind dat het in het werkveld net zo gaat, dus je er maar gewoon mee om moet leren gaan. Hoger opzoeken is daardoor ook best wel lastig, omdat mijn docent (in dit geval) ook mijn studieloopbaanbegeleider is.

Hij neemt niet de exacte tekst over, maar bekijkt de gebruikte bron en de verwerking van die bron. Dit verwoord hij dan net iets anders in ons verslag. Bij sommige onderdelen kan het haast niet anders dat hij dezelfde bron moet gebruiken, maar de verwerking zou sowieso anders moeten zijn..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:38

miramii schreef:
Nee, helaas is veranderen van studiegroep of een student uit de groep plaatsen geen optie, tenzij de student het ermee eens is. Dit omdat school vind dat het in het werkveld net zo gaat, dus je er maar gewoon mee om moet leren gaan. Hoger opzoeken is daardoor ook best wel lastig, omdat mijn docent (in dit geval) ook mijn studieloopbaanbegeleider is.

Hij neemt niet de exacte tekst over, maar bekijkt de gebruikte bron en de verwerking van die bron. Dit verwoord hij dan net iets anders in ons verslag. Bij sommige onderdelen kan het haast niet anders dat hij dezelfde bron moet gebruiken, maar de verwerking zou sowieso anders moeten zijn..

Dan ga je toch naar een decanaat of iets dergelijks? Er staat echt wel iemand boven je SLB'er hoor!
Een coördinator van de opleiding bijvoorbeeld.
Weet niet meer hoe het heette bij mij. Maar betrapt worden op plagiaat is niet tof.

Als je het in ieder geval laat weten bij een coördinator of ander orgaan boven jouw SLB'er, en die vinden het niet erg. Dan heeft plagiaat iig geen consequenties voor jou.
Leraren zeggen wel vaker A en doen vervolgens B. -.-

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:50

Manager, examencommissie staat boven je SLB-er. Als iemand zich met dit bij mij (opleidingsmanager) zou melden dan maak ik er echt wel werk van. Geen zin in later problemen hierdoor.. Plagiaat mag niet, is strafbaar.

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:01

miramii schreef:

In het werkveld heet het geen plagiaat, maar daar gaan ze er vanuit dat je iets wat bestaat niet opnieuw hoeft te verzinnen :D Dus wordt het juist aangemoedigd om te kijken of er al iets bestaat :+

Maar rechtstreeks overnemen voor een verslag mag natuurlijk niet. Dezelfde bron gebruiken lijkt me toch geen probleem?

Kan je zijn stukken niet laten voorleggen of het werkelijk plagiaat is of een grensgeval?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:07

Het is de bedoeling dat ze leren onderzoeken en leren adviezen uit te brengen. Dan ga je niet iets overnemen van iemand die dezelfde vakken heeft gevolgd. Dat heet plagiaat. Het is geen onderzoek in het werkveld, het is school!

En ik denk niet dat examencommissies (thanks Marieke, dat woord zocht ik) blij worden van dit gegeven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 18:58

miramii schreef:
Nee, helaas is veranderen van studiegroep of een student uit de groep plaatsen geen optie, tenzij de student het ermee eens is. Dit omdat school vind dat het in het werkveld net zo gaat, dus je er maar gewoon mee om moet leren gaan..

In dat geval... in het werkveld is het in zulke zaken belangrijk om een paper trail te krijgen: bewijs dat jij je plicht hebt gedaan en geen negatieve volgen zult ondervinden. Uitprinten, dateren, goed bewaren, en meteen stappen ondernemen zodra er problemen ontstaan. In het geval van werk zou ik dan vooral aanraden om contact met de vakbond of OR (als die zich een beetje sterk maakt voor de werknemers.)

De LSVB is denk ik nu nog een stap te ver. (Oh, misschien is er wel een studentenraad? Daar is dit wel een goede voor.)
Maar de docent/SLB zou zich bewust moeten zijn dat zij daarmee een flink risico aangaat: als een student door dit soort geintjes studievertraging oploopt (en dus veel extra kosten aan collegegeld en stufi), dan zou ik de hogeschool aansprakelijk stellen voor de daaruit voortvloeiende kosten. (Oh, en daar zou ik de LSVB en een jurist bij inschakelen.)

Enerzijds is dat een hele harde, zakelijke, onprettige manier van met elkaar omgaan. Anderzijds, als zij willen doen zoals het in het 'werkveld' gaat - nou, zo dus in een aantal gevallen: keihard. Als vriendelijk vragen om een oplossing niet werkt, dan is het ieder voor zich en dan ga je dus GEEN honderden euro's schade leiden omdat de verantwoordelijken hun verantwoordelijkheid niet nemen.
Dat zou ik iedere medewerker op het hart drukken... en dus ook elke student.

orkaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:36

zeker hoger opmelden, jij wilt niet een sterretje achter je naam krijgen met plagiaat. Wie weet achtervolgt het je nog in je verdere (studie) loopbaan.

Of iig schriftelijk op papier krijgen dat jij er niet voor verantwoordelijk kan worden gesteld....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:41

Je studiebegeleider gewoon ronduit vertellen dat wanneer jouw studie een half jaar vertraging op gaat leveren ondanks dat je enige keren gewaarschuwd hebt dat je dan de school aansprakelijk stelt voor de kosten. En verder, onze zoon heeft ook een keer in een werkgroep met zo eentje gezeten, hij heeft wel de boel allemaal aangepast maar het was heel veel werk. Je kunt wel in het voortgang verslag notuleren welke pagina's van de plagiaatpleger zijn. Soms moet je gewoon keihard voor jezelf zorgen, meestal een goede voorbereiding op het bedrijfsleven.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 13:58

Precies... Ik heb een keer een groepsgenoot gehad die een stuk tekst letterlijk gekopieerd had. Gelukkig kon ik aantonen dat zij het stuk geschreven had en ik van niks wist. Ik was echt woest :o Sindsdien ben ik er ook super strikt in!
En wat een kulargument, dat het in het bedrijfsleven er ook zo aan toe gaat. :(

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:04

Dit is toch geen plagiaat? Het is gewoon enorm slim! :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:53

Mette schreef:
Precies... Ik heb een keer een groepsgenoot gehad die een stuk tekst letterlijk gekopieerd had. Gelukkig kon ik aantonen dat zij het stuk geschreven had en ik van niks wist. Ik was echt woest :o Sindsdien ben ik er ook super strikt in!

Hoe hoger de functie je krijgt in het bedrijfsleven of overheid, hoe beter je op moet letten. Geen kul argument maar hoe hoger je komt hoe vaker mensen moeite zullen doen om je pootje te haken met zaken die jij bedacht hebt en zij indienen en zo met de veren gaan strijken. Niks kulverhaal maar helaas keiharde waarheid.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 14:58

ja ik heb ook bij een bedrijf gewerkt waar je, je volledig moest indekken anders had je een probleem. gevolg was dat ik 2 dagen in de week bezig was om alles te archiveren, dus print screens maken van je emails, je telefoonboek in je telefoon kopieren, dat je altijd kon bewijzen dat jij die en die op dag zus en zo gebeld hebt, en ga zo maar door. helaas is dat op hogere functies binnen bedrijven altijd wel een must.

Ik zou het ook hogerop zoeken, en een goed logboek bijhouden van alles. het liefst alle communicatie via de email (want das zwart op wit), en zo weinig mogelijk via telefoon/mondeling. die vriend moet wel begrijpen dat hij er zo niet mee wegkomt in het dagleijks leven.

Bentuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:11

Ik heb even in mijn studiehandleiding opgezocht wat eigenlijk plagiaat is. :Y)

plagiaat: het nagenoeg letterlijk overnemen van delen van andermans werk of ideeën, zonder aan te geven dat het andermans woorden zijn of zonder het vermelden van vindplaats van het stuk (diefstal van intellectueel eigendom)

Persoonlijk denk ik dat het in dit geval een twijfel geval is. Want hij had die bronnen ook zelf kunnen vinden. Daarbij worden de stukken tekst herschreven. Sommige mensen hebben een vergelijkbare schrijf style, dus dan is het denk lastig om te achterhalen (voor de computer) of er plagiaat is gepleegd.

Maar als het jou niet lekker zit, dan zou ik het hoger opzoeken en een afspraak maken bij de opleidingsmanager?

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 15:16

bigone schreef:
Mette schreef:

Hoe hoger de functie je krijgt in het bedrijfsleven of overheid, hoe beter je op moet letten. Geen kul argument maar hoe hoger je komt hoe vaker mensen moeite zullen doen om je pootje te haken met zaken die jij bedacht hebt en zij indienen en zo met de veren gaan strijken. Niks kulverhaal maar helaas keiharde waarheid.

Ik begrijp best dat het in de bedrijfswereld zo gaat, maar daarom hoef je het nog niet te pikken? Misschien was mijn zin niet volledig. Ik bedoel niet dat het kul is dat het zo in de bedrijfswereld gaat, maar dat het een slecht argument is om dit gedrag toe te staan. Het is lekker makkelijk van je docent om je met zo'n uitspraak af te schepen.