HBO's, wat een drama!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki1995

HBO's, wat een drama!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 10:35

Het is weer januari en dat kan maar één ding betekenen! Het is weer tijd voor mensen die afstuderen die jaar om een opleiding uit te zoeken en open dagen af te crossen. Ik zal vast niet de enige zijn in dit schuitje.

Ik rond dit jaar (hopelijk) mijn niveau 4 MBO af en dan ben ik webdeveloper. Maar nu twijfel ik een beetje. Ik zou graag breed opgeleid zijn zodat ik inzetbaar ben op verschillende vlakken. Nu lijkt het organiseren van evenementen, schrijven/ontwerpen van tekst en afbeeldingen voor het web, werken voor een reclamebureau of iets van management..
Ik heb mijn ook laten vallen op Communicatie of Communication & Multimedia Design. Ik ga aankomende zaterdag kijken, hoop daar misschien ook nog oud MBO'ers tegen het lijf te lopen.

Nu komt het probleem. Mijn familie schreeuwt nu dat ik het niet zal redden, dat het te moeilijk voor mij zal zijn. Zijn er meer mensen die vanaf een MBO naar het HBO zijn gegaan? Hoe beviel die stap en hoe groot was de 'kloof'?

davinci2412

Re: HBO's, wat een drama!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:40

Ik ben zelf niet van het mbo naar het hbo gegaan, maar heb wel klasgenoten die dat hebben gedaan. Ik studeer hippische bedrijfskunde. Bij ons zijn er uiteraard ook mensen die het niet hebben gehaald, maar ook zat die het wel halen. Het ligt echt aan jezelf en hoe graag je het wil.

Marijee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:41

Ik heb 3 jaar geleden de stap gemaakt, en zit nu, met een jaar pauze, in jaar 2 van mijn studie. Het bevalt mij goed, maar de eerste perioden vond ik hard aanpoten en wennen. De stof die ik binnen 1 vak kreeg, kreeg ik op het MBO niet eens binnen die 3 jaar. En dan had ik er ook nog eens 4 andere vakken die periode :D Dat zijn dingen waar je wel rekening mee moet houden. Je werkt uiteindelijk heel zelfstandig en zelfsturend en dat zijn vaardigheden die ik niet nodig had op het MBO.

Of je het niet zal redden ligt aan je zelf en je houding. Ben je goed in leren? Goed in plannen? Kan je hulp vragen? Wil je dit echt? Want; ik vond het eerste halfjaar loeizwaar, daarna kwam ik in de mood. Mij lukt het zelf ook, terwijl ik geen held ben leren.Maar ik wil het en ik vecht er voor. Sterker nog, ik kom van niveau 3 en zit nu succesvol op niveau 5:D Mijn ervaring is dat een deel het wel redt, maar een deel ook niet. Dat ligt uiteindelijk ook aan je zelf! :)
Laatst bijgewerkt door Marijee op 14-01-16 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:41

Kiki1995 schreef:
Het is weer januari en dat kan maar één ding betekenen! Het is weer tijd voor mensen die afstuderen die jaar om een opleiding uit te zoeken en open dagen af te crossen. Ik zal vast niet de enige zijn in dit schuitje.

Ik rond dit jaar (hopelijk) mijn niveau 4 MBO af en dan ben ik webdeveloper. Maar nu twijfel ik een beetje. Ik zou graag breed opgeleid zijn zodat ik inzetbaar ben op verschillende vlakken. Nu lijkt het organiseren van evenementen, schrijven/ontwerpen van tekst en afbeeldingen voor het web, werken voor een reclamebureau of iets van management..
Ik heb mijn ook laten vallen op Communicatie of Communication & Multimedia Design. Ik ga aankomende zaterdag kijken, hoop daar misschien ook nog oud MBO'ers tegen het lijf te lopen.

Nu komt het probleem. Mijn familie schreeuwt nu dat ik het niet zal redden, dat het te moeilijk voor mij zal zijn. Zijn er meer mensen die vanaf een MBO naar het HBO zijn gegaan? Hoe beviel die stap en hoe groot was de 'kloof'?

Waar een wil is, is een weg. Het zal misschien niet makkelijk zijn. Maar als je gemotiveerd bent en jezelf blijft motiveren en daarbij je stinkende best doet, kan het best goedkomen. Ik ken meer mensen die van MBO naar HBO zijn gegaan waar het goed is gegaan!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:42

Inderdaad. Waar een wil is, is een weg.

Een vriendin van mij is van MBO naar HBO gegaan en het is haar gewoon gelukt. Inmiddels ook afgestudeerd op HBO (toerisme, internationaal). Ik zou het gewoon proberen, lukt het niet, dan kun je altijd nog stoppen.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:43

heb je met 4 vingers in je neus het mbo niv 4 gedaan is hbo zeker haalbaar. Ging het met heel veel moeite of anders toch keihard werken, dan wordt hbo zwaar.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:43

Ik ben van het MBO naar HBO CMD gegaan :) Mocht je specifieke vragen hebben stuur even een PB'tje, dan kan ik het wat makkelijker beantwoorden!

loempia93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:44

Ik denk dat het én van je MBO opleiding afhangt én van je HBO.
Ik ben zelf na de HAVO een HBO opleiding gaan doen, gestopt en toen MBO dierverzorging niv. 4 gaan doen... dit zou op 'havo niveau' zijn. Dat was dus echt absoluut niet het geval. De opleiding was poepie simpel, heb hem in 2 jaar gedaan en wat een tijdverspilling was dat. Daarna dus weer naar HBO (facility management) en ja die stap vond ik groot van MBO naar HBO.
Toch zitten op mijn opleiding een heleboel MBO' ers die met succes de opleiding volgen.
Waar een wil is, is een weg en dat denk ik het grootste hekelpunt voor MBO' ers. Je wordt niet meer 'gestraft' als je geen hw hebt gemaakt, je wordt niet achter je kont aangezeten om naar de lessen te komen. Ik zit zelfs met een MBO'er die op een dubieuze wijze toch zijn MBO diploma heeft mogen ontvangen en doet het nu harstikke goed op HBO.

Kortom, ligt helemaal aan jezelf :)

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:44

Ik kan je niet vertellen hoe groot de 'kloof' is, want ik sta zelf ook op het punt om vanaf september over te gaan van het MBO naar het HBO. Mij werd aangeraden om bij twijfel eens een havo eindexamen te maken (kun je gewoon op het internet vinden). De 21+ toelatingstesten op het HBO zijn gelijkwaardig aan een havo eindexamen namelijk, dus als je die succesvol kan maken, zou je het in principe op het HBO ook moeten kunnen redden. Laat je niet ontmoedigen hoor, waar een wil is, is een weg! :)

lshannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:45

Zelf had ik het gevoel dat mijn klasgenoten die van de HAVO kwamen meer moeite met de kloof hadden dan ik. Nu scheelde het dat ik m'n mbo opleiding fluitend heb gehaald en deze goed aansloot op m'n vervolgopleiding, zeker in de propedeuse kreeg ik stof wat ik voor een groot deel al kende. Wat mij het meest tegenviel was de werkdruk, je moet veel meer presteren/leren en binnen een veel kortere tijd plus dat er van een heel hoop dingen wordt uitgegaan dat je dat al begrijpt of kent.

Het is geheel afhankelijk van hoe snel jij dingen oppikt; al had ik een meisje in de groep die letterlijk zo dom als een achterend van een varken was, maar die door keihard continu te blokken alles praktisch haalde. Ik weet wel dat bij mijn opleiding in de propedeuse meer dan de helft al stopte, voor velen is de overstap wel te groot of was het mbo niv4 al hun top qua kunnen. Niks mis mee en niks om je voor te schamen. Wat ik juist moeilijk vond is dat mijn ouders beiden niet gestudeerd hebben en totaal niet weten in te schatten wat je qua hoeveelheid werk eraan kwijt bent.

Olympia96

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:48

Ik ging van mavo naar havo naar hbo naar universiteit. Alles is mogelijk áls je motivatie maar goed is! Ik heb het nooit heel zwaar gehad trouwens.

En... Laat je vooral niet beïnvloeden door je familie. Als jij het wilt en je best doet, why not? Het gaat je veel opleveren zo'n HBO papier, dus het is echt de moeite waard!

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 10:51

Ik heb niveau 4 (met uitzondering op het vak database en rekenen) met twee vingers in mijn neus gedaan ja. Het was ontzettend simpel naar mijn idee.
Ik zal is een Havo eindexamen proberen te maken, misschien dat dat iets meer inzicht geeft. Of niet :')
Ik laat mij meestal totaal niet uit het veld slaan, maar als je familie zulke dingen zegt twijfel ik soms wel een beetje of er niet toch een kern van waarheid in zit.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:51

Ik heb met 2 vingers in mijn neus MBO 4 gedaan en ben daarna naar het HBO gegaan.

Ik vond de overstap groot omdat ik nu daadwerkelijk aan het werk moest. Het was niet meer gewoon snappen en een toetsje maken. Ik moest ineens opdrachten maken en inleveren.

Vond het dus qua stof niet echt moeilijker.

Toen ik mij er bij had neergelegd dat ik gewoon aan de bak moest ging het wel.

GrumpyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:56

Kiki1995 schreef:
Ik heb niveau 4 (met uitzondering op het vak database en rekenen) met twee vingers in mijn neus gedaan ja. Het was ontzettend simpel naar mijn idee.
Ik zal is een Havo eindexamen proberen te maken, misschien dat dat iets meer inzicht geeft. Of niet :')
Ik laat mij meestal totaal niet uit het veld slaan, maar als je familie zulke dingen zegt twijfel ik soms wel een beetje of er niet toch een kern van waarheid in zit.

Het is ook best wel lastig om je er niets van aan te trekken. Je kunt het ook proberen te zien als een uitdaging: 'dus hun denken dat ik het niet red op het HBO, dan ga ik ze mooi laten zien dat ik het wél kan!' :D Mocht je het alsnog niet redden, dan heb je het in ieder geval geprobeerd.

Mutsie93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 11:03

Ik ben van mbo paardenhouderij naar hbo fysiotherapie gegaan, ook nog eens een van de zwaarste hbo studies. Het is de te doen maar wel zwaar. Ik moest er echt aan wennen dat we heel veel stof in een korte periode moesten kennen, maar door veel hulp te vragen kom je er wel. Ik zit nu in het 2e jaar, heb mijn propedeuse en het gaat me nu al een stuk beter af.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 13:53

Ik ben ook van MBO niveau 4 naar het HBO gedaan. Ik heb nooit veel hoeven te doen voor mijn MBO diploma maar nu op het HBO is dat wel anders. Ja het is zwaarder maar als je de wil hebt en gewoon goed je best doet is het echt wel mogelijk. Bij mij op de opleiding zijn er meerdere die eerst van het MBO af komen en bij ons zijn dat juist de mensen die zijn blijven hangen na het eerste schooljaar, terwijl een hoop andere toch hebben afgehaakt.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:35

Ik heb die overstap zelf niet gemaakt, maar wel klasgenoten die dat hebben gedaan. Daarvan is er nu in jaar 4 nog maar 1tje over die er wel echt aan moet trekken om bij te blijven. Is denk ik ook heel erg afhankelijk van het soort opleiding/moeilijkheidsgraad ervan. Mijn opleiding staat dan ook bekend als een van de pittigste van het HBO.

Hoor vaak dat de overstappers het meeste moeite hebben met die overgang van opleidingen die heel praktisch gericht zijn naar het theoretische van het HBO. Maar dat ligt natuurlijk wederom aan de opleiding die je volgt. Multimedia design lijkt me wel wat praktischer gericht, wat wellicht de overstap iets makkelijker maakt. :)

En inderdaad; waar een wil is, is een weg! Niks aantrekken van wat anderen zeggen, maar zelf beslissen of je er klaar voor bent!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 14:49

Ga je naar de HAN? Ik begin daar in februari.
Ik ben van MBO 4 interactief vormgever naar HBO gegaan. Qua cijfers redde ik het, maar vond de studie toch niet zo leuk.
Er is veel herhaling, vooral in jaar 1. Dan leer je hoe je Adobe gebruikt enzo.

amberi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 15:00

Ik heb zelf de overgang gemaakt van MBO 4 mediavormgeving naar CMD, dat lijkt me vergelijkbaar met jou situatie. Ik vond CMD qua theorie niet zo heel moeilijk, CMD Breda was een hele praktische opleiding. Het is heel breed opgezet, daarom is het wel veel meer werk dan het MBO. Ik heb regelmatig tot de late uurtjes door gewerkt om projecten af te krijgen dat wel. Omdat mediavormgeving wel goed aansloot op CMD heb je soms juist wel een streepje voor en ik denk dat dit bij jou ook wel het geval zal zijn als je voor CMD kiest.

Ik ben uiteindelijk wel gestopt omdat er ook veel techniek gevraagd word, bijvoorbeeld het bouwen van een installatie en dit lag mij niet echt.

Mocht je meer willen weten dan kun je altijd een berichtje sturen.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:22

Niet laten ontmoedigen :D Je weet het pas als je het geprobeerd hebt

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:29

Ik ben van MBO animatie naar HBO illustratie op de kunstacademie gegaan en eerlijk, ja het is me tegen gevallen. Maar met een portie doorzettingsvermogen kom je er wel hoor! Ik ben nu tweedejaars en geen seconde spijt meer :)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-16 22:38

Ik ben in juli 2015 afgestudeerd.
Ik ben toen ook vanuit het mbo gekomen en heb eigenlijk helemaal geen kloof ervaren. Wat ik vooral merkte was dat ik al veel meer bagage had door de stages ed. Ik was wat meer voorbereid had ik het gevoel

CCCCC

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:13

Ik ben van MBO Bedrijfsadministratie naar HBO Food & Business gegaan én ik heb mijn propedeuse gehaald binnen één jaar. Het is wel veel meer stof en projectwerk dan op het MBO, iig zo heb ik het ervaren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:21

Ik vond de overstap ook groot, maar wel goed te doen. Het is wel veel meer werk wat je moet verrichten, niet zozeer moeilijker niveau maar gewoon veel. Nu heb ik ook het MBO met 2 vingers in de neus gedaan hoor.
Ik zou het gewoon gaan proberen, je merkt snel genoeg of het wat is of niet.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-16 12:22

Ik ging van 3 HAVO over naar 4 MAVO omdat HAVO te pittig was. Vervolgens na verschillende MBO opleidingen gedaan en toen de grote stap gezet... HBO. Een pittige HBO opleiding afgerond en zelfs kunnen versnellen (3.5 jaar ipv de standaard 4 jaar). Ik heb niets van een kloof gemerkt (ook omdat ik tussendoor een aantal jaar gewerkt heb). Go for it!