Wie wil mijn sollicitatie brief nakijken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fleurtjeuh

Wie wil mijn sollicitatie brief nakijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 16:22

Ik ben druk aan het solliciteren, maar ik blijf twijfels hebben over mijn sollicitatie brief.
Wie wil er voor mij eens naar kijken?

Graag kom ik in aanmerking voor de vacature die u momenteel open heeft staan voor Paraveterinair.
In januari 2016 verhuis ik naar Arnhem en zoek daarom een baan in het midden van het land.
Op dit momenten studeer ik aan het*school* in *plaats* en doe ik de opleiding *opleiding+niveau*, het verkorte traject in *jaartal* jaar.
Ik zou graag deze mogelijkheid aangrijpen om mijn opleiding te combineren met de baan die jullie momenteel aanbieden. Deze baan sluit precies aan bij datgene dat ik leer op school en dit zou een uitgelezen kans zijn om het meteen in de praktijk te brengen.

Ik ben iemand die leert tijdens het werken en daar heb ik veel plezier van. Ik heb gemerkt dat als
het mij interesseert ik kennis en feiten snel opneem en onthoud. In 2010 heb ik mijn opleiding Paraveteriniar onderbroken om te gaan reizen en werken. In mijn CV staat uitgebreid welke
werkervaringen ik heb opgedaan tijdens mijn stages en werk.

In de twee jaar werken en ervaring opdoen heb ik gemerkt dat mijn interesse altijd is gebleven bij
het medische aspect en wil nu graag verder en mijn opleiding Paraveterinair daarom vervolgen.
Ik heb gekozen voor een BBL omdat ik beter leer in de praktijk en omdat de combinatie van
werken en leren beter bij mij past.
Op dit moment loop ik stage bij *naam*, een *beroep* in *plaats*. Ik assisteer haar vier dagen in de week bij allerhande werkzaamheden in de praktijk.

Ik hoop dat mijn brief voor U aanleiding geeft tot een gesprek, dan kan ik U meer over mijzelf
vertellen.

Met vriendelijke groeten,
*naam*
*telefoonnummer*

Ik realiseer mij dat er een hoop sterretjes tussen staan, hopelijk kunnen jullie daar omheen lezen.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:22

Ik ga hem even doorlezen voor je! :)

Edit: Ik heb hier en daar wat dingen veranderd, dit is hoe ik het zou doen:

Geachte heer/mevrouw,
Graag kom ik in aanmerking voor de vacature die u momenteel open heeft staan voor de functie Paraveterinair.
In januari 2016 verhuis ik naar Arnhem en zoek daarom een baan in het midden van het land.
Op dit moment studeer ik aan het*school* in *plaats* en doe ik de opleiding *opleiding+niveau*, het verkorte traject in *jaartal* jaar.
Ik zou graag deze mogelijkheid aangrijpen om mijn opleiding te combineren met de baan die jullie momenteel aanbieden. Deze baan sluit precies aan bij datgene dat ik leer op school en dit zou een uitgelezen kans zijn om het meteen in de praktijk te brengen.

Ik ben iemand die leert tijdens het werken en daar heb ik veel plezier van. Tevens heb ik gemerkt dat ik kennis en feiten die mij interesseren snel opneem en onthoud.
In 2010 heb ik mijn opleiding Paraveteriniar tijdelijk onderbroken om te gaan reizen en werken. In mijn CV staat uitgebreid welke werkervaringen ik heb opgedaan tijdens mijn stages en werk.

In de afgelopen twee jaar die in het teken stonden van werken en ervaring opdoen, heb ik gemerkt dat mijn interesse altijd is gebleven bij het medische aspect en wil nu graag verder en mijn opleiding Paraveterinair daarom vervolgen.
Ik heb gekozen voor een BBL-opleiding omdat ik beter leer in de praktijk. De combinatie van werken en leren past ook beter bij me.
Op dit moment loop ik stage bij *naam*, een *beroep* in *plaats*. Ik assisteer haar vier dagen in de week bij allerhande werkzaamheden in de praktijk.

Ik hoop dat mijn brief voor u aanleiding geeft tot een gesprek, dan kan ik u meer over mijzelf
vertellen.

*naam*
*telefoonnummer*
Laatst bijgewerkt door Jennifuur op 11-01-16 16:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:25

momenten= moment
U= u

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:30

fleurtjeuh schreef:
Ik ben druk aan het solliciteren, maar ik blijf twijfels hebben over mijn sollicitatie brief.

Graag kom ik in aanmerking voor de vacature als Paraveterinair die u momenteel heeft uitstaan.
In januari 2016 verhuis ik naar Arnhem en zoek daarom een baan in het midden van het land. Toen ik deze vacature tegenkwam op...... was ik meteen enthousiast en ik reageer daarom graag.

Op dit moment studeer ik aan het*school* in *plaats* en doe ik de opleiding *opleiding+niveau*, het verkorte traject in *jaartal* jaar.
Ik zou graag deze mogelijkheid aangrijpen om mijn opleiding te combineren met de baan die u aanbiedt. Deze baan sluit precies aan bij datgene dat ik leer op school en dit zou een uitgelezen kans zijn om het meteen in de praktijk te brengen.

Ik ben iemand die leert tijdens het werken en daar heb ik veel plezier in. Ik heb gemerkt dat (als
het mij interesseert)
ik kennis en feiten snel opneem en onthoud. In 2010 heb ik mijn opleiding Paraveteriniar onderbroken om te gaan reizen en werken. In mijn CV staat uitgebreid welke
werkervaringen ik heb opgedaan tijdens mijn stages en werk.

In de twee jaar werken en ervaring opdoen heb ik gemerkt dat mijn interesse altijd is gebleven bij
het medische aspect en ik wil nu graag verder en mijn opleiding Paraveterinair daarom vervolgen afronden.
Ik heb gekozen voor een BBL omdat ik beter leer in de praktijk en omdat de combinatie van
werken en leren beter bij mij past.

Ik hoop dat mijn brief voor U aanleiding geeft tot een gesprek, dan kan ik u meer over mijzelf en de kwaliteiten die ik uw bedrijf te bieden heb vertellen.

*naam*
*telefoonnummer*

Ik realiseer mij dat er een hoop sterretjes tussen staan, hopelijk kunnen jullie daar omheen lezen.

Ik heb een paar dingetjes veranderd. Ik zou er verder nog een stukje in schrijven over jouw kwaliteiten (ben je zelfstandig, teamplayer, goed gevoel voor verantwoordelijkheid, 9-5 mentaliteit enzovoort). Goed kijken in de vacature welke kwaliteiten ze vragen en daarop inspelen.

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:35

Globaal doorgelezen, dus niet gekeken naar taal en dat soort dingen.

Ik zou probeer meer de verbinding tussen jou en de baan te leggen. Het roept bij mij nog wat vragen op. Die hoef je niet allemaal te beantwoorden natuurlijk:

Wie ben jij (karakter, vaardigheden) en wat maakt jou passend bij dit bedrijf?
Waarom moet dit bedrijf jou uitnodigen en niet iemand anders die dezelfde opleiding doet?
Wat heeft jouw opleiding gebracht dat jou geschikt maakt voor deze baan?
Wat heb je op je stage geleerd of meegemaakt?
Waarom wil je juist deze baan hebben en niet een andere?

Benoem ook de belangrijkste (of meest relevante) dingen uit je CV al in je brief, in plaats van er alleen naar te verwijzen. Dit kan bijvoorbeeld door aan de zin toe te voegen: "In mijn CV staat uitgebreid welke werkervaringen ik heb opgedaan tijdens mijn stages en werk, zoals x, y en z". Dan geef je meer informatie en ik zou dan pas de moeite nemen om je CV erbij te pakken. Want dat x, y of z klinkt interessant!

En misschien overbodig want ik ben niet bekend met BBL, maar ik zou mij afvragen wat de verhouding is tussen werken en leren. Hoeveel uur wil je bij het bedrijf gaan werken? Maar misschien is dat in jullie sector heel normaal en overbodig om te vermelden.

Succes, ik hoop dat je een positieve reactie op je brief krijgt +:)+
Laatst bijgewerkt door Szan op 11-01-16 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieffiefi

Re: Wie wil mijn sollicitatie brief nakijken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:37

Het is ergens ook wel de bedoeling dat de brief nieuwsgierig maakt... Dus ik zou zeker niet alles al prijsgeven.

Fink

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:38

fleurtjeuh schreef:

Graag kom ik in aanmerking voor de vacature die u momenteel open heeft staan voor Paraveterinair.
Op dit momenten studeer ik aan het*school* in *plaats* en doe ik de opleiding *opleiding+niveau*, het verkorte traject in *jaartal* jaar.
Ik zou graag deze mogelijkheid aangrijpen om mijn opleiding te combineren met de baan die jullie momenteel aanbieden. Deze baan sluit erg goed aan bij wat wij leren op school precies aan bij datgene dat ik leer op school en dit zou een uitgelezen kans zijn om dit het meteen in de praktijk te brengen.

Ik ben iemand die leert tijdens het werken en daar heb ik veel plezier van. Ik heb gemerkt dat als het mij interesseert ik kennis en feiten snel opneem en onthoud. In 2010 heb ik mijn opleiding Paraveteriniar onderbroken om te gaan reizen en werken. In mijn CV staat uitgebreid welke werkervaringen ik heb opgedaan tijdens mijn stages en werk.

het medische aspect en wil nu graag verder. Daarom heb ik de keuze gemaakt om en mijn opleiding Paraveterinair daarom vervolgen.
Ik heb gekozen voor een BBL opleiding (?) omdat ik beter leer in de praktijk en omdat de combinatie van werken en leren beter bij mij past.

Ik hoop dat mijn brief voor U aanleiding geeft tot een gesprek, dan kan ik u U meer over mijzelf vertellen.

*naam*
*telefoonnummer*

Laatst bijgewerkt door Fink op 11-01-16 16:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Szan

Maar niks inhoudelijks vertellen is ook het andere uiterste. De naam van een stagebedrijf, een vaardigheid of een karaktertrek noemen vind ik wel het minimum.

Dan kun je dat in een gesprek allemaal uitgebreid toelichten.

Solleke_Noah

Ik heb je brief even verbouwt. Is maar mijn mening natuurlijk :) Persoonlijk zou ik niet teveel de nadruk leggen op waarom voor jou enz enz, je moet aangeven waarom jij nuttig bent voor hen.

Geachte,

Met veel interesse las ik de vacature voor “Paraveterinair” op *** en ik zou me graag kandidaat stellen voor deze functie.

Gedurende mijn opleiding tot Paraveterinair heb ik reeds ervaring opgedaan met *opsomming ervaring*. Deze studie heb ik tijdelijk onderbroken om een jaar werkervaring op te doen. In mijn CV staat uitgebreid welke werkervaringen ik heb opgedaan tijdens mijn stages en werk. *hier zou ik kort aangeven welke ervaring nuttig is voor DEZE functie*.

Mijn interesse in het medische aspect is hierbij steeds gebleven en daarom ben ik opnieuw gestart met een BBL die loopt tot *datum*. Om mijn praktijkervaring verder aan te vullen, loop ik momenteel stage bij *naam*, een *beroep* in *plaats*. Ik assisteer haar vier dagen in de week bij allerhande werkzaamheden in de praktijk: *opsomming werkzaamheden die nuttig zijn voor DEZE functie*

Ik zou graag deze mogelijkheid aangrijpen om mijn opleiding te combineren met de functie die jullie momenteel aanbieden. Deze baan sluit precies aan bij mijn opleiding en vormt een uitgelezen kans om verder te evolueren als paraveterinair. De ervaring die ik tijdens mijn werkjaar en gedurende mijn stage heb opgedaan, lijkt me nuttig voor de functie van paraveterinair. Daarnaast merk ik dat ik veel plezier schep in het *ENKELE FUNCTIEVEREISTEN, bv omgang met klanten, contact met dieren, enz enz*. Voor deze functie verhuis ik graag naar Arnhem.

Ik hoop mijn enthousiasme voor deze functie verder mondeling te kunnen toelichten.

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 16:39

Bedankt iedereen, hier kan ik echt wat mee :D +:)+

tinkermiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:46

Opening: Naar aanleiding van de vacature "bla bla" bij [blabla] wil ik heel graag solliciteren voor deze functie. (vermeld altijd waar je de vacature zag)
Deze vacature trok meteen mijn aandacht omdat dit een baan betreft die goed bij mijn persoonlijkheid en kwaliteiten past. Ik ben op zoek naar een bijbaan (bijbaan? hoeveel uur?) die ik naast mijn studie (bla bla) kan vervullen. Deze vacature trok meteen mijn aandacht omdat dit een baan betreft die goed bij mijn persoonlijkheid en kwaliteiten past. Ik ben gemotiveerd en betrouwbaar, heb uitstekende sociale vaardigheden en spreek keurig Nederlands.

En verder: heb je een auto? welke kwaliteiten vragen ze in de vacature, speel daar op in.

Voor een volledig overzicht van mijn ervaring en opleiding, verwijs ik u graag naar mijn bijgevoegde cv.

Uiteraard kom ik graag mijn motivatie en ervaring in een kennismakingsgesprek toelichten. Een uitnodiging hiervoor zie ik met belangstelling tegemoet.

Houd je brief kort en zeg meteen waarom jij de ware bent. Besteed veel aandacht aan je CV. Ook al mag je per mail reageren, maak je opzet als een echte sollicitatiebrief met correcte aanhef. Heb je nog referenties: vermeld die dan wel in je brief, met naam en telefoon.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:47

Ik raad je aan om volgende keer per pb je brief te sturen, want nu wordt je brief fout verbeterd en ben je nog verder van huis.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 16:49

Ik lees vooral wat voor jou de voordelen van deze baan zijn. Ik zou me meer richten op wat de werkgever er voor krijgt. Dus benoemen waar jij goed in bent.

Ik zou de brief als volgt opbouwen:

alinea 1 - je hebt leuke advertentie gezien en reageert, leg uit wat je aanspreekt en bv dat het goed past omdat het aansluit op je huidige opleiding.

Alinea 2 - wat heb jij de werkgever te bieden (je leert snel, bent goed met dieren, goed met mensen etc), relevante (vrijwillige) werkervaring. Noem wanneer opleidign is afgerond maar waarom ze je nu al aan moeten nemen.

alinea 3 - probeer een verfrissende afsluiting te bedenken.

Wees niet bang om vaktermen te gebruiken in je brief. Ben je geinteresseerd in ziekteleer? Zeg dat dat je geinteresseerd in bent in pathologie, etc.

Succes!

Alinea 3 -

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 16:55

In het kader van eigen sterke kanten benoemen:

Ik kan goed zelfstandig werken, heb een oog voor detail, en ben een echte teamspeler. Ik ben vriendelijk naar dier en mens, en ben zeer service gericht. Ik doe mijn werk met passie en toewijding en altijd met volledige inzet.

Ik Ik Ik... Wie kan hier goede zinnen van maken zonder dat het een 2 of 3 zinnen lange opsomming word?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:01

Mijn kracht zit met name in het zelfstandig uitvoeren van werkzaamheden. Ik heb een oog voor detail en ben daarnaast ook een echte teamspeler. Mijn karaktereigenschappen (misschien een ander woord voor zoeken) zou ik omschrijven als servicegericht, dier- en klantvriendelijk en gepassioneerd. Ik heb passie voor mijn vak en vervul deze dan ook met toewijding en volledige inzet.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:10

Realiseer je je dat je potentiële werkgever mogelijk je brief even googlet (of een deel ervan) en er dan achter komt dat je hem niet zelf geschreven hebt?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 17:13

Ik neem ook niks letterlijk over.
Maar je hebt wel gelijk.

Maar wat is er erg aan hulp vragen bij het schrijven van een sollicitatie brief?
sommige dingen kan ik gewoon moeilijk uittypen, maar zolang ik mijn werkzaamheden goed doe, gaat het daar om toch?

(En bovenstaande 2 zinnen klinken dan weer geirriteerd en aanvallend maar zo is het helemaal niet bedoeld...)

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:15

:j Ik denk dat iedereen wel eens zijn/haar sollicitatiebrief door laat lezen/corrigeren door een ander. Alleen is dit openbaar. Ach, zolang je niet liegt wanneer er naar gevraagd wordt, zal het geen probleem zijn, lijkt me.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:29

Jennifuur schreef:
:j Ik denk dat iedereen wel eens zijn/haar sollicitatiebrief door laat lezen/corrigeren door een ander. Alleen is dit openbaar. Ach, zolang je niet liegt wanneer er naar gevraagd wordt, zal het geen probleem zijn, lijkt me.

Ligt aan je functie denk ik. Als redacteur zou ik een sollicitant voor een redactiefunctie hierom afwijzen. Niet eens om het vragen van hulp, maar wel omdat ik de eerste versie niet heel goed vind.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-16 17:32

Klopt, maar zoals ze zelf aangeeft, is dat niet van toepassing. Mocht het inderdaad aan om schrijftalent, dan zou het een heel ander verhaal zijn.

Edit: ah ja, ik snap wat je bedoelt met het laatste stuk van je zin!