Sociaal pedagogisch medewerker, ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eline_S_S

Sociaal pedagogisch medewerker, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 15:31

Hoi,
Mijn examen in mei komt al steeds dichterbij. Na mijn examen (als ik het natuurlijk haal) wil ik graag de MBO niveau 4 opleiding sociaal pedagogisch medewerker doen. Ik ben er pas sinds kort uit wat ik nou echt wil doen. Ook heb ik gelezen dat er veel variatie in banen en stages is met deze opleiding. Ik heb in december al een stage gedaan op een basisschool voor azielzoekers kinderen, wat ik echt ontzettend leuk vond! Daar heb ik met een meneer gepraat die nu het 3e jaar van deze opleiding doet. Hij zei alleen dat hij de opleiding zelf niet zo leuk vond. Wat is jullie ervaring hiermee? En wat voor banen hebben de mensen met deze opleiding?

benangelique

Re: Sociaal pedagogisch medewerker, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:08

Er is met deze opleiding momenteel geen droog brood te verdienen. Alles qua geschikte functies wordt wegbezuinigd. Wellicht trekt de arbeidsmarkt op het gebied van kinderopvang weer aan, maar dat blijft een gok

meisje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:10

Ik heb deze opleiding gekozen en uiteindelijk de richting onderwijs.
Eerlijk? Er is weinig tot geen werk in en als jk nog eens moesten kiezen koos ik zeker weten wat anders.

Yacintha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:13

Er zijn heel veel verschillende banen voor SPM, maar de zorg ligt momenteel op z'n kop, wordt bezuinigd en weinig werknemers aangenomen worden. Leraren van mijn opleiding (SPH) verwachten dat dit over 2/3 jaar verbeterd zal zijn, maar dit kan natuurlijk niemand voorspellen..

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:17

Ik heb toevallig afgelopen jaar een vaste baan in deze sector gekregen. Maarr ik heb wel een hbo opleiding dus ik werk eigenlijk onder mijn niveau. Dit zie je veel in deze sector, hbo'ers die de banen van mbo mensen 'inpikken'. Mijn werkgever heeft de laatste tijd alleen hbo'ers aangenomen simpelweg omdat hij daar de keuze uit heeft. Maar ik denk dat je je niet moet laten ontmoedigen door dit soort berichten als je graag de opleiding wil doen. Het trekt wel weer aan :)

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:28

Aranel, ik had jouw stukje geschreven kunnen hebben.

Wat me hier in de omgeving opvalt is dat veel bedrijven wel mensen in hun flexpool aannemen. Allemaal kleine contracten of op basis van 0 uren. Als je flexibel bent in je inkomen is dat wel een geweldige mogelijkheid om veel ervaring op te doen.

Als de opleiding je aanspreekt, moet je het gewoon doen. Ik heb 2 jaar een opleiding gedaan die ik uitgekozen had vanwege o.a. de goede baangarantie, nou daar ben ik wel van terug gekomen. En wat een verademing was het vervolgens om iets te doen wat wél leuk is!

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:33

Tja ik weet ook niet wat ik wil. Maar SPM lijkt mij ook wel leuk. Alleen dat je er weinig werk in kunt vinden houd mij tegen.....

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:36

Ik heb een SPH diploma, maar het is heel moeilijk om aan de bak te komen. Zeker met weinig ervaring (met een specifieke doelgroep).

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:40

RiannaB schreef:
Ik heb een SPH diploma, maar het is heel moeilijk om aan de bak te komen. Zeker met weinig ervaring (met een specifieke doelgroep).

Dat is waar ik dus ook tegenaan liep. Toen ik net van school kwam had ik geen ruime ervaring met allerlei lastige doelgroepen natuurlijk maar dat is wel vaak wat in de functie eisen stond..

cupido2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:46

Aranel schreef:
Ik heb toevallig afgelopen jaar een vaste baan in deze sector gekregen. Maarr ik heb wel een hbo opleiding dus ik werk eigenlijk onder mijn niveau. Dit zie je veel in deze sector, hbo'ers die de banen van mbo mensen 'inpikken'. Mijn werkgever heeft de laatste tijd alleen hbo'ers aangenomen simpelweg omdat hij daar de keuze uit heeft. Maar ik denk dat je je niet moet laten ontmoedigen door dit soort berichten als je graag de opleiding wil doen. Het trekt wel weer aan :)

Ik zit in mijn laatste jaar van MWD, en merk ook dat er weinig vacatures zijn. Ja, enkel waar je meerdere jaren ervaring moet bezitten. Ik heb al wel eens geroepen dat ik het de eerste jaren ook prima zou vinden om een MBO-functie te vervullen, als ik maar een baan heb. Mijn ouders zeiden toen dat je in de zorg niet 'onder je niveau' kunt gaan werken, omdat ze je volgens de CAO in de zorg niet onder mogen betalen. Maar als ik jouw verhaal zie, denk ik dat dat toch niet klopt en het wel gewoon kan?

Zosamaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 18:58

Als je er plezier in hebt en goed je best doet zien ze dat op de juiste stageplaatsen ook. Ik ben nu bijna klaar met afstuderen aan de opleiding sph en ik heb een contract bij mijn stageplaats gekregen :) Er zijn ook klasgenoten die nog verder studeren om hun kans op een baan te vergroten. Dat zou je dan ook nog kunnen overwegen.
Daarnaast is mijn ervaring met studies dat ze allemaal minder leuk zijn dan gedacht. Het werk wat je er mee kunt doen is hierin leidend ^^

RiannaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:05

Aranel schreef:
RiannaB schreef:

Dat is waar ik dus ook tegenaan liep. Toen ik net van school kwam had ik geen ruime ervaring met allerlei lastige doelgroepen natuurlijk maar dat is wel vaak wat in de functie eisen stond..

Ja, inderdaad. Precies dat.

Mariska88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:08

Ik heb de opleiding spw al een aantal jaren geleden gedaan

Ik heb gewerkt op kinderopvang
Azc's
En nu op een zorgboerderij.

Mijn stages waren met
Jongeren met niet aangeboren hersenletsel.
Groepsverzorging (ouderen)
Straat jongeren

De doelgroep is dus super groot!
Geloof dat je nu in je opleiding al een richting moet kiezen kwa doelgroep. Dat was toen der tijd niet zo, ik kon kiezen uit woon of activiteiten begeleiding. Heb activiteiten begeleiding gekozen maar kon ook makkelijk op een woonvorm werken.

Ervaring vragen ze voor elke baan welke sector je ook kiest, je moet er eenmaal tussen zien te komen.
Dan kom je vanzelf verder

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:41

cupido2 schreef:
Aranel schreef:

Ik zit in mijn laatste jaar van MWD, en merk ook dat er weinig vacatures zijn. Ja, enkel waar je meerdere jaren ervaring moet bezitten. Ik heb al wel eens geroepen dat ik het de eerste jaren ook prima zou vinden om een MBO-functie te vervullen, als ik maar een baan heb. Mijn ouders zeiden toen dat je in de zorg niet 'onder je niveau' kunt gaan werken, omdat ze je volgens de CAO in de zorg niet onder mogen betalen. Maar als ik jouw verhaal zie, denk ik dat dat toch niet klopt en het wel gewoon kan?

Mijn cao valt onder kinderopvang :)

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 19:53

In de kinderopvang is inderdaad weinig kans op een goede baan. Echter heb ik de opleiding ook gedaan en heb daarna doorgestudeerd voor professional nanny via www.gortzandcrown.nl
Ik was snel aan het werk bij het gezin waar ik nu nog steeds werk en beter verdien dan op bijv. een kinderdagverblijf.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:05

Ik heb de opleiding ook gedaan, maar er is hier in de buurt amper werk in. In de randstad zie je veel vacatures voor de kinderopvang, maar dan moet je in Amsterdam wonen en het liefst veel ervaring hebben al.

Ik ben nu aan het werk in een supermarkt en druk aan het rondkijken voor een andere opleiding.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:03

Als je de opleiding kiest omdat je graag met mensen wilt werken zou ik voor verpleegkunde niveau 4 of de VIG opleiding kiezen. In de ouderenzorg is de meeste vraag naar personeel, en daar zien ze toch het liefst iemand met een verzorgende of verpleegkundige achtergrond. Ik heb zelf jaren terug SPH gestudeerd, en werk nu door een reorganisatie ook onder mijn niveau (verstandelijk gehandicaptenzorg) er zijn momenteel bijna alleen vacatures voor woongroepen met een zeer zware zorgvraag (door gedragsproblemen en/of fysieke beperkingen), dat is iets wat je echt moet liggen en waar vaak ook mensen met enige jaren werkervaring worden gevraagd.

Ik moet eerlijk zeggen, ik vind het werk er niet leuker op geworden in de 15 jaar dat ik dit werk doe. Steeds meer doen in minder tijd en steeds minder echte aandacht voor de client.

Eline_S_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 22:08

Ik doel met name op azielzoekers. De moeder van een vriendin van mij werkt in een azc. Zij gaan wel eens bij een van die mensen eten oid, en ik mag wel eens mee. Ik heb het daar ontzettend naar mijn zin en kan goed opschieten met de meeste mensen.
Wel een tegenvaller qua banen zeg.. Zou juist denken dat er veel banen zouden zijn met zoveel variatie. Als het goed is ben ik over 3/4 jaar klaar met de opleiding, dus hoop dat er dan wel wat verbetering is..
Ik heb dan weer niks met ouderen, of kinderen (tenzij van azc oid). Mensen met problemen of beperkingen trekken mij heel erg aan.

kelliiee1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:12

Zou je dan niet beter maatschappelijke zorg kunnen doen in plaats van pedagogisch hulpverlener?
De opleiding pedagogisch medewerker heb ik gedaan en stageplekken waren toch eigenlijk alleen in de kinderopvang en basisschool.

Met maatschappelijke zorg heb je een diversere doelgroep

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 22:14

Komt door het beleid van de overheid dat er weinig werk is. Doordat de AWBZ zo gewijzigd is en veel zorg is overgeheveld naar de gemeentes (WMO) hebben veel instellingen flink moeten reorganiseren. Dat zorgt ervoor dat er weinig vacatures zijn.