Studiekeuzestress! Voedingsmiddelentechnologie..?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dreamheart

Studiekeuzestress! Voedingsmiddelentechnologie..?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 21:37

Hallo iedereen!

Omdat ik in havo 5 zit komt mijn studiekeuze steeds dichterbij! Vorig jaar ben ik bij de opleiding Voedingsmiddelentechnologie gaan kijken aan de HAS in Den Bosch. Ik was direct verkocht, het pastte precies in mijn plaatje; scheikunde, beetje biologie en vooral veel voeding :)

Nu twee jaar later, ben ik nog steeds niet van mening veranderd. De studie lijkt me onwijs gaaf! Toch twijfel ik nog, het grootste struikelblok is de afstand. Van deur tot school kost me minimaal 2 uur. Op kamers zie ik nog niet echt zitten (ik ben 16) en ik vraag me af of reizen te doen is..?

Ik heb me al geinformeerd in andere studies als Chemie en Biologie en medisch laberatoriumonderzoek maar het is het toch nét allemaal niet. Met name omdat ik niet mijn hele leven op een lab zou willen zitten.

Wat ook niet onbelangrijk is voor mij is natuurlijk het werk wat je na de opleiding kan gaan doen en hoe groot de kans op een baan is. Dit zijn dingen die ik me erg afvraag.

Dus... wie
- studeert hier VMT
- gaat naar de HAS
- studeert in Den Bosch
- is op vroege leeftijd op kamers gegaan of reist juist iedere dag erg lang
- werkt in de VMT-branche

Óf kan op een andere manier mijn twijfels beantwoorden.. Let me know!

Dobel

Re: Studiekeuzestress! Voedingsmiddelentechnologie..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:42

ik heb op de has gezeten, geen VMT maar stad en streekontwikkeling, getwijfeld tussen VMT en stad en streekontwikkeling. Heb de opleiding 2 jaar terug afgerond en had achteraf toch graag VMT willen doen, er is veel werk in. Sowieso zijn Hassers gewild op de arbeidsmarkt! De school is erg gezellig leuke sfeer. Waar woon je? in Venlo zit ook een Has maar geen idee of die ook die opleiding geven.

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 21:43

Dobel schreef:
ik heb op de has gezeten, geen VMT maar stad en streekontwikkeling, getwijfeld tussen VMT en stad en streekontwikkeling. Heb de opleiding 2 jaar terug afgerond en had achteraf toch graag VMT willen doen, er is veel werk in. Sowieso zijn Hassers gewild op de arbeidsmarkt! De school is erg gezellig leuke sfeer. Waar woon je? in Venlo zit ook een Has maar geen idee of die ook die opleiding geven.

Dat klinkt goed! Waarom had je achteraf graag voor VMT gekozen? En waarom zijn HAS'ers zo gewild op de arbeidamarkt? :D

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 21:45

Ik zit op de HAS (Toegepaste biologie), heerlijke school! Superfijne sfeer, idd waardering op de arbeidsmarkt en al heel vroeg ook kans om je netwerk te gaan ontwikkelen.
Ik reis 1,5 uur maximaal en vind het reuzen prettig, is echt mijn ontspanningsmomentje van de dag. :)

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-16 22:27

Ik studeer Levensmiddelentechnologie (gelijk aan voedingsmiddelentechnologie) in Wageningen, aan de Universiteit. Ben inmiddels vijfde jaars (Tweedejaars Master) en bezig met mijn afstudeerscriptie. Zelf heb ik dus niet in Den Bosch gezeten, maar ik kan je wel iets vertellen over deze opleiding in Wageningen.

Zelf heb ik gekozen voor levensmiddelentechnologie vanwege de combinatie van verschillende vakken. Je krijgt van alles wat: scheikunde, wiskunde, natuurkunde, biologie en economie. Van alles een beetje, allemaal niet heel diepgaand en ook niet te vergelijken met de middelbare school. Het is echt lekker toegepast op levensmiddelen.

Het eerste jaar bestond voor ons voornamelijk uit algemene vakken. Omdat je van alles een beetje krijgt, kun je nog heel makkelijk switchen na het eerste jaar naar diverse andere opleidingen. Het tweede jaar leerden wij van alles over de verschillende levensmiddelengerelateerde vakgroepen. Zo hadden we 1 vak gericht op levensmiddelenchemie, 1 vak op levensmiddelenmicrobiologie etc. Hierdoor leer je goed wat elke discipline inhoudt. In het derde jaar konden wij ons verbreden tijdens onze minor. En in de master kun je echt kiezen voor een richting. Zelf ben ik richting de proceskunde gegaan, waarbij je voornamelijk wiskundige vakken doet. Niet de meest populaire richting trouwens :)

Op dit moment ben ik op zoek naar een stage. Gezien de vraag naar levensmiddelentechnologen nog steeds groot is, is het voor de meesten van mijn lichting niet zo moeilijk om een stage te vinden. Wel is onze opleiding in Wageningen in een aantal jaren tijd verdubbeld van zo'n 70 eerstejaars naar ruim 140 eerstejaars, waardoor het wel moeilijker zou kunnen worden om een stageplek te vinden. Maar desondanks is er nog veel werk in deze richting.

Tijdens mijn master zijn meerdere studenten uit Den Bosch ingestroomd, zij hebben wel meer praktijkervaring maar komen met de vakken iets minder goed mee (het niveauverschil is toch aanzienlijk). Maar al met al ben ik super tevreden en zou een opleiding in deze richting zeker aanraden!

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-16 22:46

Bedankt voor je verhaal!
Mocht ik er niet uitkomen hebt ik ook nog een plan B. Ik zou namelijk ook nog 2 jaar vwo kunnen doen en vervolgens universiteit (bv. Levensmiddelentechnologie ;) ) of een verkort HBO traject. Dan heb ik nog wat langer om er over na te denken

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:13

Ik zit ook op de HAS! Maar studeer Landscape Design. Dus ik kan je niks over de studie vertellen maar wel over de school. Ik vind het echt een hele fijne school! Iedereen kent iedereen, kleine klassen/opleidingen, super gezellig, je mag overal zo naar binnen lopen.

Ik moest 1 uur en 3 kwartier reizen en heb er voor gekozen om wel op kamers te gaan. Heb het eerst wel geprobeerd maar icm met een erg (veel te) drukke opleiding was het voor mij niet te doen. Qua vroeg op kamers gaan. Ik was 19 en dat was echt goed te doen. Ik kom uit een mega klein dorp (eerste supermarkt zit 7 km verderop) dus zag een beetje op tegen het verhuizen naar een grote stad. Maar dat is me 100% mee gevallen. Den bosch is een leuke stad, maar geen typische studentenstad. Kamers zijn wel duur in den bosch!

Ik vergeet echt 100 dingen te zeggen nu, maar je mag me alles vragen!

Knudd

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 01:23

Ik heb een jaar VM gestudeerd aan de HAS (anderhalf, maar dat is een lang verhaal). Ze hebben nu wel de vakkenindeling omgegooid, zoals het in mijn jaar was, is het dus niet meer. Wat ik wel weet, is dat je in het eerste jaar nog steeds proceskunde krijgt, volgens mij is alleen de keuze tussen Health en Technology weggevallen die je moest maken in het tweede jaar. Dus als je iets wilt weten kan je een PB sturen :)

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 09:56

Wat een goede verhalen allemaal over de HAS!

@Amyyy: Ik ben echt totaal niet thuis in de wereld van op kamers gaan. Wat zijn de mogelijkheden voor mij als student in Den Bosch? Een studentenhuis vol drank is niks voor mij :)

@Knudd: Is Proceskunde een lastig vak of wat moet ik me erbij voorstellen?

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:08

Proceskunde is veel natuurkunde, bijvoorbeeld uitrekenen hoeveel vla er door een leiding gepompt kan worden

Ik heb zelf eeb jaar vm gestudeerd. Uiteindelijk mee gestopt omdat voor mij de combinatie leren en reizen veel te veel was.(ik leer niet snel) Ik zou dus wel aanraden om op kamers te gaan. Als je je bij de woningbouw inscrijft kun je zelfs een kamer bijna naast school krijgen.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 10:12

Geen ervaring met de studie of de stad (behalve dat het een leuke winkelstad is) maar wel met jong op kamers gaan.
Ik ben in de vakantie dat ik op kamers ging 17 geworden (was nog 16 tijdens examens) en vond het een super ervaring.
Ik sprak makkelijk met mensen van mijn studie af die ook op kamers zaten en had een bijbaantje waar ik nog wat uren aan kwijt was. Verder ging ik elke zondag naar huis om te wassen.
Ik vond het een geweldige ervaring en zou het zo over doen. Je leert er ontzettend veel van.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:07

Heb je al eens naar Voedingsmiddelentechnologie bij Van Hall/Larenstein gekeken? Ik weet niet waar je woont, maar dat is in Leeuwarden en Velp.

Ik heb zelf Agroproduktkunde gestudeerd in Velp, dat was toen een nieuwe opleiding, inmiddels in het omgedoopt naar Voedingsmiddelentechnologie. Destijds was dit minder gericht op proceskunde en meer op de bedrijfskundige kant, ik weet niet hoe de studie er nu uitziet.

Ik heb de afstudeerrichting Kwaliteitsmanagement gedaan en ben ca. 15 jaar (bij verschillende werkgevers) werkzaam geweest als KAM-coordinator, Consultant (ook in feed/food) en nu QA-manager bij een levensmiddelenproductiebedrijf. Ik zit meer aan de QA/QC kant dan aan de procestechnologie kant. Het is helemaal mijn vakgebied, ik vind het ongelofelijk leuk werk en volgens mij is er in de levensmiddelen genoeg werk te vinden, de banen vliegen me om de oren momenteel.

Wat ik vooral leuk vind aan mijn werk is dat ook management en communicatie heel erg belangrijk is, om zaken voor elkaar te krijgen als QA-manager moet je overzicht hebben binnen een bedrijf en goed kunnen communiceren tussen verschillende afdelingen. En dat soort vaardigheden kan je overal inzetten, ik zet net zo makkelijk een kwaliteitsmanagementsysteem op bij een bouwbedrijf als bij een foodproducent bijvoorbeeld.

Er zijn natuurlijk ontzettend veel ontwikkelingen gaande in de food, van foodsafety tot gezondheid en duurzaamheid. Volgens mij heb je met kwaliteitsmanagement en/of producttechnologie voorlopig wel kansen op de arbeidsmarkt.

SSDesign, wat voor een stage zoek je? O:)

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:17

Velp, Leeuwarden en Venlo zijn nóg verder weg. Den Bosch is mijn enige keuze eigenlijk ;)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:22

Ik weet ook niet waar je woont :7

Dan zou ik gewoon voor VWO gaan en dan naar Wageningen als je 18 bent.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:28

Ik heb 4 jaar lang heen en weer gereisd, enkele reis 2 uur van deur tot deur. Wel met afnemende studie intensiteit ivm stages en scriptie waarvoor ik dus niet op mijn studie was.
Jaar 1 en 2 waren 4 dagen. Jaar 3 nog 3 dagen en jaar 4 was nog maar 1, soms 2 dagen.
Nooit als een probleem ervaren.
Nu ik met mijn master bezig ben en drie uur bezig ben voor een enkele reis pak ik toch liever de auto :+

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:36

Niet alles in Den Bosch aan kamers is studentenhuis :) Er zijn ook veel nette, fatsoenlijke kamers.

Ook je leeftijd zou ik me niet te druk om maken, klasgenoot zit nu in het vierde jaar en moet nog 19 worden. Er zitten wel meer jonge mensen bij en dat maakt helemaal niks uit. :)

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:39

Sokje_6 schreef:
Niet alles in Den Bosch aan kamers is studentenhuis :) Er zijn ook veel nette, fatsoenlijke kamers.

Ook je leeftijd zou ik me niet te druk om maken, klasgenoot zit nu in het vierde jaar en moet nog 19 worden. Er zitten wel meer jonge mensen bij en dat maakt helemaal niks uit. :)

Gelukkig maar :D Je moet ze alleen wel net kunnem vinden natuurlijk!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 11:40

Er is een Facebookpagina voor en je kunt vast een beetje oriënteren op war je wil via Kamernet.

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 11:41

Bedankt voor je tip! Heb de pagina geliked, wie weet.... :)

Amyyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 13:25

Ik zit ook niet in een typisch studentenhuis. Wij wonen met 6 mensen en hebben 3 keukens en badkamers. Geen woonkamer, en ik zie mijn huisgenoten bijna nooit, wat ik erg fijn vind. Bij ons werken er 3, 2 gaan naar school en 1 doet helemaal niks. Dus ze zijn er echt wel, je moet alleen goed zoeken. Ik heb mijn kamer via een makelaar geregeld.

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 21:10

Heeft iemand nog meer ervaringen
.. :D

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:17

Ik zit ook op de HAS, geen VMT maar Geo Media en Design, dus kan je niet veel over de opleiding vertellen. Wel weet ik dat de HAS een aardig groot netwerk in de voedselbranch heeft, want zelfs in onze opleiding komt het onderwerp voedsel wel eens langs. Daarnaast net een minor over voedseldialoog gevolgd.
Met je banenkans na je studie zit je bij de HAS wel goed!

Verder zit ik niet op kamers, ik reis een uur naar Den Bosch, is goed te doen!

Plonspony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-16 21:32

Ik heb VMT gestudeerd aan de HAS, ongeveer 10 jaar geleden (wat word ik al oud :+ ...)
Kan alleen maar positief zijn over de opleiding, school, leraren etc.

Daarna heb ik nog mijn master gedaan aan de WUR. Ik ben afgestudeerd richting Food Safety, kwaliteit. De banen liggen voor het oprapen :)

Tijdens mijn studie heb ik altijd op en neer gereisd, zowel naar Den Bosch als naar Wageningen. 2 uur enkele reis van deur tot deur, ik heb dit nooit als vervelend ervaren.

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-16 22:03

_Lucifertje schreef:
Ik heb VMT gestudeerd aan de HAS, ongeveer 10 jaar geleden (wat word ik al oud :+ ...)
Kan alleen maar positief zijn over de opleiding, school, leraren etc.

Daarna heb ik nog mijn master gedaan aan de WUR. Ik ben afgestudeerd richting Food Safety, kwaliteit. De banen liggen voor het oprapen :)

Tijdens mijn studie heb ik altijd op en neer gereisd, zowel naar Den Bosch als naar Wageningen. 2 uur enkele reis van deur tot deur, ik heb dit nooit als vervelend ervaren.

De kant van voedselveiligheid lijkt mij ook erg gaaf! Waarom heb jij ervoor gekozen in die tijd niet op kamers te gaan?

dreamheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-16 18:57

Is er iemand die mij kan vertellen of je een (speciale) tablet of laptop nodig hebt op school?