Wat vinden bokkers belangrijk aan een uitzendbureau ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Wat vinden bokkers belangrijk aan een uitzendbureau ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 11:21

Hallo bokkkers,

Voor mijn werk ben ik een lijst aan het opstellen met een stuk of 10 belangrijke voorwaarden aan een uitzendbureau. Of eigenlijk, wat een uitzendbureau een goed uitzendbureau maakt.

Zelf heb ik verschillende ervaringen met uitzendbureaus en hun manier van omgang met potentiële kandidaten, van bv heel netjes te woord gestaan worden tot arrogant de deur gewezen te worden nog voor ik iets zeggen kon, en alles daar tussen in.
Van totaal geen reactie op mails/foontjes, tot hele late, inhoudelijk onlogische reacties (dus standaard antwoord) maar ook juist hele snelle reactie etc
Van medeleven tonen wanneer er iets op persoonlijk vlak gebeurde waardoor je even niet werken kon, tot geen enkel medeleven en de reactie dat je z.s.m weer aan de slag moet.

Mijn eigen belangrijkste voorwaarden zijn o.a reactie geven, snelheid daarin en klantvriendelijkheid
Ik vind het onbeschoft om iemand die moeite doet helemaal niks te laten horen, dus hoe druk het ook is, elke potentiele kandidaat hoort even een berichtje te krijgen.
Dat is in het beginstadium, wanneer je via uitzenbureau aan het werk probeert te komen.

Maar ook wanneer je dan aan het werk bent via een uitzendbureau, zijn er nog bepaalde zaken waardoor je een goed of slecht gevoel krijgt.

Graag zou ik van de bokkers ervaringen horen, zowel goed als slecht.
En/of (haalbare) voorwaarden die bokkers aan een uitzendbureau stellen

Dit mag zowel als werknemer zijn, maar ook ben ik benieuwd naar de ervaringen en voorwaarden van werkgevers met uitzendbureaus.

(in dit geval noem ik uitzendbureau, ik bedoel ook detacherings- en werving- en selectiebureaus)

Alvast bedankt!

Noblesse_

Re: Wat vinden bokkers belangrijk aan een uitzendbureau ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:30

Dat de papierwinkel klopt. Ik heb van eind augustus tot vorige week gewerkt met een uitzendbureau, maar was het kotsbeu en ik heb het stopgezet.
NIETS van alle papieren was in orde. Ze hadden me een studentencontract gegeven (terwijl ik niet meer naar school ga), toen wij zeiden dat dat niet kon kloppen, zeiden ze dat ik daar toch nog enkele maanden recht op had, en dat ik vanalles van voordelen zou hebben bv. mn ouders zouden hun kinderbijslag niet kwijtraken, en ik zou minder afgehouden worden.
Na een tijdje hadden ze blijkbaar door dat dat niet kon kloppen, en hebben ze zomaar m'n geld afgehouden dat ik zogezegd te veel betaald was. Dit mag wettelijk niet.
Verder stonden er op m'n contracten dagen dat ik niet eens gewerkt had, en dagen dat ik wel gewerkt had stonden soms nergens op papier. Als je dan vervolgens belde om te melden dat er niets van klopt, zeiden ze dat ze het wel in orde zouden brengen. Wat geen waar bleek. Want twee weken later en tientallen telefoons verder was er nog steeds niets in orde.
Was het helemaal zat en ben ermee gestopt.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:38

Ik heb met twee uitzendbureaus ervaring. De een had een vacature online staan, ik heb daarop gereageerd en ben op gesprek geweest. Tijdens het gesprek bij het UZB bleek al dat de vacature iets anders in elkaar zat dan op de site stond. Na dat gesprek ben ik ook nog op gesprek geweest bij de opdrachtgever, daar bleek het nóg weer behoorlijk anders in elkaar te zitten. Dit vond ik erg slordig. Uiteindelijk aangenomen en op projectbasis een half jaar voor de opdrachtgever gewerkt. Uitbetaling etc ging goed, dat is altijd wel fijn. Overzichtelijke pagina op de site waar je contracten en loonstrookjes etc kunt zien vind ik ook belangrijk. Aan het eind van mijn contract heeft UZB echter niets van zich laten horen, noch naar mij, noch naar opdrachtgever. Dit vonden we beiden slordig en we hebben de laatste dingen dus maar onderling geregeld.

Andere UZB waar ik ervaring mee heb was een stuk positiever. Goed en professioneel gesprek, daarna bij opdrachtgever wat ook goed overeenkwam en goed liep. In het tekenen van de contracten waren ze flexibel, aangezien ik niet de mogelijkheid had om tijdens kantooruren langs te komen. Twee maanden voor opdrachtgever gewerkt, contracten en loonstrookjes duidelijk via site te vinden, nog even nagebeld (terwijl ik op kantoor zat :P ) of alles goed ging. Aan het eind nog een mailtje gehad met dank voor m'n inzet etc. Verliep allemaal goed.

Bij UZB twee tijdens gesprek voor opdracht 1 ook nog gesproken over later aan het werk voor een andere opdrachtgever, ik zou mee genomen worden in de poule hiervoor, maar toen ik later nog eens mailde over die vacature was alles al vervuld. Dat vond ik wel een minder puntje.

Kortom:
- goed contact, liefst ook een beetje proactief vanuit UZB, zowel voor, tijdens als na opdracht. Hoeft wat mij betreft niet persé telefonisch (al is het "gaat alles goed" in de eerste 1/2 week van de opdracht wel handig om telefonisch te doen imo).
- duidelijke plek waar je alle documenten kunt vinden
- afspraken nakomen (natuurlijk..)
- duidelijke en correcte vacatures
- persoonlijk, ik vind het fijn om het idee te krijgen dat ze moeite doen om mij te helpen en dat ik niet slechts een van de nummers ben, wanneer je via UZB een opdracht hebt lopen.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:39

Dat ze fiets luisteren, en daar ontbreek het nog wel eens bij uitzendbureaus. Zo vroegen ze mij of ik bij een slachthuis wou werken, zou dan vlees verpakken. Dit wou ik niet, en gaf daarbij de rede door waarom ik dit niet wou. Let wel, ik nam altijd alles aan! Dit was de eerste keer dat ik iets weigerde uit principe (ik at toen geen vlees). Ze glimlachte, pakte de telefoon op en belde het slachthuis dat ze iemand had.. en vroeg mij wanneer ik kon beginnen. Boos dat ik was heb ik haar verteld dat ik al 3x (serieus) haar had uitgelegd dat ik het niet wou, en dat ik het niet ging doen. Tempo team Emmen was dat... wat was dat een stom wijf.

En dat ze niet liegen. Ik had al werk bij een kas via een uitzendbureau. IK werd op gegeven moment gebeld dat ze een leuke baan voor mij hadden gevonden! Bij een bakker, het zou eerst achter in de zaak zijn maar daarna kon ik door naar de winkel zelf. Klinkt fantastisch toch!? Ik heb de kassen baan opgezegd (Daar was die goeie man niet blij mee) En heb de baan bij die bakker aangenomen. Kom ik daar aan de volgende dag, in kleding die beide functioneel en netjes is (je weet maar nooit right!) ... is het een fiets fabriek waar brood word gebakken!! EEN fiets FABRIEK!.. naja, ik was dus al aardig aangeslagen daardoor en loop naar binnen.

Wat een fiets poedersuiker baan was dat. Ik werd ergens neergezet, en moest broden op een kar leggen die voor bepaalde winkels waren bedoelt. Geen uitleg, niemand die erbij was.. alleen ik en een lijstje met namen van broden. Daar sta je dan, met een volkoren, en een zoveel granen brood in je handen.. en geen enkele aanduiding wat welke brood was. ... Needless to say, ik ben daar maar 1 dag geweest.

Let dus heel goed op, en laat je niet zomaar wat door die lummels vertellen. Natuurlijk heb ik ook hele goeie ervaringen met uitzendbureaus, en heb ik best leuke baantjes gehad via hun.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:42

Dat ze tenminste wat terug laten horen. 2 zomers geleden me bij een uitzendbureau aangemeld als student voor een Job. Ik werd teruggebeld als ze wat hadden. Ik ben niet moeilijk. Wilde al het soort werk wel doen en had horica en bakkerij(verkoop) ervaring. Nogsteeds niet gebeld...
(Zelf wel een job gevonden gelukkig)

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:45

Zoe_97 schreef:
Dat ze tenminste wat terug laten horen. 2 zomers geleden me bij een uitzendbureau aangemeld als student voor een Job. Ik werd teruggebeld als ze wat hadden. Ik ben niet moeilijk. Wilde al het soort werk wel doen en had horica en bakkerij(verkoop) ervaring. Nogsteeds niet gebeld...

Je moet zeker wat van jezelf laten horen, en het niet laten afwachten. Dus dit is toch wel een beetje je eigen fout. Ik liep 1x in de week even naar binnen ALS ik al niet wat had, en werd wekelijks gebeld omdat ik contact hield. Hierdoor deden sommige beter hun best (was ingeschreven bij 4 uitzendbureaus) en heb daar uiteindelijk een baan aan over gehouden waar ik 1 jaar lang 40 uur per week heb gewerkt. (iets wat me later weer zou gaan tegenwerken, maar dat is een heel ander verhaal) Contact houden is dus erg belangrijk! En alles aannemen ook, dan ben je sneller verzekerd van iets dat wel leuk is (en niet bv moertjes op kleur uitzoeken.. omdat de coating op sommige stukken ontbreekt.. echt.. en dat dagen lang.. :(:) )

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 11:46

Dat ze optijd betalen, en niet zo weinig mogelijk.
En natuurlijk dat de communicatie goed is.
Ik hoop overigens nooit via een uitzendbureau te werken, want zo krijg je echt nooit een vast contract.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 12:04

Dat ze zich als eerste aan de gemaakte afspraken houden, of dat nu gaat over terug bellen, uitbetalingen, aantal uren noem maar op.

Tempo team vind ik wat dat betreft een waardeloze organisatie.
Ik had gereageerd op een functie die via hun werd aangeboden. Op gesprek geweest bij Tempo en bij het bedrijf.
Ik had voor een bepaalde tijd en datum een geplande belafspraak staan, dee was gemaakt door Tempo zelf.
Je raad het al, ik werd niet gebeld. Zelf gebeld, degene die erover ging was er niet, had een vrije dag.
Dag erna weer gebeld, degene gesproken. Redelijk onbeschoft, kwam erop neer dat ik maar geduld moest hebben. Ze zou 2 dagen later met mij contact opnemen.
Wederom niks gehoord.
Nou ik was er klaar mee en had zoiets van, zoek het maar uit.
2! maanden later belde ze me over de functie of ik de dag erna kon beginnen.
Ja sorry ik ga over 2 dagen op vakantie. Of ik dat niet kon verschuiven want ze had me nu nodig.
Aangegeven dat het niet ging omdat mijn man ook vakantie had, en dat we al geboekt hadden.
Ze was van mening dat mijn man dan toch ook gewoon met alleen de kinderen op vakantie kon gaan.
Duidelijk aangegeven dat ik dat niet ging doen en dat ik over 2 weken beschikbaar was. Ze zou me met een uurtje terug bellen.
En wederom niks gehoord.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:06

Benfan schreef:
Zoe_97 schreef:

Je moet zeker wat van jezelf laten horen, en het niet laten afwachten. Dus dit is toch wel een beetje je eigen fout. Ik liep 1x in de week even naar binnen ALS ik al niet wat had, en werd wekelijks gebeld omdat ik contact hield. Hierdoor deden sommige beter hun best (was ingeschreven bij 4 uitzendbureaus) en heb daar uiteindelijk een baan aan over gehouden waar ik 1 jaar lang 40 uur per week heb gewerkt. (iets wat me later weer zou gaan tegenwerken, maar dat is een heel ander verhaal) Contact houden is dus erg belangrijk! En alles aannemen ook, dan ben je sneller verzekerd van iets dat wel leuk is (en niet bv moertjes op kleur uitzoeken.. omdat de coating op sommige stukken ontbreekt.. echt.. en dat dagen lang.. :(:) )

dan moeten ze niet beloven me terug te bellen... Dan moeten ze zegge, spring regelmatig even binnen dan kijken we wat we hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 13:17

@zoe: dan zouden ze wel niks voor je gehad hebben...

Als iemand ruime ervaring heeft vind ik niet dat diegene op eigen kosten een dag mee moet lopen. Dit is een goedkope oplossing.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:34

Ik heb via twee uitzendbureaus gewerkt; Randstad en Young Capital.
Met beide overwegend goede ervaringen. Doordat ik eventjes bij Randstad zelf heb gewerkt kenden ze me daar en deden ze ook goed hun best voor me. Dat waren betrokken, fijne mensen. Maar ik heb ook gehad dat ik er met een aantal collega's achter kwam dat wij minder verdienden dan de collega's die er later bij waren gekomen en hetzelfde werk deden (dat was toen ik voor een opdrachtgever via hen werkte). Dat is wel weer aangepast, maar excuses maken ho maar.

Met Young Capital heb ik ook goede ervaringen. Maar ook eigenlijk vrij weinig contact mee gehad. Wel weer wat fouten. Zo vroeg ik bijvoorbeeld vrij voor de bruiloft van mijn zus. Ik kijk altijd eerst de CAO na voordat ik bel. Eerst zegt ze dat ik die dag dan niet uitbetaald krijg, terwijl dat volgens mij wel zou moeten zijn. Een paar weken later nog eens gebeld met dezelfde vraag (deed alsof mijn neus bloedde) en toen kreeg ik die dag opeens wel uitbetaald.. En ik moest daar op kantoor, voordat ik kon beginnen bij de opdrachtgever vorige werkgevers opgeven. De intercedent zat naast me toen ik dat invulde. De vorige werkgever was ook een uitzendbaan, dus ik vraag aan haar: 'Moet ik hier het uitzendbureau opschrijven of de opdrachtgever?' Zij zegt, de opdrachtgever, dus niet het uitzendbureau. Ik dat gedaan, bouw ik geen pensioen op. Dus ik bel daarover, zegt ze omdat dat was omdat ik het verkeerd had ingevuld en dat kon niet meer veranderd worden. Ja dag. Ik dus gezegd dat het was omdat zij het verkeerd tegen mij had gezegd en dat ze maar zorgde dat het veranderd werd. Dat is toen ook gebeurd.

Ook bij Randstad gedoe gehad met de pensioenregeling; die hadden ze per ongeluk door laten lopen, kwamen ze zelf mee. Maar dat zou gecorrigeerd worden. Wel een correctie gehad, maar van 0 euro.. Ik ging in week 28 uit dienst, krijg ik opeens in week 41 uitbetaald alsof ik gewerkt had.. Veel te laat dus.

Kortom: ze moeten zelf de CAO voor uitzendkrachten kennen, inderdaad de papierwinkel op orde hebben, aandacht hebben voor de mensen en ook excuses kunnen maken als overduidelijk blijkt dat ze fout zaten.
Laatst bijgewerkt door dorientjuh op 06-01-16 15:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:44

Ik werk nu alweer een tijdje via Randstad.
Is m'n eerste ervaring met een uitzendbureau maar mag tot nog toe niet klagen. :)
Heb me vanaf het eerste gesprek heel open opgesteld en was eigenlijk wel te porren voor elk soort werk.
Kon na aanmelding gelijk de volgende dag aan de slag bij het magazijn van een kledingbedrijf en dat bevalt me prima.

Heb goed contact met het UB en ze zijn ook heel betrokken.
Ze hebben maar een klein clubje medewerkers zodat je elkaar ook een beetje kent en je niet 1 of ander nummertje voor ze bent.
Ze zijn altijd goed te bereiken voor vragen en problemen.
Ben eigenlijk wel heel tevreden. :)

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 15:52

Ik heb gelukkig goede ervaringen met het UZB. Ik vind het belangrijk dat het contact persoonlijk is. Dat ik gewoon Dee_Es ben en niet nummer 85366 oid. Ik heb altijd een vast contactpersoon gehad die goed te bereiken is per telefoon of mail. Altijd zelfde dag nog reactie op mijn vraag. Ze helpen me ook met onderhandelingen met het bedrijf waar ik werk e.d. Er werken een aantal mensen met een hoop ervaring dus daar maak ik handig gebruik van. Moet wel zeggen dat ik gewoon via het UZB in vaste dienst was bij 1 bedrijf dus geen werk bij wisselende bedrijven.

1x een mindere ervaring gehad (zelfde UZB, andere locatie). Ik heb toen een sollicitatiegesprek gehad waarop ik een kort belletje van het UZB kreeg dat ik het niet was geworden vanwege mijn persoonlijkheid. Ik was hier een beetje van geschrokken dus heb het bedrijf opgebeld en die werden heel boos want ze hadden blijkbaar een uitgebreide mail gestuurd naar het UZB over dat ik een prima kandidaat was maar iets te pro-actief voor het team (met oude banketstaaf) waar ik in terecht zou komen en ze waren bang dat dat zou gaan botsen. Het bedrijf heeft het UZB hierop aangesproken. Ze vonden het echt heel vervelend dat ik geen nette feedback had gekregen op het sollicitatiegesprek.

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-16 16:11

Uit het verleden zowel ervaring als werkgever en als werknemer.

In beide gevallen is een stukje persoonlijke communicatie belangrijk, een persoonlijke noot als afsluiting van een mail of gesprek geeft aan dat je echt gehoord bent.
In dit kader is een vaste contactpersoon ook erg prettig, deze persoon weet een beetje wat je zoekt en, als bedrijf zijnde, wat er in het team past, waardoor een belangrijk deel van de selectie van kandidaten al door het bureau gedaan kan worden.

Verder is duidelijkheid over afspraken en bedragen heel belangrijk, zorg dat bij beide partijen vooraf bekend is wat de afspraken zijn.

Als ik zaken deed met een bedrijf hechtte ik veel waarde aan die persoonlijke note, ik vond de betrokkenheid en een stukje meedenken heel fijn. Ik wilde niet zo veel mogelijk kandidaten op gesprek, liever 1 die helemaal past dan 5 die misschien ooit wel zouden passen. Belangrijk is hierbij dus ook kennis van de organisatie en de vacature. Zorg dat je echt op de hoogte bent. Ik heb regelmatig kandidaten op gesprek gehad die een heel ander beeld van een functie hadden en ook zelf heb ik wel eens verwonderd mijn hoofd gezchid over de enorme verschillen in de verhalen van bureau en bedrijf en in sommige gevallen ook nog eens mijn eigen ervaring zodra ik er werkzaam was.

Ik hoop dat je hier iets mee kunt...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-16 08:29

Dank voor jullie reacties, hier kan ik zeker wat mee! Duidelijke afspraken, persoonlijkheid, heldere communicatie en op orde hebben van de administratie komen toch wel bij iedereen naar boven.

Wenk , Dank ook voor je bijdrage aan werkgeverskant, begrijpelijk dat je liever 1 goede kandidaat hebt dan 5 potentieel geschikte. Zeker als je het uit handen geeft moet die selectie dusdanig zijn dat je als werkgever bijna al voorzien bent met die ene kandidaat. Ipv. zelf nog door meerdere kandidaten heenworstelen