Lijkt me een interessant onderzoek
Op de VN van Bokt staan ook vaak wel interessante onderzoeken, zoek daartussen ook nog even 
xcowgirl schreef:ja precies! Wat is er eigenlijk toch veel onwetendheid over dit onderwerp ..
Heb alleen wat moeite met deze tekst
Ik begrijp nog wel dat er onderzoek is gedaan bij 3 groepen volbloeden, en dat er bij jonge paarden die al jong veel in beweging zijn iets bij de pezen beter ontwikkelt maar ik kom er niet uit waardoor dat komt.
Niet drie groepen volbloeden dus, maar verschillende soorten (sport)paarden. Kan je aan het volledige artikel komen, ik denk dat die een paar vragen al kan beantwoorden. Het heeft met het herstellen van het peesweefsel te maken.
Citaat:
Tendons were examined from Thoroughbreds, Dutch Warmblood foals, working horses and also a group of wild horses to evaluate effects of age, function and exercise.
Niet drie groepen volbloeden, maar volbloeden, KWPN veulens, werkpaarden (=volwassen paarden dnek ik) en een groep wilde paarden is onderzocht op effect van leeftijd, functie en beweging/exercise.
Citaat:
Gross mechanical properties did not differ significantly with age or exercise, but showed a high variance within each group.
Over het algemeen werd er geen verschil gevonden met leeftijd of beweging, maar werd er wel een grote variatie binnen de groep gevonden.
Citaat:
Mechanical properties of tendon tissue showed significant differences as a function of age and location. The collagen fibril crimp angle and length showed a regional reduction in the central core with exercise and age, with a synergistic effect.
Er wordt een significant verschil gezien bij het peesweefsel over de leeftijd en ook de lokatie. De collageen fibrillen krimp hoek en lengte liet een regionale vermindering zien in de centrale core bij beweging en leeftijd met een samenwerkend effect. (vermoed dat bij een hogere leeftijd dat weefsel minder wordt)
Citaat:
Regional differences in collagen fibril diameter were seen in long-term exercised older horses, but not in short-term exercised, or younger, horses. The higher proportion of small fibrils in the central region of the long-term exercised horses did not correlate with new collagen formation and therefore appear to result from disassembly of the larger diameter fibrils. Fibril diameter distributions were influenced by exercise regimens in the growing foal.
Changes in molecular composition occurred in longer-term exercise and older horses, in the centre of the tendon, with higher levels of type III collagen and changes in glycosaminoglycan (GAG) content. Cartilage Oligomeric Matrix Protein (COMP) levels also appear to be modulated by age, function and superimposition of exercise. These changes were all exacerbated with age and exercise, suggesting appropriate exercise in young horses may lead to a lower incidence of injury than in older horses. An hypothesis is advanced that immature tendon can respond to exercise while mature tendon has limited, if any, ability to do so. These findings support potentially controversial earlier conditioning and racing of younger, rather than older, equine athletes
Met name het dikgedrukte stuk:
Het lijkt erop dat onvolwassen pezen beter (of wellicht alleen) zich kunnen aanpassen door training, waardoor een juiste training van jonge paarden kan leiden tot minder blessures op latere leeftijd omdat de pezen beter 'volwassen' zijn geworden itt ongetrainde jonge dieren. Wat weer zou kunnen spreken voor het vroeg uitbrengen van paarden op de renbaan.
Hierover is dacht ik ook een VN stuk geweest. Wat ik in dit abstract mis, is wát nu een gepaste training is. Is dat het werkelijk trainen, longe, wandelen, op de renbaan, of valt het onbelast kunnen bewegen, zoals bijvoorbeeld in de Eiffel, hier ook onder?