Onderzoeken over het (te) jong beleren van paarden

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xcowgirl
Berichten: 169
Geregistreerd: 04-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Onderzoeken over het (te) jong beleren van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 16:21

hoi Bokkers!


Voor school maak ik een verslag over het beleren van paarden op (te) jonge leeftijd en nu vroeg ik me af of er bokkers zijn die nog wat (wetenschappelijke) artikelen, onderzoeken, filmpjes over dit onderwerp weten?

Er is op internet vrij veel over de leeftijd van het beleren van paarden te vinden maar 90% is allemaal eigen mening of vage artikelen.

Ik ben benieuwd of er onderzoeken zijn geweest die hebben onderzocht of
- paarden die op jonge leeftijd beleerd worden daar later problemen onder vinden
- welke schade je krijgt als je een paard gaat beleren waarvan de groeischrijven nog niet gesloten zijn.
- waarom een jong paard geestelijk nog niet klaar is om beleerd te worden.


Ik ben niet opzoek naar antwoorden op deze vragen maar artikelen/onderzoeken over deze onderwerpen.

ps. (met 'jong paard' wordt 2-4 jaar bedoeld)

Alvast bedankt voor reacties! :)


dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:49

Zoek op Google Scholar in het Engels. :) Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 16:58


Fish_n_Chips
Berichten: 1215
Geregistreerd: 27-08-15

Re: Onderzoeken over het (te) jong beleren van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 19:38

Ik zou eens gaan googlen op beleren in de rensport. Ik las vroeger altijd de Volbloed-boeken (van Joanna Campbell) en daar werden de renpaarden op 2-jarige leeftijd beleerd.

xcowgirl
Berichten: 169
Geregistreerd: 04-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Re: Onderzoeken over het (te) jong beleren van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 19:56

Dankjewel allemaal!! Ik ga de links even lezen!

xcowgirl
Berichten: 169
Geregistreerd: 04-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 20:00

safina schreef:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10659252

En

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... po=57.0000

Ik denk dat als je de wetenschappelijke literatuur gaat lezen, je ontdekt dat het een stuk genuanceerder ligt dan je misschien denkt. En dan menigeen lijkt te denken. Op hogere leeftijd beginnen brengt namelijk ook weer risico's op bepaalde blessures met zich mee.


Ja klopt hoor! Daarom vind ik het belangrijk om van 2 kanten artikelen te lezen. Ik vind dat (ook hier op Bokt) mensen elkaar veel napraten zonder eerst echt resaerch te hebben gedaan.
edit: Bedankt voor de links! Ze zijn heel interessant!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:20

xcowgirl schreef:
safina schreef:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10659252

En

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/article ... po=57.0000

Ik denk dat als je de wetenschappelijke literatuur gaat lezen, je ontdekt dat het een stuk genuanceerder ligt dan je misschien denkt. En dan menigeen lijkt te denken. Op hogere leeftijd beginnen brengt namelijk ook weer risico's op bepaalde blessures met zich mee.


Ja klopt hoor! Daarom vind ik het belangrijk om van 2 kanten artikelen te lezen. Ik vind dat (ook hier op Bokt) mensen elkaar veel napraten zonder eerst echt resaerch te hebben gedaan.
edit: Bedankt voor de links! Ze zijn heel interessant!!


Vind ik een mooie gedachte als start voor een onderzoek. Ben benieuwd naar het resultaat!

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Onderzoeken over het (te) jong beleren van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 20:28

Ik ben ook benieuwd naar de uitkomsten van je literatuuronderzoek. Je kunt op ScienceDirect wetenschappelijke artikelen vinden. Extra tip: hou in een artikel goed in de gaten wat de bronnen zijn (bij een wetenschappelijk artikel wordt vaak ook literatuuronderzoek behandeld), die kunnen je vaak ook meer informatie geven.

xcowgirl
Berichten: 169
Geregistreerd: 04-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 12:38

Wat ik me echt afvraag, bijna iedereen die tegen het jong beleren van paarden is gebruikt als argument 'een paard is pas uitgegroeid op zijn 8e' en 'je moet wachten tot de groeischrijven sluiten'

Ik zou willen weten waarom die mensen dat denken. Er is nooit wetenschappelijk bewijs gevonden dat het slecht is om op een paard te gaan zitten als de groeischijven nog niet zijn gesloten.

Integendeel volgens een groot onderzoek is juist gebleken dat paarden die op jonge leeftijd race-carrieres hadden langer in de topsport bleven.
Citaat:
According to Craig Bailey and colleagues from the University of Sydney, as reported in The Horse magazine, January 2001, horses having their first race during their 2-year-old season had longer racing careers than horses first racing at three years or older.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:23

xcowgirl schreef:
Wat ik me echt afvraag, bijna iedereen die tegen het jong beleren van paarden is gebruikt als argument 'een paard is pas uitgegroeid op zijn 8e' en 'je moet wachten tot de groeischrijven sluiten'

Ik zou willen weten waarom die mensen dat denken. Er is nooit wetenschappelijk bewijs gevonden dat het slecht is om op een paard te gaan zitten als de groeischijven nog niet zijn gesloten.

Integendeel volgens een groot onderzoek is juist gebleken dat paarden die op jonge leeftijd race-carrieres hadden langer in de topsport bleven.
Citaat:
According to Craig Bailey and colleagues from the University of Sydney, as reported in The Horse magazine, January 2001, horses having their first race during their 2-year-old season had longer racing careers than horses first racing at three years or older.


Dat is ook precies wat ik vaak zeg. En groeischijven is slechts één onderdeel van het geheel. Een paard heeft ook nog botten, spieren, pezen, longen, hersenen.... Als je lichaamsfuncties teveel gebruikt, krijg je blessures. Maar de andere kant is dat je lichaamsfuncties ook juist weer moet gebruiken om ze gezond te laten ontwikkelen. Ik las bijvoorbeeld ooit een artikel waaruit bleek dat bij paarden de botdichtheid hoger wordt als ze tijdens de groei die botten meer belasten. Na de groei lukt dat niet meer.

Om even een vergelijking te maken: Dat iemand die pas na de groei begint met voetballen nooit een goede profvoetballer gaat worden, kunnen we allemaal wel bedenken. Maar dan de blessures: Als een mens pas op volwassen leeftijd begint met die lichamelijke belasting, kan je er donder op zeggen dat er ook een heleboel blessures van komen. Botten, lezen, spieren, de motoriek en de luchtwegen hebben zich dan niet tijdens de groei van het lichaam aan kunnen passen aan wat er gevraagd wordt. Maar als je een basisschoolkind traint als een volwassen prof, komen er ook blessures van. Te vroeg teveel is niet goed, maar te laat te weinig dus ook niet.

Daartussen te vroeg teveel en te laat te weinig zit een heel groot grijs gebied. En ik denk dat dat met paarden ook zo is. En dat we nog niet goed weten wat je op welk moment juist wel en juist niet moet doen. Welke belasting je juist moet vragen en welke belasting vooral niet. Daarvoor is nog heel veel onderzoek nodig. Maar dit onderzoek suggereert dus dat je ook te laat kunt zijn met inrijden en een paard te weinig kunt belasten tijdens de groei.

En vanuit die gedachte vind ik het best raar dat mensen hier soms worden opgeknoopt aan de hoogste boom als ze met 2,5 jaar een keertje op hun paard zijn gaat zitten. En dat ze hemel in worden geprezen als ze het beest tot hun 8ste op de wei laten lopen en er niks mee doen.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:27

Ik volg geïnteresseerd mee!
Voorlopig denk ik dat paarden wel degelijk aan het werk mogen gezet worden op jonge leeftijd maar dat je niet mag overdrijven. Van 5 min op zijn rug zitten gaat ie niet dood, maar ik denk wel dat je invloed hebt over de uiteindelijke vorm van die rug (hebt dan over doorzakken in meerdere/mindere mate, denk aan kissing spines oa, maar dat kan mss even goed ook op latere leeftijd gebeuren).
Maar verder is het toch WEL een feit dat kindjes naar school sturen met boekentassen van 10 kilo not done is voor de ontwikkeling van de rug? En dat ze daar helemaal scheef van worden ?

edit: en sorry ik heb geen weet af van die onderzoeken. Het is mss wel interessant om te vergelijken met humane onderzoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:55

GaelleS schreef:
Ik volg geïnteresseerd mee!
Voorlopig denk ik dat paarden wel degelijk aan het werk mogen gezet worden op jonge leeftijd maar dat je niet mag overdrijven. Van 5 min op zijn rug zitten gaat ie niet dood, maar ik denk wel dat je invloed hebt over de uiteindelijke vorm van die rug (hebt dan over doorzakken in meerdere/mindere mate, denk aan kissing spines oa, maar dat kan mss even goed ook op latere leeftijd gebeuren).
Maar verder is het toch WEL een feit dat kindjes naar school sturen met boekentassen van 10 kilo not done is voor de ontwikkeling van de rug? En dat ze daar helemaal scheef van worden ?


Ik denk dat dat niet alleen afhankelijk is van hoe lang je erop zit, maar ook je gewicht en wat je gaat doen. Die renpaarden waar dat onderzoek mee is gedaan lopen bijvoorbeeld voornamelijk met lichte ruiters op lange rechte stukken op een niet al te zachte bodem. Of paarden ook langer meegaan als ze met twee jaar worden ingereden door dressuur te rijden met 80 kilo op de rug in een kleine, zware bak is nooit onderzocht. Maar ik heb een vermoeden dat dat wel eens anders uit zou kunnen pakken. :+

Qua doorzakken van de rug: dat heeft naar mijn vermoeden meer met verkeerd trainen en aanleg te maken dan alleen maar met te jong trainen. Dat wil zeggen: ik heb in mijn leven best wat paarden met een holle rug gezien. Dat waren paarden die doorgaans niet te vroeg waren ingereden, maar die vanaf hun geboorte al een weke, lange rug hadden en ook nog eens slecht gereden waren. En de gevolgen zag je dan als ze 10+ waren.
Maar ook hier weer hetzelfde verhaal: als je met 80 kilo op een tweejarige pony met een weke rug gaat zitten en je door je rijden ook nog niet goed ruggebruik stimuleert bij het dier, dan zal dat uiteraard niet helpen. Maar de vraag is dus of leeftijd daar dan nog veel invloed op heeft. Dat weten we niet. Ik denk dat aanleg, gewicht en verkeerd trainen meer schade doen, maar of ik gelijk heb? Geen idee.

Als je het wilt vergelijken met die boekentassen: als je een gewicht kiest dat past bij de lichamelijke ontwikkeling van het kind en je leert het kind een goede houding aan, dan heeft dat kind er niks van. Integendeel: daar wordt het sterker van.

xcowgirl
Berichten: 169
Geregistreerd: 04-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-16 20:19

ja precies! Wat is er eigenlijk toch veel onwetendheid over dit onderwerp ..

Heb alleen wat moeite met deze tekst
Citaat:
Tendons were examined from Thoroughbreds, Dutch Warmblood foals, working horses and also a group of wild horses to evaluate effects of age, function and exercise. Gross mechanical properties did not differ significantly with age or exercise, but showed a high variance within each group. Mechanical properties of tendon tissue showed significant differences as a function of age and location. The collagen fibril crimp angle and length showed a regional reduction in the central core with exercise and age, with a synergistic effect. Regional differences in collagen fibril diameter were seen in long-term exercised older horses, but not in short-term exercised, or younger, horses. The higher proportion of small fibrils in the central region of the long-term exercised horses did not correlate with new collagen formation and therefore appear to result from disassembly of the larger diameter fibrils. Fibril diameter distributions were influenced by exercise regimens in the growing foal. Changes in molecular composition occurred in longer-term exercise and older horses, in the centre of the tendon, with higher levels of type III collagen and changes in glycosaminoglycan (GAG) content. Cartilage Oligomeric Matrix Protein (COMP) levels also appear to be modulated by age, function and superimposition of exercise. These changes were all exacerbated with age and exercise, suggesting appropriate exercise in young horses may lead to a lower incidence of injury than in older horses. An hypothesis is advanced that immature tendon can respond to exercise while mature tendon has limited, if any, ability to do so. These findings support potentially controversial earlier conditioning and racing of younger, rather than older, equine athletes

Ik begrijp nog wel dat er onderzoek is gedaan bij 3 groepen volbloeden, en dat er bij jonge paarden die al jong veel in beweging zijn iets bij de pezen beter ontwikkelt maar ik kom er niet uit waardoor dat komt.

RianneH

Berichten: 28265
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 20:42

Lijkt me een interessant onderzoek :) Op de VN van Bokt staan ook vaak wel interessante onderzoeken, zoek daartussen ook nog even ;)

xcowgirl schreef:
ja precies! Wat is er eigenlijk toch veel onwetendheid over dit onderwerp ..

Heb alleen wat moeite met deze tekst

Ik begrijp nog wel dat er onderzoek is gedaan bij 3 groepen volbloeden, en dat er bij jonge paarden die al jong veel in beweging zijn iets bij de pezen beter ontwikkelt maar ik kom er niet uit waardoor dat komt.

Niet drie groepen volbloeden dus, maar verschillende soorten (sport)paarden. Kan je aan het volledige artikel komen, ik denk dat die een paar vragen al kan beantwoorden. Het heeft met het herstellen van het peesweefsel te maken.


Citaat:
Tendons were examined from Thoroughbreds, Dutch Warmblood foals, working horses and also a group of wild horses to evaluate effects of age, function and exercise.


Niet drie groepen volbloeden, maar volbloeden, KWPN veulens, werkpaarden (=volwassen paarden dnek ik) en een groep wilde paarden is onderzocht op effect van leeftijd, functie en beweging/exercise.

Citaat:
Gross mechanical properties did not differ significantly with age or exercise, but showed a high variance within each group.

Over het algemeen werd er geen verschil gevonden met leeftijd of beweging, maar werd er wel een grote variatie binnen de groep gevonden.

Citaat:
Mechanical properties of tendon tissue showed significant differences as a function of age and location. The collagen fibril crimp angle and length showed a regional reduction in the central core with exercise and age, with a synergistic effect.

Er wordt een significant verschil gezien bij het peesweefsel over de leeftijd en ook de lokatie. De collageen fibrillen krimp hoek en lengte liet een regionale vermindering zien in de centrale core bij beweging en leeftijd met een samenwerkend effect. (vermoed dat bij een hogere leeftijd dat weefsel minder wordt)

Citaat:
Regional differences in collagen fibril diameter were seen in long-term exercised older horses, but not in short-term exercised, or younger, horses. The higher proportion of small fibrils in the central region of the long-term exercised horses did not correlate with new collagen formation and therefore appear to result from disassembly of the larger diameter fibrils. Fibril diameter distributions were influenced by exercise regimens in the growing foal.

Changes in molecular composition occurred in longer-term exercise and older horses, in the centre of the tendon, with higher levels of type III collagen and changes in glycosaminoglycan (GAG) content. Cartilage Oligomeric Matrix Protein (COMP) levels also appear to be modulated by age, function and superimposition of exercise. These changes were all exacerbated with age and exercise, suggesting appropriate exercise in young horses may lead to a lower incidence of injury than in older horses. An hypothesis is advanced that immature tendon can respond to exercise while mature tendon has limited, if any, ability to do so. These findings support potentially controversial earlier conditioning and racing of younger, rather than older, equine athletes


Met name het dikgedrukte stuk:
Het lijkt erop dat onvolwassen pezen beter (of wellicht alleen) zich kunnen aanpassen door training, waardoor een juiste training van jonge paarden kan leiden tot minder blessures op latere leeftijd omdat de pezen beter 'volwassen' zijn geworden itt ongetrainde jonge dieren. Wat weer zou kunnen spreken voor het vroeg uitbrengen van paarden op de renbaan.

Hierover is dacht ik ook een VN stuk geweest. Wat ik in dit abstract mis, is wát nu een gepaste training is. Is dat het werkelijk trainen, longe, wandelen, op de renbaan, of valt het onbelast kunnen bewegen, zoals bijvoorbeeld in de Eiffel, hier ook onder?

xcowgirl
Berichten: 169
Geregistreerd: 04-08-12
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-16 09:19

RianneH wow, heel erg bedankt!!!
Had op de VN van Bokt ook al interessante artikelen gezien!

In sommige artikelen lees ik dat 24/7 op de wei al genoeg beweging geeft maar andere onderzoeken zeggen dat lange afstanden lopen juist goed is. Ik denk dat er meestal toch wel lichte training bedoeld word. veel onderzoeken zijn namelijk op de race sport gericht.

Anoniem

Re: Onderzoeken over het (te) jong beleren van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 09:57

Ja, daar zijn complimenten voor de beheerders van VN wel op zijn plaats. Erg fijn dat daar regelmatig aandacht is voor nieuwe inzichten uit onderzoek! :j

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:03

safina schreef:
Ik las bijvoorbeeld ooit een artikel waaruit bleek dat bij paarden de botdichtheid hoger wordt als ze tijdens de groei die botten meer belasten. Na de groei lukt dat niet meer.


Dit klopt niet. Bij paarden, en mensen en de botten van elk dier (want bot = bot) is het belangrijk om het hele leven lang de botten te blijven belasten; dit zorgt voor een hogere botdichtheid. Botten vernieuwen zich continu. Ook een van de redenen waarom ik geen voorstander ben van paarden in boxen houden.

GaelleS

Berichten: 1977
Geregistreerd: 06-08-10

Re: Onderzoeken over het (te) jong beleren van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:20

Ja dat klopt dat botten zich steeds vernieuwen! Ze passen zich aan aan de belasting die je doet.
Morgen ineens een marathon lopen bv. gaat mij allemaal microfracturen opleveren en ik kan 'spontaan' mijn been breken (afgezien van het feit dat ik geen 42 km vol hou). Zoiets moet je opbouwen.
Idem met astronauten, hun bot degenereert/wordt brozer in de ruimte. Er wordt continu, ook nu, bot afgebroken en weer opgebouwd (door osteoclasten en osteoblasten om meer specifiek te zijn, als je wat meer wil weten kan je daarover wat opzoeken :p ) Die kunnen dan adhv bepaalde belasting structuur 'herschikken' om beter te weerstaan aan een marathon lopen.

sneeuwpop

Berichten: 4404
Geregistreerd: 19-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:21

Als je dan toch bezig bent, lees (google)dan ook een "kreupele kansen" van elsevier.
Gaat over de basis van het rontgenologisch keuren van paarden.

Roodvos

Berichten: 6722
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 11:39


palousa_boy

Berichten: 10429
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:11

xcowgirl schreef:
RianneH wow, heel erg bedankt!!!
Had op de VN van Bokt ook al interessante artikelen gezien!

In sommige artikelen lees ik dat 24/7 op de wei al genoeg beweging geeft maar andere onderzoeken zeggen dat lange afstanden lopen juist goed is. Ik denk dat er meestal toch wel lichte training bedoeld word. veel onderzoeken zijn namelijk op de race sport gericht.


Als je weide groot genoeg is, dan maken ze heel wat meters op een dag. Tuurlijk lopen ze niet 24/7 maar als ik bijvoorbeeld naar onze paarden kijk, dan lopen die heel wat heen en weer op een dag. De lengte van de wei zal ongeveer 600 meter zijn en ongeveer 50 breed.

Ze spelen af en toe, trekken wat sprintjes van voor naar achter en weer terug, heuvel op en af etc.

In het geval van de quote zeggen ze dus in principe hetzelfde.
Het is wat anders als het echt actief lopen zal zijn zoals een stapritje of een lange wandeling aan de hand.
Echter haal je daarbij nooit de afstanden die ze zelf (in ons geval dan) in de wei afleggen.
Als wij een stapritje maken zal dat ongeveer een uur zijn en komen we niet boven de 4,5 km.

M_D_H
Berichten: 17482
Geregistreerd: 01-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:18

Ik weet niet of het al gezegd is, maar ik zou voor je onderzoek ook eens met Ruitje (hier op bokt) gaan praten.
Zij is werkzaam in de drafsport en heeft afgelopen jaar een topic geopend over Gracia, een toen zij haar kocht, jaarling die zij ging beleren voor de drafsport.
In dit topic kan je al veel informatie vinden

Traditionele gezien kiezen wij in de springsport/dressuursport voor het zadelmak en ruiter mak maken van paarden met een leeftijd tussen de 2,5 en 3 jaar. Wij kiezen voor veel Longeer werk bij het op leren om de hulpen te bevestigen.
Er zijn nu andere geluiden uit de paarden wereld die revereren aan de groeischijfen. Dat er pas rond een leeftijd van 7 a 8 jaar beleefd kan worden omdat het lichaam het dan pas aan kan.
In de drafsport gaan ze juist voor jonge leeftijd omdat het draf werk op een rechte baan de botte en pezen versterken en er hierdoor minder pees blessures zijn...

Ruitje kan je hier veel meer over vertellen en je ook genoeg wetenschappelijke onderzoeken laten zien die je kan gebruiken voor je literatuur onderzoek.

Ik ben eigenlijke benieuwd naar wat een combinatie van de methodes doet.

lisawouda93
Berichten: 145
Geregistreerd: 13-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:19

Ik volg ook ben wel heel benieuwd naar de conclusie.

palousa_boy

Berichten: 10429
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Onderzoeken over het (te) jong beleren van paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 12:26

Er zit natuurlijk ook wel verschil tussen voor een wagen lopen of onder het zadel.

Voor een wagen is de belasting heel anders en kun je ze idd eerder pakken.
Daarbij kom je moet een 2 jarige de ring niet in ;)