Hoe school aanpakken?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LiannePuthzy

Hoe school aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 01:17

Ik zit nu in t 1e van mbo (niveau 3)
Voorheen hoefde ik nooit echt te leren, heb mijn diploma gehaald zonder uberhaupt te leren voor t examen (vmbo k)

Maar nu, ik kan niet plannen ect.
Heb moeite met t maken van mijn huiswerk (voornamelijk mijn portfolio)
En leerwerk tja..
Ik schrijf alles wel op in mijn agenda.

Ik heb ook moeite met mij aan een planning houden, voor de vakantie had ik een hele planning gemaakt, en daar zijn maar 2 dingen van af.
Iemand tips?

Murloc

Re: Hoe school aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 02:16

Hoe plan je nu in? Hoelang moet jij van jezelf bezig zijn met je school werk achter elkaar? Wat mij altijd enorm hielp was een uur nadat ik thuis kwam wat gaan leren, en dan geen uren achter elkaar maar 15-30 minuten.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 02:21

Sws 50 a 100 minuten per dag (reis met trein naar school, en reis duurt 60 minute )

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 08:21

Je kunt toch al in de trein beginnen met leren? Dat scheelt thuis weer.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 10:56

Kan je via de school geen planles krijgen?Bij onze dochter kan dat wel.Soort van bijles dan.

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:06

Ik weet niet hoeveel je op een dag op krijgt voor huiswerk, maar ik doe het altijd zo; 's middags naar mijn paard & 's avonds mijn huiswerk/leerwerk wat ik die dag heb opgekregen. En dat moet gewoon af. En soms zit ik dan van half 7 tot 7 en soms van half 7 tot half 11. Maar ik heb voor mezelf gewoon duidelijk dat 's middags paarden prima is, zolang je 's avonds wel gewoon doet wat er gedaan moet worden.

Maar inderdaad iemand zoeken die je daarbij kan helpen kan ook wel werken. :j

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:17

Een huiswerkmaatje vinden. Raar maar waar, als je met iemand werkt die ook wil leren, gaat het stukke beter :)

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 11:18

Weet je toevallig wat het Belgische niveau is dat er tegenover staat? :)

Hoe ik het meestal deed was thuiskomen en doen wat ik moest doen tegen de volgende dag. Zo had ik nog heel de avond vrij. Vaak deed ik in het weekend ook al de kleine huistaken tegen de week erna, zodat ik gedurende de week meer vrije tijd had.

Als je al begint met elke dag na school of in de trein direct je huiswerk te doen, ben je al een stap verder met 'plannen'. :)

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 12:35

Wat ik meestal doe, is eerst een lijst maken met wat er allemaal moet gebeuren.
Wat moet je af hebben? Wat moet je daar voor doen? Wanneer moet je dit af hebben en inleveren?
Dit zet ik in een schema en dat overzicht geeft mij al veel meer rust.

Vervolgens begin ik 3 weken van te voren met elke ochtend een lijstje maken.
Op dit lijstje zet ik wat ik die dag wil doen en wat ik precies af wil maken, wanneer ik dit af heb kan ik dit met een leuk kleurtje van het lijstje afstrepen en dit geeft gek genoeg heel veel voldoening.
Probeer niet te veel op het lijstje te zetten, maar doe elke dag echt wat jij kan behappen.

Verder ga ik soms ook met mijn klasgenoten om de tafel zitten om samen te leren, daar steek je echt heel veel van op.
Zo kan je elkaar overhoren tot jullie er gek van worden.

Het belangrijkste is echt dat overzicht en ook vooral dat je overal op tijd mee begint.
Dit scheelt een hoop stress. En natuurlijk is ontspanning ook erg belangrijk.

Heel veel succes TS :D.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 13:19

Atani schreef:
Weet je toevallig wat het Belgische niveau is dat er tegenover staat? :)

Hoe ik het meestal deed was thuiskomen en doen wat ik moest doen tegen de volgende dag. Zo had ik nog heel de avond vrij. Vaak deed ik in het weekend ook al de kleine huistaken tegen de week erna, zodat ik gedurende de week meer vrije tijd had.

Als je al begint met elke dag na school of in de trein direct je huiswerk te doen, ben je al een stap verder met 'plannen'. :)

niet echt.
t is wel een beroepsgerichte oplijding.
ik heb 4 uur per week praktijk. 12 uur per week theorie dat bij t vak hoort. en dan nog gewoon nederlands,engels,rekenen en nog een theorievak

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-16 14:34

Ah, dan kan het het best vergeleken worden met wat hier bij ons BSO is (beroepssecundair onderwijs).

Zoals hierboven gezegd is: een huiswerkmaatje is ook handig! En dan bij voorkeur iemand die goed kan plannen, zodat je het van hem/haar kan leren. :j

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-16 23:59

huiswerk maatje lijkt mij zelf idd handig.

maar nu moeten we bijvoorbeeld ook een boek leen voor nederlands, en kom gewoon nooit aan t lezen van boeken toe.
daar ook tips voor?

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:03

Gewoon doen. Alles is een kwestie van discipline.. eerst je schoolwerk en dan ontspanning, niet andersom.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:05

boeken lezen is best wel leuk, je er gewoon aanzetten.Door de eerste 30/40 pagina's worstelen en daarna worden ze leuk.

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 00:16

Zoe_97 schreef:
boeken lezen is best wel leuk, je er gewoon aanzetten.Door de eerste 30/40 pagina's worstelen en daarna worden ze leuk.

idd, daar heb je gelijk in.
mrja ik heb nog al een moelijke voorkeur voor boeken de meeste van wat ik leuk vind mogen we namelijk neit lezen voor die opdracht

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:17

Ohhh discipline ....pffff..... Wat een vervelend iets is dat! Ik doe ook MBO3 niveau, bbl. Ik heb ook veel moeite om de discipline op te brengen om ergens aan te beginnen. Voor toetsen begin ik ook altijd in de laatste week met leren. Ik heb op vrijdag school en dus ook toetsen en dan begin ik maandag pas met samenvattingen maken en dan begin ik woensdag dus pas met het leren Vd samenvatting. Ik wil dit jaar (roep ik nu al voor het 3e jaar) proberen om wel de discipline op te brengen om 'gewoon' lekker optijd te beginnen met leren, zodat ik niet meer alles snel,snel hoef te doen. Ik heb dus geen echte tips voor je, alleen dat het je waarschijnlijk net als ik aan discipline ontbreekt en daarvoor moet je toch bij jezelf zijn,daarin kan een ander je geen tips geven weet ik uit ervaring. Dus geef jezelf een schop onder je kont (dan doe ik het bij mezelf) en DOE het gewoon :P

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-16 00:29

idylle schreef:
Ohhh discipline ....pffff..... Wat een vervelend iets is dat! Ik doe ook MBO3 niveau, bbl. Ik heb ook veel moeite om de discipline op te brengen om ergens aan te beginnen. Voor toetsen begin ik ook altijd in de laatste week met leren. Ik heb op vrijdag school en dus ook toetsen en dan begin ik maandag pas met samenvattingen maken en dan begin ik woensdag dus pas met het leren Vd samenvatting. Ik wil dit jaar (roep ik nu al voor het 3e jaar) proberen om wel de discipline op te brengen om 'gewoon' lekker optijd te beginnen met leren, zodat ik niet meer alles snel,snel hoef te doen. Ik heb dus geen echte tips voor je, alleen dat het je waarschijnlijk net als ik aan discipline ontbreekt en daarvoor moet je toch bij jezelf zijn,daarin kan een ander je geen tips geven weet ik uit ervaring. Dus geef jezelf een schop onder je kont (dan doe ik het bij mezelf) en DOE het gewoon :P

roep ik ook al jaren. maar dan denk ik, nee dat doe ik morgen wel, dag er op ik had toch gezegd dat ik dit morgen zoud doen? ect

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-16 00:42

LiannePuthzy schreef:
idylle schreef:
roep ik ook al jaren. maar dan denk ik, nee dat doe ik morgen wel, dag er op ik had toch gezegd dat ik dit morgen zoud doen? ect

Dat ja :+