Introvert zijn en werk vinden

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Introvert zijn en werk vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 16:37

Ik heb het heel lang proberen te ontkennen, maar ik vrees dat ik dus echt een typisch introvert persoon ben. -O-
Nu zullen er vast mensen zeggen dat dat helemaal geen crime is maar ik baal er dus wel enorm van, spontane extraverte personen om mij heen regelen in een handomdraai een baantje maar ik spring er niet bovenuit in gesprekken, ik denk gewoon omdat ik een beetje 'saai' overkom.
Ik heb mezelf wel aangeleerd me extravert te gedragen, als ik er energie voor heb lukt me dat ook wel, maar het zit er van nature gewoon niet echt in en het voelt zo... nep.. :')

Nu heb ik een baantje als student assistent voor verschillende practica en ondanks de hoge hoeveelheid sociale interacties met studenten vind ik dat heel leuk en het gaat me eigenlijk ook prima af. Ik kan dat soort 'sociale' dingen dus wel, maar ik snap dat mensen het moeilijk vinden om dat te geloven als ik op gesprek kom voor een baan.
Niet dat ik super verlegen en gesloten ben hoor, absoluut niet, maar als ik een werkgever was zou ik ook voor een wat spontaner persoon gaan, op het moment kan ik daar gewoon niet tegenop boksen. :P

Heeft iemand enig idee hoe je dit soort dingen kan trainen, zijn er dingen die je kan doen in een gesprek om toch super positief over te komen?
Is er iemand die het voor elkaar gekregen heeft zichzelf om te turnen in extravert? :P
Wat vinden jullie er eigenlijk van dat dit als zoiets negatiefs wordt gezien (ik begrijp het wel, maar ben benieuwd naar meningen)?

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:38

Het is volgens mij vooral een probleem als je er zelf een probleem van maakt. Jouw introvert zijn is maar een stukje van je persoonlijkheid, je bent veel meer. Je hebt ongetwijfeld ook talenten en heel goede eigenschappen. Het introverte stukje van je karakter maakt dat je ongetwijfeld niet geschikt bent voor elke functie, dus reageer op functies waar jouw karakter wel tot zijn recht komt. Voor een commerciële functie zoek ik ook een heel ander persoon dan voor de functie van data-analist, als werkgever ben ik niet per definitie op zoek naar extraverte persoonlijkheden (overigens wel naar mensen die goed kunnen communiceren, maar dat staat los van karakter).

Je kunt jezelf maar tot op zekere hoogte veranderen, een stille kracht verandert niet plots in een haantje de voorste. Accepteer wie je bent en benadruk in een sollicitatiegesprek, en daarbuiten, je goede kanten, geef voorbeelden van situaties waarin jouw karakter een voordeel was.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:45

Ik zou het vooral benoemen in een gesprek. Degene tegenover jou ziet ook wel dat je niet zo extrovert bent, maar als je het benoemt weet diegene ook dat je je ervan bewust bent. Daarna kun je je positieve eigenschappen benoemen. Zijn er misschien eigenschappen die jij wel hebt en andere, extroverte, mensen niet? Ben je misschien heel goed in observeren? Dingen opmerken? Ben je misschien veel preciezer omdat je juist niet bezig bent met jezelf te laten zien?

verootjoo

Re: Introvert zijn en werk vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 17:48

Ik ben ook introvert, maar herken me totaal niet in wat jij schrijft. Het lijkt me ook helemaal geen goed idee om je wel extravert te gaan gedragen en dus nep over te komen. Blijf lekker dicht bij jezelf! Introverte mensen zijn voor elk bedrijf een aanwinst! Je hebt niks aan alleen maar extraverte mensen.

Dus; benadruk je positieve eigenschappen en je hebt net zoveel kans als welk persoon dan ook op een baan. De beperking die je voelt als introvert persoon zit alleen in jouw hoofd ;)

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 18:00

Interresant topic! Ik ga grotendeels mee in wat hierboven al gezegd is. Ik ben ook introvert en loop er zelf ook el eens tegen aan dat het vaak de norm is om je extravert te gedragen.
Het klinkt een beetje alsof je je introvert-zijn als iets negatiefs ziet maar ik denk dat het niet negatief is. Een introvert is gewoon anders dan een extravert, maar een introvert heeft zeker andere sterke kanten die onmisbaar zijn voor een bedrijf. Ik ben pas begonnen in het boek Quiet van Susan Cain en die schrijft over introvert zijn. Ik ben nog niet heel ver, maar vind het heel interessant. Misschien een aanrader om ook te lezen! Ze heeft ook een TED talk gedaan waarin ze meer verteld over de strekking van haar boek.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 20:15

Waarom zou introvert in je nadeel werken?

Ik ben bvb erg rustig, op mezelf en niet echt spontaan. Dus een baan waarbij ik mensen oo straat zou moeten aanspreken om iets te verkopen oid, werkt voor mij niet.

Maar ik hoor juist van collega's in de winkel waar ik werk, dat ze het fijn vinden dat ik zo rustig ben en lekker mn eigen ding doe en doorwerk :)

Zitten aan iedere eigenschap voor en nadelen ;) je moet alleen ff zoeken wat jouw sterke punten zijn en bij welke baan dit combineert.

Zo heb ik een tijdje in de horeca gewerkt. Bediening, en dus spontaan op klanten afstappen en ermee kletsen, is absoluut niks voor mij. Maar als keukenhulp werkte ik altijd hard door en hadden ze daar dus meer aan me

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-15 20:40

Dat TED praatje heb ik inderdaad ook gezien, lijkt me zeker een interessant boek!

Ik zoek inderdaad werk waar je gewoon lekker actief bezig moet zijn en niet perse heel veel mensen hoeft te entertainen. :P
Voor een baan in de wetenschap maak ik me niet zoveel zorgen (over mijn vaardigheden), maar ik moet mijn master nog steeds afmaken :o . Met een bachelor in de biologie kan je nog niet zoveel.
Als ik hiermee klaar ben moet ik dus iets hebben waar je niet perse een opleiding voor nodig hebt en dan kom je toch vaak in de horeca of bij een klantenservice/promotiewerk terecht. Heel veel meer kan ik hier niet vinden. En dan ben je als extravert persoon wel in het voordeel, daar lijkt het op in ieder geval. :D

Het lijkt me prima om bij een (inbound) klantenservice te werken, denk ook dat ik daar veel van kan leren maar ik weet niet zo goed hoe ik een werkgever daar tijdens een gesprek van kan overtuigen. Het lijkt erop dat ze dan toch liever de wat meer welbespraakte types hebben. :P

Nu ben ik wel benieuwd wat de andere introverten onder ons dan voor baantje hebben, misschien kan ik daar wat inspiratie uit halen.

1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 22:24

Ik herken me er wel in. Maar bij mij is het vooral ook dat ik mijn enthousiasme niet zo snel duidelijk uit. Ben ook totaal niet extravert, al is het wel beter geworden de laatste jaren, maar moet gewoon vaak wennen bij een nieuwe organisatie, voor ik mezelf kan zijn (in de zin van opener worden naar anderen toe). Laatst een stage misgelopen doordat ze dat dus opmerkten tijdens de meeloopdag. Omdat het een extravert klein team was vonden ze me er niet tussen passen. Jammer, maar ik denk dat ik anders indd mezelf omver zou lopen, mezelf veranderen naar extravert persoon gaat em niet worden.
Werk al 5,5 jaar bij supermarkt achter de kassa als bijbaantje, maar moet daar binnenkort stoppen en dan zoeken naar nieuw werk (bijbaan). Nog geen idee waar ik dan zal belanden en of ik dan tegen dezelfde valkuil aanloop als bij die stage(s).
Het is niet zo dat ik er zelf een probleem van maak, maar ik merk soms wel de gevolgen xD

madeliefw

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 23:39

Ik ben ook introvert maar heb nooit moeite gehad met solliciteren. Gewoon jezelf zijn, niet alle bedrijven zijn op zoek naar dezelfde mensen.

De laatste keer dat ik solliciteerde, vroegen ze hoe ik in een groep ben en ik heb hierop geantwoord dat ik heel rustig ben en nadenk voordat ik iets zal zeggen. Zoiets, en ik werd aangenomen. Leg de nadruk op de dingen waar je goed in bent.

Edit: ik was verpleegkundige en heb daarna als consultant en docent gewerkt. Misschien ook niet echt de eerste beroepen waar je aan denkt bij een introvert iemand.

Florenc

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-15 12:30

Het benoemen tijdens een gesprek vind ik een heel goeie tip. Zo weet de persoon voor je bepaalde dingen ook meteen beter te plaatsen.

Zelf ben ik ook de introversie zelve (en zal ik bv oudejaarsavond ook heerlijk met lief op de sofa doorbrengen, met lekkere hapjes en een leuke film. Al die drukte, ik hoef het niet), maar heb nooit problemen gehad met het vinden van werk. Ook als introvert heb je héél sterke kwaliteiten, en die moet je gewoon aan de man kunnen brengen.

- Ik ben heel sterk in het bekijken van processen vanuit een helicopterview, waarbij ik heel kritische pijnpunten kan aangeven in het volledige proces en voorstellen kan maken op bepaalde processen te verbeteren. Als ik voorstellen doe, dan zijn die voorstellen volledig uitgewerkt. Dan heb ik gedacht aan het volledige proces, aan verschillende mogelijke oplossingen en aan verschillende implicaties van al die oplossingen op de rest van het proces, en hou ik rekening met de impact die deze hebben op verschillende stakeholders (bv: klanten - collega's - vakbonden -...). Extraverte collega's hebben hierbij de neiging van 'snel' te zijn. Ze zien ergens in de keten een probleem, aanschouwen dat als "HET" probleem en geven hier dé oplossing voor die ze vaak op het moment zelf nog op tafel kunnen leggen. Vaak wordt er dan over het eigenlijke probleem gezien, of creëren ze gewoon nieuwe problemen door te snel te zijn :Y)

- Structuur. Ik ben niet de mega-multitasker die op één en hetzelfde moment verschillende taken probeert af te werken... (hetgeen menig extravert wel doet). Ik werk met een jaarplanning-een weekplanning en een dagplanning, met een inschatting van aantal uren voor een bepaalde taak.

- Ik zal klanten altijd een volledig antwoord geven. Ik haat het om telefonisch on the spot een antwoord te moeten verzinnen op iets wat ik niet volledig weet (hetgeen extraverte collega's wel perfect kunnen). Heel simpel. Ik noteer het nodige, geef mensen aan dat ze binnen het uur een antwoord van mij mogen verwachten. Ik zoek alles uit, zet het netjes en gestructureerd op mail, en iedereen is tevreden.

- Ik breng rust in een groep (naar't schijnt :+). Waar anderen (extraverten) in een groep heel luid kunnen worden en de werkomgeving heel onrustig kunnen krijgen, ben ik degene die in een gesprek vaak gewoon iets persoonlijker op dingen ingaat, waardoor je een rustig en aangenaam 1-op-1 gesprek krijgt, in plaats van een groep kakkelende kippen

- .........

Ik heb trouwens een 5tal jaar in een adviserende HR functie gezeten (informeren en adviseren van medewerkers mbt sociale wetgeving, voordelen, loon,... ). Momenteel ben ik bezig met mijn opleiding bij de politie. All is possible :Y)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 14:57

Ik ben ook introvert, maar zet dit in als kwaliteit. Zie heel veel herkenning hier! Ga jezelf niet anders voor doen, ze hebben jou op gesprek gevraagd omdat ze iets in je zien. Wat ze in mij juist waarderen op mijn werk is dat ik me niet anders voor doe als ik ben, en rustig vertel hoe ik de dingen zie. Ik werk in de gehandicaptenzorg en zie het juist als een pre dat ik rustig ben en niet op de voorgrond treedt.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:11

Hier ook een introvert en ik zet dit ook juist in als een van mijn beste kwaliteiten.

Ik zou dit zeker benoemen in gesprekken, ook om vooroordelen eerst uit de weg te ruimen. Introvert wordt namelijk wel eens aanzien als verlegen, mensenschuw, niet durven opkomen voor je eigen mening...en dat is fout. Natuurlijk kan een introvert verlegen zijn, maar dat hoeft echt niet zo te zijn.

Verder heb je tal van positieve eigenschappen aan introvertie. Je moet ze alleen wel benoemen in een gesprek. Een van mijn punten is bijvoorbeeld dat ik perfect onafgeleid kan concentreren en doorwerken aan mijn bureau, terwijl mijn collega's aan het gieren zijn over iemands "wat heb ik gisteren gedaan"-verhaal. Niet dat ik nors en asociaal ben, ik zeg gerust ook eens wat en lach ook wel eens op andere momenten, maar als ik veel werk heb kan ik die afleidingen perfect weerstaan.

Echt, je moet goed nadenken waarom jij jezelf een introvert persoon noemt, en waarom die karaktereigenschappen net in je voordeel kunnen zijn. Want er zijn inderdaad veel extroverten, maar juist daarom kunnen jouw reacties en inzichten als introvert brein goed van pas komen. Alleen moet je dat je potentiële nieuwe werkgever ook vertellen als je op gesprek bent.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-16 00:19

Introvert zijn heeft niks te maken met niet kunnen of durven praten. Dt lukt de meeste prima in het juiste gezelschap. Dat is vaak het lastige. Ik ben zelf ook introvert en moet altijd de kat uit de boom kijken als ik mensen ontmoet. Dan ben ik niet zo spontaan tenzij ik een gerichte taak heb (met werk bij oorbeeld) dan doe ik datgene wat ik moet doen. Ik stel gewoon ander eisen aan het gezelschap op mij heen. Bij een baas kan ik prima uitleggen hoe ik in mijn werk sta en wat mijn sterke en leerpunten zijn. En juist dat laatste van jezelf kennen wordt door potentiële werkgevers zeer gewaardeerd want dan kunnen ze inschatten wat ze aan je hebben. Ga dus vooral op zoek naar wat jij een werkgever te bieden hebt en presenteer dag met overtuiging.