Overstappen naar andere job

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Overstappen naar andere job

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:54

Hoihoi,

Ik werk sinds half oktober ergens en dat contract (0-uren) loopt tot half januari. Nu is het zo dat ik het daar *een beetje* beu ben :D En ik een andere baan heb gevonden die me beter ligt én meer betaalt....1+1=2 toch. Echter zouden ze daar graag hebben dat ik ook zo snel mogelijk begin, maar nu vroeg ik me af hoe ik dat het beste aan kan pakken. Met mijn huidige baan heb ik nou niet echt een emotionele band oid dat ik er langzaam afscheid van wil nemen :') Maar ik weet gewoon echt niet hoe dat nou zit. Met een 0-uren contract kun je in principe toch altijd stoppen? Uiteraard ga ik komende dagen wel gewoon, maar ik heb geen tijd en energie om tijdelijk 2 banen te hebben.

Groetjes

Utixo

Re: Overstappen naar andere job

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:56

Met een 0 uren contact kun je gewoon aangeven dat je niet meer inzetbaar bent. Of het netjes is moet je voor jezelf beslissen. Wel moet je nog de uren werken die je ingeroosterd bent. Laat wel gelijk je loonheffing omzetten.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:57

Wat staat er in je contract over opzegtermijn?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:05

Ligt er aan, in principe moet je je gewoon aan je opzegtermijn houden en dat is niet duidelijk te vinden. Meestal is dat vier weken en dan is je tijd ook al om. Heb jij al een aanzeggingsbrief gehad van je huidige werkgever waarin staat dat je contract beeindigd cq verlengd word?
Ik weet niet in welke branche je werkt en hoeveel jij de komende drie weken nog ingeroosterd staat maar volgens mij moet je daar wel uit kunnen komen met je werkgever, zomaar afnokken doe je niet.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:05

Ben niet 100% zeker van wat ik nu zeg maar een nul uren contract is het wel zo, dat als je elke week een gemiddeld aantal uren werkt.. ze jou naar een x aantal weken verplicht zijn je deze uren in te delen.

Dit is voor de werknemer normaal een fijne regeling. Maar in dit geval denk ik dat ik je aan je uitwerktijd moet houden.

Wat misschien slimmer is, is gewoon naar je baas te gaan en de situatie uit leggen.

Ik heb ooit eens een jaar contract getekend en in die zelfde week hoorde ik dat mijn vriend en ik een huis hadden en dat ik ander werk had ( aan de andere kant van NL)

Ik heb dit bij mijn oude baas toen voorgelegd. Gekeken met mijn nieuwe baas wat de mogelijkheden waren en dit overlegd met mijn oude baas. Zodoende tot een oplossing gekomen.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:06

bovendien als jij eind van jaar weg wilt, neem ik aan dat ze dit al weten? je hebt wel een opzeg termijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:12

bigone schreef:
Ligt er aan, in principe moet je je gewoon aan je opzegtermijn houden en dat is niet duidelijk te vinden. Meestal is dat vier weken en dan is je tijd ook al om. Heb jij al een aanzeggingsbrief gehad van je huidige werkgever waarin staat dat je contract beeindigd cq verlengd word?
Ik weet niet in welke branche je werkt en hoeveel jij de komende drie weken nog ingeroosterd staat maar volgens mij moet je daar wel uit kunnen komen met je werkgever, zomaar afnokken doe je niet.

Ik nok het uiteraard niet ineens af :)

Zij zouden uiterlijk 18 dec. schriftelijk hebben moeten laten weten of mijn contract verlengd wordt maar ik heb tot op heden nog helemaal niks gehoord. Dus ja... Om een beeld te geven hoe het daar gaat ;)
Opzegtermijn vind ik enkel dat het 1 maand is, maar ik heb collega's die ook "plots" verdwenen en die werkten er zeker niet langer dan een maand.

Ik moet vanmiddag werken dus ga dan eea bespreken, maar wil wel een beetje weten wat de rechten zijn die ik heb uiteraard.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:13

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:16

Bel gewoon even met je werkgever danwel de afdeling P&O en vertel wat er aan de hand is. Die snappen ook echt wel dat je liever voor meer zekerheid gaat, en denken vast wel even met je mee.

Communicatie is een toverwoord... ;)

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:17

Inderdaad even communiceren bij je huidige baan hoe het werkt.
Dan zul je het snel genoeg weten en kan je het ook bij je toekomstige baan laten weten.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:18

Contracten voor bepaalde tijd kennen geen opzegtermijn. Einde contract is "einde".
Is er een tussentijds opzegbeding in je contract opgenomen?
Ook bij 0-uren dien je in principe bij oproep gehoor te geven aan deze oproep. Je kunt natuurlijk altijd weigeren maar dat is niet heel netjes.
Ga even met je werkgever om tafel en geef ze de tijd om eventueel op zoek te gaan naar een vervanger. Kans is groot dat je eerder weg kunt dan einde contractdatum.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 21-12-15 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:19

Bizzybijtje schreef:
Opzegtermijn vind ik enkel dat het 1 maand is, maar ik heb collega's die ook "plots" verdwenen en die werkten er zeker niet langer dan een maand.

De eerste maand van een contract is over het algemeen proeftijd. Tijdens de proeftijd kunnen zowel de werkgever als de werknemer aangeven dat het toch niet naar wens is en de overeenkomst per direct beëindigen. Daar kan je dus niet echt mee vergelijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:21

Snorlex schreef:
Contracten voor bepaalde tijd kennen geen opzegtermijn. Einde contract is "einde".
Is er een tussentijds opzegbeding in je contract opgenomen?
Ook bij 0-uren dien je in principe bij oproep gehoor te geven aan deze oproep. Je kunt natuurlijk altijd weigeren maar dat is niet heel netjes.
Ga even met je werkgever om tafel en geef ze de tijd om eventueel op zoek te gaan naar een vervanger. Kans is groot dat je eerder weg kunt dan einde contractdatum.

Ze werven voortdurend, iedere 2 weken komt er wel weer een nieuwe lichting binnen.
Maar goed, ik ga vanmiddag eens rond de tafel :)