Enquête over hoefbevangenheid voor profielwerkstuk

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

paardje47

Enquête over hoefbevangenheid voor profielwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 23:21

Hoi,

Ik ben momenteel bezig met mijn profielwerkstuk over hoefbevangenheid. Hiervoor heb ik een enquête moeten maken. Ik ben opzoek naar mensen die paarden hebben (gehad) die hoefbevangen zijn geweest of paarden die preventief behandeld zijn om de enquête in te vullen. Bij mijn profielwerkstuk staat de vraag wat de beste behandelmethode is centraal.
Alvast bedankt voor het invullen!
http://www.survio.com/survey/d/T5M4N5H8Y6B5K9C5R

siskeh

Re: Enquête over hoefbevangenheid voor profielwerkstuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:23

Er staan best een aantal spellingfouten in de enquête, misschien nog even naar kijken

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 23:37

Sorry ben erg dyslectische heb mijn best gedaan om zoveel mogelijk spellingfouten er uit te halen.

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:40

Best wel grondig. Valt nog mee die fouten, het is verstaanbaar :)

Het enige waar ik denk dat mensen het moeilijk mee gaan hebben is de term 'sinker'.
Je schrijft:
"Een sinker is wanneer het hoefbeen omlaag zakt en soms zelfs door de hoefzool heen komt"

Dat klopt wel, maar mensen gaan denken dat een hoefbeenkanteling (of het loskomen van de hoefwand, whatever je het wilt noemen) ook hetzelfde is als een sinker. Bij een sinker zakt echt het volledige hoefbeen, dan komt de kroonrand niet meer op het stukje hoefbeen waar het zou moeten zitten, itt tot een kanteling, waar het hoefbeen nog vast hangt thv de kroonrand en enkel de wand lost.
Hoop dat ik het zo duidelijk heb geschreven :p Een sinker is al een groter probleem, en ook bij een 'niet sinker' kan het hoefbeen de zool perforeren.

Als je de enquête niet meer kan aanpassen is het misschien handig dat je in de openingspost ofzo nog even beter uitlegt wat je bedoeld met een sinker :)

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:42

juist als je dyslectisch bent is dit een aandachtspunt: laat je werk controleren.

Ben docent en de helft van mijn dyslectische studenten schrijft nog steeds belabberd en de andere helft laat zijn werk controleren, neemt extra tijd en verwerkt feedback. De laatste helft schrijft soms beter dan niet dyslectische studenten!

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 23:45

Ik ga even kijken of het kan. Bedankt voor de tip.

bonny123 schreef:
juist als je dyslectisch bent is dit een aandachtspunt: laat je werk controleren.

Ben docent en de helft van mijn dyslectische studenten schrijft nog steeds belabberd en de andere helft laat zijn werk controleren, neemt extra tijd en verwerkt feedback. De laatste helft schrijft soms beter dan niet dyslectische studenten!

Dat heb ik ook gedaan. Mijn moeder heeft het voor mij na gelezen. Zij heeft blijkbaar de fouten ook niet gezien. En de woorden waarbij ik twijfelde heb ik opgezocht. Ik heb mijn best gedaan. :j

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:45

Heb hem ingevuld voor je, succes!

bonny123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:47

Mooi! Succes verder!

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 23:50

Bedankt voor het invullen!

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 23:51

Top ! Zelf geen hoefbevangen paard maar ik ken er vast wel die dat hebben. Zal hem delen als je dat goed vind?

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 23:54

Graag zelfs! Hoe meer antwoorden, hoe beter. Heel erg bedankt!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 00:05

ook ingevuld...heb 22 jaar een bevangen paard gehad.Hij was niet 22 jaar bevangen natuurlijk :+
Maar wel chronisch

gerlindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 08:42

Nu ben ik wel benieuwd, wat is je onderzoeksvraag? :D

Eliana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 08:51

Ik heb hem ingevuld

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 08:55

Ingevuld. Het verhaal van Image staat in de openingspost van het hoefbevangentopic op bokt. Daar tref je ook foto's aan van de behandeling.
Succes met je pws

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 13:41

gerlindie schreef:
Nu ben ik wel benieuwd, wat is je onderzoeksvraag? :D

Mijn onderzoeksvraag is: Wat is de beste behandelmethode voor paarden met hoefbevangenheid?

Ik weet dat hier geen correct antwoord op te vormen is, maar heb met deze onderzoekvraag veel kunnen leren over verschillende aspecten bij deze ziekten (wat ik erg graag wilde). Zelf vind ik het erg interessant om er mee bezig te zijn. Het is ook heel apart dat je uit twee verschillende betrouwbare bronnen tegenspraak kunt halen over de therapieën. Het wordt nog wel een uitdaging om een goede conclusie te schrijven met alle gebruikt informatie.

Bedankt voor het invullen!

janouk schreef:
Ingevuld. Het verhaal van Image staat in de openingspost van het hoefbevangentopic op bokt. Daar tref je ook foto's aan van de behandeling.
Succes met je pws

Dankjewel, ik zal zeker er naar kijken.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 13:58

Roos_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:02

Gedaan!

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 14:07

Je kan hem ook invullen als je preventief werkt tegen hb? Want bij de eerste vraag moet je invullen aan welke voeten het paard HB is geweest, maar als je preventief actie onderneemt is dat dus niet van toepassing. Of heb je niets aan dergelijke reacties?

paardje47

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 15:13

eilleen333 schreef:
Je kan hem ook invullen als je preventief werkt tegen hb? Want bij de eerste vraag moet je invullen aan welke voeten het paard HB is geweest, maar als je preventief actie onderneemt is dat dus niet van toepassing. Of heb je niets aan dergelijke reacties?

Bedankt voor het aangeven. Ik heb hem aangepast waardoor je de eerste vraag niet in hoeft te vullen. Zodat je hem ook bij preventief behandelen in kan vullen :)

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:32

paardje47 schreef:
eilleen333 schreef:

Bedankt voor het aangeven. Ik heb hem aangepast waardoor je de eerste vraag niet in hoeft te vullen. Zodat je hem ook bij preventief behandelen in kan vullen :)

Je kan eigenlijk niets invullen als je paard niet ziek is geweest, en je wel preventief actie onderneemt. Mis bij vrijwel alle vragen een optie: niet van toepassing omdat paard nog niet HB is geweest.
Maar volgens mij loopt het wel lekker qua reacties toch?

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:15

Maar als je paard niet HB is geweest dan hoef je hem toch niet in te vullen? Ze zoekt naar de methode(s) die het beste HB paarden geholpen hebben. Dat heeft niks te maken met de preventie. Dan gaan er zoveel antwoorden zijn van paarden waar niks mis mee zijn maar dat helpt haar niet echt verder :p

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:21

GaelleS schreef:
Maar als je paard niet HB is geweest dan hoef je hem toch niet in te vullen? Ze zoekt naar de methode(s) die het beste HB paarden geholpen hebben. Dat heeft niks te maken met de preventie. Dan gaan er zoveel antwoorden zijn van paarden waar niks mis mee zijn maar dat helpt haar niet echt verder :p

Snap ik. Echter staat er in de OP preventie genoemd, dus vandaar dat ik dacht dat ze ook dat soort reacties wilde ;)
Preventie kan hier op twee manieren. Een paard met aanleg zo houden dat hij het nooit krijgt, of een paard die het gehad heeft anders gaan houden zodat hij het niet weer krijgt :)

GaelleS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:26

Ja ok, maar als hij het gehad heeft kun je de enquête invullen, en kan je mss wel zeggen wat je nu doet ter preventie :p

Zira1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 18:30

Ingevuld