Paard combineren met universitaire studie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Paard combineren met universitaire studie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 12:57

Heyhey bokkers,

Ik vroeg me af of het mogelijk is om een paard te combineren met een studie. In mijn geval zou het gaan om een veulen of jaarling, dus waarschijnlijk in een opfok, en zou ik een uur van huis studeren zonder op kamers te gaan.

En dan vooral, hoe zouden jullie dit combineren?

dena_mii

Re: Paard combineren met universitaire studie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:00

Is goed te doen! Ik volg een universitaire studie en heb 2 paarden om te rijden en 2 jaarlingen. Wel helpt mijn moeder af en toe met mesten en voeren (jaarlingen moet ik alles zelf doen).

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 13:03

Zou je iets meer info kunnen geven? Hoeveel tijd ben je aan school kwijt en hoeveel aan de paarden? Hoe ver van huis studeer je?

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:08

Hier gaat het ook prima samen. Ik zit in het derde jaar van mijn bachelor bedrijfskunde aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. Wel woon ik thuis en dus niet op kamers, heb de paarden ook aan huis staan. Het is voor mij ongeveer een uur reizen naar de Universiteit. Heb er op het moment 3 staan en een veulen in de opfok in Woudenberg waar ik ongeveer wekelijks naartoe ga. Ja het is druk, en ik mis een hoop van 'het studentenleven', maar dat vind ik niet erg.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:14

Hier is het ook prima te doen. Ik woon dan nog wel thuis, universiteit is +- 20 minuten fietsen voor mij. Naast de 3 dagen voor het tentamen die hard leren doe ik eigenlijk vrij weinig :=. Merk alleen dat nu ze weer op stal staan en het weer minder is het rijden er wat bij in schiet aangezien er ook weer uitgemest en gevoerd moet worden, maar daar heb jij dan geen last van.
Het is eigenlijk gewoon een kwestie van goed plannen. Nou deel ik mijn paard wel met mijn zusje, ben er zelf ongeveer 5 dagen per week.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 13:17

Ik ga eigenlijk helemaal nooit uit of wat dan ook... Dus of ik sowieso veel studenten leven mee zou krijgen :')

Mijn grootste zorg puntjes zijn geld en tijd.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:17

hier lukt het enkel doordat ik een verzorger heb.
Ik woon in Belgisch limburg en studeer in Brussel. Ik zit dus ook door de week op kamers. Paardje staat in Limburg en verzorger kijkt ernaar om.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:24

Hangt van je aantal contacturen af. Ga je een alfa of bètastudie doen?
Een studie met minder contacturen zal makkelijker gaan. Vaak hebben bètastudies meer contacturen. Ik heb vaak genoeg weken gehad van 50+ uren op het lab staan, dan is een paard minder handig dan wanneer je 12 uurtjes per week hoorcollege zou hebben.
Zeker met aardig wat reistijd zal dat wel schelen. :P
Laatst bijgewerkt door Imaginaerum op 20-12-15 13:27, in het totaal 2 keer bewerkt

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:24

Mijn ouders betalen mijn paard volledig, dus daar kan ik niet echt tips over geven. Al scheelt het wel veel dat je niet op kamers gaat.
Met goed plannen lukt het qua tijd echt wel. Ik ga zelf regelmatig uit, spreek regelmatig met vrienden af en heb misschien een lichte netflix verslaving. Mijn weken zijn wel altijd enorm vol, maar het is te doen :)

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:27

Ligt heel erg aan je studie. Qua tijd vond ik heel veel makkelijker dan op de middelbare school en heel veel makkelijker dan een fulltime baan. Qua geld is het wel lastiger.

Lioony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:29

Heb 2 paarden, een bijbaan, een studentenleven en studeer. Wel redelijk druk, maar absoluut te doen.
Heb ook nog op kamers gezeten op 1 uur van paard af dat was ook nog te doen.
Het is maar net hoe je er zelf mee omgaat. De paarden horen gewoon bij mijn leven dus ik plan dingen om paarden, werk en tentamens heen.
En als het een keer botst zoek ik daar een oplossing voor.
Paarden staan wel volpension trouwens.
Laatst bijgewerkt door Lioony op 20-12-15 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:29

Hé Chinas en ik doen dezelfde studie ongeveer. :P Het lukte mij net met 1,5 uur reistijd per dag en veel werken (bijles en een tijd voor de klas in het VO) omdat ik zowel paard als studie zelf betaal. Paard staat wel in volpension, scheelt een hoop stress.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 13:32

Ik zou graag een alfa studie gaan doen, en ben gelukkig geen cent kwijt aan het ov, wel tijd haha. Ik zou per dag 2 uur in de trein zitten, tenzij ik een rot rooster krijg waarbij ik bijv. in de ochtend en avond zou moeten.

Mijn paard zou, zeker in het eerste jaar van mijn studie, in de opfok staan. Heel veel omkijken zou ik er dus niet naar hebben.

xAntoinettex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:47

Fijn om dit te lezen, dan moet het mij ook lukken met twee paarden en thuis wonen :) Ik krijg weinig van het studentenleven mee, eerlijk gezegd ook geen behoefte aan :+

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:52

Ik heb even gemist of je paard straks ergens komt te staan waar je alles zelf moet doen of niet?
Het is zeker mogelijk, maar als je alles zelf moet doen zal het zeker in de winter soms even ploeteren zijn.
Het hangt ook heel erg af van je studie en wat je met je paard wil doen.
Maar aangezien je van plan bent om een jong ding te kopen denk ik niet je de eerste jaren vele uren aan dingen als training of wedstrijden zult besteden, dat scheelt natuurlijk veer tijd ;) .

Joscelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 13:58

Ligt aan je contacturen. Ik doe een alfastudie en heb maar 12 tot 16 contacturen. Woon thuis, reizen is 1 uur heen en 1 uur terug. Dit is echt perfect te combineren met een paard (in mijn geval met een verzorgpaard). Nu ga ik echter fulltime stage lopen en gaat het wat krapper worden! Maar de paarden geven mij energie en ontspanning, en daarom houd ik het vol.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:01

Het ligt erg aan de omstandigheden: moet je ook werken naast je studie, doe je een studie die veel tijd vraagt? Met een jonkie in de opfok kan het zeker, maar bedenk wel dat er aan paarden en studeren forse prijskaartjes hangen. Ik ben nu aan het afstuderen en heb inmiddels 5 maanden een 4-jarige onbeleerde ruin staan. Ik ga elke dag voeren, 2-3 keer wandelen 1-2 keer in de bak grondwerken. En zeker op deze korte dagen vraagt dat nogal wat discipline en tijdsmanagement omdat ik er ook twee baantjes op nahoud om alles te bekostigen.

Het kan dus zeker, maar je zult er ook dingen om moeten laten. Daar moet je op voorbereid zijn en niet té makkelijk over denken.

josje4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:05

Ik ben 1e jaar bachelor student, ik woon op kamers en mijn paard staat 25 minuten rijden met de auto van mij vandaan. Iedere dag ben ik zo'n 3 uur kwijt aan paardrijden. Ik vind het prima te doen. Het is wel druk, maar tot nu toe heb ik alles gehaald. En ook doe ik drie keer per week in de avond leuke dingen met vriendinnen. Het is net hoe je eigen insteek is. Je hebt namelijk wel wat discipline nodig om alle ballen in de lucht te houden ;)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 14:06

Ik weet nog niet hoeveel uur ik eraan kwijt zal zijn, ik studeer nog niet. Ik heb nu wel een leuke stal op het oog waar je zelf niks hoeft te doen, maar die eigenaresse is ook de jongste niet meer. Moet dus reëel zijn en er rekening mee houden dat ik een andere stalling moet zoeken.

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:34

De keuze is aan jou, maar er zijn wel veel variabelen in het spel waar je nog weinig zicht op hebt dan. Heb je al een paardje op het oog? Anders zou ik je aanraden even te wachten tot je met je studie goed op weg bent. Ik heb mezelf bewust meerdere keren nee verkocht en ook afscheid moeten nemen van een dier dat verkocht werd aan een ander, maar als ik erop terug kijk ben ik erg blij dat ik tot ver in mijn masterjaar heb gewacht met de aankoop.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:47

Ik studeer dan niet aan een universiteit, maar aan het HBO.
Heb een bijbaan van zo'n 12 uren per week, een paard waar ik bijna elke dag ben en een vriend.
Ik vind het prima te doen, als je maar goed plant :D

Succes! +:)+

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 14:48

Ik heb nog geen paard op het oog, dit is allemaal puur theoretisch en brainstormen over de mogelijkheden.

glenstorm

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 14:54

Ik zit zelf in mijn eerste jaar Technische Wiskunde. Ben eerst thuis blijven wonen, maar ik heb zo'n 3.5 uur reistijd op een dag en dat was mij gewoon te veel. Daarom verhuis ik komende week naar een kamer vlakbij de uni.
Ik begon het jaar met een paard en pony, maar had eigenlijk zelfs te weinig tijd voor 1. Toen voor mijn pony gekozen en die verkocht en nu ben ik dus alleen bezig met paard. Mijn voordeel is dat ik samen doe met mijn moeder met het paard en dat die aan huis staan. Dus doordeweeks rijdt mijn moeder hem en ik dan vrijdag zaterdag zondag. En misschien sporadisch eens doordeweeks als ik geen college heb.
Ik moet wel zeggen dat ik echt veel contacturen heb, dus dat dat zeker meespeelt.

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:38

MorganeR schreef:
Zou je iets meer info kunnen geven? Hoeveel tijd ben je aan school kwijt en hoeveel aan de paarden? Hoe ver van huis studeer je?

Ik woon thuis en rijd met de auto op en neer omdat dat een stuk sneller is dan met ov. Ik studeer in Tilburg en rijdt 35-40 min, enkel. Ik heb zo'n 12 tot 15 uren college per week (hoor en werkcolleges). Daarnaast studeer ik weinig, alleen tijdens tentamens ben ik veel tijd kwijt met studeren.

De paarden kosten mij per dag zo'n 4 uur. Ik ga 's ochtends en 's avonds zelf mijn jaarlingen voeren enz. en rijd 1 paard op M niveau, deze breng ik ook uit. De andere rijd ik recreatief zo'n 3 keer per week. Met de twee rijpaarden ben ik zo'n 2,5 tot 3 uur per dag bezig. De jonkies kosten relatief weinig tijd.

Mijn jonkies betaal ik zelf, mijn andere paard betalen mijn ouders en 1 paard is niet van mij (verzorg ik wel volledig).

Ik ga niet op stap en ben verder niet actief in Tilburg.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 19:50

Als je ook nog een studentenleven wilt hebben gaat het niet. Ben je bereid daar echt vanaf te zien gaat het wel, maar misschien kun je beter eerst even aan je studie beginnen en kijken hoe het gaat. Als je de introductieweek doorgekomen bent heb je waarschijnlijk al beter inzicht in je nieuwe situatie. ;)