grammatica frustratie...goede grammatica kenner gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

diesel83

grammatica frustratie...goede grammatica kenner gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 21:29

Ik heb al even op internet gezocht en hier op bokt maar kon het antwoord niet vinden .

Ik doe een HBO studie en ze zijn daar dus van het correct nederlands schrijven...en laat ik hier nou net geen ster in zijn. Word wordt vind en vindt doe ik vaak al fout maar tegenwoordig heb ik deze redelijk door.

Toch wil ik het eens echt goed leren. En misschien is het wel handig voor meer mensen hier op bokt? Dat we elkaar kunnen helpen met grammatica?

Ik begin met:
Is het mezelf of mijzelf of gewoon mij?

Ik zie dat ik ze allen gebruik in mijn verslag en vind dit verwarrend staan.

Vb in een zin:

Dit viel mij wel even tegen.

Ik leg de lat daardoor heel hoog voor mezelf? Of is het mijzelf?

Dit viel mijzelf ook op tijdens de praktijk dag.

Ik raak gewoon echt helemaal van slag wat het nou moet zijn :')

Besje

Re: grammatica frustratie...goede grammatica kenner gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:31

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:31

Ik schrijf het gewoon zoals ik het zeg, en daar is nog nooit (WO rechten, WO klassieke talen) moeilijk over gedaan.

Foaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:39

Die eerste zin klopt. Als het om me/mijzelf gaat, zit je volgens mij veiliger als je kiest voor mezelf, mijzelf heeft meer nadruk en dat kan gek klinken, mss zelfs te formeel.

De derde zin, hangt ervan af wat je wilt zeggen. Ik heb het even uitgebreid:

- Jantje zei al dat de sfeer op deze school heel erg leuk was. Dat viel mij zelf ook op tijdens de open dag. (Wel met spatie, maar de context is dus: persoon A vindt iets, en daar ben jij het mee eens)

of bedoel je:

- Ik had al eerder gemerkt dat Jan soms wat afwezig is. Vandaag viel me dat ook weer op. (Context is wat lastig uit te leggen, maar hierbij komt er dus geen ander met dezelfde mening aan te pas. Dan is heb benoemen van de 'zelf' dus niet nodig.

Zelf geeft vaak extra nadruk. Je gebruikt het als je duidelijk wilt maken dat je iets anders doet dan anderen bv. (Joep houdt van koffie, maar zelf houd ik meer van thee), als je duidelijk wilt maken dat het echt om jou gaat (daar zal ik zelf voor zorgen) of in vaste uitdrukkingen (de lat hoog leggen voor jezelf, zoals je eigen voorbeeld al zegt). Is die nadruk er niet, dan staat zelf juist weer heel gek (ik heb zelf boodschappen gedaan zeg je bv alleen als je dat normaal gesproken door je bedienden laat doen, bv.)

Hoop dat het zo een beetje duidelijk is. En nu vind ik zelf een stom woord :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:40

Je kunt ze door elkaar gebruiken. Persoonlijk zou ik wel het viel me op gebruiken. Me > mezelf > mijzelf. Versterkend.

Daarnaast is het praktijkdag en niet praktijk dag.

LizMD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:41

Mijzelf/Mezelf is een versterkte vorm van mij/me. Wanneer een werkwoord 'toevallig' wederkerend gebruikt kan worden (ik was me), mag je ook mijzelf/mezelf gebruiken. Dit kan niet bij werkwoorden die altijd wederkerend gebruikt moeten worden, zoals 'ik vergis me'. Vaak hoor je het al als je het hardop zegt!

Ik heb het woord zelf nu ook te vaak gelezen :')

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:41

Whahaha Foaly, dat heb ik dus nu ook. Ikzelf, jijzelf, mijzelf. :+

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 21:53

Foaly schreef:
Die eerste zin klopt. Als het om me/mijzelf gaat, zit je volgens mij veiliger als je kiest voor mezelf, mijzelf heeft meer nadruk en dat kan gek klinken, mss zelfs te formeel.

- Jantje zei al dat de sfeer op deze school heel erg leuk was. Dat viel mij zelf ook op tijdens de open dag. (Wel met spatie, maar de context is dus: persoon A vindt iets, en daar ben jij het mee eens)

of bedoel je:

- Ik had al eerder gemerkt dat Jan soms wat afwezig is. Vandaag viel me dat ook weer op. (Context is wat lastig uit te leggen, maar hierbij komt er dus geen ander met dezelfde mening aan te pas. Dan is heb benoemen van de 'zelf' dus niet nodig.

Zelf geeft vaak extra nadruk. Je gebruikt het als je duidelijk wilt maken dat je iets anders doet dan anderen bv. (Joep houdt van koffie, maar zelf houd ik meer van thee), als je duidelijk wilt maken dat het echt om jou gaat (daar zal ik zelf voor zorgen) of in vaste uitdrukkingen (de lat hoog leggen voor jezelf, zoals je eigen voorbeeld al zegt). Is die nadruk er niet, dan staat zelf juist weer heel gek (ik heb zelf boodschappen gedaan zeg je bv alleen als je dat normaal gesproken door je bedienden laat doen, bv.)

Ai nou word het nog moeilijker :')

Jij zegt vandaag viel me dat ook op...ik zou dan juist vandaag viel mij dat ook op zeggen. Maar dat is dan dus fout?

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 21:56

En idd "zelf" moeilijkheid komt er nu ook bij hahaha

Tnks voor de info over versterkend daar kan ik wel wat mee :-)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 21:57

diesel83 schreef:
Foaly schreef:

of bedoel je:

Ai nou word het nog moeilijker :')

Jij zegt vandaag viel me dat ook op...ik zou dan juist vandaag viel mij dat ook op zeggen. Maar dat is dan dus fout?

Is niet fout, maar net waar je de nadruk op legt. In de versie van de quote leg je de nadruk op dat het je opviel dat Jan soms afwezig is. In jouw versie leg je de nadruk op dat het JOU opviel dat Jan afwezig is. Net een nuance verschil.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 22:01

Aha oke tnks verootjoo :D

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:02

Van wie kan dit topic ook anders zijn :D
Succes ermee, stuur maar door als ik iets na moet lezen.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 22:16

xSCWx schreef:
Van wie kan dit topic ook anders zijn :D
Succes ermee, stuur maar door als ik iets na moet lezen.

Hahaha is goed hoor :'-)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:16

Ik zou persoonlijk mezelf/mijzelf ook niet te vaak gebruiken..
het komt niet strak over,
terwijl van een verslag of scriptie toch vaak verwacht wordt dat je kort en bondig, zakelijk en kernachtig.

Dit viel mij ook op tijdens de praktijkdag
Ik leg hierdoor de lat voor hoog voor mijzelf kan daarna zonder storend te werken (mezelf vind ik hier persoonlijk gewoon wat knullig klinken). voor mijzelf kan zelfs compleet overbodig zijn, ik neem aan dat uit je context wel zal blijken dat je dit voor jezelf deed en niet de lat voor de concurrentie hoog hebt gelegd.. Je zou het dus kunnen vervangen door: Hierdoor heb ik de lat direct hoog gelegd.

teveel naar mijzelf/mezelf/ik refereren is eigenlijk een soort 'en toen, en toen, en toen' voor gevorderden..

Iemand gaf mij ooit een tip:

komt een woord meer dan 2 maal terug in een alinea, probeer dan te kijken of je het kunt vervangen door een synoniem of andere zinsconstructie. dit geld natuurlijk niet direct voor het onderwerp, al moet je dat ook niet te vaak herhalen.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-15 22:21

Je kunt er ook omheen schrijven als je er niet uit komt. 'Zelf leg ik de lat erg hoog'.

diesel83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-15 22:23

Het gaat om een reflectie verslag (sph opleiding). Je praat dus veel over jezelf. Ik heb nu veel zinnen al veranderd zoals jij zegt. Waardoor het zeker niet vaak voorkomt. Super zeg die snelle antwoorden zo.

Haha en het stukje en toen en toen en toen voor gevorderden _O-

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:20

Ik doe elke ochtend een test op beterspellen.nl. Kost weinig tijd, maar het helpt wel om de regels weer in het hoofd te krijgen.

Verder sluit ik mij aan bij Elena.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:33

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-15 10:38

diesel83 schreef:
Ik heb al even op internet gezocht en hier op bokt maar kon het antwoord niet vinden .

Ik doe een HBO studie en ze zijn daar dus van het correct nederlands schrijven...en laat ik hier nou net geen ster in zijn. Word wordt vind en vindt doe ik vaak al fout maar tegenwoordig heb ik deze redelijk door.

Toch wil ik het eens echt goed leren. En misschien is het wel handig voor meer mensen hier op bokt? Dat we elkaar kunnen helpen met grammatica?

Ik begin met:
Is het mezelf of mijzelf of gewoon mij?

Ik zie dat ik ze allen gebruik in mijn verslag en vind dit verwarrend staan.

Vb in een zin:

Dit viel mij wel even tegen.

Ik leg de lat daardoor heel hoog voor mezelf? Of is het mijzelf?

Dit viel mijzelf ook op tijdens de praktijk dag.

Ik raak gewoon echt helemaal van slag wat het nou moet zijn :')

Ik heb niet alle reacties bekeken, maar even heel concreet op jouw post, TS:

Dit viel me/mij wel even tegen.
Ik leg de lat daardoor heel hoog. (mezelf of mijzelf hoeft er niet echter, dat is impliciet in de zin)
Dit viel me/mij ook op tijdens de praktijkdag. (praktijkdag is één woord)

Appeltje00

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-15 11:53

Over me/mij heb je volgens mij inmiddels voldoende antwoorden. Mocht je eens vragen hebben, mag je altijd een pb sturen. Ik studeer Nederlands.