School (stress)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

esli14

School (stress)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 20:54

Hoi :)

Ik zit nu in 4 vwo en ik raak heel gestresst door school. Ik wil heel graag na de kerstvakantie overstappen naar 4 havo, maar de afdelingsleidster wil niet dat ik naar havo ga, omdat de havo afdeling vol zou zitten en omdat ze denkt dat mijn stress op havo niet minder zal worden. Zelf weet ik dat de stress zeker wel minder zal worden als ik naar havo ga. Ze wil het alleen niet geloven :( Ik weet dus echt niet meer wat ik kan doen nu. Naar een andere school en daar havo gaan doen of volgend jaar naar 4 havo gaan(volgend jaar naar 4 havo gaan wil ik niet, want dan gooi ik eigenlijk een jaar weg). Mijn cijfers zijn niet heel slecht. Ik sta nu een onvoldoende, maar ik heb gewoon zo veel stress door school dat ik het graag wat rustiger aan wil doen of dat ik in ieder geval eind volgend jaar al klaar ben met school. Door de stress heb ik nergens meer zin in. Zelfs paardrijden vindt ik minder leuk, omdat ik zo moe ben van de stress.
ik weet nu dus echt niet wat ik kan doen :(
Hopelijk kunnen jullie me helpen :)

Alvast bedankt als je alles hebt gelezen!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-12-15 14:35, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt

Gianti

Re: School

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 20:56

Ik zou hulp zoeken voor de stress ipv er weg van te lopen.

Later zal je nog in meer situaties komen waar je stress aan zal ondervinden

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 21:16

Ik probeer er niet van weg te lopen. Ik kan het nu gewoon niet aan. De stress gaat niet weg zolang ik op vwo zit. Ik heb al heel veel geprobeerd tegen de stress :)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:20

Heb je er ook al professionele hulp voor?

Wat veroorzaakt de stress? De werkdruk of meer prestatie druk of...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:22

Kun je concreet verwoorden wat de stress veroorzaakt? :)

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 21:23

Nee nog niet.
Allebei :)

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:24

Heel herkenbaar! Ik heb de eerste 3 jaar niet zo heel veel hoeven doen op het vwo en toen ik in de 4e kwam stond ik al snel 4 onvoldoendes. Ik kreeg zo veel stress van school dat ook de paarden niet meer leuk waren. Ik heb het jaar afgesloten zonder onvoldoendes maar ik keek echt enorm op tegen de 5e. Eenmaal in de 5e viel het heel erg mee en is alles weer een beetje normaal geworden. Inmiddels ben ik geslaagd en dit jaar gaan studeren.

De overgang van onderbouw naar bovenbouw is best groot en het is heel erg wennen maar als je dit jaar doorkomt zonder sleche cijfers zou ik wel aanraden om vwo te blijven doen. Ik zou hulp gaan zoeken voor je stress en ik hoop voor je dat alles volgend jaar, het liefst eerder natuurlijk weer een beetje rustig wordt.

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 21:25

Bizzybijtje schreef:

Ik heb nergens meer zin in.
Het liefst huil ik de hele dag.
Alle dingen die ik leuk vond, vindt ik nu amper meer leuk. Ik heb geen zin meer om leuke dingen te gaan doen en ik heb het gevoel dat ik altijd alleen maar met school bezig ben, ookal is dat niet zo.

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:26

esli14 schreef:
Bizzybijtje schreef:

Ik heb nergens meer zin in.
Het liefst huil ik de hele dag.
Alle dingen die ik leuk vond, vindt ik nu amper meer leuk. Ik heb geen zin meer om leuke dingen te gaan doen en ik heb het gevoel dat ik altijd alleen maar met school bezig ben, ookal is dat niet zo.

Dat wat de resultaat is van de stress maar niet de oorzaak

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:26

Scholen zetten tussentijds meestal geen leerlingen over, dan is er namelijk geen houden meer aan en wil iedereen halverwege het jaar overstappen.
Je zal dus sowieso het jaar af moeten maken.

Weglopen voor je stress heeft ook geen zin, ga eerst achterhalen waar je stress precies vandaan komt en ga het dan aanpakken en oplossen. Daar heb je meer aan.

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 21:27

bente_sat schreef:
Heel herkenbaar! Ik heb de eerste 3 jaar niet zo heel veel hoeven doen op het vwo en toen ik in de 4e kwam stond ik al snel 4 onvoldoendes. Ik kreeg zo veel stress van school dat ook de paarden niet meer leuk waren. Ik heb het jaar afgesloten zonder onvoldoendes maar ik keek echt enorm op tegen de 5e. Eenmaal in de 5e viel het heel erg mee en is alles weer een beetje normaal geworden. Inmiddels ben ik geslaagd en dit jaar gaan studeren.

De overgang van onderbouw naar bovenbouw is best groot en het is heel erg wennen maar als je dit jaar doorkomt zonder sleche cijfers zou ik wel aanraden om vwo te blijven doen. Ik zou hulp gaan zoeken voor je stress en ik hoop voor je dat alles volgend jaar, het liefst eerder natuurlijk weer een beetje rustig wordt.

Dankjewel voor je verhaal! :)
Ze zeggen altijd dat de 5e juist nog drukker is.
Welk profiel heb je gedaan? :)

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 21:28

Dat wat de resultaat is van de stress maar niet de oorzaak[/quote]
Oh sorry, ik had het verkeerd begrepen.
Ik vind de lesstof erg moeilijk en ik kom er dus ook moeilijk doorheen. En het gaat allemaal zo snel en het is erg veel.

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 21:29

Goof schreef:
Scholen zetten tussentijds meestal geen leerlingen over, dan is er namelijk geen houden meer aan en wil iedereen halverwege het jaar overstappen.
Je zal dus sowieso het jaar af moeten maken.

Weglopen voor je stress heeft ook geen zin, ga eerst achterhalen waar je stress precies vandaan komt en ga het dan aanpakken en oplossen. Daar heb je meer aan.

Dankjewel voor je reactie:)

bente_sat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:34

Ik deed economie en maatschappij. Ik had dus inderdaad ook heel veel stress omdat ik toch best veel er voor moest doen, daardoor veel minder naar de paarden kon en als ik er dan was dan ging het allemaal ook niet lekker en dan ook nog eens horen dat het in de 5e nog moeilijk ging worden.

Maar in principe ben je dan gewend aan de nieuwe boeken en wordt het aantal repetities en so's minder waardoor je je op de belangrijkere SE's kan richten.

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 21:39

Oke dankjewel!!

Felicxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:43

Ben je al naar een vertrouwenspersoon toegestapt? Je mentor? Hebben jullie misschien faalangst trainers op school die je kunnen helpen? Bespreek met je decaan wat er nodig is om over te gaan, dan kan je gerichter gaan leren en beter prioriteiten stellen.

Ga samen met iemand op zoek naar een oplossing! Zoek desnoods hulp buiten school. :)

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 21:48

Vervelend zeg! Misschien helpt ontspannen tussendoor en in het weekend een dag echt vrij nemen.

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 21:57

Felicxa schreef:
Ben je al naar een vertrouwenspersoon toegestapt? Je mentor? Hebben jullie misschien faalangst trainers op school die je kunnen helpen? Bespreek met je decaan wat er nodig is om over te gaan, dan kan je gerichter gaan leren en beter prioriteiten stellen.

Ga samen met iemand op zoek naar een oplossing! Zoek desnoods hulp buiten school. :)

Nee nog niet. Ja die heben ze! :)
Dankjewel voor je reactie!!

Roraima

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 22:49

Hoe gaat het plannen je af en kan je, je ook aan een planning houden?
Schrijf eens per week op wat je moet doen en plan dat in.
Ik merk zelf, dat het mij erg helpt als ik een weekplanning heb met alles erin wat ik moet doen.
Ik plan het zelf niet per dag in, omdat ik mij daar toch niet aanhoudt. Het wel of niet inplannen per dag is persoonlijk. Het voordeel is, dat je meer overzicht hebt in wat je moet doen. Bovendien kan je dingen afstrepen wat je gedaan hebt en dat motiveert. Ik merk zelf, dat mijn stresslevel daardoor naar beneden gaat en nee plannen is nog steeds niet mijn sterkste punt... Ik was altijd iemand, die een dag van te voren leerde. (Ik leerde dan wel hard trouwens. Ik ging rustig tot 1:30 door 's nachts wat niet verstandig is.) Nu op het hbo gaat dat absoluut niet meer.

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-15 23:28

Dankjewel voor je reactie! :)
Ik kan redelijk goed plannen, maae ik heb altijd het gevoel dat ik met school bezig ben(ook als het niet zo is).
maar ik zal het proberen :)

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 23:41

Welk profiel heb je? Ik herken je probleem wel een beetje, maar dan in mindere mate. Ik had een heel zwaar profiel en het lukte allemaal niet. Uiteindelijk in overleg met de mentor en coördinator ben in de 5e nog gewisseld van profiel en dit heeft me zoveel goed gedaan! Inmiddels zit ik in m'n master van de universiteit. Ik zou dus echt proberen wat aan je stress te doen en dit jaar afmaken in vwo 4. Daarna kijken of je alsnog terug wil naar havo 4. Een jaar weggooien zoals jij het ziet maakt echt niet zoveel uit!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:08

Ik heb in ongeveer dezelfde situatie gezeten. 4V was allemaal veel te moeilijk, maar ik stond net goed genoeg om over te gaan naar 5V. Bij ons op school was de mogelijkheid om van 4V naar 5H te gaan en dit had ik aangevraagd omdat ik het niet meer trok.. Ik mocht als enige niet want ze 'geloofden in mij' en ik moest naar 5V.. vervolg in 5V natuurlijk zwaar blijven zitten en toen mocht ik wel naar 5H. Een vreselijk jaar voor niets gehad.

Wat wil je hierna gaan doen? En hoe zeker ben je van jezelf? Overgang naar de bovenbouw is echt even wennen. Het zou best kunnen dat dit voor jou geldt en je er wel weer bovenop komt. Zeker als je hierna wo wilt gaan doen zeg ik kijk het nog wen jaar aan. Veel mensen denken gewoon te negatief over hun kunnen of hebben die schop onder hun kont nodig.

Ben je net als ik er echt zeker van dat je het niet gaat trekken, ga dan een gesprek aan met school eventueel met ouders erbij! Bespreek de optie om naar 5H te gaan (moet je wel allerlei SE's gaan inhalen). Succes.

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 00:15

Mijn profielen zijn n&g en n&t
Ik wil sowieso een hbo studie gaan doen. Waarschijnlijk verloskunde.
ik ben er zeker van dat ik het niet ga trekken:)
Ik vind de B stroom erg moeilijk en ik zie het mezelf niet nog zo'n 2,5 jaar volhouden. (Ik wil zeker de B stroom blijven doen, want ik wil een medisch beroep gaan doen).

annedv

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-15 00:49

Hooi!
Ik heb in een soort van zelfde schuitje gezeten.
Ik vond de overgang onderbouw bovenbouw erg groot. Hierdoor stond ik in 4v al snel veel onvoldoendes. Ik heb daar ook heel veel stress om gehad en minder plezier in de leuke dingen. Ben uiteindelijk ook blijven zitten en na het jaar afgemaakt te hebben naar 4 havo gegaan. Wat was dit een top keuze. Als ik dit al eerder had geweten was ik midden in het jaar overgestapt. Ik heb namelijk wel een jaar weggegooid, maar ik heb hierna toch wel 2 topjaren gehad op havo en mijn schooltijd hierdoor positief af kunnen sluiten.
Wat mij wel heeft geholpen om er over te praten, vooral de hulp zoeken op school! Ga echt naar de vertrouwenspersoon, zorgcoordinator, mentor of wie dan ook. Echt doen!
Je kan me altijd pb-en

esli14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-15 09:59

Dankjewel!! :D