Wat te doen bij defecte OV chipkaart?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ghostattack

Wat te doen bij defecte OV chipkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 17:36

Ja hoor.. Kaart stuk.

Ik kan er niks meer mee, hij reageert namelijk nergens meer op. Meerdere dingen geprobeerd en ook de mensen achter de balie kwamen met de conclusie: chip stuk.
Fijn, sta je dan als student -O- Normaal reis ik dus gratis, want ik heb studenten ov.

Wat moet ik nu in hemelsnaam doen? Snap helemaal niks van duo.
Ik weet dat ik een tijdelijk studentenproduct op een anonieme kaart kan zetten, dat ga ik inderdaad doen. Maar moet ik gewoon via mijn-ovchipkaart mijn kaart defect melden en laten vervangen? Weet DUO dat dan ook?

De site van DUO zegt eigenlijk net niks:
https://duo.nl/particulieren/student-hb ... -kapot.asp
Site die ik moest gebruiken volgens conducteur:
http://www.studentenreisproduct.nl/deta ... ar-defect/

De kaart is trouwens onzichtbaar defect, dus niet gebroken. Hier en daar lees ik dat je de 11 euro voor een vervangende kaart dan terug krijgt?

Het mooie is, ik moet morgen weer naar Amsterdam := En ik gebruik mijn kaart meerdere malen per dag.

Cynn
Fotograaf

Re: Wat te doen bij defecte OV chipkaart?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:46

Nieuwe kaart aanvragen idd. Ik was toen 7,50 kwijt voor een nieuwe kaart geloof ik..

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:48

https://www.ov-chipkaart.nl/aanvragen/w ... rt_defect_

Controleer eerst bij een ophaalautomaat of er voldoende saldo op je OV-chipkaart staat. Als dat zo is, ga dan naar een balie van een vervoerder, waarbij je het laatst hebt in- en uitgecheckt. Vaak kunnen ze je daar snel helpen, zodat je verder kunt reizen. Lees meer over de redenen dat je kaart niet werkt.
Is je kaart echt defect? Vraag dan een vervangende kaart aan.
De meeste OV-balies hebben ook een formulier liggen. Vul het volledig in en stuur samen met je kaart op. Een nieuwe kaart kost € 11. Als er nog saldo op je defecte kaart staat, dan wordt dit door Klantenservice OV-chipkaart binnen 30 dagen op je rekening teruggestort. Je ontvangt je nieuwe kaart na ongeveer twee weken. Je reiskosten zijn voor eigen rekening. Duurt het langer dan drie weken? Neem dan contact op met Klantenservice OV-chipkaart.
Let op: als Klantenservice OV-chipkaart vaststelt dat de kaart buiten jouw schuld defect is geraakt, dan hoef je de aanschafprijs van € 11 niet te betalen.

Maak je gebruik van het studentenreisproduct, maar kun je er op dit moment niet mee reizen omdat je OV-chipkaart verloren, gestolen of defect is? Ga dan naar www.studentenreisproduct.nl (nieuw venster) en vraag het tijdelijk studentenreisproduct aan zodat je binnen een uur weer kunt reizen.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:49

Ik heb het ook eens gehad, maar toen was er een stukje afgebroken. Heb ook een nieuwe aangevraagd, volgens mij moest ik die 11 euro wel betalen omdat hij gebroken was. Moest de OV-kaart opsturen en kreeg een nieuwe opgestuurd. Gelukkig gebeurde het bij mij in de zomervakantie en kon ik toch al niet gratis reizen.
Anders even bellen of je de kosten die je nu maakt eventueel terug krijgt?
Laatst bijgewerkt door _Lisanne op 07-12-15 17:52, in het totaal 3 keer bewerkt

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:50

Cynn schreef:
Nieuwe kaart aanvragen idd. Ik was toen 7,50 kwijt voor een nieuwe kaart geloof ik..

Nee, géén nieuwe kaart aanvragen! Die fout heb ik ook eens gemaakt.
Er blijkt nogal een verschil te zijn tussen een nieuwe en een vervangende kaart, en niet alleen qua prijs.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:51

TS:
Citaat:
Tijdelijk studentenreisproduct

Maak je gebruik van het studentenreisproduct, maar kun je er op dit moment niet mee reizen omdat je OV-chipkaart verloren, gestolen of defect is? Ga dan naar http://www.studentenreisproduct.nl (nieuw venster) en vraag het tijdelijk studentenreisproduct aan zodat je binnen een uur weer kunt reizen.

karlli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:51

Je kunt wel nog even vragen of ze een tijdelijk reisproduct op een anonieme kaart kunnen zetten, ik was die van mij verloren en toen kon dat wel iniedergeval weer gratis reizen tot er een nieuwe kaart was.

Edit: moet je wel een nieuwe anonieme ov aanschaffen ;)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 17:52

Kosten van vandaag kan ik declareren, dat heb ik gevraagd bij de balie. Ik kan via mijn ov chipkaart inderdaad een vervangende kaart aanvragen (kosten 11 euro).

Maar waar ik niet uit kom: het is een product van DUO, vanwege studenten ov. Als ik die vervangende kaart aanvraag, weet DUO daar dan van en heb ik dan mijn studenten ov nog gewoon?

Hierboven: Ja dat tijdelijke studenten ov ga ik nu aanvragen, dat wist ik al. Anonieme kaart heb ik ook al. Maar dat is maar een week geldig en volgens mijn ov chipkaart kan het 2 weken duren voor de vervangende kaart binnen is >;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:53

Citaat:
Gemiddeld binnen drie werkdagen ontvang je een nieuwe OV-chipkaart en kun je weer reizen. Om in de tussentijd te reizen, vraag je het Tijdelijk studentenreisproduct aan.

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:55

Ik was mijn ov kaart verloren. Ik heb via mijn-ov de kaart stop gezet en een nieuwe aangevraagd.
Bij het aanvragen van de nieuwe kan je er voor kiezen om je studentenreisproduct er op te laten zetten.
De tijd dat je geen kaart hebt kan je declareren :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 17:56

Brainless schreef:
Citaat:
Gemiddeld binnen drie werkdagen ontvang je een nieuwe OV-chipkaart en kun je weer reizen. Om in de tussentijd te reizen, vraag je het Tijdelijk studentenreisproduct aan.

Dan hoop ik inderdaad maar dat ie zo snel binnen is, dat had ik ook ergens gelezen. Maar http://mijn-ovchipkaart.nl geeft weer 2 weken aan :roll:

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 17:57

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:01

Ik bedoelde ook een vervangende, sorry. Daarom heb ik ook een lager bedrag betaald blijkbaar? En bij mij ging het ook om een studenten ov met gratis reizen. Gewoon bellen en dat erbij aangeven, maar bij mij was het geen probleem, zo overgezet op de nieuwe en had hem al na 2 dagen in huis.

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:03

Bij mezelf en een vriend zat de nieuwe OV inderdaad binnen 3 dagen in de bus, hopelijk voor jou ook :)

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 18:03

Wat een gezeik zeg met dat ding := Vervangende kaart is aangevraagd, kosten van vandaag gaat mijn vader declareren, kosten van vervangende kaart kan ik misschien ook terug krijgen en tijdelijk studenten ov kan ik zo direct ophalen..

Kunnen we niet terug naar het papieren kaartjes tijdperk? -O-

_Zoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:06

Je had better kunnen zeggen dat je hem kwijt was, dan heb je hem veel sneller

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:09

Tijdelijk studenten ov? Ik had gewoon even zo'n anonieme kaart en had er wat geld opgezet. Geld van die 2 dagen doorgeven en teruggehad, voor de rest ligt die nu hier in de la zodat iedereen hem nog kan gebruiken. Stond toch nog geld op en anders kon er nog meer opgezet worden.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:15

ben ik blij dat ik niet in nederland woon, wat ene gedoe :') wij in belgië kunnen een campuskaart aanvragen als student. Is een papiertje met je foto, studentennummer je thuiswoonplaats en je campusplaats op. Dan krijg je nog een papiertje waarop je 10 ritten kan invullen 5 naar je thuis en 5 naar je campus. Is die vol gewoon even naar de balie en je kan weer verder :D (wij reizen wel niet gratis, maar voor limburg brussel betaal ik voor 10 ritten 13 euro, studenten van mijn woonplaats naar hasselt slecht 3 euro voor 10 ritten, is ook een veel korter traject, dus wel goedkoop :D )

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 18:31

Tijdelijk studenten ov is eigenlijk je studenten reisproduct op een anonieme kaart voor 7 dagen :) Dat heb ik net opgehaald, dus ik kan deze week weer gratis reizen. Het is nu alleen wachten op de vervangende kaart en kosten declareren.

Zoe, enige voordeel is ook het gratis reizen :+

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:33

De vervangende kaart had ik zelfs binnen 2 werkdagen, dat was echt heel snel! Zondagnacht besteld en hij lag dinsdagmorgen op de mat.

MarJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 18:36

Oh, zo herkenbaar. Al was het hier de hond die er lekker op heeft lopen knagen := Anyway, vrijdag een nieuwe kaart aangevraagd en ik had hem zaterdag. Je reisproduct hoef je niet nog een keer op te halen, die staat er al automatisch op. Je hoeft ook niks te activeren oid.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-15 18:44

Ah top, denk dat ie wel op tijd binnen komt ja! Ik kan nu in ieder geval weer reizen :D Wel zo handig want ik moet dagelijks met de trein/metro :+