MBO studie nodig voor januari/februari

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

MBO studie nodig voor januari/februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:04

Hallo bokkers,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, natuurlijk heb ik zelf al het enige speurwerk gedaan maar misschien vergeet ik gewoon ergens te kijken? 2 zien er meer dan 1 natuurlijk :).

Ik heb het nooit naar mijn zin gehad op school, altijd gepest etc. Ben ver onder mijn niveau komen te zitten hierdoor en ook een soort van CVS op mijn hoofd gestempeld gekregen (ben hiervoor officieel in onderzoek geweest etc. , nu denken wij nog steeds niet dat het CVS is maar goed, dat terzijde. Ik voel me dus altijd moe/ziek/altijd pijn in mijn spieren.

Nu ben ik eindelijk na 2 jaar extra school geslaagd voor mijn VMBO-TL diploma, en was ik aangenomen bij de versnelde opleiding van Financiële beroepen, junior assistent accountant, boekhouding, dit zou ik dan in 2 jaar kunnen afronden. Dit is een niveau 4 opleiding en ik vond/vind de richting erg leuk, de opleiding zelf ook.

Helaas heb ik het amper kunnen volhouden en na 1-2 weken ben ik teruggevallen omdat mijn lichaam het gewoonweg niet meer aan kan, 5 dagen per week van half 9 tot half 5 met 1-1,5 uur reistijd. Dat was gewoon even te veel zonder opbouwen. Ik heb het geprobeerd met opbouwen, maar dit liet school niet zo goed toe waardoor ik me onzeker ging voelen en niet meer zo goed durfde.

Ik heb in overleg met mijn mentor daarom besloten dat het misschien beter is om naar wat anders te kijken, de enige manier dat ik het bij hun nog ging halen was namelijk als ik vanaf die dag weer full-time aanwezig was, en realistisch bekeken ging ik dat niet ineens trekken of kunnen.

Ik zat altijd te twijfelen over ICT-beheerder, mijn vriend heeft dit ook gedaan en zei toen dat het niks voor mij was omdat ik er nu niks mee doe, maar uiteindelijk heb ik hier wel een beetje spijt van gehad want het lijkt me gewoon heel leuk, en je kan er veel kanten mee op. Deze opleiding is er toevallig ook in BBL (werken en leren). En zou ook in januari starten bij de school hier 15 min scooteren vandaan, ik heb me hier dus voor ingeschreven. Maar heb nog niks gehoord, weet ook niet of ik nog op tijd ben hiervoor.

Verder heb ik me op andere scholen die bijna even ver zitten ingeschreven voor soortgelijke opleidingen zoals ik op het moment nog ingeschreven sta (financiële beroepen), die ook in januari of februari zouden starten.

Ik zou eventueel best willen wachten tot augustus, maar financieel is dit niet haalbaar helaas. Ik woon op mezelf, en als ik geen stufie ontvang dan kan ik het dus niet betalen, ik snap dat dit niet goed is, dat je financieel onafhankelijk moet zijn maar helaas het is nu eenmaal zo. Om dit op te vangen werk ik nu 6-7 dagen in de week als bezorger bij 2 bedrijven, dit verdient ongeveer 350 euro per maand. (de helft van mijn stufie).

Ik zit te kijken naar bijvoorbeeld een studie van scheidegers of NCOI of ed. Helaas moet je deze helemaal zelf betalen en krijg je hier geen stufie voor. Wel hebben hun ook BBL opleidingen, alleen snap ik niet zo goed hoe dat in zijn werking gaat. Dit zou voor mij ideaal zijn eigenlijk. Maar is meer een allerlaatste optie.

Zijn er mensen die misschien nog MBO opleidingen weten waar een BBL functie voor is en die in januari of februari starten omgeving Zaandam. Eventueel wil ik voor een BBL opleiding best 1 dag per week naar Utrecht of ed reizen, dat is niet zo'n probleem denk ik.

Eventueel BOL opleidingen zoals ICT beheerder of een versneld traject van Financiële beroepen of directie secretaresse of ed. die in die periode starten zijn ook welkom.

Ik hoop dat jullie mij misschien een handje willen helpen, op het moment schrijf ik me overal in waar ik denk dat het haalbaar is. Eventueel verdere details van mijn situatie hier thuis of lichamelijk wil ik best in PB vertellen of beantwoorden in het topic.

Alvast bedankt!

Groetjes,
Laura

smurffie

Re: MBO studie nodig voor januari/februari

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:35

ik zou niet door financieel afhankelijkheid een opleiding starten. Het is sowieso niet slim geweest om een verkorte opleiding te willen doen als je voor een vmbo, wat veel makkelijker is dan een vervolgstudie, 2 jaar extra nodig gehad hebt.
Op de blaren zitten, meer gaan werken 350 euro in de maand is heel weinig, nog geen 100 euro per week dus nog geen 20 uur? Reken maar dat je voor je studie ook zeker 30 uur aan de bak moet, waarschijnlijk nog wel meer. En dan sparen om in september een studie je beginnen die bij je past en je vol kunt houden.
Je kan je ingeschreven laten bij je huidige studie. En dan stufie blijven ontvangen, kom je alleen in de knoei als je het uiteindelijk niet haalt en je bent je jaargeld kwijt, of je voor 1 feb uitschrijven en je collegegeld terug krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:44

Volgens mij heb ik het dan niet goed uitgelegd, en oordeel je zonder dus mijn situatie goed te weten.

Ik heb geen VMBO niveau, ik had VWO niveau. Ik heb 2 jaar extra nodig gehad vanwege mijn thuissiatuatie waardoor ik uiteindelijk uit huis ben gegaan. Niks te maken gehad dat ik het te moeilijk vond, want mijn VMBO heb ik uiteindelijk gehaald zonder iets gedaan te hebben of aanwezig te zijn geweest.

Ik werk ongeveer 24 uur per week, verdient helaas geen drol maar helaas wordt ik nergens anders aangenomen en is dit het enigste wat ik nu kan doen om geld binnen te halen.

Ik weet wat de studie inhoud, maar misschien ook lezen dat ik lichamelijk/medisch niet in staat ben. Sparen zit er dus niet in, en volhouden ga ik het nooit kunnen, proberen kan natuurlijk wel. Aangezien ik dan in de knoei kom met dit huis, ik moet alles zelf betalen, terug naar mijn ouders is geen optie.

Ingeschreven blijven bij mijn huidige studie kan niet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:54

Ik lees heel goed. En denk daarom dat je niet in staat bent om op dit moment een studie te kunnen doen. Laat staan om die hals over kop te gaan starten.
Steek je energie in het vinden van een beter baantje, al is het zo dat als je in het andere topic de waarheid spreekt je rond de 500 euro per maand uit zou moeten komen met 24uur. Met 18 is een baan nog niet zo moeilijk te vinden, bijvoorbeeld een callcenter kun je meer verdienen en zitten dus waarschijnlijk voor jou makkelijker.

Je kunt dit zien als heel bot, ik noem het liever realistisch. Een studie die je niet perse leuk vind ga je niet halen dus werk je jezelf alleen in de schulden.
Het leven met tegenslagen kan lastig zijn, maar probeer de oplossingen bij jezelf te zoeken ipv de aanleidingen bij andere.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:59

Blijkbaar niet. Want dan mis je de helft niet denk ik, of leg ik het nou echt zo onduidelijk uit of vertel ik de helft?

Ik heb inmiddels 400 sollicitaties gedaan, mijn CV is meerdere malen nagekeken, zo ook mijn motivatiebrief. Ik wordt nergens aangenomen helaas. Blijkbaar is het dus toch wat moeilijker dan je denkt. Callcenters wordt ik niet aangenomen omdat ik het rollenspel bijvoorbeeld niet doorkom.

Nogmaals, niet iedereen kan financieel onafhankelijk zijn. Ik vind het goed dat je realistisch bekijkt, maar in de schulden zit ik al. Ik probeer naar oplossingen te zoeken maar op het moment is de enigste oplossing dus bij mezelf te zoeken zeg je. Als je me hier in PB bij wil helpen, prima, misschien krijg je dan een beter beeld over me, ik sta voor alles open namelijk, aangezien ik het ook niet meer weet.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 14:59

Kun je niet weer (tijdelijk) terug thuis wonen? Dan heb je geen kosten meer en meer rust misschien. Anders inderdaad gewoon ingeschreven blijven, heb je in ieder geval financiële zekerheid tot juli. En tot die tijd goed uitzoeken wat je wilt, naar open dagen, meeloopdagen enz. Maar wat ik mij afvraag is dat het wel zin heeft voor jou/ of het verstandig is om weer opnieuw een studie te beginnen als het nu al niet gelukt is. Ik herken het erg, ben ook altijd vermoeid en lukt mij niet om een studie af te maken... Ben nu al gestopt met de derde studie en dat is alleen maar zonde van m'n stufi eigenlijk. Een thuisstudie zou namelijk het beste zijn, maar zit ermee dat ik daar geen studiefinanciering voor kan krijgen... Net als jou dus, volg dit even :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:04

Ik kan helaas niet terug naar huis toe, situatie hierover wil ik in PB best vertellen maar om het hier te zetten durf ik even niet. Mijn mentor zei dat hij me moet uitschrijven als ik niet kom, ik kan hier nog naar vragen hoe dit precies zit en of het niet mogelijk is om me ingeschreven te houden tot juli, maar zoals ik het via de mail las kan dit niet.

Ik weet niet precies wat ik wil, aangezien ik veel dingen leuk vind, het is nooit geweest, ik ga die opleiding doen of ed. Ik heb nu gewoon 3-4 opleidingen geselecteerd die mij erg leuk lijken en waar ik eventueel nog mee verder kan, HBO of ed. Maar misschien zijn er wel zulk soort opleidingen die erop lijken en je ook veel mee kan.

Het is niet 100% verstandig om gelijk weer een opleiding te starten maar zonder kom ik er helaas ook niet.

Ik snap dat mensen zoiets hebben van je moet jezelf niet in de schulden werken, en ga maar lekker weer thuis wonen of ed. Maar voor mij is dit gewoon niet haalbaar.

Enigste mogelijkheid die er nog is dan is om hier weg te gaan, op straat te gaan leven en het geleende geld voor de borg hierzo op te geven, dit heb ik geleend van mijn opa. Allemaal niet goed, maar voor sommige personen bestaat er niets anders dan geldzorgen..

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:45

BBL valt in jou situatie al af als je afhankelijk bent van je stufi. Daar heb je dan namelijk geen recht op. Daar zou ik me eerst eens in gaan verdiepen als ik jou was. Want als je stufi wilt houden moet je gaan kijken naar een BOL opleiding en dan wordt er van je gevraagd om 5 dagen beschikbaar te zijn voor school (5 dagen les of 2/3 dagen les en 2/3 dagen stage). Ik zou in jou geval kiezen tussen de volgende opties:

- Een halfjaar wachten met een studie kiezen, zoek een fulltime baan. Met jou leeftijd is het niet moeilijk om 40 uur te gaan werken, denk bijvoorbeeld aan productie/lopende band werk. Dit is doodsaai maar je weet na een halfjaar precies wat je wel en niet wilt gaan doen.

- Ga dichterbij school wonen en kleiner (kamertje/studio). Als je toch wilt kiezen voor een versnelde opleiding dan is dit prima vol te houden voor 2 jaar. Desnoods kun je bijlenen bij de DUO, maar omdat je aangeeft al in de schulden te zitten weet ik niet of dit verstandig is. Hoewel DUO wel voordelig lenen is, maar daar zou je je eens in moeten verdiepen.

Toch adviseer ik je ergens rust te zoeken want op deze manier ga je de volgende opleiding ook niet redden. Je geeft aan lichamelijk/medisch niet in staat te zijn om een studie te volgen (wat ik opmaak uit je 2e post), waarom dan toch weer gaan zoeken naar een opleiding. Je baantje van 24 uur hou je wel vol? Waarom dat wel en school niet? Als je VWO niveau hebt moet MBO voor jou ook piece of cake zijn. Als het je toch allemaal teveel wordt zou ik eens gaan praten met je huisarts en/of maatschappelijk werker. Deze kunnen je precies vertellen waar je knelpunten zitten, kijken wat je wilt en kunt en dan komen jullie samen bij een oplossing.

Ik wens je in ieder geval succes met je zoektocht naar de juiste opleiding, ik weet hoe lastig dit kan zijn. Ik ben 2 jaar gaan werken voor ik de juiste beslissing heb genomen en ik kan met een gerust hart zeggen dat ik nu ook daadwerkelijk de juiste keuze heb gemaakt.
Laatst bijgewerkt door Dieuwke_ op 05-12-15 15:52, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 15:52

Heb je gekeken naar mogelijkheden voor een uitkering?een wajong? Ik denk niet dat een opleiding jou oplossing is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:24

Verhuizen is geen optie. Dan ben ik mijn borg kwijt en ik woon al relatief goedkoop..

Werk aan de lopende band of ed. Heb ik ook op gesolliciteerd maar helaas ook niet aangenomen. (Mocht je mijn cv/motivatiebrief willen zien, stuur pb).

Bbl krijg je wel gewoon betaald om te werken en zo zou ik dus mijn stufie kunnen vervangen voor dit geld. Daarom leek bbl mij een goede optie.

Het werk wat ik nu doe ga ik lichamelijk helemaal kapot van maar ik heb niks anders om te doen.

Ik kom helaas niet in aanmerking voor een uitkering, huisarts proces loopt ook nog steeds ja. Maar veel behandelingen vragen een eigen bijdrage en dit geld heb ik dus ook niet.

Ik ben nu dus gewoon op zoek naar een opleiding in de buurt die in januari of februari start. Ik leen al max bij per maand van duo. Weet niet of je ernaast nog kan lenen, heb ik mezelf nog niet in verdiept.

Dankjewel voor het meedenken, zodra ik weer thuis ben ga ik alles even goed nalopen. :)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:33

Hoe oud ben je? Woon je in Nederland?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 16:38

Ik ben 18 en woon in Nederland ja (rond Zaandam). :)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 17:40

Hmm, omdat je zei ik heb geen recht op een uitkering dacht ik aan bijstand. Maar gezien je leeftijd is dat ook geen optie. Ik hoop dat je er uit komt, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:03

Maandag moet ik ook een gesprek met leerplicht maken. Misschien hebben ze daar nog oplossingen.

Carr_friesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:08

Schrijf je anders in bij een uitzendbureau.
Die hebben vrijwel altijd wel werk als je echt gemotiveerd bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:08

Ik sta er op het moment bij 3 ingeschreven. Helaas nog niks :(. Nog wil ik liever gewoon naar school toe ipv werken. Ik wil gewoon erg graag een opleiding doen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 18:14

Heb je verhaal gelezen en het is inderdaad niet de beste situatie. Dat je financieel afhankelijk bent van stufi is heel vervelend, maar als het niet anders kan, dan kan het natuurlijk niet anders. Desalniettemin lijkt het me niet verstandig dat je een studie wil weer beginnen omdat je de stufi nodig hebt. Dat is imo niet de juiste instelling voor het doen van een studie.. Bovendien gaf je aan dat je het niet aan kan om die hele dagen op school te zitten. Op het MBO heb je dan wel enigszins pech, want dan zit je nou eenmaal hele dagen daar. Op het HBO is dat in veel mindere mate, maar aangezien je alleen een vmbo diploma hebt en je nog geen 21 bent om de toelatingstoets te kunnen doen, is dat ook geen optie. Ik vind het wel typisch dat je nog ook nog niets anders hebt gevonden. Bij PostNL zoeken ze altijd wel bezorgers, ga kijken of je bij Brandwise kunt werken (verdient goed, op beurzen werken, in winkels promotie dingen doen etc.). Je bent imo niet in de positie om dingen te weigeren, aangezien je het nodig hebt. Mag ik vragen hoe jouw vriend financieel zit? En hij de dingen doet?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:10

Als je een fulltime opleiding niet vol kunt houden, kun je ook niet fulltime werken. Geloof me, werken is een stuk zwaarder dan school. Zeker in combinatie met een al dan niet cvs.
Informeer eens bij Handicap en Studie naar de mogelijkheden. Informeer eens bij je gemeente wat de mogelijkheden zijn. Informeer eventueel vrijblijvend bij het UWV.
Een bbl opleiding is meer dan fulltime: 1 dag per week naar school, daarnaast huiswerk en daarnaast minimaal 20 uur per week werken. Overigens moet je voor een bbl opleiding zelf voor een baan zorgen.
NCOI is ontzettend duur.

Heel kort gezegd: als je niet naar school kunt en je kunt niet werken, dan is je laatste optie de gemeente of het uwv voor een uitkering.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:26

Niet bij elk bedrijf krijg je salaris bij een BBL opleiding.
Er zijn er ook genoeg die alleen een (kleine) stagevergoeding geven.

Citaat:
BBL in één oogopslag

Werken & leren
Meer praktijk
Doordat je werkt, ontvang je in veel gevallen loon of een soort stagevergoeding
Geen studiefinanciering en OV-jaarkaart
3 of 4 dagen per week werken
1 of 2 dagen per week naar school
Weinig contact met leeftijdgenoten, doordat je weinig op school bent
Je hebt een baan bij een erkend leerbedrijf

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:35

Ilja000 schreef:
Als je een fulltime opleiding niet vol kunt houden, kun je ook niet fulltime werken. Geloof me, werken is een stuk zwaarder dan school. Zeker in combinatie met een al dan niet cvs.
Informeer eens bij Handicap en Studie naar de mogelijkheden. Informeer eens bij je gemeente wat de mogelijkheden zijn. Informeer eventueel vrijblijvend bij het UWV.
Een bbl opleiding is meer dan fulltime: 1 dag per week naar school, daarnaast huiswerk en daarnaast minimaal 20 uur per week werken. Overigens moet je voor een bbl opleiding zelf voor een baan zorgen.
NCOI is ontzettend duur.

Heel kort gezegd: als je niet naar school kunt en je kunt niet werken, dan is je laatste optie de gemeente of het uwv voor een uitkering.

ik ben het niet met je eens hoor, een fulltime studie (op niveau) is echt zwaarder dan werken waarbij je regelmaat hebt en weet waar je aan toe bent.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 20:48

Ik wordt niet aangenomen om te promoten etc. Omdat ik helaas niet door het rollenspel heenkom. En te verlegen ben, hier kan ik natuurlijk wat aan doen en dit probeer ik ook wel maar als het er dan op aankom wordt ik hierdoor alsnog afgewezen.

Ik vind naar school gaan leuk, ik leer graag en ben hier graag mee bezig.

Dan misschien toch maar kijken naar een bol opleiding. Eventueel dan dichterbij.

Ik ga het er ook even met de studieabsentie dame over hebben. Voor uitkering etc. Kom ik niet in aanmerking omdat mijn ouders me tot mijn 21e nog moeten financieren geloof ik? Eventueel zou ik dan afgekeurd kunnen worden en misschien dit traject ingaan.

Mijn vriend wil ik hier niet bij betrekken.

Ben op het moment op het werk. Dus kan niet zo goed reageren.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:25

Heb je je verdiept in een Wajong uitkering? Ik ben daar zelf niet in thuis maar ik weet van een aantal meiden hier uit de buurt dat ze het krijgen en ook al voor hun 21e. Misschien dat je eens met je huisarts kan overleggen? Als jij op deze leeftijd lichamelijk en/of geestelijk een fulltime week school of werk niet aan dan is er iets mis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-15 23:28

Dat ga ik morgen even doen. Er is ook iets mis, en ik heb toen de stempel CVS gehad mja.

Ik heb net een scooterongeluk gehad dus even niet in staat.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:29

Wajong krijg je alleen als er gegarandeerd nooooooit de arbeidsmarkt op kan. En met een diagnose CVS is het al heel lastig een gedeeltelijke afkeuring wia/wao te krijgen, dus wajong zal er niet in zitten. Dat is sinds in januari de nieuwe participatiewet is in gegaan. Daarnaast zijn ze bezig alle wajongers opnieuw te herkeuren volgens de nieuwe richtlijnen en zullen velen buiten hun uitkering gaan vallen en richting de gemeente moeten en dus richting sociale werkplaats (voor zover die nog bestaan) en als dat niet meer lukt bijstand.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-15 17:30

smurffie schreef:
Ilja000 schreef:
NCOI is ontzettend duur.

ik ben het niet met je eens hoor, een fulltime studie (op niveau) is echt zwaarder dan werken waarbij je regelmaat hebt en weet waar je aan toe bent.

Dat is inderdaad afhankelijk van de baan en de studie :)