Promotie: schaal en periodiek, hoe zit het nu echt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Squawk

Promotie: schaal en periodiek, hoe zit het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 14:22

Hallo allemaal,

ik heb een kwestie waarbij ik graag hulp van mensen met verstand van P&O kan gebruiken. In 2013 ben ik begonnen met een baan bij een gemeente. Na krap 1,5 jaar heb ik promotie gekregen. Ik bevond mij voor de promotie bijvoorbeeld in schaal 5 trede 8. Na mijn promotie bevond ik mij in schaal 7 trede 4. Ik kan in de CAO niets terug vinden over deze informatie. Mijn vraag: mag dit wel? Hoort dit niet horizontaal te gaan? Ik wil graag eens eerlijk en duidelijk antwoord.

Ik ben in februari begonnen en ik ga er dus vanuit dat ik recht op mij periodiek heb in februari het jaar er op. Dit bleek in 2014 het geval. In juli 2014 vond mijn promotie plaats en dit jaar heb ik pas in juli een periodiek erbij gekregen, volgens P&O gaat het er om dat ik nu een nieuwe functie heb en die datum geldt, volgens de CAO echter niet maar het is niet heel duidelijk beschreven. Wat klopt nu?? Ik ben gedetacheerd en het detacheringsbureau zegt: vraag maar bij de gemeente en de gemeente zegt: vraag maar na bij het detacheringsbureau. Heerlijk kastje naar de muur. Ik val binnen de CAO voor uitzendkrachten maar qua salaris dan weer binnen de gemeentelijke CAO.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:33

Ik werk ook bij een gemeente. Ik ben ooit in een aanloopschaal 7 begonnen in juli. Na een jaar kwam ik in schaal 8 terecht en kreeg ik er een periodiek bij. Vervolgens elke keer in januari een periodiek erbij. Niet in juli.

schaal 5 trede 8 = 2222
schaal 7 trede 4 is 2249.

Dat vind ik geen promotie. Ik salaris ga je er nauwelijks iets op vooruit. Eerlijker was geweest als je nu in schaal 7 trede 5 of 6 was terecht gekomen

NatasjavE

Re: Promotie: schaal en periodiek, hoe zit het nu echt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:36

Kan het zijn dat ze zeggen: ok, je hebt promotie gemaakt maar bent in de nieuwe functie nog wel onervaren?

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:47

Hier werken ze ook met schalen en periodieken, en gaat het net zo als bij jou. Het is niet zo dat als je in schaal 5.8 zit je met een nieuwe functie naar 7.8 gaat. Integendeel, kans is groot dat je dan begint in 7.0. ;)
Mits dat uiteraard niet lager ligt als het salaris van 5.8.

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:52

bij ons (een andere overheidsinstelling) werkt het als volgt:

ben vroeger in augustus in dienst gekomen. Jaarlijks per 1-1 kan je je periodiek ontvangen bij goed functioneren. Ik krijg ivm aanloopfunctie per 1-1 promotie.

ik zit in schaal 9, trede 3. ik krijg periodiek --> schaal 9, trede 4.
Bij promotie van schaal 9 naar 10 krijg je er een vast bedrag bovenop.
Vervolgens wordt gekeken in welke trede dit totaalbedrag in past in schaal 10

beemst36

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 14:53

Nanda schreef:
Ik werk ook bij een gemeente. Ik ben ooit in een aanloopschaal 7 begonnen in juli. Na een jaar kwam ik in schaal 8 terecht en kreeg ik er een periodiek bij. Vervolgens elke keer in januari een periodiek erbij. Niet in juli.

schaal 5 trede 8 = 2222

Dat vind ik geen promotie. Ik salaris ga je er nauwelijks iets op vooruit. Eerlijker was geweest als je nu in schaal 7 trede 5 of 6 was terecht gekomen

Voor je gevoel inderdaad niet, je kan echter wel 4 periodieken extra krijgen ten op zichte van schaal 5. dus wanneer je kijkt naar de laatste trede in schaal 5 en de laatste trede in schaal 7 zit er uiteindelijk wel verschil in

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:08

bij een andere aanstelling waar een hogere schaal bijhoort, moet de periodiek vastgesteld worden op het eerstvolgende hogere salaris. Daardoor kan het dus zijn dat je van een periodiek 8 naar bijvoorbeeld 5 gaat.

Ik vermoed dat je geen aanstelling hebt bij de gemeente maar bij het detacheringsbureau. In dat geval geld gewoon de cao voor uitzendkrachten. Ook qua salaris, maar dit trekken ze bij detacheringsbureaus gelijk. Wanneer je wel in dienst bent bij de gemeente (als in vaste of tijdelijke aanstelling) geld de datum van je aanstelling als verhoging voor je periodiek en voor het uitkeren van gratificaties.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 15:11

Nanda schreef:

schaal 5 trede 8 = 2222

Dat zijn wel de oude tarieven, maar dat klopt idd. Directie wilde me enkel een periodiek erbij geven maar volgens P&O mocht dat niet. Hoewel ik er dan wel meer op vooruit gegaan zou zijn maargoed het toekomstperspectief is beter met een hogere schaal maar ik twijfel wel of dit nu de juiste manier is..

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 15:13

IHN schreef:
bij een andere aanstelling waar een hogere schaal bijhoort, moet de periodiek vastgesteld worden op het eerstvolgende hogere salaris. Daardoor kan het dus zijn dat je van een periodiek 8 naar bijvoorbeeld 5 gaat.

Ik vermoed dat je geen aanstelling hebt bij de gemeente maar bij het detacheringsbureau. In dat geval geld gewoon de cao voor uitzendkrachten. Ook qua salaris, maar dit trekken ze bij detacheringsbureaus gelijk. Wanneer je wel in dienst bent bij de gemeente (als in vaste of tijdelijke aanstelling) geld de datum van je aanstelling als verhoging voor je periodiek en voor het uitkeren van gratificaties.

CAO uitzendkrachten idd maar qua salaris dus weer niet, dat staat ook benadrukt in mijn overeenkomst.

Het mooie is, in bijna 3 jaar tijd, heb ik nog nooit een functionerings-/beoordelingsgesprek gehad. In de CAO voor uitzendkrachten staat dat de regels van de opdrachtgever gelden en daarin staat het volgende:

Citaat:
Lid 2
De periodieke verhogingen worden toegekend aan de medewerker die het maximum salaris voor de hem geldende functieschaal nog niet heeft bereikt. De periodieke verhoging wordt voor de eerste maal toegekend met ingang van de eerste dag van de maand waarin zijn aanstelling een jaar is verstreken en nadien telkens na één jaar. Tenzij schriftelijk anders is bepaald.

Dit houdt toch in dat ik in maart mijn periodiek zou moeten ontvangen aangezien ik in feb 2013 in dienst gegaan ben. Mijn promotie heeft hier toch geen invloed op?

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 15:32

Pff...ik weet het niet zeker. Ik werk ook bij een gemeente, en hier krijg ik hem inderdaad gewoon steeds na een jaar (ondanks dat mijn functie allang vervallen is).
Maar ik denk toch dat het iets met de detachering te maken hebt..bij je promotie werd je als het ware opnieuw ingehuurd dus begint er een nieuwe aanstelling. Je bent immers in dienst van het detacheringsbureau en niet in dienst van de gemeente.

Dat functioneringsgesprek zou ik wel achteraan gaan...hoewel...ik werk zelf bij een gemeente, en wij moeten onze eigen verslagen schrijven :):). en is ook al wel 2 jaar geleden ofzo dat ik er een gehad heb.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-15 16:40

De gemeente wilt geen functioneringsgesprekken voeren, alleen bij vaste medewerkers. Mijn functie houdt in 2016 op te bestaan omdat we semi los gaan van de gemeente. Iedereen moet opbieuw solllicteren en ii heb alleen kans op een functie in een hogere schaal omdat lagere functies niet zullen bestaan. Ik wil dus wel dat alles volgens de regeltjes loopt alleen die regels zijn zo vaag. Ik wil solliciteren op een functie die 3 schalen hoger is dan mijn huidige functie. Volgens de gemeente hoef ik er niet op te rekenen dat ik een functie krijg van 2 a 3 schalen hoger want volgens de plaatsingscommissie zou dat niet mogen. Dit vind ik vreemd want mijn leidinggevende weet dat ik onder mijn niveau werkt en dat zegt ze zelf ook. Als ik dan toch opnieuw moet solliciteren, dan is het toch de bedoeling om te kijken naar de kwaliteiten van de medewerkers in plaats van naar de huidige functie. Weet iemand ook hoe dat zit? Afgewezen worden op mn kwaliteten vind ik prima maar omdat het een te grote stap zou zijn vanuit mijn huidige functie, dat gaat er bij mij niet in.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:47

hebben ze bij de gemeente waar je werkt ook de mogelijkheid om digitaal de RAP in te kijken? Hier namelijk wel. Staat hier op het Intranet.

Even gekopieerd:
Het salaris
Bij elke functie hoort een salarisschaal, de standaardschaal. Met behulp van het functiewaarderingssysteem wordt het niveau, en daarmee de standaardschaal, van de functie vastgesteld. Daarnaast wordt in deze gemeente een aanloopschaal en bij de schalen één tot en met elf, een uitloopschaal gehanteerd. De procedure voor het doorlopen van de schalen en periodieken is opgenomen in de regeling bezoldiging. Deze kunt u vinden in RAP. De actuele salaristabellen vindt u ook in RAP, onder Bijlage II en IIa Salarisschalen.

probeer eens:

www.rechtspositie.info

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 16:53

Nanda schreef:

schaal 5 trede 8 = 2222

Op dat moment schiet je er niet zoveel mee op, maar op de lange duur kun je wel veel verder komen.
Was je in schaal 5 gebleven dan was het aan het einde van die schaal wel klaar.
Nu ben je pas aan het einde van schaal 7 klaar en dat salaris ligt wel een stukje hoger.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-15 17:07

De gemeente doet het voogens mij precies volgens de regels.

Als je bij ons in een hogere schaal komt ga je naar de trede die het eerst volgt op je huidige salaris. Wat dus gedaan wordr klopt. Uireraard mag iedereen meer geven als ze dat willen.

Dat je verhoging nu na eennheel jaar pas weer plaatsvind kan volgens mij ook wel kloppen.

Wat solliciteren betreft. In de hogere schalen zullen er ook mensen over zijn. Bij reorganisaties is het zo dat je , als er een passende functie is, deze moet aanbieden. Eennpassende functie is vaak dezelfde schaap of 1 hoger/lager. Solliciteren kan dus wel voor jou. Maar waarschijnlijk staan er al een paar in de rij die er meer 'recht' op hebben.

Squawk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 13:28

Gelukkig in mijn geval gaat het om een functie die niemand wilt en waar ook niemand de juister ervaring voor heeft. Thanks voor de info!