Ik zit in havo 5 en in januari heb ik mijn tweede tentamenweek, spannend
. Voor het vak Nederlands moeten we een betoog of beschouwing schrijven. Tijdens de lessen nu moeten we dus proefteksten schrijven. Ik heb nu een betoog geschreven over hyperflexie.
Ik wil jullie van te voren even duidelijk maken dat dit topic niet bedoelt is om een discussie te starten over dit onderwerp. Maar graag ontvang ik feedback en tips voor het schrijven van een volgende tekst. Wat zouden jullie anders doen/willen zien?
Alvast bedankt!
Spoiler:
sommige argumenten zijn misschien wat overdreven
sommige argumenten zijn misschien wat overdreven
Hyperflexie, oftewel paardenmishandeling
‘Vanaf de zijkant van de trainingsring kijk ik toe hoe de amazone’s zich klaarmaken en de paarden los rijden voordat ze de hoofdpiste in gaan om hun kür te rijden. Verschillende paarden lopen, gedwongen door agressief teugelgebruik, met hun kin op de borst. Ik zie de strak gespannen spieren in de hals en de paarden zien er niet ontspannen uit’.
Steeds vaker zie je deze trainingsmethode, ook wel hyperflexie genoemd, voorbijkomen. Bij deze manier van trainen worden de paarden gedwongen om laag, diep en rond te lopen. Deze trainingsmethode brengt veel nadelen met zich mee en is zeer slecht voor het welzijn van het paard. Daarom vind ik dat Hyperflexie verboden moet worden in de paardensport.
Ten eerste zorgt hyperflexie voor veel stress bij een paard. Dit komt doordat paarden van nature niet met hun hoofd achter de loodlijn lopen. Door de onnatuurlijke houding moeten paarden zich vele malen meer inspannen tijdens de training dan bij de natuurlijke houding. De buiging van het hoofd wordt gevraagd door druk in de mond en deze druk wordt veroorzaakt door de hand van de ruiter. Omdat paarden van nature voor de loodlijn lopen verzetten ze zich tegen deze onnatuurlijke houding, dit zorgt tijdens trainingen voor veel spanning en stress. Uit een onderzoek door Andrea Zebisch is gebleken dat paarden die in de hyperflex-positie gereden worden een hoger gehalte van het stresshormoon cortisol in hun bloed hebben. Ook zorgt de houding voor slechter gedrag buiten het rijden om. Dit geeft natuurlijk al aan dat deze trainingsmethode niet goed is voor het paard.
Ook zorgt hyperflexie voor fysieke pijn en beschadigingen aan het lichaam van het paard. Door deze methode toe te passen kan de rug van het paard niet meer op de juiste manier functioneren en wordt de paslengte van een paard verkort, dit zorgt er voor dat paarden hun achterbenen hoger optillen. Voor de toeschouwer oogt dat mooi, maar van binnen wordt het paard kapot gemaakt. Het verkeerde bewegingspatroon zorgt onder andere voor overbelaste benen. Ook de ademhaling van een paard wordt belemmerd door hyperflexie. Bij een onderzoek, uitgevoerd door van Weeren, is bewezen dat de luchtwegen in deze houding worden geblokkeerd.
Door de sterke buiging van de hals komt er ook veel druk te staan op de wervels in de nek van het paard, een aantal spieren in de rug worden hierdoor zo erg opgerekt dat het pijnlijk is. Al deze lasten zijn natuurlijk niet goed voor een paard en geven ook veel problemen op lange termijn. Zoals bijvoorbeeld artrose, kissing spines en peesblessures. Ik vind dit niet kunnen.
Om het tegendeel te bewijzen beweren sommige mensen dat de houding van het paard tijdens de hyperflexie trainingsmethode niet schadelijker is dan het ‘normaal’ aan de teugel lopen, oftewel, voor of op de loodlijn en niet te diep. Maar dit is natuurlijk grote onzin. Zodra een paard ontspannen aan het werk is zal hij zelf op zoek gaan naar de ruiterhand en zal gaan zakken met het hoofd. Hierbij gaat het paard op de juiste manier zijn rug- en buikspieren gebruiken en brengt hij zijn achterhand onder de massa. En dit alles ik precies wat wij, als ruiters, willen. Een paard zal nooit uit zichzelf met zijn kin op de borst gaan lopen, dit geeft natuurlijk al aan dat het geen natuurlijke en fijne houding is.
Hyperflexie zorgt dus voor veel stress bij paarden, tijdens maar ook buiten de training. De onnatuurlijke houding die ze gedwongen aan moeten nemen zorgt voor veel spanning. Ook fysiek brengt de trainingsmethode veel nadelen met zich mee, niet alleen tijdens de training maar ook op lange termijn. Om dit onnodige dierenleed te voorkomen moet er een verbod komen op hyperflexie in de paardensport. Vooral in de internationale wedstrijdsport zien we deze houding vaak terugkomen. Omdat er bij deze wedstrijden vaak veel publiek aanwezig is vind ik niet dat de mensen die deze trainingsmethode gebruiken een voorbeeld moeten zijn voor anderen. Voel je bevoorrecht als eigenaar of bijrijder van een paard, pas dus ook goed op je trouwe viervoeter en behandel hem of haar met respect!
)
heb het aangepast. 
Wij begrijpen wel waar je het over hebt, maar of jouw docent het ook begrijpt is een tweede.