Ambulancechauffeur

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Julia

Ambulancechauffeur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-15 15:43

Ik ben mij aan het oriënteren op een toch wel wat ander beroepsveld als waarin ik nu werkzaam ben. Nu heb ik altijd de droom gehad om op de ambulance werkzaam te zijn. Het hele traject om me om te laten scholen naar verpleegkundige en in aanmerking te komen voor ambulanceverpleegkundige is vrij lang (zo'n 4/5 jaar). Nu weet ik dat je als ambulancechauffeur andere verantwoordelijkheden hebt en dat het opleidingstraject hiervan een stuk korter is.

Gisteren heb ik wat informatie opgezocht en ben ik terecht gekomen op de website van Meditaxi en de Academie voor Ambulance Zorg. Zij bieden trajecten aan voor huisartsenvervoer buiten normale werktijden om en ambulancechauffeur.
Echter kan ik nergens echt concreet vinden wanneer zo'n traject start, wat de kosten zijn, waar je op kan rekenen qua lesstof, duur van het traject, kans op een baan e.d.

Graag hoor ik ervaringen en adviezen van mensen die hiermee bekend zijn!

Alvast bedankt. :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 15:55

Ambulancevpk is een stuk langer dan 4/5 jaar :j

Ik dacht zelfs dat je als ambulancechauffeur zelfs vrachtwagenchaffeur moet zijn, maar daar kan ik me in vergissen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:04

Barbabientje schreef:
Ambulancevpk is een stuk langer dan 4/5 jaar :j

Ik dacht zelfs dat je als ambulancechauffeur zelfs vrachtwagenchaffeur moet zijn, maar daar kan ik me in vergissen.

Klopt, je hebt C rijbewijs nodig :j

Een kennis van ons zit nu in de opleiding voor ambuchauffeur en dat is ook een heel pittig traject. Je moet ontzettend veel geluk hebben om ertussen te komen, zware opleiding volgen (want op prikken en medische handelingen na, moet je net zoveel doen en weten als een vpk) Hij heeft er 8 jaar over gedaan om aangenomen te worden. Hiervoor was hij al AED hulpverlener en volgde 5x per jaar een EHBO bijscholing.

Hutcherson

Re: Ambulancechauffeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 14:55

je kunt de nieuwe opleiding medisch hulpverlener gaan doen. Das een HBO studie waarmee je op de ambu kunt werken (of op de spoedafdeling in ziekenhuis etc). die duurt 3 of 4 jaar en is vrij nieuw. op de HAN wordt die gegeven onder andere.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:53

RoyceMack schreef:
je kunt de nieuwe opleiding medisch hulpverlener gaan doen. Das een HBO studie waarmee je op de ambu kunt werken (of op de spoedafdeling in ziekenhuis etc). die duurt 3 of 4 jaar en is vrij nieuw. op de HAN wordt die gegeven onder andere.

Maar je baankansen zijn er wel vrij minimaal bij, omdat je er ontzettend weinig klinische ervaring mee opdoet.

De mensen die aan het werk gaan, kunnen alleen met geplande vervoersritten mee en niet op de spoeddienst. Helemaal niet interessant voor de branche dus....

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 18:59

Ze hebben heel erg veel sollicitanten voor chauffeur op de ambu. Ik weet dat toen ze laatst 2 plekken bij mij op het werk hadden er 430 sollicitaties binnen kwamen, ook 'gewoon' gepensioeneerde huisartsen, oud verpleegkundigen enz. Dan gaat de keus snel naar een verder onderlegt iemand.. Ik denk dat zoals al hierboven aangegeven het niet makkelijk is en zeker niet rooskleurig is! Maar als je ambities daar liggen zeker proberen!

Ambu pleeg is tegenwoordig liefste HBO-V aangevuld met een acute opleiding (IC en/ of SEH) dan praat je dus over 5,5 jaar minstens. Je moet voor de acute opleiding ook meestal 2 jaar werkervaring in het ziekenhuis hebben.. Dus 7,5 jaar ben je zeker kwijt...

succes!

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 19:27

RoyceMack schreef:

Bij die opleiding krijg je geen BIG registratie waardoor je diploma niks voorsteld. Uberhaupt je diploma halen is een opgave bij gebrek stageplekken.
Het is zelfs in het nieuws geweest van de week :
http://nos.nl/op3/artikel/2072363-stude ... recht.html

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-15 20:47

Thanks voor jullie reacties! +:)+

Ik zie en hoor echter wel veel verschillende verhalen. Een ambulancechauffeur is namelijk niet hetzelfde als een ambulanceverpleegkundige. Dat is me nu wel duidelijk geworden. Ik krijg veel verschillende info, vooral van de deur van de opleiding. Dus hoe en wat, is me nog steeds niet helemaal duidelijk. Hier leggen ze het op zich wel goed uit, maar klinkt niet als een 7,5-jarig traject.. http://www.academievoorambulancezorg.nl ... echaffeur/

De opleiding die RoyceMack aanhaalt lijkt mij ook erg leuk! Wel erg jammer dat je je daarna niet BIG kunt registreren.. Ik ben ook op de hoogte van het grote tekort aan stageplaatsen.

Ik weet het niet meer. De kans op werk is indd erg klein en mijn voorkeur gaat wel echt uit naar de ambu of SEH.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 22:02

Maar werken op een SEH kan bijvoorbeeld ook heel leuk zijn, daar is makkelijker werk in te vinden. Misschien opzoek naar een werken leren plek verpleegkunde en later proberen door te stromen?

Pieneliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:15

Die 7.5 jaar geld voor ambulancepleeg. Niet de chauffeur, die weg is inderdaad korter. Ik probeerde alleen aan te geven dat je in je achterhoofd moet houden dat er heel veel mensen op zo'n functie solliciteren en ze dus heel veel keus hebben. Oa vaak mensen met veel acute zorgkennis enz. Die hebben dan, misschien hoe banketstaaf ook, meer kans..

watnou1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-15 23:45

Je hebt voor de ambu idd groot rijbewijs nodig, enigszins in medische richting geschoold helpt.

Ooit gedacht om als chauffeur bij huisartsenpost te gaan werken?
Ook daar baankansen, je krijgt opleiding oa in spoedrijden.
Ik heb meerdere chauffeurs na wat jaartjes ervaring bij huisartsenpost zien vertrekken naar de ambulance als chauffeur.

Misschien een optie?