Paddock Paradise te realiseren in Friesland!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

axelendruif

Paddock Paradise te realiseren in Friesland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 21:54

Hoi allemaal,
via deze weg ben ik op zoek naar paardenliefhebbers in Friesland eo. Wij willen graag een PP maken op het terrein van een leegstaande manege en hebben dan plek voor 10-15 paarden. Dit kunnen we echter pas doen wanneer er zicht is op voldoende animo. Als je reageert betekend dat voor mij niet direct dat je er aan mee doet, maar zo kan ik wel kijken óf en zo ja, hoeveel vraag ernaar is. Wat we gaan aanbieden is het volgende: 2 kuddes in 2 PP's, met daarin land, bestrating, grote inloopstal, zand, slowfeeders, diverse drinkplekken en uitdagingen.
Er is een grote binnenbak, paddock buiten om in te werken en een buitenbak, spuitplaats etc etc; eigenlijk alle faciliteiten die een manege bied.
De bedoeling is dat er paarden komen te staan die op een zo bewust en natuurlijk mogelijke manier worden gehuisvest. Er zijn stallen beschikbaar voor diegene die zijn/haar paard persé in een box willen hebben.
Wij proberen een 24/7 buitengang te creeëren. Het land is in de winter niet beschikbaar, maar er is genoeg ruimte om ze toch buiten te houden.
Alle paarden/pony's worden door de eigenaren zelf verzorgd, krachtvoer en dergelijke is in eigen beheer, ruwvoer zit bij de stallingskosten in. Uiteraard kunnen er onderling afspraken gemaakt worden over het verzorgen van elkaars paard/pony.
Er word van de paarden / (-pony)eigenaren verwacht dat ze op een "Paard Bewuste"manier met de dieren omgaan. Het liefst NH, maar dit is geen must. We willen graag van elkaar leren, openstaan voor elkaars kennis en met een positieve blik op paardenhouden kijken. Er is veel animo voor het aanbieden van diverse soorten begeleiding van kind, volwassenen en paarden.
Ik hoor graag jullie wat jullie hiervan vinden, of jullie mee willen denken en wellicht mee willen doen!
Bedankt :wave:
Laatst bijgewerkt door axelendruif op 29-11-15 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:56

En waar in Friesland ga je dit doen dan?
:)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 21:57

ellepel schreef:

Inderdaad, waar wil je dit dan gaan doen. En wat zijn de kosten.

axelendruif

Re: Paddock Paradise te realiseren in Friesland!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 21:59

Ivm het beginstadium waar we nu in zitten kan ik de exacte locatie nog niet aangeven maar het is in het merengebied onder Sneek in de buurt van Hommerts, Heeg etc etc

axelendruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 22:00

FriesWytske schreef:
ellepel schreef:

Inderdaad, waar wil je dit dan gaan doen. En wat zijn de kosten.

Wat betreft de kosten, ook daar kan ik nog niet iets concreets over zeggen. Wellicht kunnen jullie aangeven wat jullie betalen voor de stalling? Dan kunnen we kijken of we op een gemiddelde kunnen komen :)

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:04

FriesWytske schreef:
En wat zijn de kosten.

En wat krijg je voor die prijs? Halfpension? Volpension? Met brok? Zonder brok? Onbeperkt hooi?

Houd er in je ontwerp in ieder geval rekening mee dat de paden van je PP breed genoeg zijn. Ook is het belangrijk dat er voldoende slowfeeders zijn, die ook nog eens ver genoeg uit elkaar liggen. Het zou helemaal mooi zijn als je (deels) overdekt kunt voeren. Ik merk dat onze paarden het fijn vinden dat ze die keuze kunnen maken, helemaal met weer zoals vandaag (regen, veel wind).

axelendruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 22:09

Hilary schreef:
FriesWytske schreef:
En wat zijn de kosten.

En wat krijg je voor die prijs? Halfpension? Volpension? Met brok? Zonder brok? Onbeperkt hooi?

Houd er in je ontwerp in ieder geval rekening mee dat de paden van je PP breed genoeg zijn. Ook is het belangrijk dat er voldoende slowfeeders zijn, die ook nog eens ver genoeg uit elkaar liggen. Het zou helemaal mooi zijn als je (deels) overdekt kunt voeren. Ik merk dat onze paarden het fijn vinden dat ze die keuze kunnen maken, helemaal met weer zoals vandaag (regen, veel wind).

Hi, zoals je hebt kunnen lezen is het krachtvoer en dergelijke voor de eigenaar zelf, ook de verdere verzorging dient hij/zij zelf te doen. Dit om de reden dat wij willen stimuleren dat mensen echt zelf voor hun paard zorgen. Natuurlijk kun je onderling afspreken wie wat doet, maar in den beginne is alle voor eigen verantwoording. Bij de huurpijs zit ruwvoer in (hooi, kuil, stro). Als je wilt dat je paard iets anders eet dan dat er word aangeboden, dan regel je dat zelf. Ik hoor graag wat jullie voor stalling betalen om een idee te krijgen wat gemiddelde prijzen zijn.
Dank!

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:13

Als je op deze manier paarden wilt huisvesten kan je haast niet realiseren dat iedereen zijn eigen paard voert dit geeft meestal heel veel onrust in de groep.
Ruwvoer moet zoiezo gezamenlijk geregeld worden. En weet hoe jullie bedacht hadden het pp mest vrij te houden ?

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:15

Dus dan moeten mensen zelf mesten? Mag ik je voorzichtig uit de droom helpen: dat gaat niet werken. Uiteindelijk gaat het er op neer komen dat sommige mensen alles doen, en anderen helemaal niks.

Onze stalprijs is, denk ik, niet helemaal eerlijk. Wij huren de accommodatie (schuilstallen, paddock, weiland), maar doen alles zelf (mesten, hooi kopen, omheining neerzetten en onderhouden, weiland onderhouden, track onderhouden, etc. etc.). We hebben geen bak, wel een bos naast de deur met veel km ruiterpaden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:20

Staan ze zomers wel in het land?

Zo niet dan heb je denk jk niet ve kans van slagen.

En je hebt het over een binnenbak. Past dat bij de doelgroep?

Jimbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:26

Voeren van krachtvoer (supplementen en medicatie) zelf laten doen buiten de groep of in een stal, scheelt een hoop ruzie.
Is er warm water? Vorstvrije watervoorziening? Hoevaak wordt het ruwvoer aangevuld? (Hooi aangekocht of van eigen land? Kwaliteit?) Hoeveel stallen zijn er precies en hoe groot? Is er een kantine om op te warmen? Hoeveel tijd wordt er aan onderhoud en mesten besteed en door wie (het liefst 1 of 2 vaste personen)?

Als het voor mij dichterbij was had ik zeker willen komen kijken.

axelendruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 22:32

De binnenbak is enorm handig voor wanneer het buiten te slecht weer is. Wij werken veel samen met de paarden en mensen en dan is het fijn als je niet in de stromende regen buiten staat. Alle faciliteiten die een gewone manege heeft, kunnen worden gebruikt. Dus een grote mestplaat, meerder drinkbakken, hooiopslag etc etc. De paarden kunnen jaarrond buiten, alleen in de winter niet in het land.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:44

Zelf laten mesten word vaak drama. Stond ook op een doe het zelf met die regels. Kwam er op neer dat mijn vader en ik elke dag het weiland mesten en de andere pensiongasten niet. Ook lieten ze lekker de keutels in de bal, en mochten wij dat ook doen.

Ik zou het mesten inclusief doen en dus dat de pensionklanten niet mesten. Je kan ook best een prijsvermindering doen voor de klanten die jouw willen helpen en ook op met jouw afgesproken dagen/tijden mesten.

Qua krachtvoer, op de stal waar ik nu sta mag ik niet zelf krachtvoer op musli voeren. Ze krijgen van de pensioneigenaar 2x per dag krachtvoer. Wil ik anders, minder/meer, musli erbij etc, kan allemaal. Maar wel op haar tijden en dat ze dit zelf doet, of zelf klaarzetten en dat ze het dan doet. Dit omdat er anders heel veel onrust komt in de paardengroep. Wil je dit wel, dat ze zelf krachtvoer voeren, moet er een duidelijke regel dat je paard dan uit het weiland of de stallen haalt en op een plek voeren waar geen andere paarden zijn... Want die onrust in de groep of in de stallen is echt niet prettig voor de paarden.

Dan als mensen naast krachtvoer willen voeren, dat dit niet door hun zelf word gedaan om onrust te voorkomen Dat het of word klaargezet per dag in een emmer/schep of dat jullie van elk paar te weten krijgen wat ze gevoerd moeten hebben en dat jullie dit zelf uit de gekochte zakken van de klanten halen.

Alsnog brengt dit onrust voor de paarden die geen krachtvoer erbij krijgen, maar het is in ieder geval een stuk minder dan dat er 6x of meer op een dag op een verschillend tijdstip een paard word gevoerd en de andere paarden niets krijgen.

Je kan ook de pensiongasten vragen, om onrust helemaal uit te bannen, of de paarden die geen krachtvoer mogen een handje musli mogen op die tijden, zodat zij ook wat krijgen :). Een handje musli per dag, en dan echt een klein handje, zou niet zoveel moeten uitmaken.

Verder klinkt het als een fijn idee, maar er is natuurlijk minder animo voor zelf alles doen, dan dat er voor (half) vol pension is. Iemand die op zoek is naar een luxe stal, en waar de prijs dus hoger is dan een 'gewone' doe het zelf/24uurs plek zoekt vaak niet alleen luxe qua accommodatie maar ook luxe qua dingen die voor ze gedaan worden.

Je kan helaas niet alle opties aanbieden, de één doe het zelf, de ander niet, dan word het een groot rommeltje.

Het beste is om een goede middenweg te vinden. Een deel word gedaan, maar een deel moet gedaan worden. Dat is vaak het beste voor de paarden. Alles één lijns, alles dezelfde behandeling, zodat de groep lekker stabiel blijft, maar ook dat de gasten onderling geen geroezemoes gaan hebben. Wanneer gasten zelf dingen moet doen/regelen en dit onderling moeten uitzoeken, komt er vaak ruzie of geroddel, want de één doet dit niet goed, de ander wel etc. Dat wil je al helemaal niet hebben. Je hebt met paardenmensen te maken en iedereen heeft zijn eigen ideeën over hoe een paard moet worden gehouden. Dat is super. Iedereen heeft ook het beste voor met zijn/haar paard. Je kan daarvan inderdaad leren, maar het kan wel zorgen voor wrijving.

Als een dressuurruiter in de bak aan het rijden is en een ander is NH aan het doen op de volte, met paard los, allerlei oefeningen, waardoor de dressuurruiter de helft van de bak heeft, of het vervelend vind dat het NH paard los is (maar de NH eigenaar is overtuigd dat ze haar paard 100% onder controle heeft en echt niets geks doet) voila; problemen.

Maak dus hele duidelijke heldere regels, en één lijn voor iedereen.

Het kan ook vervelend zijn in de winter als iemand in de binnenbak wil rijden, maar dat die telkens bezet is door paarden, omdat het te slecht weer is voor ze om buiten te staan en men ze niet in de stal wil. Want wat heb je aan een binnenbak in de winter, als die niet te rijden is, omdat die altijd volstaat? Denk daar ook goed over na.. En zet dat ook op de website of weer daar transparant over. Als er op de website staat stal met binnenbak, ik kom daar te staan maar kan vervolgens die binnenbak niet in omdat het word gebruikt voor huisvesting van paarden.. Dan ben ik niet blij ;). Daarnaast moet je dan de binnenbak wel vaak slepen, als die paarden er dan veel in komen te staan. Een beetje spelen en rennen en je hebt gaten en het is niet meer heel egaal. Dat is niet handig om in te rijden. Ook moet je zorgen dat het dan vaak en snel gemest word, want je wilt geen poep vermengd met je zand. Over de jaren heen word je kwaliteit van het zand en dus de bak een stuk minder.

@Jolstje: Een binnenbak voor die doelgroep is juist super! Want sommige 24uur buiten stallen zijn super, maar er zijn genoeg 24uur buiten/doe het zelf stallen waar er inderdaad geen binnenbak/nette paddock/meerdere voertijden/slowfeeders en vaak slecht onderhouden zware en/of natte buitenbak. Juist het luxe combineren met een doelgroep die omdat ze hun paard veel buiten willen houden, maar daardoor die luxe niet hebben/kunnen vinden, is een super idee.

Kijk maar naar veel buiten sta systemen die langzaamaan steeds meer worden gerealiseerd in bijvoorbeeld de randstad. Hele wachtlijsten.

Er is steeds meer vraag naar luxe + 24/7 buiten en dus ontwikkeld de markt zich er ook langzaam naar. Meestal betekend luxe max 2 uur buiten in paddock/stapmolen en 24/7 modderige weilanden, 's avonds geen verlichting en geen binnenbak (er zijn natuurlijk nu al steeds meer uitzonderingen gelukkig). Een combi maken van beide kan alleen maar aangeprezen worden.
Laatst bijgewerkt door ElineS op 29-11-15 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:44

Eigen krachtvoer kan wel, omdat niet elk paard dit dagelijks/tweedagelijks zal krijgen. Om daar een voerstation voor te maken zal te duur worden. De eigenaar moet dan bereidt zijn om zelf het paard uit de groep te halen om krachtvoer te geven.

Maar verder denk ik dat je een idealistisch idee hebt waarvan ik betwijfel of dit in de praktijk gaat werken.
Je hebt een harmonieus plaatje in je hoofd van eigenaren die van elkaar willen/kunnen leren en bereidt zijn om zelf de handen te laten wapperen. Maar ik hoop dat je er rekening mee houdt dat dit niet altijd realistisch is.
Vooral als je verwacht dat de eigenaren zelf onderling de zorg/het uitmesten regelen. Er zal altijd frictie zijn over een eerlijke verdeling en de een maakt zich het er gemakkelijker vanaf dan de ander.

Ik zou mijn paard graag op een PP willen, maar verwacht daarbij een zakelijke opstelling van de staleigenaar met duidelijke regels en ook ingrijpen als mensen zich niet aan de regels houden. Zoveel verschillende eigenaren de zaken zelf onderling laten regelen is vragen om problemen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:48

Met land klinkt het al veel beter.

Binnennak snap ik inmiddels.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:50

Grit schreef:
Eigen krachtvoer kan wel, omdat niet elk paard dit dagelijks/tweedagelijks zal krijgen. Om daar een voerstation voor te maken zal te duur worden. De eigenaar moet dan bereidt zijn om zelf het paard uit de groep te halen om krachtvoer te geven.

Maar verder denk ik dat je een idealistisch idee hebt waarvan ik betwijfel of dit in de praktijk gaat werken.
Je hebt een harmonieus plaatje in je hoofd van eigenaren die van elkaar willen/kunnen leren en bereidt zijn om zelf de handen te laten wapperen. Maar ik hoop dat je er rekening mee houdt dat dit niet altijd realistisch is.
Vooral als je verwacht dat de eigenaren zelf onderling de zorg/het uitmesten regelen. Er zal altijd frictie zijn over een eerlijke verdeling en de een maakt zich het er gemakkelijker vanaf dan de ander.

Ik zou mijn paard graag op een PP willen, maar verwacht daarbij een zakelijke opstelling van de staleigenaar met duidelijke regels en ook ingrijpen als mensen zich niet aan de regels houden. Zoveel verschillende eigenaren de zaken zelf onderling laten regelen is vragen om problemen.

Precies wat ik ook bedoel en wat jij beter hebt kunnen verwoorden dan ik. Wat jij in je hoofd hebt gaat simpelweg gewoon niet werken om bovenstaande redenen. Daar zul je toch wat concessies in moeten doen, denk ik, om echt een goede stal te hebben/krijgen.

axelendruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 22:57

Bedankt voor jullie input! Ik sta open voor alle vragen en opmerkingen. Ik doe alleen niet aan "kan niet" of "gaat niet lukken" .. Dus als jullie de negatieve dingen weg willen laten, graag! Met posivitisme en enthousiasme komen we ergens, sceptisme en argwaan niet..
Het begint met een wil, de weg volgt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 22:59

Ik zeg ook niet het kan niet, volgens mij niemand echt. Je kan doen en laten wat je wilt met je eigen stal :D Maar sommige dingen zijn gewoon niet zo handig en andere dingen weer wel. Dus dat zou ik toch meenemen :)

axelendruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 23:03

En dat ga ik zeker doen :) Ik denk dat ik relatief vaak onderuit zal gaan, en steeds weer op moet krabbelen. Maar daar heb ik wel energie voor :p

Winna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:04

Als er meer duidelijk is qua locatie, prijs, wat je van de klant verwacht qua verzorging e.d. zou ik wel graag meer informatie ontvangen. Nu vind ik de omschrijving nog wat te vaag om te zeggen of ik wel of niet belangstelling heb. Op dit moment staat mijn paard goed, maar zou haar liever meer buiten hebben en het paddock paradise systeem spreekt me aan. Wel zou ik dan wel willen dat er goede schuilmogelijkheden zijn, want qua wind en regen kan het goed spoken hier in de buurt.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:05

De animo om paarden in een pp te plaatsen is groot volgens mij, zeker als er ook goede faciliteiten zijn. Maar je moet idd wel duidelijke regels hanteren, en zelf of met vaste personen uitmesten. Dat is een grote klus, maar alleen als er vaste personen voor zijn wordt dat goed gedaan.
Persoonlijk heb ik niet de ervaring van onrust als paarden uit de groep worden gehaald om krachtvoer te krijgen. Het is echt niet nodig de andere paarden ook wat te geven. Bij mij geven de eigenaren ook zelf het krachtvoer. Zij komen niet op vaste tijdstippen, maar de paarden weten precies wie er voor hen komt of niet.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:08

Je kan beter voordat je begint de dingen horen die waarschijnlijk niet gaan werken ipv er achter komen als je al bezig bent.

Zoals mest ruimen bv moet je echt duidelijke afspraken wanneer en hoe het moet gebeuren en door wie. Hierin moet je niet op de goedheid van de mens vertrouwen dit kan lang goed of kort goed gaan maar er kont heibel over daar kan ik mijn hand voor in het vuur steken. Zijn altijd mensen die hier makkelijker in zijn en die zich hier verantwoordelijk voor voelen.

Hoe je het ruw voer geven bedacht had heb je nog niet echt antwoord op gegeven.

axelendruif

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-15 23:16

Het ruwvoer komt in diverse slowfeeders, verspreid over de ruimte. Bijvoorbeeld; 1 binnen, 1 op de bestrating en 1 in het land. Ik heb zelf thuis twee palletbakken getimmerd waar een fijnmazig hooinet in ligt. In mijn eigen paddock staan twee grote palen met een net er tussen, dit zorgt ervoor dat mijn paarden zich nooit vervelen. Er komen twee kuddes, zodat paarden in de juiste groep geplaatst kunnen worden. De mest afspraken worden concreet vastgelegd. Twee momenten per dag, zodat het werk verspreid kan worden. Het kan inhouden dat er de ene keer meer ligt dan de andere, maar dit is in een box niet anders. Mocht je een box gebruiken, mest je die uiteraard zelf uit.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:35

Krachtvoer voeren door de eigenaren kan gewoon zonder dat de andere paarden rotzooien er over mits de eigenaar genoeg overwicht heeft en de andere paarden niet voert. Waar ze niks van krijgen zullen de andere paarden namelijk niet interessant vinden. Als stalhouder is dat lastiger, want van jouw verwachten ze allemaal eten. Moeten er slechts enkele door jouw bijgevoerd dan is even apart daarvoor de beste en veiligste optie voor iedereen. Voerstation kost een klap geld en er moeten goede deuren in om er uit jagen te voorkomen.

Doe de basis, dus hooi/voederstro, uitmesten, water controleren, etc. zelf, want zeker uitmesten is iets wat of niet of door een paar mensen gedaan wordt. Deels omdat die mensen de meeste tijd hebben en deels omdat de rest gewoon geen zin heeft/nut er niet van inziet.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-15 23:54

Ik kom niet uit Friesland, dus behoor niet tot je doelgroep, maar misschien heb je iets aan mijn ervaringen.
Mijn paard staat in een pp waar iedereen interesse heeft in NH en natuurlijk paarden houden. Wij hebben 4 paarden en in de kudde wat het contact tussen de eigenaren makkelijker maakt dan dat je 8 paarden en 8 mensen in de kudde hebt. Bij ons heeft iedereen 2 vaste dagen in de week waarop je uitmest, strook begrazing geeft, water regelt en de paarden checkt, dit gebeurt bijna altijd in de ochtend. De beheerders van de groep geven in de koudere maanden 's avonds hooi bij. En als je wilt kun je je corvee diensten afkopen, dan doen de beheerders jouw diensten (zoals bij mij nu ik met een gebroken voet zit). De track is altijd open, net als de zandpaddock. In de zomer zijn er 5 weitjes die om de beurt met strookbegrazing gegeven worden, dit proberen we zo lang mogelijk in de winter aan te houden. Wat ik bij ons merk is dat er erg weinig of geen behoefte is aan dekens, binnen zetten of krachtvoer, dat zijn toch dingen die vaak buiten het "natuurlijk plaatje" vallen en maakt het een stukje eenvoudiger.
Dat er een plekje vrij kwam stond er ook in de advertentie dat gezocht werd naar een paard dat niet op ijzers stond, bij voorkeur bitloos gereden werd (bitloos rij ik niet, maar ik mocht wel komen) met een baasje dat van de natuur hield en interesse in NH heeft. Op deze manier word er specifiek naar een doelgroep gezocht die bij de mensen past die er al zijn, zoiets zou jij ook kunnen doen als het zo ver is.
Hiervoor heb ik in een veel grotere kudde gestaan en daar was de regel dat iedereen ook 2 diensten per week had, maar dat waren er een ochtend en avond dienst en later zelfs 3 diensten op een dag omdat de groep zo groot was, 2 diensten per dag is wel erg fijn als er 7 of 8 paarden staan (ik zie net dat je aangeeft dat dit ook de bedoeling is).

Je geeft aan dat het land niet beschikbaar is in de winter, blijft de track dan wel open? Zijn de schuilstal en het zand wel bereikbaar? Ik ben benieuwd wat je de paarden wel kunt bieden in de winter.

Je kunt ook lid worden van de facebookgroep paddockParadise.info, daar kun je ook gericht je vragen kwijt en sparren met mensen die al een pp hebben opgezet.