als 26jarige mbo-opleiding doen, graag raad/ervaring/advies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KylaLover

als 26jarige mbo-opleiding doen, graag raad/ervaring/advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 00:55

Lieve medebokkers,

Mijn vraag of jullie misschien mee willen denken met mij.
Ik wil heel graag een opleiding doen. Richting techniek of richting hulpverlening/zorg (geen verpleegkunde).
Hoe kom ik er achter of en wat binnen die sectoren bij mij past? Want simpelweg zoeken op internet word ik weinig wijzer van omdat er zo gigantisch veel is.
En nog belangrijker, waar willen ze een 26jarige?

Heb voorkeur voor lerend-werken (is BBL toch?). Wil niet voltijd in de banken, ernaast een betaalde baan om mn huishouden te kunnen bekostigen, liefst geen wisseldiensten. Beide sectoren heb ik nul ervaring, maar ben zeer gemotiveerd en leergierig.

Brainless

Re: als 26jarige mbo-opleiding doen, graag raad/ervaring/advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 03:17

BBL werk je in de sector waarvoor je de opleiding volgt (3a4 dagen) en ga je daarnaast de andere dagen naar school.
Voor het werken krijg je of een "salaris" (lees minimum loon) of een stagevergoeding dat verschilt per leerbedrijf en opleiding.
Je hebt geen recht op studiefinanciering en OV.

Vaak verdien je niet genoeg om volledig een eigen huishouden (lees: huurhuis) te bekostigen.

Er zijn voldoende open dagen bij het MBO en je kan altijd (op aanvraag) 1 of enkele dagen meedraaien.
Leeftijd maakt niet uit voor de opleiding, bij mijn zoon (ICT MBO4) zit iemand van 28 jaar.
Bij diverse colleges (scholen) bieden ze zelf BBL plaatsen aan.

snamsap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 07:44

Zelf ben ik 24 en heb net mijn MBO af. Ik heb een opleiding gevolgd op het capabel college. Dit was een 1 jarige MBO 4 opleiding . Hiervoor had ik gekozen omdat ik niet meer met 16 jarigen in de klas wilde zitten omdat hun motivatie vaak net wat minder is .Nu zat ik met allemaal volwassen klas die allemaal heel graag hun diploma wilde halen. Het was een heftig jaar met weinig vrije tijd , maar het is me gelukt. Mocht je meer willen weten kun je me gerust een berichtje sturen of een kijkje nemen op www.capabel.nl

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:48

Hier ook iemand met een capabel opleiding (doktersassistent).

Binnen 1 jaar en 3 maanden een MBO4 diploma gehaald, je gaat dan 1x per week naar school en de rest werk je/loop je stage.

Je hoeft niet perse in de sector te werken waarin je je opleiding volgt, maar je moet wel stage lopen en dat moet uiteraard wel in die sector.

Ik werkte toen in de horeca en ging doktersassistente doen.. Ik heb stage gelopen in een ziekenhuis.

Het is goed te doen, vergt wel discipline want het is vooral thuisstudie.

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:54

Als je bbl wil gaan doen zal je een bedrijf moeten zoeken dat jou een leerling-contract bied.
De enige manier om erachter te komen of dat bedrijf bij jou past is om een dagje mee te lopen.
Wat spreekt je aan in de hulpverlening/zorg. Jeugdzorg, gehandicaptenzorg, bejaardenhuis, revalidatie.
Zoek in jou omgeving een wat je aanspreekt.
Binnenkort komen er weer vacatures voor leerlingplaatsen of stuur een open sollicitatie.
Als ik zo lees waar jou interesse ligt is MBRT dan niet wat voor jou

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 10:56

Wat is mbrt?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:57

Een hbo Medisch Beeldvormende en Radiotherapeutische Technieken
Ik weet niet waar je woont maar er zijn veel ziekenhuizen die dat aanbieden.
Is op google wel te vinden

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:02

MBRT is toch HBO? Ik weet wel dat daar idd een heleboel werkleerplaatsen voor open zijn :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:03

Welke vooropleiding heb je afgerond?

Is HBO ook een optie? Perfusionist zou interessant kunnen zijn, is techniek en zorg in 1 combi.
(bediening hart long machine, je werkt dus op de ok in een ziekenhuis, opleiding naast werk indien de vooropleiding voldoende is).

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:04

Yep, het is een opleiding die veel wordt aangeboden en zoals ik hier boven als schreef idd hbo.
De combinatie met techniek en zorg!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:08

Ik heb de opleiding MMZ (Medewerker Maatschappelijke Zorg) richting gehandicaptenzorg gedaan.
Ik startte aan deze opleiding op mijn 24ste.
In mijn klas was de oudste 50 jaar...
Dus aan zulke opleidingen zit geen leeftijd.

Nu ben ik aan een HBO opleiding gestart, voltijd, daar ben ik echter wel de oudste.
Dus ik vermoed dat daar wel een verschil zit.
Maar aangezien je deeltijd/BBL wil gaan studeren dan is je leeftijd echt geen probleem.

Wat betreft de vergoeding als leerling.
Ik werkte in de zorg, dus onregelmatig waar ORT (onregelmatigheidstoeslag) bij hoort..
Het eerste jaar verdiende ik max €1000,- (30 uur)
Op het einde van mijn opleiding, dus ruim 3 jaar verder was dit max €1250,-
En dat is dus inclusief onregelmatigheidstoeslag...

Dus reken je daar absoluut niet rijk op alsjeblieft.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:16

Ik geef les op het mbo, mijn leerlingen varieren tussen de 16 en 24. Er zijn ook bbl klassen met alleen volwassenen en die lessen zijn ook later op de dag. Bijvoorbeeld van 17:00 tot 21:30, speciaal voor mensen met een baan/gezin etc... Je geeft aan twee totaal verschillende richtingen leuk te vinden maar binnen de techniek is er veel keuze, zo kun je aan fietsenmaker denken maar ook aan het werk binnen een laboratorium. Wil je graag iets maken of hou je er juist van om na te denken en te berekenen? Zo kun je al wat gaan schrappen in de vele keuzes die er zijn. Maar wat ik als eerste zou doen is opendagen bezoeken, ze komen er weer aan in januari en februari en als je in een school bent kom je soms ook opleidingen tegen waarvan je het bestaan niet wist of die leuker blijken te zijn dan je dacht. Je kunt dan ook een dag meelopen met een klas als je dat wilt, zo hebben wij 1 keer per maand een meeloopdag en er zijn steeds wel een stuk of 10 mensen die dat doen.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 11:18

MarliesV schreef:

Is HBO ook een optie? Perfusionist zou interessant kunnen zijn, is techniek en zorg in 1 combi.
(bediening hart long machine, je werkt dus op de ok in een ziekenhuis, opleiding naast werk indien de vooropleiding voldoende is).

Perfusionist is een post HBO opleiding.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 14:23

kamsel schreef:
MarliesV schreef:

Perfusionist is een post HBO opleiding.

Klopt, heb ik niet duidelijk vermeld. Ff te snel gelezen/getyped.

Verwacht gezien de vraag van de TS dat haar vooropleiding niet voldoende is.

KylaLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 16:42

Vooropleiding is havo. Dus hbo zou kunnen.

Wat betreft techniek zeg k t liefst combi van maken en berekenen. Neig zelf richting iets van installatietechniek