Goede opleiding gebarentaal.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

juniper

Goede opleiding gebarentaal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-15 00:21

Ik ben me aan het oriënteren op een cursus/opleiding gebarentaal. Op internet zijn veel particuliere dingen te vinden, maar ik vraag me af of iemand bekend is met een goed opleidingsinstituut in de randstad, het liefst bij Leiden / Den Haag?

Anoniem

Re: Goede opleiding gebarentaal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:22

[NM] > [STW]

chazzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:24

Ik weet niet of het nog steeds bestaat, maar vroeger zat in Den Haag aan de Zichtenburglaan een braille-instituut, misschien dat ze je daar verder kunnen helpen?

Edit:
Ik zie dat ze verhuisd zijn:
www.ggmd.nl

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 00:26

Kijk even of kentalis bij je in de buurt zit, dan weet je zeker dat je goed zit :j

Www.kentalis.nl

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 09:52

Wil je echt een opleiding doen of cursussen?
Opleiding: gebarentaalwetenschappen op UvA. Tolk gebarentaal of docent gebarentaal op HU.

Voor cursussen: http://www.gebarencentrum.nl
GGMD biedt volgens mij niet echt cursussen, Kentalis weet ik niet zeker of dat vrij toegankelijk is, en de gedachtegoed van Kentalis zou voor mij een reden zijn om niet erheen te gaan.
Of een welzijnsstichting voor doven in Zoetermeer of Rotterdam, ik weet alleen niet of ze ook cursussen aanbieden. In Amsterdam in ieder geval wel.

_Bonte_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:00

eem opleiding in antwerpen vind je, die duurt tussen de 3-5 jaar
weet wel dat elk soort gebarentaal afhangt van het dialect dat daar is. Omdat gebaren vaak afgeleiden zijn van woorden die klinken als ...

QuintyKelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 10:11

Bij de hogeschool van Utrecht kun je een opleiding doen tot leraar Nederlandse gebarentaal/tolk.
http://hbobachelors.nl/hogescholen/Hoge ... T/voltijd/

Kentalis is als ik het goed heb niet vrij toegankelijk. De opleiding hierboven is de enige opleiding in Nederland. Mocht je tolk willen worden dan moet je wel rekening houden met veel concurrentie, mijn broertje maakt ook gebruik van gebarentaaltolken en de concurrentie is zwaar..

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 21:34

MoonChloe schreef:
Opleiding: gebarentaalwetenschappen op UvA. Tolk gebarentaal of docent gebarentaal op HU.

GGMD biedt volgens mij niet echt cursussen, Kentalis weet ik niet zeker of dat vrij toegankelijk is, en de gedachtegoed van Kentalis zou voor mij een reden zijn om niet erheen te gaan.
Of een welzijnsstichting voor doven in Zoetermeer of Rotterdam, ik weet alleen niet of ze ook cursussen aanbieden. In Amsterdam in ieder geval wel.

Wat is er mis met Kentalis?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:21

Marie111 schreef:
MoonChloe schreef:

Wat is er mis met Kentalis?

Daar ben ik ook benieuwd na :)

Ik dacht dat kentalis wel cursussen gaf voor belangstellende. Mocht je niks kunnen vinden in je regio wil ik het wel eens voor je navragen.

edit: http://www.lerenbijkentalis.nl/

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 22:30

Ik lees mee, wil ook graag gebarentaal leren.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-15 23:58

WeZoDo in Zoetermeer biedt goede cursussen aan :)

Oliefjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-15 21:04

.
Laatst bijgewerkt door Oliefjuh op 17-02-22 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 11:42

Bedankt voor alle reacties, ik heb nog niet eerder kunnen reageren. Ik wil het niet leren om te gaan tolken, maar gewoon omdat ik deze vorm van communicatie interessant vind. Ten eerste om meer te leren over de structuur van taal; hoe werkt taal, wat leren mensen van taal, hoe vormt het de manier waarop je denkt? en ten tweede omdat ik de mate van nonverbale communicatie (dus niet de gebaren zelf, maar de gezichtsuitdrukkingen) interessant vind en me afvraag als ik gebarentaal zou spreken, wat voor andere signalen ik dan oppik bij mensen.

Ik ga meteen alle links bekijken!

Fem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 11:59

MoonChloe schreef:

Mocht je je mening baseren op ervaringen uit het verleden dan kan ik je vertellen dat Kentalis absoluut anders is dan vroeger.

Ik werk er al ruim 5 jaar en de opleidingen zijn er meer dan prima.
Zeker op het gebied van doofblindheid hebben ze een geweldige expertise.
En de overige cursussen en opleidingen zijn sowieso ook goed.

Wel kan ik uit eigen ervaring vertellen dat je na een cursus of opleiding echt moet blijven oefenen en communiceren in gebarentaal omdat je het anders ook weer kwijt raakt helaas.

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 12:05

RoodZonnetje schreef:

Ik denk dat ik deze kies, mits er nog plaats is in de cursus. Twaalf bijeenkomsten van 2,5 uur, Kentalis biedt vijf bijeenkomsten aan, en ik wil graag klassikaal beginnen dus daarom ga ik eerst bij WeZoDo informeren.

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 12:08

juniper schreef:
RoodZonnetje schreef:

Ik denk dat ik deze kies, mits er nog plaats is in de cursus. Twaalf bijeenkomsten van 2,5 uur, Kentalis biedt vijf bijeenkomsten aan, en ik wil graag klassikaal beginnen dus daarom ga ik eerst bij WeZoDo informeren.

Ik ga in februari beginnen met module 1 bij WeZoDo. Ben erg benieuwd!

juniper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-15 12:22

Ook in Zoetermeer? wanneer begint die precies?

xXxXsasxXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-15 13:56

Ja in Zoetermeer! Ik geloof de eerste week van februari meteen. Ze zouden later nog alle informatie doorsturen.