Wat kan ik het best doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ManonGrr

Wat kan ik het best doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 21:53

Hoi,

Ik ben op zoek naar werk en mag binnenkort op 3e (en laatste) gesprek komen bij bedrijf X. Echter heb ik ook gehoord dat ik door mag bij bedrijf Y. Nu moet ik voor bedrijf Y eerst een test maken en aan de hand daarvan bepalen ze of ik door mag naar de volgende ronde. Dus nog niets zeker, dit gaat dus langer duren dan donderdag. Echter wil ik liever afwachten of het bij bedrijf Y wat wordt. Maar hoe doe ik dit donderdag bij bedrijf X?

Snappen jullie me? :')
Laatst bijgewerkt door ManonGrr op 23-11-15 22:28, in het totaal 1 keer bewerkt

danamuts

Re: Wat kan ik het best doen? (twee sollicitaties)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 21:56

wanneer heb je je test bij bedrijf Y? Anders aangeven dat je even bedenktijd wil hebben om alles op een rijtje te zetten voor jezelf? Dit kan natuurlijk als er maar een paar dagen tussen zit, maar zitten er weken tussen, en bedrijf X spreekt je aan, dan zou ik daarvoor gaan.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:00

De test krijg ik morgen en moet ik voor vrijdag inleveren, dus ik gok dat ik daar begin/halverwege volgende week iets van hoor. Beide bedrijven spreken me aan, maar bedrijf Y is beter voor mijn CV..

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:00

Je hebt toch nog een proeftijd (tenminste bij een 6+ maandencontract)? Gewoon bedrijf x aannemen en contracten tekenen, je kan altijd weer weggaan.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:03

Karlijnxxx schreef:
Je hebt toch nog een proeftijd (tenminste bij een 6+ maandencontract)? Gewoon bedrijf x aannemen en contracten tekenen, je kan altijd weer weggaan.

Dat zou zeker kunnen, maar moreel voelt dat niet goed. Wellicht ben ik dan te "lief"? Ik hoor dit advies van meerdere mensen inderdaad, maar dat voelt naar mijn idee niet eerlijk voor bedrijf X. Dit is ook één van mijn eerste keren solliciteren, dus ik weet niet zo goed hoe het werkt :o

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:10

op wat voor functie heb je gesolliciteerd?

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:11

Kun je niet gewoon aangeven dat je bij meer bedrijven hebt gesolliciteerd en dat je tot je verbazing bij het andere bedrijf ook door bent naar wat lijkt de laatste ronde?
Daarbij kun je dan aangeven dat je dat even af wilt wachten en bedenktijd vragen. Probeer dan wel uit te vinden hoe lang het ongeveer nog gaat duren. Maar als bedrijf x je graag wil hebben gaan ze vast wel akkoord met 2 weekjes bedenktijd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:15

mirriezz schreef:
Kun je niet gewoon aangeven dat je bij meer bedrijven hebt gesolliciteerd en dat je tot je verbazing bij het andere bedrijf ook door bent naar wat lijkt de laatste ronde?
Daarbij kun je dan aangeven dat je dat even af wilt wachten en bedenktijd vragen. Probeer dan wel uit te vinden hoe lang het ongeveer nog gaat duren. Maar als bedrijf x je graag wil hebben gaan ze vast wel akkoord met 2 weekjes bedenktijd.

Dat is HEEL erg dom. Er zijn meer kandidaten dan banen. Als een bedrijf hoort dat je ergens anders bij de laatste ronde bent gaan ze gewoon met een ander door.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:17

janderegelaa schreef:
mirriezz schreef:

Dat is HEEL erg dom. Er zijn meer kandidaten dan banen. Als een bedrijf hoort dat je ergens anders bij de laatste ronde bent gaan ze gewoon met een ander door.

Ik ben met je eens dat het risico's met zich mee kan brengen. Had ik even niet aan gedacht. In mijn "branche" is dat nl niet zo, ze willen je dan echt om jou, niet om wat je gestudeerd hebt oud.
Hangt dus een beetje van de branche af. Ik denk wel dat je altijd om bedenktijd kunt vragen, zeker als je gesprekken erg goed zijn.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:19

Ze moet gewoon niets zeggen. X afbellen kan altijd nog. Doen bedrijven ook bij jou als ze een geschiktere kandidaat vinden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-15 22:22

Gewoon met alle twee doorgaan en zeker niets zeggen. Je moet in dit soort situaties absoluut aan jezelf denken en niet direct aan je eventueel toekomstige werkgever. Mocht je nu al aangenomen zijn is het misschien iets anders maar je hebt nog helemaal niets en een derde gesprek zegt dus ook niets.

ManonGrr

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-15 22:25

Bedankt voor jullie advies! Welke functies zet ik liever niet online. Ik ga inderdaad het 3e gesprek afwachten en eventueel bedenktijd vragen ja. Bedankt!

BigOne

Re: Wat kan ik het best doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 11:04

Geen bedenktijd gaan vragen, eerst maar eens zien of je wel aangenomen word. Als je aangenomen word en je gaat om bedenktijd vragen dan begin je al op verkeerde voet bij een bedrijf, zij kunnen dan denken dat je er niet voor de volle 100% voor gaat.