Gaan werken of een opleiding doen, en welke dan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniemkl

Gaan werken of een opleiding doen, en welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 14:30

Ik zit nu op de havo en doe dit jaar eindexamen (vorig jaar gezakt voor vwo), alleen heb ik werkelijkwaar geen idee wat ik daarna wil gaan doen. Dus ik dacht misschien heeft bokt wel hele leuke ideeën :j

Even in het kort een plaatje van mijzelf:
*passie voor paarden (natuurlijk) :Y)
*interesse in gedragsproblemen, inrijden, trainen en het hele plaatje om paarden heen
*doener
*passie voor brommers en techniek
*niet super technisch :o
*interesse in gedrag over het algemeen
*zelfstandig (werk het liefst in een niet te grote groep)
*hardwerkend

Mijn probleem is een beetje dat ik graag in de paarden wereld zou willen zitten voor mijn werk maar dat ik weet dat dit vaak zwaar is en een kleine kans tot succes heeft. Wanneer ik in een metaalwerkplaats ben begint er bij mij toch ook wel wat te kriebelen. Ik vind het geweldig om op zo'n manier met een materiaal bezig te zijn, maar dan komen we weer bij het probleem dat ik echt niet de meest technische ben.

Kortom ik heb echt geen idee of ik een opleiding na mijn havo wil doen en welke of gewoon wil gaan werken in een branche die toevallig voorbij komt.

Iemand hier op bokt met suggesties en ideeën?

Alvast bedankt!
/3

fleurtjeuh

Re: Gaan werken of een opleiding doen, en welke dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:35

Technisch kan je worden :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:35

Welk profiel heb je gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:37

Technisch kan je leren, lijkt me? Als je weet hoe alles moet is het goed.

Zoals je zelf al aangeeft, in de paardenwereld is bijna niks te vinden. Jammer maar helaas.
Als je met dieren wilt werken kan je kijken naar paraveterinair of zelf doorleren voor dierenarts.

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:37

Ik zou wel nog gaan studeren als ik jou was. Dan heb je uiteindelijk gewoon veel meer kans op een leuke baan.
Iets met paarden zou ik niet voor kiezen, maar goed, dat ben ik :+

Je zegt dat je paarden met gedragsproblemen interessant vindt, zou iets met kinderen met gedragsproblemen niets voor je zijn? Iemand die ik ken doet SPH of SPW (weet niet meer precies hoe het heet), en die doet voornamelijk stages met kindjes met gedragsproblemen of verstandelijke beperkingen. Is natuurlijk iets heel anders, maar beide heel uitdagend. Of denk ik nu heel raar?

Maak je vooral geen zorgen dat je niet al te technisch bent! Dat kan je prima leren denk ik zo. En als het je leuk lijkt, probeer dan om een dagje mee te lopen met een technische studie!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:38

Waarom kriebelt het in een metaalwerkplaats? Wat heb je daar zoal gedaan?

Technisch inzicht is een combinatie van aanleg en ervaring.
Mijn zwager was ook niet super technisch. Toch is hij een opleiding voor automonteur gaan doen na zijn havo. Hij is een heel goede automonteur geworden, met veel technisch inzicht, maar ook vooral praktisch en een harde werker.
Hij heeft gewoon veel uren gemaakt, ook op zaterdag altijd in een werkplaats gewerkt tijdens en na zijn opleiding.
Veel vlieguren kan echt helpen met dat soort zaken :j

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:39

Niet technisch maakt niet heel veel uit hoor!

Doe zelf wo opleiding werktuigbouwkunde. En ik zeg je, ik kan geen spijker uit t hout slaan xD.
Maar ik vind deze studie wel echt geweldig!

Ik zou als ik jou was echt niet de paarden in gaan. Is leuk als hobby maar als werk is t echt zwaar. En weinig baankans, terwijl dat in de techniek juist t tegenovergestelde is.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:44

Techniek is alsnog ontzettend breed... Denk aan de werkplaats, maar ook aan het tekenen van constructies.

Wat is jouw huidige profiel? Waarom techniek? Welke vorm van techniek?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:52

Met techniek kan je natuurlijk veel kanten op en ook zeker de hippische kant.

Denk bv aan stallenbouw, automatisering, hulpmiddelen zoals trekkers etc etc.
In de paarden werken is niet alleen maar op een stal en uitmesten, de paardenbranche is zo enorm groot.

Autumnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 14:54

Technische bedrijfskunde misschien een idee?
Viel bij mij af (ik doe Bedrijfskunde MER) omdat je daar veel met bouwplaatsen, logistiek etc. te maken heeft, en ik daar echt 3x niks aan vind.

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:03

De paarden wereld is een absolute afrader als het gaat om werkgelegenheid en salaris.
In de techniek heb je een veel grotere baankans en meer kans op een leuk salaris.
Maar techniek is een ontzettend breed begrip!

Anoniemkl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-15 11:25

Ja misschien maak ik van een muis ook wel een beetje een olifant aangezien ik heel veel ontzettend technische mensen ken en me daar tussen altijd een nogal dom blondje voel :Y) .

@Tink89: ik heb N&G (natuur en gezondheid) gedaan met natuurkunde.

@Wendy: ik help wel eens mee wanneer er vrij simpele klusjes zijn waarbij een hoop van hetzelfde geproduceerd moet worden. En ik vind het altijd geweldig om erbij te zijn wanneer ze machines uit elkaar halen. Super interessant hoe dat in elkaar zit en je het weer kan fixen :j .

@Winged: Mijn huidige profiel is N&G met natuurkunde. Ik ben heel erg opgegroeid tussen geknutsel aan machines en vind dat ook altijd reuze interessant. En ja welke vorm van techniek weet ik niet zo goed. Ik neig dan wel naar het 'zelf doen' en niet als puur alleen maar tekenaar en ontwerper maken. Ik zou dan denken aan reparaties van machines of constructies en andere dingen maken van metaal.

@Lizzy: Zal inderdaad eens naar technische bedrijfskunde gaan kijken.

Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

Nanna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:31

Als ik je zo hoor, denk ik aan werktuigbouwkunde op HBO. Is volgens mij best wel technisch en gaat ook veel over machines (correct me if i'm wrong). Ik zou als ik jou was gewoon wat open dagen bezoeken van verschillende studies en vooral ook meelopen zodat je kunt ervaren hoe het is om de studie te volgen. Daarnaast is er veel vraag naar mensen met een technische opleiding, dus qua werkgelegenheid en salaris zal het na je studie wel goed zitten!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:33

Werktuigbouwkunde inderdaad. Iets in die richting. Qua profiel vooraf zit je in ieder geval al aardig goed :)

Judass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 11:42

Nanna schreef:
Als ik je zo hoor, denk ik aan werktuigbouwkunde op HBO. Is volgens mij best wel technisch en gaat ook veel over machines (correct me if i'm wrong). Ik zou als ik jou was gewoon wat open dagen bezoeken van verschillende studies en vooral ook meelopen zodat je kunt ervaren hoe het is om de studie te volgen. Daarnaast is er veel vraag naar mensen met een technische opleiding, dus qua werkgelegenheid en salaris zal het na je studie wel goed zitten!

Leuke opleiding maar vrij weinig praktijk en je moet echt goed zijn in wiskunde B.
Mijn vriend heeft deze opleiding eerst gedaan, daarna mbo 4 fijnmechanische techniek (instrumentenmaker). Dat vond hij persoonlijk veel leuker, veel meer praktijk. Dus als je van metaalbewerken houdt zou ik daar ook eens naar kijken :j