Vouwfiets, ervaringen gevraagd

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ais

Vouwfiets, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 09:35

Hoi allemaal,

Bij mijn zoektocht naar een geschikte vouwfiets zie ik door de bomen het bos niet meer...
Ik ben op zoek naar mijn eerste vouwfiets, waardoor ik ook geen eigen ervaringen heb nog.
Vanwege een verhuizing van mijn werkgever is het zoeken naar wat de meest ideale reismanier is (dat de reistijd toe neemt is helaas een gegeven, maar dit wil ik graag zo veel mogelijk beperken'.
Nu kwam een van mijn collega´s met het idee een vouwfiets achter in zijn auto te leggen en het laatste stuk te fietsen (parkeerplekken zijn er nauwelijks meer).
Naar aanleiding van zijn opmerking ben ik me in een vouwfiets en mijn reismogelijkheden met vouwfiets gaan verdiepen. Conclusie: ik wil een vouwfiets gaan aanschaffen, maar welke?

Ik lees wisselende verhalen en ervaringen over zo'n beetje alle fietsmerken en dacht laat ik een op bokt om advies vragen.
Ik wil de fiets gebruiken in de stad waar ik woon van huis naar het station, heen ongeveer 1,5 kilometer, terug ongeveer 3-4 kilometer, en in de stad waar ik werk van het station naar het gebouw, iets meer dan 1 kilometer.
Geen lange afstanden dus. Het fietscomfort vind ik ook niet het belangrijkste voor zo'n klein stukje (denk ik). Ik ben redelijk klein (1.58) dus verwacht dat er nauwelijks/geen vouwfietsen zijn die te klein zouden zijn voor mijn fietscomfort, ik heb ook nog al eens gelezen dat fietsen 'te klein' waren.
Wat ik wel erg belangrijk vind is dat de fiets makkelijk en snel op te vouwen is. Ik heb geen zin om 's ochtends vroeg lang bezig te zijn om die fiets op te vouwen. Een handzaam formaat is ook fijn, maar ik vind het ook geen probleem om met mijn fiets buiten de coupé van de trein plaats te nemen.

Omdat het mijn eerste vouwfiets is en het tevens 'maar' om een jaarcontract gaat wil ik niet de allerduurste fiets aanschaffen, wel gaat mijn voorkeur uit naar een nieuwe, omdat ik niet goed weet waar ik op moet letten bij een tweedehands vouwfiets. :)

Graag hoor ik jullie positieve en minder positieve ervaringen

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:43

Ik heb er toen de tijd een gekocht en na twee dagen was ik het zat. Vieze handen en smeer aan m'n broek :+ en niet te vergeten net even iets te veel gedoe op de ochtend. Uiteindelijk m'n auto weg gedaan en een scooter gekocht.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 09:46

Ik heb 2 fietsen voor 80 euro gekocht. Heb nu dus 1 reserve. (kon er ook 1 kopen voor 80 euro.. :')).
Ze hebben versnellingen en vind ze soms fijner fietsen dan mijn gewone fiets.. :+
Maar deze fietsen schijnen nieuw een paar honderd euro te kosten, maar ze doen het nog perfect. Alleen de verf (of wat het mag zijn) is wat minder, geen lampen en bij de ketting moest even gekeken worden en gespoten.

En ook wij hadden geen verstand van tweedehands fietsen kopen. :P

Mijn enige eisen waren versnellingen en grotere wielen. Niet van die kleine wielen en geen versnellingen waardoor je 600 keer moet trappen om een meter vooruit te komen. Of zoals vandaag geen versnelling en fiets fietst zwaar.. En dan heb je volle tegenwind. :')

ais

Re: Vouwfiets, ervaringen gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 10:59

Welke fiets hebben jullie gekocht?

Puppy1128; waarvoor gebruik jij hem? Vouwt jouw fiets ook makkelijk?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:02

Als het steeds van en naar het station is en de locaties niet steeds wisselen, kan je ook overwegen gewoon twee oude fietsen op de kop te tikken en die aan elke kant neer te zetten. Lijkt mij persoonlijk makkelijker dan met een vouwfiets gaan lopen zeulen....

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:13

Hier ook eens twee vouwfietsjes tweedehands op de kop getikt (20 euro voor twee fietsjes :Y) )
Oude fietsjes, merk niet terug kunnen vinden op internet.. Het enige wat ik lastig vind is dat de trappers van deze fietsen niet in kunnen klappen, en ze zijn vrij zwaar om te tillen. Verder vind ik het ideaal, maar ik gebruik ze vooral op onze boot.

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 11:17

Ik heb een oude van batavus. Incl werkende dynamo voor de verlichting.
Voor 60 euro gekocht op marktplaats.

Alleen vouw je deze niet, je trekt een hendel omhoog en hopla je hebt 2 stukken. Die hoef je alleen maar in elkaar te zetten en hendel weer naar beneden en je hebt weer een fiets.

Ik ben ook best lang (1.80m) maar deze fiets is aardig verstelbaar zodat ik er aardig op pas.

Enige nadeel; de 2 losse stukken zijn wel zwaar.

Alleen gebruik ik hem niet meer :+

ais

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-15 12:00

Lalidan schreef:
Als het steeds van en naar het station is en de locaties niet steeds wisselen, kan je ook overwegen gewoon twee oude fietsen op de kop te tikken en die aan elke kant neer te zetten. Lijkt mij persoonlijk makkelijker dan met een vouwfiets gaan lopen zeulen....

Dat heb ik overwogen, alleen is het vertrekstation op de heenweg niet hetzelfde als het station op de terugweg en moet ik soms vanuit mijn werk naar een andere locatie waardoor ik wel met de auto richting de stad waar ik werk 'moet'.

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:00

Ooit, toen ik nog op het MBO zat ook met de trein gereisd. Eerst een poos een vouwfiets (lastg nesrzetten) en later een deelfiets.

Ik stapte met de fiets in de trein en haalde die in het portaal uitelkaar en zette de delen in een hoek neer. Nam de knop (om de delen aanelkaar te doen) mee naar binnen en ging zitten. 5 min. voor aankomst zette ik de fiets weer inelkaar. Ging met fiets voor de deur staan en stapte als eerste uit.

Dit was in de jaren 80 op een traject in het noorden van het land.

Geen flauw idee of dit nog steeds mag en kan.

Vond het wel ideaal trouwens, geen gedoe met stadsbussen en ik was altijd sneller ergens dan klasgenoten die afhankelijk waren van de bus.

Mijn fiets leek wel een beetje op deze:

http://link.marktplaats.nl/m985797693

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:06

Ik gebruik hem voor in de trein (opgevouwen is die gratis) en gebruik hem om naar mijn verzorgpaard te gaan.
Systeem die ik heb vind ik fijn, knopje indrukken of 'hendeltje' omhoog en dan inklappen. Ook heel makkelijk uit geklapt. Was in het begin wel even puzzelen, maar een maal door hebben en het is heel makkelijk. :P

Ik heb niet deze fiets, maar wel zo'n soort inklap systeem. :)
http://www.ronaldschot.nl/img/2015/ecot ... -3-620.jpg

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 15:54

Ik heb ook een vouwfiets, al weet ik het merk even niet meer. 3 versnellingen, handremmen en bagagedrager.
En bij de versnelling maar een zo'n ding bij de kettingkast.
Dat waren mijn eisen, ik fiets veel namelijk. Ook makkelijk op te vouwen. Zal binnenkort even een foto maken.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:24

Vouwfietsen en OV? Dan is er maar een optie: http://www.brompton.com/
OK, ze kosten iets meer dan de simpele fietsjes maar het gemak en het comfort betaald zich dubbel en dwars terug.
In tegenstelling tot alle andere vouwfietsen, deze passen gewoon onder of tussen de bank en hoef je dus niet op het balkon achter te laten. Als je een zeikert van een conducteur hebt; er zijn ook hoezen waar ie in past; dan heb je gewoon een soort overmaatse boodschappentas :D

Als je baas een vorm van fietsplan heeft (belastingvoordeel) dan past een brompton daar prima in met enig creatief boekhouden.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:40

Ik heb 2 jaar geleden een (2e hands) vouwfiets van de HEMA gekocht op marktplaats. Ik wilde een niet te dure fiets met versnellingen en niet al te kleine wielen. Fiets rijdt prima en vouwt makkelijk op. In de auto neemt hij wel behoorlijk wat ruimte in vind ik, hij is niet echt heel klein maar past wel in kofferbak. Als hij mee moet in mijn Alto gooi ik de bank plat.

Ik vind vooral het in en uit de auto best wel wat gedoe. In de trein klap ik hem alleen dubbel, maar in de auto klap ik ook stuur in en zadel omlaag. Dan is het iets meer passen en meten. Maar in en uit de trein vind ik altijd prima te doen.

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-15 16:48