Heeft bezwaar maken bij DUO nut?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Margee

Heeft bezwaar maken bij DUO nut?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 19:54

Mijn zoon heeft een boete gekregen van de DUO voor zijn OV jaarkaart.
Hij is vorig jaar geslaagd en heeft daarna een paar maanden een contract gehad. Er bleek echter niet voldoende werk voor een vaste baan en hij is weer opnieuw begonnen met MBO3, een niveau hoger. Dus opnieuw per 1 december studiefinanciering aangevraagd. 1 november dit jaar werd dit omgezet in een BBL contract. Hij heeft zijn studiefinanciering daarom stopgezet per 1 november.
De OV kaart heeft hij echter vorig jaar nooit (opnieuw) aangevraagd en ook nooit gebruikt, wat ook telefonisch werd bevestigd. Zijn stages zijn altijd verder weg en hij moet veel eigen gereedschap meenemen. Bovendien rijdt er zo vroeg hier niets.
Mocht de aanvraag van studiefinanciering automatisch gekoppeld zijn aan een OV kaart, moet deze bij opzeggen toch ook gelijktijdig stoppen?
Heeft iemand hier iets dergelijks meegemaakt?

_Barbara_

Re: Heeft bezwaar maken bij DUO nut?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:56

Deze moet je ook definitief afmelden bij zo'n automaat op het station bijv. Is dit ook gedaan?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:58

Je moet je OV handmatig stopzetten anders loopt hij door. Je hebt recht op een OV zolang je stufi hebt maar je moet het wel los aanvragen / stopzetten. Bezwaar maken heeft dus geen zin.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 19:59

Ach de duo, bron van ergenis...

Hij had zelf het stop moeten zetten, dat gaat niet automatisch namelijk. Staat ook gewoon op de site van de duo. Bezwaar maken heeft vrees ik alleen zin als hij foutief is voorgelicht door een medewerker van de duo (en dan het liefst zwart op wit).

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:02

Hij had nog een oude OV kaart die vorig jaar stop is gezet.
Hij is dus ook nooit aangevraagd en/of nooit opnieuw geactiveerd.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:05

OV krijg je toch automatisch bij aanvragen stufi? Die vraag je niet apart aan. Duo zegt van wel: door je stufi aan te vragen, regel je ook gelijk je reisproduct.

Over aanvraag ov:
Wat moet je doen?
Vraag studiefinanciering aan. Hiermee regel je meteen ook je studentenreisproduct.

Ook staat er heel duidelijk info mbt stopzetten reisproduct.

Op de site van de duo vind ik met 1 klik de antwoorden, misschien wijze dure les voor je zoon: eerst zelf kijken naar de regels etc. De site van de duo is helder genoeg.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:13

Maar als je stufi hebt moet je normaal wel zelf je reisproduct ophalen bij een automaat voordat deze ingaat toch? Als hij dat nooit gedaan heeft hoeft hij ook niet stop te zetten lijkt mij?

Ik bedoel dus voor de 2e keer.. want de eerste dat hij recht haf heeft hij wel gewoon stopgezet toch?

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:16

Jazeker, samen met zijn zus want die had ervaring.

Waarom zou een ov wel doorlopen en een studiefinanciering niet als je het stopzet?
Soort van graaien toch? Maak het lekker zo moeilijk mogelijk dan kun je lekker graaien.....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:20

Of die is gewoon weer geactiveerd natuurlijk.

Overigens, ik zou je zoon direct even langs zo'n ophaalautomaat brengen om het stop te zetten anders blijven de boetes komen helaas.

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:20

Ov loopt altijd door.. Waarom geen idee maar dat is gewoon zo.. je krijgt zelfs gewoon een mail met Let op je moet je OV stopzetten.. als dat dan niet gebeurt is t je eigen schuld natuurlijk..

Maar als je voor de 2e keer recht hebt op stufi en ov.. maar je haalt je ov product nooit op.. weet ik niet of je voor die kosten op moet draaien omdat je dat product nooit hebt gehad..

Echter verwacht ik dat hij ook bij de 2e keer bericht heeft gehad over t stopzetten dus had hij mss beter toen meteen aan de bel kunnen trekken.. maar dat is natuurlijk achteraf praten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:22

OV 'krijg' je automatisch als je stufi aanvraagt, maar je moet dit abonnement wel zelf activeren. Ook bij stopzetten moet je zelf naar zo'n apparaat om je abonnement stop te zetten. Doe je dit niet, krijg je per maand dat het doorloopt een boete, als ik het me goed herinner.

Ik denk dus dat bezwaar maken niet veel nut heeft, helaas...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:23

Margee schreef:
Jazeker, samen met zijn zus want die had ervaring.

Waarom zou een ov wel doorlopen en een studiefinanciering niet als je het stopzet?
Soort van graaien toch? Maak het lekker zo moeilijk mogelijk dan kun je lekker graaien.....

Nou nee, niet echt. Ik had na mijn 4 jaar stufi nog wel gewoon recht om tijdens de 0 lening periode mijn OV te gebruiken. Dus geen stufi, wel recht op OV. Dus daarom was het ook niet gek dat de OV doorliep totdat ik het zelf inleverde (zat wel een bepaald termijn aan, kon niet rustig nog 10 jaar er gebruik van maken uiteraard).

Maar t staat ook keurig op de site.

(Neemt niet weg dat ik mijn bloeddruk wel kan stijgen als ik contact heb met de duo want t is niet altijd even handig georganiseerd...)

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:30

Kayleigh_ schreef:
OV 'krijg' je automatisch als je stufi aanvraagt, maar je moet dit abonnement wel zelf activeren. Ook bij stopzetten moet je zelf naar zo'n apparaat om je abonnement stop te zetten. Doe je dit niet, krijg je per maand dat het doorloopt een boete, als ik het me goed herinner.

Ik denk dus dat bezwaar maken niet veel nut heeft, helaas...

Maar als je dit nou nooit activeert.. krijg je dan ook nog steeds die boete want in principe heb je het product nooit gehad..

dat is iig wat ik begrijp dat hier gebeurt is..

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 20:31

Maar dan heb je dus een 0 lening aangevraagd. Dat heeft mijn dochter indertijd ook gedaan omdat haar studie een jaar langer duurde dan gepland. Dat heeft hij niet gedaan.
Kan het ook zijn dat je de kaart activeert als je er geld opzet om betaald te gaan reizen.
Mogelijk dat hij dat een keer gedaan heeft. Mijn dochter laad dezelfde kaart ook gewoon op voor de trein en tram als we gaan shoppen in A'dam........

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:37

Begrijp ik het zo goed?

Zoon had OV, was klaar met studie heeft deze netjes op tijd stop gezet. Is weer gaan studeren, kreeg stufi en daarmee automatisch ook een OV, maar heeft OV nooit daadwerkelijk geactiveerd en vervolgens stufi ook weer stop gezet?

Als het zo is lijkt mij die boete onterecht, hij heeft het OV immers nooit geactiveerd. Om je andere vraag te beantwoorden, nee je activeert de kaart niet door er geld op te zetten lijkt mij, je moet dit namelijk heel anders doen dan wanneer je geld op je kaart zet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:38

Margee schreef:
Maar dan heb je dus een 0 lening aangevraagd. Dat heeft mijn dochter indertijd ook gedaan omdat haar studie een jaar langer duurde dan gepland. Dat heeft hij niet gedaan.
Kan het ook zijn dat je de kaart activeert als je er geld opzet om betaald te gaan reizen.
Mogelijk dat hij dat een keer gedaan heeft. Mijn dochter laad dezelfde kaart ook gewoon op voor de trein en tram als we gaan shoppen in A'dam........

Nee, ging ook automatisch. Die heb ik stop gezet en mijn OV kaart ingeleverd. (En vervolgens kreeg ik een betalingsregeling omdat ze dachten dat ik gestopt was met de studie en dus terug moest betalen :+ )

Ik denk dat je het daar te pakken hebt, dat hij de kaart toch geactiveerd heeft. Heeft hij het nu al stopgezet?

Licor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:48

Als je geen recht meer hebt op diensten van duo (dus stufi, lening, 0 lening etc) dan heb je ook geen recht meer op OV en dan moet je deze dus zelf stop zetten idd..

Als je geen recht meer hebt op stufi maar je studeert nog wel dan wordt dit overigens automatisch een lening.. tenzij je het zelf stop zet.. en de OV loopt dan dus ook gewoon door

Mocht hij het idd toch geactiveerd hebben dan heb je sws geen poot om op te staan en moet je gewoon de boete betalen..

Mocht het nooit geactiveerd zijn dan weet ik niet wat je rechten zijn.. want hoe zet je iets stop dat je nooit hebt gehad.. al denk ik dat je dan ook niet erg sterk staat omdat duo normaal gesproken ook een mail stuurt dan je moet stop zetten

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 21:55

vuurneon schreef:
Margee schreef:

Nee, ging ook automatisch. Die heb ik stop gezet en mijn OV kaart ingeleverd. (En vervolgens kreeg ik een betalingsregeling omdat ze dachten dat ik gestopt was met de studie en dus terug moest betalen :+ )

Ik denk dat je het daar te pakken hebt, dat hij de kaart toch geactiveerd heeft. Heeft hij het nu al stopgezet?

Ja direct scheldend naar het station vertrokken....... :D

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 21:56

horsies5 schreef:
Als je geen recht meer hebt op diensten van duo (dus stufi, lening, 0 lening etc) dan heb je ook geen recht meer op OV en dan moet je deze dus zelf stop zetten idd..

Als je geen recht meer hebt op stufi maar je studeert nog wel dan wordt dit overigens automatisch een lening.. tenzij je het zelf stop zet.. en de OV loopt dan dus ook gewoon door

Mocht hij het idd toch geactiveerd hebben dan heb je sws geen poot om op te staan en moet je gewoon de boete betalen..

Mocht het nooit geactiveerd zijn dan weet ik niet wat je rechten zijn.. want hoe zet je iets stop dat je nooit hebt gehad.. al denk ik dat je dan ook niet erg sterk staat omdat duo normaal gesproken ook een mail stuurt dan je moet stop zetten

Die heb ik dus ook nooit gehad. Ik had mijn mailadres voor alles van DUO gebruikt omdat hij niet eens een mailadres had toen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 15:02

Ik zou in elk geval de historie eens nakijken of je iets terug kunt vinden wanneer het is geactiveerd. Want als hij dat niet gedaan heeft zou dat wel een goede grond van bezwaar kunnen zijn.

(Dat het absurd is om te verplichten je af te melden van een systeem dat automatisch gekoppeld is, en dat er boetes opgelegd worden terwijl er aangetoond kan worden dat er geen misbruik is, is te absurd voor woorden, maar de minister vindt het geen probleem (en/of een prima bron van inkomsten) en verder vecht helaas niemand het aan. Dus tenzij je dat hoog wilt spelen maak je weinig kans denk ik. En nog veel absurder vind ik dat zoveel mensen kritiekloos meegaan in het blaming the victim bij deze vorm van onredelijkheid en afzetterij. Dit dient geen enkel redelijk doel, technisch is het volslagen onzin, en we zouden veel meer integriteit moeten eisen van onze bestuurders en instanties. Ik hoop dat het nog eens voor het Europees gerechtshof komt, hopen dat die onze bestuurders flink op de vingers tikken. Maar dat terzijde. )

Maar niet geactiveerd, dan zou het vreemd zijn dat je die boete moet betalen. Volgens mij kan dat niet.

Overigens - ik verwacht niet dat DUO zomaar toegeeft, dus als je een bezwaar indient, bouw het zo professioneel mogelijk op. Dus inderdaad met een bewijs dat het niet geactiveerd is, een duidelijk betoog, regels waaruit blijken dat nergens staat dat je ook een niet-geactiveerde kaart moet stopzetten, etc. En als het kan, met backup van een rechtsbijstandsverzekering of een jurist.

Als je ergens een datum hebt van activatie zou ik het bezwaar alsnog instellen, maar dan alleen om te zorgen dat het tenminste ergens geregistreerd is. Maar reken erop dat je dan niks terugkrijgt.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 21:08

Mijn broer heeft bezwaar gemaakt tegen DUO, wat op niets is uitgelopen.. Wel een iets ander verhaal (te laat met het afmelden), maar het blijft vreemd! Men kan zien wanneer je gebruikt heb gemaakt van je OV kaart, en zelfs al doe je er al die tijd niets mee, zolang het product erop staat krijg je een boete..

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:22

Hier soortgelijk verhaal, wel nog in de tijd van een papieren kaart, maar ik woonde praktisch naast school dus kaart nooit opgehaald en nooit gebruikt. Omdat ik naast m'n studie veel werkte had ik schijnbaar geen recht op de kaart. Gevolg een schuld over 5 jaar Ov-kaart van een bedrag bestaande uit 5 cijfers...

Ben hier uiteraard over in contact gegaan met de DUO, maar kreeg absoluut niet het idee dat er rek in zat en dat ze er überhaupt over wilde praten.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:29

Ik heb dit ook gehad. Studie op het MBO afgerond, direct begonnen met HBO maar daarmee gestopt. Studiefinanciering stopgezet en (stom van mezelf) gedacht dat mijn OV dan ook wel meteen stop gezet zou worden.

Nou niet dus.. Gelukkig viel de boete mee (hoewel ik het nog zonde van het geld vond), maar was goed zuur. Heb ook contact met DUO gehad maar die wilden niet meewerken.

Je kunt overigens wel aanvragen of er in gedeeltes per maand betaald mag worden. Geloof dat het minimum ongeveer E45 per maand is

paardenmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:45

Hier nog een slachtoffer.. Mijn ov kaart was verlopen en gezien ik toch zou overstappen naar BBL dacht ik 'als ik gewoon geen nieuwe kaart aanvraag stopt het abonnement ook wel, want dat is vast kaartgebonden'. Fout, blijkbaar is het persoonsgebonden, en maakt het ook absoluut niet uit dat je kaart is verlopen en je er 2 maanden niet mee hebt kunnen reizen. Je wordt namelijk wel gewoon beboet voor die twee maanden.
Ik heb bezwaar gemaakt gezien ik het belachelijk vind dat ik een boete krijg terwijl ik er niet eens mee heb kunnen reizen, dus geen gebruik heb gemaakt van het product, maar 'regels zijn regels en er is op de website wel terug te vinden dat je hem stop had moeten zetten'. Ik heb hem vervolgens geprobeerd stop te zetten op t station, maar daar kreeg ik de melding 'verlopen kaart'. Toen bleek dat ik hem telefonisch op moest zeggen...

Heel veel gedoe en ook heel veel geld kwijt. {:)-:(

Nientsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-15 10:51

Hier nog een.

Ik had mijn studie met 2 maandjes verlengd en dus wel OV nodig. En tsja ik studeerde nog dus dan is OV ook nog geldig. Alles op DUO netjes aangepast. Uiteindelijk kreeg ik ineens een mail dat ik een OV-boete had. Ik helemaal in rep en roer en mijn vader ingelicht.

Dus ik heb mijn OV die dag maar stopgezet, zodat de boete niet hoger kon worden. En we zijn alles uit gaan zoeken.

Bleek dat wij gelijk hadden en na een bezwaarschrift werd die boete mooi kwijtgescholden, bleek zelfs dat ik te weinig stufi had gekregen want dat kreeg ik er ook nog bij :+