Het leven na rechtenstudie (WO)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LisaFalco

Het leven na rechtenstudie (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-15 17:17

Ik zit nu in mijn eerste jaar van de rechtenstudie en tot nu toe bevalt het mij goed!
Ben echter wel al aan het nadenken over hoe mijn leven eruit gaat zien na de studie. Ik kijk er nu al heel erg naar uit om met mijn vriend samen te wonen en daarbij mijn paard te houden, maar dat moet natuurlijk even wachten tot na de studie. Nu begin ik echter steeds meer de indruk te krijgen dat het werk wat na de studie volgt veel tijd gaat innemen (met name advocaten waar ik juist het meest geïnteresseerd in ben).
Mijn vraag is daarom of er meer bokkers zijn die werk hebben in de advocatuur (of iets anders rechtsgerelateerd) en daarbij ook een paard hebben. Hoe ziet jullie leven eruit en dan vooral, hoeveel werkuren zijn jullie per week kwijt en hoeveel tijd blijft er over voor een paard? Is een werkweek van 40 uur realistisch bij deze studie?

Ik ben natuurlijk nog lang niet afgestudeerd, maar ben hier wel nieuwsgierig naar :)

Givisa

Re: Het leven na rechtenstudie (WO)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:23

Eerlijk? Nee die tijd blijft niet over. Als leerling advocaat draai je echt heel lange dagen. Daarna als 'echte' advocaat nog steeds. Ja het is goed verdienen maar zoals een vriendin van mij, die advocaat is, altijd zegt: "Geen tijd meer om t uit te geven!"

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:23

Ook rechters en officieren van justitie maken veel uren, maar ik geloof dat als je het goed plant, het mogelijk is.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:35

Ik denk dat het ook afhankelijk is wat je ambities zijn en voor wat voor kantoor je gaat werken. Een vriendinnetje is advocaat (familierecht) bij een klein kantoor in Den Haag. Ze verdient leuk, heeft hele schappelijke uren en veel vakantiedagen. Het mag dan geen top advocatenkantoor met ditto salaris en uren zijn, maar dit vindt ze prima en haalt ze genoeg voldoening uit.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:36

LZP -> STW

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 17:40

Ik loop momenteel stage bij de rechtbank en ik weet dat de rechters ontzettend druk zijn en veel werken. Vooral ook heel erg veel thuiswerk tot in de avonduren. In de advocatuur is hetzelfde verhaal, zeker als leerling. Ik heb twee huisgenootjes die stage hebben gelopen bij advocatenkantoren op de Zuid-as en die waren ook altijd laat thuis, het avondeten om 7 uur / half 8 misten ze meestal. Het is wel flink pittig, maar je moet je gewoon bewijzen!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 01:07

Er zijn genoeg mensen die een zware baan kunnen combineren met een paard, dus laat je je er niet door demotiveren. Voordeel van goed verdienen is dat je sommige zaken weer anders kunt regelen - bv. door volpension te staan en zodoende een dag kunt overslaan als je wil. ;)

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 01:42

Wees niet bezorgd.

Het hangt inderdaad sterk af bij welk kantoor je gaat werken. Als je bij een Zuidas kantoor aan de slag gaat, zal je inderdaad geen tijd meer voor je paard hebben. Maar als je bij een klein of middelgroot gaat werken, is de kans dat je veel moet overwerken wel echt kleiner. Je kunt het natuurlijk altijd verkeerd treffen, maar dat heb je snel genoeg door.

Ik ben ook ruim 3 jaar advocaat geweest en ik heb altijd mijn paard kunnen doen. Nu heb ik hem wel op een stal gezet waar ze alles uit handen namen zodat ik niet elke dag hoefde te gaan.

Jungles

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 02:34

Eens met bovenstaande reacties. Het ligt aan je eigen ambities. Ik ben met de advocatuur gestopt, omdat ik het belachelijk vond dat die lange werkdagen als normaal worden beschouwd en ik het onzin vond om 'mezelf te moeten bewijzen' door mezelf uit te putten en geen vrije tijd meer over te houden voor leuke dingen.

Dus als je tijd voor je sociale omgeving en je paard wilt blijven houden, zou ik - als je per se de advocatuur in wilt - kiezen voor een wat kleiner, persoonlijker kantoor. Dan zou het zeker moeten lukken. Maar let wel: het is en blijft een apart vak en een erg drukke baan. Je wordt niet 'zomaar even advocaat'. Vooral in je stage jaren zul je het heel erg druk krijgen. Of je dan nog fut hebt na zo'n lange dag naar je paard te gaan, kan ik niet inschatten, want iedereen heeft een ander energielevel en wellicht is je paard dan wel een heerlijke ontspanning naast je drukke baan. Maar ik zou het wel serieus nemen en er goed over nadenken.