kleine ondernemers vraag

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

kleine ondernemers vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:07

Volgens mij zitten er op bokt best wat kleine ondernemers. Mijn vriend heeft zich dit jaar ingeschreven bij de KvK. Hij heeft nog geen 1000 verdient en al helemaal geen 1000 uur eraan besteed (studeert nog).

Nu is de vraag wij doen netjes aangifte per kwartaal, maar moeten we nu aan het einde van het jaar nog iets speciaals doen? Volgens mij ben je niet verplicht een jaarrekening te maken, voor nu kunnen we ook nog makkelijk zelf bereken wat er binnen is gekomen en wat er geïnvesteerd is. Hoef je dit dan enkel te verwerken in de aangifte inkomstenbelasting?

Agossie

Re: kleine ondernemers vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:12

Wat mij gebeurde is dat ik op een gegeven moment gebeld werd door de belastingdienst die het controleerde. Ik heb eerlijk aangegeven hoe en wat en mij is toen duidelijk gemaakt dat ze mijn BTW nummer zouden stopzetten, zodat ik niet steeds aangifte hoefde te doen. Uiteindelijk bij je eigen aangifte in 2016 kun je dan het één en ander opgeven.

Gemakkelijkst is hulp vragen van iemand die er verstand van heeft, een accountant.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:17

Agossie schreef:
Wat mij gebeurde is dat ik op een gegeven moment gebeld werd door de belastingdienst die het controleerde. Ik heb eerlijk aangegeven hoe en wat en mij is toen duidelijk gemaakt dat ze mijn BTW nummer zouden stopzetten, zodat ik niet steeds aangifte hoefde te doen. Uiteindelijk bij je eigen aangifte in 2016 kun je dan het één en ander opgeven.

Gemakkelijkst is hulp vragen van iemand die er verstand van heeft, een accountant.

Ja voor volgend jaar als het meer is willen we dat gaan doen, maar om nu 200,- of meer voor een accountant neer te leggen. Dat investeren we liever in materiaal. Ik wil niks illegaal doen, maar ik dacht ik win wat informatie in voor ik maandag ga bellen naar de belastingdienst.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:17

Agossie schreef:

is er dan iets wat je niet gedaan had of waar je geen weet van had?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:19

Het enige dat ik had is dat ik zo weinig had verdiend, dat ik steeds € 0,- kon invoeren. Daarom belden ze. Ze hebben me toen echt fijn geholpen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-15 19:20

Agossie schreef:
Het enige dat ik had is dat ik zo weinig had verdiend, dat ik steeds € 0,- kon invoeren. Daarom belden ze. Ze hebben me toen echt fijn geholpen.

Ja want je vult dan je winst in bij overige inkomsten/werkzaamheden volgens mij.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-15 19:23

Zoiets was het ja, en mijn winst was negatief. Ik begreep ook dat je onder een bepaald bedrag € 0,- mocht invullen, maar voor mij is dat 2012 geweest en ik weet echt niet of dat nu nog zo is, hoor. Je kunt ook gewoon even bellen met de belastingdienst. Ze zijn echt aardig.

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 01:34

als je aangifte doet ben je onder de 1345 euro BTW iig niet belastingplichtig, maw je voert je belasting op, trekt je betaalde belasting daar van af en het restant hoef je niet te betalen. Maar je winst behoort niet negatief te zijn natuurlijk :P

Mijn lief is ook begonnen met een eigen bedrijf, heb vorige maand voor het eerst de BTW aangifte gedaan, daarvóór zijn we wél even langs een administratiekantoor gehold die ons heel fijn hebben geholpen, en daar niks voor gerekend hebben :)