Overstap wo naar hbo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Badeendje

Overstap wo naar hbo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 01:24

Dag bokt,
Omdat ik enorm twijfel open ik dit topic. Ik ben dit jaar begonnen aan de opleiding TBK aan de universiteit. Aan de ene kant bevalt het me prima, de vrijheid is fijn en de sfeer een stuk beter dan op de middelbare school. Toch steekt er iets. Ik heb het gevoel dat ik niet werkelijk iets leer, omdat er enkel uit boeken wordt geleerd, zonder ook maar íets toe te passen. Nu mag ik dat na 1 module misschien nog niet zeggen, maar als ik ouderejaars zo hoor dan blijft het eigenlijk ook wel zo. Ik heb op het vwo altijd prima cijfers gehaald, dus het is niet zo dat het per se te moeilijk is, maar ik wil gewoon toepassen, aan de slag, handjes uit de mouwen! Nu zit ik te denken om te beginnen met een HBO opleiding, het liefst scheikunde, of een andere opleiding met veel scheikunde erin. Iets in mij roept heel hard dat ik dat heel leuk ga vinden, maar tegelijkertijd twijfel ik, is het dan niet te eenvoudig en ga ik daar later spijt van krijgen?

Ik ben eigenlijk op zoek naar mensen die deze overstap hebben gemaakt, hoe is dit je bevallen? Overstap mag ook van hbo naar wo zijn, waarom heb je deze keuze gemaakt?

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 06:03

Ik heb deze overstap gemaakt, van pedagogische wetenschappen naar sph. En eerlijk...? Het was echt de beste keus die ik heb kunnen maken!
Bij mij speelden er wel twee dingen mee. Naast dat ik het net als jij veel te theoretisch vond (er kwamen voor mijn gevoel echt 20 theorieen op me af die ik gewoon niet kon plaatsen), vond ik de vrijheid juist heel lastig. Doordat ik het allemaal zo theoretisch vond en het dus minder leuk vond, ging ik amper naar colleges meer en als ik ging keek ik een film ofzo :')
Was voor mij toch wel een teken dat er iets niet klopte.

vond het overigens wel echt heel spannend om het aan mn ouders te vertellen want het voelde voor mij toch een beetje als falen, maar die reageerde echt mega positief en hadden het eigenlijk wel verwacht. Hoewel ik wel veel meer stage heb gelopen op het hbo hoefde ik heus niet te verwachten alleen maar in de praktijk bezig te zijn, maar vond juist die afwisseling heel fijn. Niet alleen gesprekstechnieken bespreken, maar ze ook op elkaar oefenen en agressietrainingen enzo. Ook de andere sfeer daar, dat docenten je persoonlijk kennen, je iemand bent en geen nummertje.. dat vond ik zo fijn. Echt geen haar op mn hoofd die er spijt van heeft :D

Edit: qua niveau vond ik het reuze meevallen. Ik merkte wel dat ik sneller leerde dan sommige klasgenoten, maar ook ik zat elke keer te blokken als we weer tentamens hadden. Ik moet toegeven dat ik nog nooit een herkansing heb hoeven maken, maar dat heb ik ook geheel aan mijzelf te danken want ik heb er echt heel veel tijd in gestoken en was echt heel gemotiveerd. Zeker niet met twee vingers in mijn neus gedaandus, maar ik heb mijn vwo dan ook echt met een herkansing en met de hakken over de sloot gehaald :=

Steef

Re: Overstap wo naar hbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:49

Ik heb zelf de overstap van hbo naar WO gemaakt en vind het niveau wel echt een groot verschil. Op het hbo is er een andere manier van denken, ik liep aan het begin van mn WO opleiding dan ook echt tegen de lamp :')

Zou je anders niet een keer gaan meelopen op het hbo om te kijken of het iets is voor je? Ik heb het zelf reuze naar mn zin gehad op het hbo, maar heb het ook naar mn zin op de uni. Denk dat het echt een keuze is die je zelf moet maken!

xChanelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 08:57

Ik ben vanaf vwo naar HBO gegaan, om dezelfde reden die jij noemt. Ik wilde leren en dit toepassen, zodat ik daadwerkelijk iets zou kunnen.

De open dagen zijn nu toch weer, een keertje kijken kan geen kwaad.

Ik heb dus geen wo ervaring, maar hbo vind ik echt geen "twee vingers in je neus" stof.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:01

Ik ben ook van wo naar hbo gegaan omdat ik het extreem theoretische ook niet prettig vond. Bovendien was ik enorm slecht in statistiek :Y) . Het was wel een enorm verschil om me echt te richten op de praktijk in plaats van de theorie, maar nu ik er helemaal aan gewend ben vind ik het juist prettig.

Wel moet ik zeggen dat ik het niveauverschil ook heel goed merk. Waar ik bij de universiteit behoorlijk veel moest leren om mijn tentamens te halen, merk ik dat ik er bij hbo er veel makkelijker vanaf kom als ik wat minder goed leer en eigenlijk te laat begin :o . Dat kan natuurlijk ook aan de opleiding liggen, maar wat meer uitdaging had ik op zich niet erg gevonden...

Wat ik het prettigste vind aan hbo is echt die praktijk in. Ik doe de lerarenopleiding Engels en wij lopen elk jaar stage, wat best pittig is maar waar je naar mijn idee veel meer leert dan in een gewone les. Er komt natuurlijk wel theorie bij, maar zelfs dat is in het algemeen heel praktijkgericht.

Een groot nadeel vind ik het groepswerk. Wij moeten heel vaak in groepen of tweetallen werken. Je leert er veel van, maar wat komt er soms een gedoe bij kijken... Of iemand werkt helemaal niet mee, of je redt het niet om met zijn allen af te spreken, of er ontstaat spanning in de groep: er is altijd wel wat. Het meer zelfstandige aan de universiteit vond ik fijner als ik eerlijk ben.

Lienek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:24

Ga met het onderstaande van hier boven mee!
Groepswerk is verschrikkelijk. Heb nu meerdere keren echt bijna alles moeten doen om je groepsgenootje gewoon mee lift, en je zult zien, ze komen er altijd op de een of andere manier toch met een goed cijfer vanaf...
Daar moet je ook goed mee om kunnen gaan, ik kan dat bijvoorbeeld slecht en irriteer mij enorm aan dat soort mensen..

ArankaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:33

Geen overstap van Wo naar Hbo, maar ik heb wel een tip voor een leuke Hbo opleiding met scheikunde en veel praktijk.
Ik ben dit jaar met de opleiding voedingsmiddelentechnologie begonnen, op de has in Den Bosch. Erg leuk, je wordt echt voorbereid op de arbeidsmarkt en de baankansen liggen erg goed. Veel chemiepractica, maar ook practica in de productiehal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:44

Ik heb het andersom gedaan. Eerst HBO, toen universiteit. Wel een heel andere richting: maatschappelijk werk en psychologie.

Ik vond de HBO destijds heerlijk praktisch. Veel meer gericht op de praktijk en naast het opdoen van kennis ook veel aandacht voor je eigen vaardigheden. Denk niet dat ik de universiteit toen leuk had gevonden. Veel te abstract en theoretisch.

Maar mijn universitaire opleiding, jaren later, was ook superinteressant. Alleen had ik die waarschijnlijk veel minder boeiend gevonden als ik geen praktijkervaring had gehad. Ik kon het door mijn werkervaring direct koppelen aan praktijksituaties. Dat maakte het leuk en interessant.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:48

Hier ook een overstapper. Na jaren doodongelukkig op het WO geweest te zijn de overstap gemaakt en nog nooit zo tevreden geweest. Miste ook de toepassing van de kennis die je op had gedaan. Vind mijn opleiding kwalitatief goed, we behandelen gelijkwaardige stof als op het WO, maar de hoeveelheid is minder omdat je nog 1/3 EC's besteed aan praktijk en 1/3 EC's aan een groepsopdracht. Je past je kennis daarmee dus praktisch toe en theoretisch of nog eens praktisch.

Wat betreft groepswerk, dat is ook een proces dat je moet leren, en de meelifters zijn op het HBO gelijk aan die op het WO heb ik gemerkt.. Bij mijn opleiding waken ze er erg voor en heb je individuele beoordelingen en tegenwoordig spreek ik de persoon er gewoon op aan. Hebben zelfs wel eens iemand uit de groep gegooid omdat ie niets deed.

Wat ook een optie is is dat als je je HBO bachelor hebt gehaald om een WO master te gaan doen. Geloof wel dat tegenwoordig de eisen strenger worden, maar het is iets om naar te kijken. Die master is vaak toch iets toegepaster dan de WO bachelor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:51

Meelifters kwam ik bij zowel HBO als WO tegen, maar op de HBO had je wel meer groepsvakken. De oplossing voor mij was om zoveel mogelijk in vaste groepen te werken, met mensen die net zo gemotiveerd waren en waar ik fijn mee kon werken.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:52

Als HBO scheikunde je leuk lijkt, waarom doe je dan niet scheikunde op WO niveau? Is wel meer theorie maar volgens mij is scheikunde ook op het WO een aardig praktische opleiding met veel practica als ik mijn vroegere huisgenoot hoorde.

En aan het eind heb je toch een universitair diploma.

Ik weet niet wat je nu doet? TBK ken ik zo niet.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:55

Ik heb 2 jaar geprobeerd te overleven op het WO. De studie was niet geheel zoals het afgeschilderd werd. Te weinig praktijk onder andere. Daarnaast flink gepest/buitengesloten omdat ik geen tijd had voor allerlei verenigingen en niet op kamers ging wonen.

HBO gaan doen en ik had die keuze veel eerder moeten maken. Ik voel mij beter op mijn plek, veel meer praktijk en vooral veel betere sfeer!

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 10:57

Oh groepswerk, ik weet het. Ik zit nu op de [studie] trouwens, waar we ook projectonderwijs krijgen. In mijn geval betekent dat ook projectgroepen van 6 mensen, waarbij er dus sowieso 2 mensen geen fluit uitvoeren, hbo/wo maakt in dit geval dus geen verschil.

Scheikunde op wo niveau heb ik ook aan zitten denken en twijfelen. Het zou betekenen dat ik op kamers moet, dat zie ik eigenlijk niet zitten. Misschien is het wel een slim idee om er een meeloopdag te volgen inderdaad, om toch te zien hoe het daar is.

Heel fijn om jullie reacties te lezen! Ik heb de studie die ik nu doe nog zeker niet 'opgegeven', maar wil m'n blik wel openhouden omdat de twijfel toch wel erg groot is.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 11:25

Precies om de redenen die jij noemt, heb ik de overstap weer terug gemaakt naar het HBO. Ik miste het toepassen van al het geleerde in de praktijk (in de vorm van presentaties/verslagen etc.) Het niveauverschil merk je wel echt, zeker ook het soort mensen, maar het is verder wel goed te doen. Het gaat me best gemakkelijk af, maar ik probeer mezelf zo veel mogelijk uit te dagen en dat werkt goed.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 15:15

Honours programme, daar had ik nog nooit van gehoord op hbo, maar wel interessant om te weten dat er dus nog vanalles mogelijk is! Toch fijn om te zien dat ik niet de enige ben die met dit dilemma zit

dena_mii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:19

Ik ben ook gestopt met TBK na anderhalf blok, hierna HRM gaan doen op het hbo. Zowel de stof zelf als het zeer theoretische sprak me niet aan. Inmiddels in mij laatste jaar hbo en weer een wo opleiding aan het volgen. Ik doe een premaster als minor namelijk en kan het nu veel beter plaatsen door het praktische inzicht van het hbo.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:23

TBK is een pittige studie, na je bachelor kun je een master richting scheikunde gaan volgen. daar zou dan voor jou de uitdaging in kunnen zitten. Als je deze studie "gemakkelijk" aankunt dan zou ik er mee doorgaan, er liggen mooie mogelijkheden in de TBK. Een van mijn vriendinnen heeft een zoon die nu zijn master doet, de eerste drie jaar voor zijn bachelor vond hij bikkelen maar nu doet hij de master in de scheikundige richting en staat gemiddeld een negen, helemaal in zijn element.
En wat betreft de groepsopdrachten, aanspreken diegenen die mee liften. Ze vallen vaak wel door de mand maar zorg er voor dat er duidelijke afspraken worden gemaakt, niet meedoen?? Dan ook je naam niet in het werkboek bij de voortgang van de opdracht.

Kever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:28

badeendje schreef:
Honours programme, daar had ik nog nooit van gehoord op hbo, maar wel interessant om te weten dat er dus nog vanalles mogelijk is! Toch fijn om te zien dat ik niet de enige ben die met dit dilemma zit

Ik weet eigenlijk niet in hoeverre dit op andere Hogescholen ook wordt gedaan. In ieder geval op Hogeschool Rotterdam (daar zit ik) dus wel :D

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 15:50

Ik heb aan het zelfde zitten denken na mijn eerste halfjaar aan de universiteit van Tilburg. Ik ben na een halfjaar gestopt, en heb een half jaar genomen om verder te kijken naar een nieuwe studie.
Toch ben ik weer voor een WO studie gegaan ( Gzw aan UTwente met tbk minor), gewoon omdat ik achteraf misschien anders spijt zou krijgen ( en ik ben ook blij dat ik het heb gedaan, nu 10 jaar later).

Ik denk je aan de Universiteit Twente nog wel een universiteit hebt gekozen die erg van het toepassen van kennis in de praktijk is ( toen der tijd had ik ongeveer de helft van de vakken samen met TBK). Het lag er in mijn tijd een beetje aan welke vakken je had, en of er projecten bij waren of niet, hoe weinig je met de 'praktijk te maken had'. Het hele onderwijs systeem is door elkaar gegooid dus over hoe het nu is kan ik vrij weinig zeggen. Maar ik denk dat het goed is om nog iets langer te blijven proberen dan 1 blok.
Ik kan wel nog iets zeggen over het leven na je studie. Met een WO studie heb je vaak toch wel een streepje voor op de HBO studenten. En vooral met TBK, dat is zo'n veelzijdige en gewilde studie.

Oh en trouwens een tip, wordt actief bij een studie vereniging, sportclub of studenten vereniging, dan zul je zien dat je daar dingen die je in je studie leert kan toepassen in de praktijk. Ook nog eens gezellig ook!

Je hebt toch ook scheikundige technologie aan de UT, heb je daar al eens naar gekeken?

Succes met je keuze!

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 16:16

Ik doe WO biologie, en ik heb iedere dag minimaal 3,5 uur prakticum. Dus misschien ligt het aan de opleiding of de universiteit, maar er zijn echt wel praktische WO opleidingen :)

Ik zou ook langer blijven dan 1 blok. Verder kijken kan geen kwaad natuurlijk, maar wie weet ga je de opleiding nog leuker vinden? En dan heb je idd aan een studie als TBK een goede voor later.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-15 16:56

bigone schreef:
TBK is een pittige studie, na je bachelor kun je een master richting scheikunde gaan volgen. daar zou dan voor jou de uitdaging in kunnen zitten. Als je deze studie "gemakkelijk" aankunt dan zou ik er mee doorgaan, er liggen mooie mogelijkheden in de TBK. Een van mijn vriendinnen heeft een zoon die nu zijn master doet, de eerste drie jaar voor zijn bachelor vond hij bikkelen maar nu doet hij de master in de scheikundige richting en staat gemiddeld een negen, helemaal in zijn element.
En wat betreft de groepsopdrachten, aanspreken diegenen die mee liften. Ze vallen vaak wel door de mand maar zorg er voor dat er duidelijke afspraken worden gemaakt, niet meedoen?? Dan ook je naam niet in het werkboek bij de voortgang van de opdracht.

Dit is ook interessant, hier moet ik ook eens naar kijken. Het is inderdaad niet dat ik de opleiding an sich niets aan vind, heb alles in 1x gehaald nu en bv. programmeren vond ik ook erg leuk, maar dat is dus omdat je ermee bezig bent. Ik kijk het sowieso ook nog aan, in eerste instantie leek 1 feb. me een goed doel maar misschien is het dan toch beter om het jaar af te maken en dan pas te beoordelen of het echt niet bij me past. Bedankt voor de input, hier kan ik ook zeker wat mee.

xSwanHeart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 17:08

Is scheikunde aan de uni geen optie? Veel practica en toch het niveau dat bij je past. Denk dat jij je op het HBO gaat vervelen, als je zegt die makkelijk aan te kunnen. Ben zelf van een universitaire opleiding (met een paar tussenjaren daarna) overgestapt naar HBO en merk dat het niveau toch behoorlijk verschilt.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-19 20:11

4 jaar later maar even een update op dit topic.
Kort na dit topic ben ik gestopt met mijn opleiding. Het ging niet meer, het was het gewoon niet. Ik ben gaan werken (handjes uit de mouwen *\o/*) dat was ongelofelijk leuk, leerzaam maar ook saai omdat ik ineens totaal niet meer werd uitgedaagd. In september weer begonnen met een nieuwe opleiding (iets in de life sciences), dat gaat hartstikke goed. Leuke studie, toffe docenten, een half jaar buitenland, veel ernaast werken in allerlei functies, van ambassadeur tot juf, ontzettend veel gezien, geleerd en gedaan. Inmiddels in het laatste jaar en als alles goed gaat studeer ik in juni af. Ik ga daarna wel door met een master, om de theorie (waar ik nu echt aan toe ben) weer in te duiken, maar mocht iemand dit lezen en twijfelen, ik heb 0% spijt van de keuze die ik heb gemaakt :).

Veraaaaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:24

Ik heb mijn bachelor in de psychologie gehaald aan de Uni. Maar ook ik vond dit enorm praktisch. Geen stage helemaal niks. Tijdens de master ben ik dan ook afgehaakt. Heb er nu op een bepaalde manier wel ‘spijt’ van.

Heb net samen een eerste huis gekocht en dus geen tijd/mogelijkheden voor een andere studie. Maar wil dit wel weer gaan doen en dan HBO.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-19 20:53

Wat fijn dat je je weg hebt gevonden! En dat je zoveel leuke, leerzame ervaringen hebt opgedaan in je nieuwe richting!