Combinatie van afstuderen en meewerken in bedrijf?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

leeneliefje

Combinatie van afstuderen en meewerken in bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 14:47

Hallo allemaal,

Komend februari moet ik gaan afstuderen in het kader van mijn opleiding HRM.
Hiervoor doe ik onderzoek bij een bedrijf en schrijf ik een adviesrapport en een implementatie.
Nu heb ik een aantal bedrijven gesproken die geinteresseerd zijn alleen verschilt de invulling
van de stage nogal per bedrijf. Mijn grootste vraagteken is namelijk of het een goed idee is
om tijdens het afstuderen ook mee te werken in het bedrijf. Dan zou ik dus 4 dagen per week
meedraaien op de HRM afdeling en 2 dagen (1 dag vrij in de week) afstuderen.

Eigenlijk lijkt het mij fijner om me gewoon op het onderzoek te richten maar misschien leer
ik het bedrijf wel een stuk beter kennen wanneer ik wel meewerk.

Heeft iemand hier ervaring mee?
Ik hoor het graag.

Groetjes
Eileen

Lian

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 15:04

Tijdens mijn afstudeerstage was het eigenlijk de bedoeling je enkel bezig te houden met het afstudeeronderzoek, maar ik heb ervoor gekozen om ook andere werkzaamheden te verrichten. Ik zou dit zelf zeker aanraden, het geeft je een wat breder perspectief op het bedrijf én een beetje afwisseling is nooit weg. Wel zou ik goed nadenken over de verdeling qua aantal dagen.

Ik heb denk ik ongeveer 1 a 2 dagen andere werkzaamheden verricht en heb me de overige 3 a 4 dagen beziggehouden met mijn afstudeeronderzoek en dit had ik zeker ook nodig. Sowieso zou ik goed nadenken over of je in het weekend bezig wil zijn met je onderzoek, ik had mijn twee dagen weekend hard nodig om niet in de stress te raken en dus echt even niets te doen. Maar dat is natuurlijk persoonlijk. :)

_Kellyy

Re: Combinatie van afstuderen en meewerken in bedrijf?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:04

Krijg je voor de afstudeerstage betaald? Zo nee, dan zou ik je 4 dagen bezig houden met de scriptie en 1 dag meewerken. Mocht je wel betaald krijgen dan zou ik max. 2 dagen meelopen in het bedrijf en 3 dagen aan je scriptie gaan (anders profiteren ze wel lekker van je; jou laten meewerken en niets betalen)..

Onderschat je scriptie niet. Ik heb mijn scriptie geschreven bij mijn werkgever, maar alsnog ging er de nodige tijd in zitten. Als je je scriptie schrijft bij een bedrijf waar je nog niet werkt, zou ik je zeker vooral gaan richten op je scriptie.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:08

Ik kreeg betaald voor het afstudeeronderzoek en hoefde niet mee te werken. Alsnog zat ik in tijdnood.
Meewerken is ook niet bepaald handig voor je visie. Je moet een neutrale onderzoeker zijn.

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:10

_Kellyy schreef:
Krijg je voor de afstudeerstage betaald? Zo nee, dan zou ik je 4 dagen bezig houden met de scriptie en 1 dag meewerken. Mocht je wel betaald krijgen dan zou ik max. 2 dagen meelopen in het bedrijf en 3 dagen aan je scriptie gaan (anders profiteren ze wel lekker van je; jou laten meewerken en niets betalen)..

Onderschat je scriptie niet. Ik heb mijn scriptie geschreven bij mijn werkgever, maar alsnog ging er de nodige tijd in zitten. Als je je scriptie schrijft bij een bedrijf waar je nog niet werkt, zou ik je zeker vooral gaan richten op je scriptie.

Bij mijn meewerkstage (5dagen in de week) kreeg ik ook niet betaald. :)

Bij mijn afstudeerstage mag er verplicht niet worden meegewerkt. Je moet je volledig kunnen richten op afstuderen. Mocht je informatie uit de praktijk halen, mag je eventueel max 1 dag meewerken. Maar echt niet meer.

Ik zou echt zorgen dat je 1 dag maar mee gaat werken en 4 dagen aan je scriptie gaat. En dan lekker je 2 dagen weekend/rust pakken. Daar heb je gewoon recht op.

_Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 20:16

Cchanny, bij mijn opleiding werd er eigenlijk van uitgegaan dat je gewoon betaald kreeg. Bij HBO gaan ze er hier in de omgeving ook wel van uit moet ik zeggen. Bij MBO is het hier niet zo vanzelfsprekend.

Shanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 07:26

Ik vind 4 dagen per week meedraaien erg veel. Ik zou het, net wat Cchanny zegt, ook andersom doen. Ik ben vorig jaar afgestudeerd en heb 5 dagen in de week aan de scriptie gewerkt. Ik zou niet weten hoe ik dat in 2 dagen had moeten doen :).