Hoe het beste 24 uur verdelen over werkweek? Ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

WowAmigo

Hoe het beste 24 uur verdelen over werkweek? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 14:19

Ik ga binnenkort aan een nieuwe baan beginnen. Ik ben gewend om 3x 24 uur te werken, maar werkte in mijn huidige baan ook wel geregeld op andere tijdstippen. Nu vroeg mijn nieuwe werkgever of ik niet mijn uren over 5 dagen wilde verdelen. Dat lijkt mij eigenlijk wel wat, mijn nieuwe baan is vrij dichtbij qua reisafstand en ik ben nu geregeld vrij laat thuis van mijn werk, dus het zou best fijn zijn om vaker eerder thuis te zijn voor mijn kinderen.

Wie heeft dit nog meer zo geregeld en hoe bevalt jullie dit?

Ik heb twee schoolgaande dochters en ouders/schoonouders die oppassen dus geen kosten aan kinderopvang oid.

Iris82

Re: Hoe het beste 24 uur verdelen over werkweek? Ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:22

Het is toch ook wel lekker om in ieder geval een dag helemaal vrij te zijn.
Als je eens 2x7 en 2x5 zou werken?

Mijn nieuwe rooster is op dit moment in aanvraag, maar komt er ongeveer zo uit te zien. :)

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:22

In mijn vorige baan verdeelde ik 32u over 5 dagen. Heerlijk! Dagelijks om 3u klaar dus nog tijd voor de paarden.

Nu verdeel ik tussen de 25/35u over 6 dagen. Ook lekker, alleen maar 1x per week vrij is soms wel vervelend. Ik heb ook weinig reistijd maar merk dat ik toch al 1,5u voordat ik moet werken er mee bezig ben. (In de avondshifts.)

Iris TS is toch in het weekend vrij :+

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:24

Haha, ja dat is ook wel zo. Maar een dag helemaal voor jezelf zodat je dingen kunt plannen zonder kids. :D

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:34

Hoe is het schoolrooster van je kinderen? Als zij bijvoorbeeld op woensdag en vrijdag vroeg klaar zijn en de rest van de week lange dagen hebben, kun je je daar bijvoorbeeld ook op aanpassen door 2 x 6 en 3 x 4 te werken of 2 x 7 en 2 x 5.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 14:44

Ma, Di, Wo elk 5 uur werken, Do en Vr elk 4,5 uur ( of nog wat husselen met deze uren op andere dagen)
In de ochtend; ben je het meest productief en heb je de gehele middag nog voor je zelf (en kids). Spreekt gemakkelijker af (nee, ik ben er niet in de ochtend, ja, ik ben er iedere middag) en je zit er niet tegenaan te duwen dat je nog naar je werk moet s'middags waardoor acties in de ochtend misschien afgekapt moeten worden of te gehaast...
Maar wat je ook doet: Gefeliciteerd met je baan en succes !

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:12

ik ga per 1 januari ook elders starten en werk dan ook 24 uur. zij willen me graag 4 dagen hebben, ik heb dat als volgt ingedeeld:
ma en do van 8 tot 14.30 (6 uur x 2 =12)
di van 8 tot 17.00 (10 uur)
vrijdag werk ik in principe thuis en zal ik 1x per 3 weken een kort overleg hebben (2 uur)

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:18

benangelique schreef:
ik ga per 1 januari ook elders starten en werk dan ook 24 uur. zij willen me graag 4 dagen hebben, ik heb dat als volgt ingedeeld:
vrijdag werk ik in principe thuis en zal ik 1x per 3 weken een kort overleg hebben (2 uur)

Van 8 tot 5 is toch maar 8,5 uur?

Ik werkte 3x 8 uur, nu 4x 8 uur, maar vind die halve dagen zo vervelend. 's Middags deed ik niks meer, en nu ben ik gewoon dan 3 dagen vrij waarop ik thuis ook productief kan zijn :).

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-15 16:40

Oh wat fijn om ervaringen te lezen, thanks. Kinderen zijn idd woensdag en vrijdag eerder vrij, maar mijn moeder past op woensdag op en dat is één groot feest, dan hoef ik niet eerder thuis te komen, want dan krijg ik klappen :')

Dus dan heb ik al een keer de volle 8 in de pocket. Hele dag vrij weet ik niet of ik daar persé behoefte aan heb, maar ik vind het wel spannend om zo een hele andere werkindeling te krijgen. Maar wel blij positieve ervaringen te lezen hier. Het lijkt mij vooral fijn een paar middagen wat meer met de kinderen te kunnen doen, met ponyrijden etc. En een beetje relaxed op tijd eten enzo.

Ik reed eerder zelf op mn twee vrije dagen (bij iemand anders), maar dat is nu ook niet meer aan de orde.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 16:45

Ik ga 25 uur werken en verdeel het met 5x 5
Je zou dat ook kunnen doen en dan op vrijdag een uurtje eerder klaar zijn.
Ik ga werken van half 9 tot 2 of van 9 tot half 3 maar net waar ik zin in heb (ik ga namelijk wel gewoon een half uur pauze houden. Vandaar dat het uitkomt om 5,5)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 17:29

Je bent ook verplicht om een half uur pauze te houden vanaf 5 uur werken. Daar moet je dus wel rekening mee houden.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:48

Lolacabana schreef:
benangelique schreef:

Van 8 tot 5 is toch maar 8,5 uur?

Ik werkte 3x 8 uur, nu 4x 8 uur, maar vind die halve dagen zo vervelend. 's Middags deed ik niks meer, en nu ben ik gewoon dan 3 dagen vrij waarop ik thuis ook productief kan zijn :).

Je hebt gelijk, ik verrekende me. Maakt voor de indeling niet uit, werk ik alleen wat meer thuis

Nayan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-15 23:55

Niet voor elke functie haalbaar, maar mijn moeder werkt volgens het volgende schema: Ene week Maandag, dinsdag, woensdag (08:00 tot 17:00) week daarna: dinsdag, woensdag, vrijdag. Week daarna weer ma, di, wo, week daarna weer di, wo, vrij. Zo heeft ze dus om de week vijf dagen achter elkaar vrij. Voor mij helaas ook niet mogelijk maar lijkt mij echt heerlijk.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 10:01

Oh dat is ook wel lekker! Alleen ben ik wel specifiek gevraagd 5 dagen aanwezig te zijn zeg maar :)

Ik ben nog hard aan het nadenken. Ik heb in ieder geval 1 dag van 8 uur erbij, mijn schoonouders vonden het niet handig om voor een halve dag te komen. (passen aan huis op)
De kinderen zijn dolenthousiast overigens :D

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:03

Pas je wel op dat ze je niet gaan aanzien voor fulltime? Ik liep daar heel vaak tegenaan in mijn vorige werk. Omdat ik 5 dagen aanwezig was verwachtte ze ook dat ik net zoveel werk verzette als mijn collega's. In de praktijk was ik heel vaak onbetaald aan het overwerken om m'n werk af te krijgen terwijl mijn collega's hun werk makkelijk afkregen in hun 40 uur en daar ook voor betaald kregen.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:06

Dan zou ik doen:
ma-di beide 4 uur
woensdag 8 uur
do-vr beide 4 uur

Dan zit je aan 24 uur en ben je dagelijks aanwezig.

Mijn voorkeur zou uit gaan om te werken van 8.00 tot 12.00 uur op de dagen dat ik 4 uur werk maar geen idee of dat handig is met de kids of dat je makkelijker van 9.00 tot 13.00 kan doen bv.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 10:13

@Nelleke: Ja dat is wel een hele goede, daar ben ik wel scherp op (ik ken de organisatie goed en ik weet dat dat inderdaad een risico is qua werkdruk momenteel). Ze zijn overigens wel erg van het uren schrijven, dus dat stelt me dan wel weer een beetje gerust.

Lijkt me wel een vervelende situatie, heb je dat destijds bespreekbaar kunnen maken?

@Marlies: ja zoiets ben ik inderdaad nu mee aan het rekenen. Moet alleen even met mn man nog afstemmen of hij vaste dagen de meiden naar school kan brengen, dan kan ik eerder beginnen, anders wordt het rond 09:00 beginnen en dan tot 13:00.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:18

Nee was heel lastig. Mijn cijfers werden continu vergeleken met iemand die fulltime werkte. Uiteindelijk verzette ik net zoveel werk maar kreeg ik gewoon 8u per week minder betaald. Nu was dat sowieso een starre werkgever. Ik werkte regelmatig langer door maar als ik een keer 10 minuten eerder weg wilde ivm tandartsbezoek o.i.d. dan kon het niet.

Uiteindelijk was daar weggaan een enorme opluchting. :D

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 10:19

He bah. Nou inderdaad, dat kan ik me voorstellen. Dan voel je je wel machteloos denk ik.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:19

Mijn ervaring is dat vaste tijden het handigst is. Ook richting je collega's.

Als zij de ene keer om 12.00 uur bij een leeg kantoor staan en de andere keer om 13.00 uur is dat nog wel eens onhandig.
Vaak komen mensen nog net even voordat je vrij bent. Door wisselend te gaan werken is de kans groot dat je daardoor langer moet zitten om nog 'even' wat op te lossen.

Ik zou dus echt vaste tijden gaan werken maar misschien dat het ook wel verschilt per sector of dat handig is of niet.

Als je man de kids wegbrengt heb jij lekker thuis nog een uurtje extra, ook niet verkeerd ;-)

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:25

Ik mag mijn 16 uur indelen zoals het mij uitkomt. En dat komt mij elke week anders uit. Als het regent een dag, dan werk ik die dag 8 uur. Is het mooi weer dan verdeel ik het over 4 ochtenden. Heerlijk!

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-15 10:32

Kan je niet 4x 5uur gaan werken en 1x 4? Op vrijdag bijvoorbeeld lekker maar 4 uurtjes en de rest van de dagen 5. Van 8 tot 13, als je man de kinderen naar school kan brengen.
Dan ga je op woensdagmiddag wat voor jezelf doen, je hóeft toch niet naar huis als je ouders toch aan het oppassen zijn.. Ik wist het wel.. O:)

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-15 10:36

Haha nee daar heb je gelijk in Majabeestje ;-) dat zei mn moeder ook al. Dus die woensdag hoef ik niet perse 8 uur te werken. Ik hou de maandag als 8-uur dag omdat dan mn schoonouders het liefst komen en die willen dan graag de hele dag.

@Marlies, ja dat klopt ook, ik denk wel dat dat idd handiger is (vaste tijden). Al zijn ze er best flexibel in zo te merken, maar zo werkt het vaak wel :) .

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:23

Gevoelsmatig lijkt het me lastig om bijv. 6 uur te werken en dat je dan om half 3 of 3 uur weggaat. Vaak blijf je toch onwillekeurig net iets langer zitten of komt een collega 5 minuten voordat je weg wilt gaan met een vraag. Als je een volledige werkdag draait of juist met de middagpauze weggaat dan zijn de werktijden veel duidelijker voor je collega's.

_ENGEL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 23:24

Ik heb altijd 24 uur gewerkt in 3 dagen, maandag tot en met woensdag.
Toen had ik nog geen kindje en paard.

Sinds maart werk in bij mijn huidige werkgever. Eerst 20 uur over 4 dagen.
Maan, dins, donder en vrij Dag van 9.00 tot 14.00 uur

Haha en toen 4 uur extra gaan werken.....
Mijn rooster is nu heel wisselend, maar voor ons werkt het.

Maandag van 8.00 tot 14.00 uur. Mijn zoontje slaapt zondagavond bij mijn moeder en blijft daar. Ik ga middags lekker naar mijn paard.
Dinsdag van 9.00 tot 15.00 uur. Mijn zoontje gaat naar de opvang. Ik ga smiddag mijn paard doen.
Donderdag van 9.00 tot 13.00 uur. Mijn schoonvader past bij ons thuis op en de hele middag lekker thuis.
Vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur mijn zoontje is bij mijn schoonmoeder. Eerst werkte ik tot 14.00 maar kwam vaak pas thuis na het ophalen van die kleine om 16.00 uur.ivm reistijd en dat hij soms nog sliep.

Heel fijn om soms overdag naar mijn paard te kunnen !