Onderhuur en uitwonende beurs?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dagmarS

Onderhuur en uitwonende beurs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 19:58

Hoi Allemaal!

Ik vraag mij het volgende af en kan er op het internet nog geen concreet antwoord op vinden, vandaar dat ik het even via jullie probeer.

Ik studeer en ontvang maandelijks mijn studiefinanciering (woon nog thuis). Nu heb ik de gelegenheid om van januari t/m mei een appartement onder te huren, in het contract van de huurder staat dat dit niet mag maar de huurder is er wel van op de hoogte. Keurt het niet officieel goed maar vind het oke als er tijdelijk iemand anders woont omdat de huurder zelf een aantal maanden naar het buitenland gaat.

Nu vraag ik mij af of ik mij dan wel gewoon op dit adres in kan schrijven om uitwonende beurs te krijgen? Dit omdat het dus eigenlijk onderhuur is.

Ik ben benieuwd of er iemand is die hier ervaring mee heeft.

Groetjes Dagmar

Vjestagirl

Re: Onderhuur en uitwonende beurs?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 19:58

Nee, als je er volgens het contract niet onderverhuurd mag worden is de kans klein dat je je in mag schrijven...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:01

Of je je in kan schrijven op dat adres hangt van de gemeente af, zo kon ik dat niet in de grote stad maar wel in het dorp ernaast.

dagmarS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 20:04

Vjestagirl schreef:
Nee, als je er volgens het contract niet onderverhuurd mag worden is de kans klein dat je je in mag schrijven...

Maar wanneer ik bij wijze van een relatie zou hebben met de verhuurder zou ik mij wel in kunnen schrijven. Bij de gemeente weten zij niet of ik het onderhuur of dat ik bij hem intrek toch? Of zeg ik wat stoms? Ik heb er geen verstand van hihi..

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:11

dagmarS schreef:
Vjestagirl schreef:

Maar wanneer ik bij wijze van een relatie zou hebben met de verhuurder zou ik mij wel in kunnen schrijven. Bij de gemeente weten zij niet of ik het onderhuur of dat ik bij hem intrek toch? Of zeg ik wat stoms? Ik heb er geen verstand van hihi..

Nee, dat weten ze idd niet. Het gaat er ook niet om wat de gemeente vindt, maar of de verhuurder het goed vindt. Als het bijvoorbeeld nu een appartement is waar 1 persoon woont, en jij schrijft je als 2de in, gaan de gemeentelijke belastingen flink omhoog.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:27

ja je kan je daar wel laten inschrijven, maar aangezien de verhuurder er woont zal hij akkoord moeten geven. En bepaalde gemeentelijke lasten kunnen omhoog gaan. Is het een koop of huurhuis? Voor wbt dat laatste kunnen er nl. ook nog gevolgen aan zitten voor wat betreft de huurverhoging. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:29

Toen ik een huis huurde konden mijn onderhuurders zich wel domiciliëren.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-05-23 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

dagmarS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 20:31

Sammie schreef:
ja je kan je daar wel laten inschrijven, maar aangezien de verhuurder er woont zal hij akkoord moeten geven. En bepaalde gemeentelijke lasten kunnen omhoog gaan. Is het een koop of huurhuis? Voor wbt dat laatste kunnen er nl. ook nog gevolgen aan zitten voor wat betreft de huurverhoging. :)

De jongen die het huis onder wilt verhuren die huurt het. Het is een appartement in het centrum. Het volgende vond ik op internet:

'' Het doorgeven van uw verhuizing binnen of naar Amersfoort kan op verschillende manieren.

als u bij iemand gaat (in)wonen

een toestemmingsverklaring van de hoofdbewoner of eigenaar en een kopie van zijn of haar geldige legitimatiebewijs''

Als ik dit lees zou hij dus 'gewoon' een toestemmingsverklaring kunnen maken, dit heeft hij ook gedaan toen destijds zijn vriendin bij hem introk. In dit geval is hij zelf alleen een paar maand weg, hij blijft wel gewoon ingeschreven.

Of denk ik nu te kort door de bocht? :o

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:32

Nee volgens mij klopt dit wel hoor. :) Dan ben jij eigenlijk in feite zijn 'nieuwe' vriendin :D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:34

Het klopt, maar hou er rekening mee dat niet iedere eigenaar het even leuk vind als dit gebeurd, en dat als ze erachter komen dat jullie beiden op straat kunnen komen te staan.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-15 20:40

Citaat:
maar de huurder is er wel van op de hoogte. Keurt het niet officieel goed maar vind het oke als er tijdelijk iemand anders woont
Het staat er een beetje onduidelijk, maar die persoon weet het dus al. En omdat het om een korte periode is is geeft het weinig problemen.

dagmarS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 21:15

Sammie schreef:
Citaat:
maar de huurder is er wel van op de hoogte. Keurt het niet officieel goed maar vind het oke als er tijdelijk iemand anders woont
Het staat er een beetje onduidelijk, maar die persoon weet het dus al. En omdat het om een korte periode is is geeft het weinig problemen.

De gene die het wil onder verhuren zei het volgende toen ik vroeg of de huurbaas op de hoogte was: ''Hij zei dat hij het niet officieel ging goedkeuren,maar dat ik het maar gewoon niet moest zeggen. dus maak je over mij geen zorgen''

dagmarS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-15 21:16

Sammie schreef:
Nee volgens mij klopt dit wel hoor. :) Dan ben jij eigenlijk in feite zijn 'nieuwe' vriendin :D

Valt best mee te leven :D