Momenteel zijn mijn vriendin en ik actief bezig met het opzetten van een afstudeeronderzoek. Hierbij gaan wij kijken naar een alternatieve vorm van revalidatietherapie voor een rugblessure bij paarden ten opzichte van reguliere therapieën. Om inzicht te krijgen in de behandeltherapieën die hedendaags worden geadviseerd door de dierenarts hebben we een korte vragenlijst opgesteld voor iedereen die een paard heeft, of heeft gehad met een rugblessure (alle vormen, mits kans op herstel, in ieder geval weer te gebruiken als recreatiepaard).
Mocht je je aangesproken voelen zouden we het op prijs stellen als je onderstaande vragenlijst voor ons invult. De informatie zal vooral gebruikt worden voor het opstellen van een representatieve controlegroep voor ons onderzoek.
Vragenlijst onderzoek rugblessure schreef:1. In welk jaar werd de rugblessure van je paard vastgesteld?
2. Wat waren de symptomen waardoor je paard deze diagnose kreeg? (Vb: staken tijdens rijden / opzadelen, stijve rug, rug wegdrukken, verminderde prestatie)
3. Wat was vervolgens de behandelvorm die de dierenarts adviseerde? (Vb: boxrust, ontstekingsremmers, fysiotherapie, mesotherapie etc)
4. Heeft je paard deze behandelvorm ook gekregen? Zo nee, wat heb je anders gedaan?
5. Hoelang heeft het paard moeten revalideren, en kwam deze tijd overeen met wat de dierenarts had aangegeven?
6. Is je paard volledig van de blessure hersteld?
Mocht je het niet prettig vinden om je antwoorden hier in het topic te plaatsen maar wil je toch meedoen, ontvang ik ook graag een pb
Onwijs bedankt alvast!