[VRAAG] Rugblessure bij paarden t.b.v. onderzoek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Flux

[VRAAG] Rugblessure bij paarden t.b.v. onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 11:55

Hoi Bokkers :wave:

Momenteel zijn mijn vriendin en ik actief bezig met het opzetten van een afstudeeronderzoek. Hierbij gaan wij kijken naar een alternatieve vorm van revalidatietherapie voor een rugblessure bij paarden ten opzichte van reguliere therapieën. Om inzicht te krijgen in de behandeltherapieën die hedendaags worden geadviseerd door de dierenarts hebben we een korte vragenlijst opgesteld voor iedereen die een paard heeft, of heeft gehad met een rugblessure (alle vormen, mits kans op herstel, in ieder geval weer te gebruiken als recreatiepaard).

Mocht je je aangesproken voelen zouden we het op prijs stellen als je onderstaande vragenlijst voor ons invult. De informatie zal vooral gebruikt worden voor het opstellen van een representatieve controlegroep voor ons onderzoek.

Vragenlijst onderzoek rugblessure schreef:
1. In welk jaar werd de rugblessure van je paard vastgesteld?

2. Wat waren de symptomen waardoor je paard deze diagnose kreeg? (Vb: staken tijdens rijden / opzadelen, stijve rug, rug wegdrukken, verminderde prestatie)

3. Wat was vervolgens de behandelvorm die de dierenarts adviseerde? (Vb: boxrust, ontstekingsremmers, fysiotherapie, mesotherapie etc)

4. Heeft je paard deze behandelvorm ook gekregen? Zo nee, wat heb je anders gedaan?

5. Hoelang heeft het paard moeten revalideren, en kwam deze tijd overeen met wat de dierenarts had aangegeven?

6. Is je paard volledig van de blessure hersteld?

Mocht je het niet prettig vinden om je antwoorden hier in het topic te plaatsen maar wil je toch meedoen, ontvang ik ook graag een pb :)

Onwijs bedankt alvast! :D

Smotz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:58

Hoever wil je dingen betrekken in rugblessures: hoort daar ook de schouder/nek of in mijn geval het Si gewricht bij of niet?

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:59

Ik ga 'm later vandaag even voor je invullen. Sta net op het punt om weg te gaan.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 12:09

Smotz schreef:
Hoever wil je dingen betrekken in rugblessures: hoort daar ook de schouder/nek of in mijn geval het Si gewricht bij of niet?

Zeer goede vraag. Bedankt hiervoor.
We nemen in principe alle blessures mee vanaf de nek tot staart. Dus ook schouderpartij, lendenen en bekken, mits de klachten uit de spiergroepen (lijken) te komen. :)

Bij twijfel mag je de lijst gewoon invullen ;)

Smotz

Re: [VRAAG] Rugblessure bij paarden t.b.v. onderzoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:36

oke heb je een pb gestuurd!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 12:39

Ik ga hem later voor je invullen, ons vorige paard had een rugblessure en is daarvoor ook behandeld.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-15 21:36

Bedankt voor de pb's!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:44

Citaat:

Dat was in 2007. Paard was toen 15 jaar oud.

2. Wat waren de symptomen waardoor je paard deze diagnose kreeg? (Vb: staken tijdens rijden / opzadelen, stijve rug, rug wegdrukken, verminderde prestatie)

Paard liep niet meer lekker los door zijn lijf en zette 1 achterbeen niet goed onder de massa waardoor hij linksom onregelmatig liep in draf. Hij toonde ook singeldwang met opzadelen. Als je op de zere plek van zijn rug kwam met bijv borstelen drukte hij zijn rug weg.

3. Wat was vervolgens de behandelvorm die de dierenarts adviseerde? (Vb: boxrust, ontstekingsremmers, fysiotherapie, mesotherapie etc)

DA heeft een nieuw zadel en andere manier van rijden geadviseerd. Ook moesten we hem voor het rijden eerst longeren (lang en laag) en bepaalde spiergroepen loswerken dmv bepaalde oefeningen. Zadel hebben we iom de DA aan laten meten door een door de DA geadviseerde zadelmaker. DA constateerde KS in milde vorm. Daardoor zette hij de spieren in zijn achterhand volledig vast.

4. Heeft je paard deze behandelvorm ook gekregen? Zo nee, wat heb je anders gedaan?

We hebben alles precies zo opgevolgd als DA aangaf.

5. Hoelang heeft het paard moeten revalideren, en kwam deze tijd overeen met wat de dierenarts had aangegeven?

Hier heeft de DA destijds niks over gezegd. Maar het was wel duidelijk dat de diagnose KS inhield dat we altijd rekening zouden moeten houden met de rug. Dit zou altijd een zwakke plek blijven.

Voor zijn blessure werd hij op wedstrijd uitgebracht, dat was erna niet meer mogelijk. We hebben vanaf toen recreatief gereden, en in het rijden steeds rekening gehouden met de beperking van ons paard. Hij is dus nooit meer de oude geworden.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 11:53

2015. Eigenlijk een 2-tal weken geleden. Pony is 11 jaar.

Rodeo als ik net opstapte, ook met het opzadelen werd hij angstig.

Mesotherapie. Na 2 dagen rustig longeren, dit 2 weken doen daarna terug zadel erop en na 3-4 weken zou ik terug mogen rijden

Ja en nee. Pony heeft mesotherapie gehad, ik ben ook begonnen met longeren maar het zadel gaat er pas op volgend jaar. Ik wil eerst die rugspieren helemaal getraind hebben.

Doordat mijn pony nog geen al te ernstige vorm van KS heeft, was de revalidatieperiode niet zo heel erg lang. Maar voor mijn gevoel ga ik nu een paar maanden werken aan de hand.
Aangezien hij nog maar kort deze diagnose heeft gekregen, kan ik dus nog niet zeggen hoelang hij moet revalideren.

Ik gebruik hem enkel voor buitenritjes en af en toe wat dressuurmatig, dit zou ik nog gewoon allemaal kunnen met hem :j

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-15 16:08

Opnieuw bedankt voor de pb's en antwoorden hier in het topic :D

Hanjan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:20

Ik heb je een pb gestuurd.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:22

Kun je er niet een surveymonkey van maken? Dan wil ik hem wel invullen voor je :)

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:27

Vragenlijst onderzoek rugblessure schreef:

2015, een kleine maand geleden, paard is 6

rug weg drukken tijdens zadelen, wegblijven van bespiering bovenlijn.

3. Wat was vervolgens de behandelvorm die de dierenarts adviseerde? (Vb: boxrust, ontstekingsremmers, fysiotherapie, mesotherapie etc) tildren, daarna opbouwen eventueel icm pijnstillers en anabolen om spieren op te bouwen.

4. Heeft je paard deze behandelvorm ook gekregen? Zo nee, wat heb je anders gedaan? Ja, Tildren infuus gehad. Pijnstillers even afwachten nog hoe hij het Tildren oppakt, ahv deze bekijken of er nog pijnstilling en anabolen bij gegeven gaan worden.

5. Hoelang heeft het paard moeten revalideren, en kwam deze tijd overeen met wat de dierenarts had aangegeven? is nog afwachten of hij goed komt.

6. Is je paard volledig van de blessure hersteld? zie bovenstaand

Mocht je het niet prettig vinden om je antwoorden hier in het topic te plaatsen maar wil je toch meedoen, ontvang ik ook graag een pb :)

Onwijs bedankt alvast! :D[/quote]

stalxpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-15 20:46

Leuk! Destijds mn profielwerkstuk hierover gehouden. Een aantal x meegelopen met een masseur en een ostheopaat. Super leerzaam! Succes!