gezocht! mensen die kunnen discussiëren

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Doutz16

gezocht! mensen die kunnen discussiëren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 19:40

Hallo,

Morgen heb ik een tentamen van Nederlands, tijdens dit tentamen moeten we een discussie voeren.

Ons onderwerp is 'de overheid moet mensen stimuleren om gezond te leven'

Hierbij hebben we 3 deelstellingen,

1 mensen met een ongezonde levensstijl moeten meer zorgpremie betalen

2 mensen met een ongezonde levensstijl moeten langer wachten op een behandeling in het ziekenhuis

3 vettax over ongezond voedsel.

Ik ben zelf tegen in deze discussie, maar vind het erg lastig om goede en sterke argumenten te vinden op Internet.

Zouden jullie me op weg kunnen helpen? Barst los! (Argumenten voor deze stellingen zijn ook goed maar onderbouw ze als het kan met een tegen argument )

:)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:43

Ik denk dat mensen je serieuzer nemen als je wilt discussiëren :)
Edit: Je hebt het al aangepast.

Als wij tegenargumenten verzinnen, dan doen wij eigenlijk jouw huiswerk. Toch?

Doutz16

Re: gezocht! mensen die kunnen discussiëren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-15 19:48

@selina

Ik ben benieuwd hoe andere mensen er over denken.
Heb zelf al wel wat argumenten, maar misschien bekijken jullie deze stellingen wel vanuit een heel ander opzicht dan dat ik dat doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:49

Als ik het goed begrijp is het dus jouw 'taak' in deze discussie om de stellingen die hierboven staan te ontkrachten? Daar kan je eindeloos op doorgaan qua argumenten. Klein voorbeeld:

1. Dit is niet alleen oneerlijk, maar daarbuiten ook nog eens onhaalbaar. Het is de keiharde waarheid dat ongezond eten vaak goedkoper is dan gezond eten. Een zak chips als avondeten is goedkoper dan een gebalanceerde maaltijd, maar vult net zo goed. Het is geen onbekend feit dat je de ongezondere leefstijlen veel of zelfs vooral vindt in milieus waar het geen uitzondering is dat er zorgtoeslag ontvangen wordt omdat er simpelweg geen geld beschikbaar is om een zorgpremie te betalen. Het verhogen hiervan zorgt er daardoor automatisch voor dat de zorgtoeslagen ook omhoog moeten, ofwel de bijstand, ofwel de huurtoeslag. Daarbuiten zul je een lijn moeten trekken over wat een 'ongezonde leefstijl' is, en zie die maar te trekken zonder tegenspraak. Ga je daar een BMI richtlijn op zetten? Ga je monitoren wat mensen aan boodschappen kopen ze daarop meer laten bepalen? Er zijn genoeg mensen mensen met een gezond gewicht die wel ongelofelijk ongezond eten, daarentegen zijn er ook ongelofelijk veel mensen met overgewicht die in vergelijking tot de hiervoor genoemde groep weer heel gezond eten.

2. In sommige gevallen, bij niet-nodige procedures, zou je hiervoor kunnen pleiten. Daarentegen gaat er een geval komen waarin iemand die langer moet wachten op zijn zorg sterft aan een aandoening gerelateerd aan de aandoening waarvoor hij/zij behandeld zou worden. En dan krijg je de pleuris over je heen. Het doel van een ziekenhuis zou moeten zijn het redden van mensenlevens, het zou geen belerend instituut moeten zijn dat mensen met eetproblemen (want nogmaals, hoe definieer je een ongezonde leefstijl? Hoe ga je bepalen wie er wel en niet langer moet wachten? En dan misschien nog wel belangrijker.. Wat ga je doen met de mensen die net op of onder deze grens zitten? Die gaan namelijk in opspraak komen) weigert te behandelen.

3. Een vettax is mogelijk, maar waarom niet de prijzen van gezond eten verlagen? Een zak chips blijft 50 cent kosten, en zelfs als je daar 21% extra belasting tegenaan gooit kost die zak 60 cent. Zo lang die gebalanceerde maaltijd minimaal een euro per persoon blijft kosten (en die euro per persoon is heel optimistisch) zullen mensen met een ongezond dieet ongezond blijven eten.

Anoniem

Re: gezocht! mensen die kunnen discussiëren

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-15 19:53

Omdat huiswerktopics niet zijn toegestaan, komt hier een slotje.