Ik heb 3 sollicitaties lopen maar hoe pak ik dit aan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

M_aaike

Ik heb 3 sollicitaties lopen maar hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 09:12

Ik ben recent afgestudeerd en na een poosje solliciteren heb ik bij drie bedrijven een sollicitatiegesprek gehad, bij 1 bedrijf ben ik al voor een tweede gesprek geweest. Heel mooi allemaal natuurlijk maar vandaag word ik door alle drie de bedrijven gebeld over de verdere procedure. Ik heb het idee dat ik bij alle drie een goede kans maak maar ik heb zelf natuurlijk wel een voorkeur. Het liefst kies ik uit bedrijf A en B maar bedrijf C lijkt me op zich ook wel leuk.

Bedrijf C kan ieder moment bellen en wanneer dit positief is kan ik maandag al beginnen.

Bedrijf A en B hebben een langere procedure met assessments en eindgesprekken.
Nu wil ik wel tegen bedrijf C zeggen dat ik de baan aanneem, want stel dat bedrijf A en B me toch afwijzen dan heb ik in ieder geval iets.

Maar wat nu als ik tegen C ja zeg en A of B wil ook verder met mij in de procedure (wat ook echt mijn voorkeur is.) hoe pak ik dit aan?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:15

In principe begin je altijd met een proeftijd dus als je later bij een 'beter' bedrijf wordt aangenomen kan je ermee stoppen en naar dat andere bedrijf gaan. Maar das niet sjiek, en als je later daar toch wilt gaan weken heb je niet zo bijster veel kans meer. Ik zou open kaart spelen met bedrijf C en wachten op wat er komt uit A en B. En dan pas beslissen. Dan ben je oprecht en dat zou ik als werkgever veel meer waarderen dan bij nader inzien er vandoor gaan.

L_alice

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:16

Je kunt bij C beginnen en verder gaan met de procedures van A en B.
Als dan blijkt dat je daar aangenomen bent, kun je bij C stoppen omdat je nog in een proefperiode zit.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:18

maar dan wordt je bij c zeker afgewezen. dan pakken ze nr 2 in de rij waar ze wel zekerheid hebben.
ik zou op safe spelen. bedrijf waar je kunt starten aannemen. en je ziet wel wat er verder uitkomt.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 09:18

Kleine toevoeging: Bij bedrijf C word ik in eerste instantie aangenomen voor een tijdelijk project van 3 maanden en is een fulltime functie. Hoe kan ik dan bijvoorbeeld vrijvragen voor de eventuele assessments?

De andere twee functies is een jaarcontract met uitzicht op vast contract.

Silly_Woman

Re: Ik heb 3 sollicitaties lopen maar hoe pak ik dit aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:28

Volgens mij maakt dat het moeilijker, want met 3 maanden is er wettelijk geen proeftijd.
Je kan informeren wat bedrijf A + B in gedachten hebben voor start datum?
Want als dat een beetje overeen komt met de eind datum van bedrijf C? (heel positief gedacht)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:31

Dan zou ik bij de andere functies starten waar je langer kan blijven.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:34

Vaak wordt gewoon gevraagd of je nog meer hebt lopen. Daar kun je gewoon eerlijk over zijn want dat is heel normaal. Alleen oppassen dat je geen namen noemt. Als de andere ook binnen afzienbare tijd reageren valt daar over te praten. Soms krijg je dan zelfs een beter aanbod als je de favoriet was.
Het is een beetje buikgevoel wat erbij komt kijken.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:35

in ieder vast contract heb je een opzegtermijn. (1 of 2 weken). dus daar zou ik niet echt op afgaan.
om vrij te vragen kun je eerlijk zijn en zeggen dat het voor een sollicitatie is voor na dit project (mits er geen kans op vast is bij dat bedrijf )
in principe hoef je geen reden op te geven om vrij te vragen.zijn hun zaken niet...

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:38

Ik zou ook voor A en B wachten. Het is een beetje een risico nemen. Maar stel nu dat je bij C na 3 maanden moet stoppen, dan moet je weer op zoek naar een bedrijf zoals A en B, en weer helemaal het rijtje afgaan wat betreft sollicitatiegesprekken.

Ik zou gewoon open tegen C zeggen dat je nog 2 andere sollicitaties lopen hebt welke meer in jouw straatje liggen. Als ze je graag hebben, gaan ze dat ook zeker tonen. Zo niet, jammer dan maar je hebt nog 2 kansen. Daarna trouwens ook nog genoeg, moesten zij niets worden.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:39

Kun je niet bij bedrijf A en B vragen hoe lang de procedure nog duurt en hoe snel ze je dan in dienst willen hebben mocht je het worden. Hierin gewoon open kaart spelen. Gelet op het feit dat de procedure erg lang is maakt een maand eerder of later starten misschien niet zo uit. Bovendien gebeurd het vaak genoeg dat bedrijven iemand aannemen die nog een opzegtermijn heeft.

Misschien kun je wel bij C starten en dat er dan na 3 maanden een baan op je ligt te wachten bij A of B. Je zal dan wel die drie maanden af moeten maken omdat er geen proeftijd is.
Vrij vragen zou wel moeten kunnen, ook bij een drie maanden contract heb je een aantal vakantiedagen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 09:43

Voor sollicitatie moeten ze volgens mij verlof geven.
Vakantiedagen bouw je wel gelijk op maar ik ken ook wel bedrijven waar je ze de eerste 3 maanden niet mag opnemen voor vakantie.

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 10:15

Bedankt voor de reacties tot nu toe!

Ik heb even gezocht en sinds 1 januari dit jaar mag er inderdaad geen proeftijd worden opgenomen in een contract van onder de zes maanden.

Ik denk dat ik tegen bedrijf C inderdaad maar eerlijk ga zijn. Dat ik nog 2 sollicitaties heb lopen en dat ik die even wil afwachten.

Kan natuurlijk ook zo zijn dat ik bij alledrie afgewezen word, dan stress ik 'm om niks nu. :+

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:20

Duhelo schreef:
maar dan wordt je bij c zeker afgewezen. dan pakken ze nr 2 in de rij waar ze wel zekerheid hebben.
ik zou op safe spelen. bedrijf waar je kunt starten aannemen. en je ziet wel wat er verder uitkomt.

Dat is niet altijd waar. Ik heb net 2 procedures gelopen. Bij de 1 aangenomen maar wilde graag de ander. Die procedure duurde langer en daar wilden ze wel op wachten, met het risico dat ze met lege handen stonden.
Heb uiteindelijk de baan gekregen die ik heel graag wilde en de ander afgewezen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:25

Ik heb er laatst zelf ook 1 afgewezen in ronde 3.
mevrouw HR was erg ongelukkig dus waarschijnlijk was ik het geworden, maar het is nou eenmaal competitie van beide kanten.
Zij wilde zich steeds niet concreet uitspreken of ik 80% ipv 100% kon werken en daarom heb ik toen voor een ander gekozen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 10:26

Sizzle schreef:
Voor sollicitatie moeten ze volgens mij verlof geven.
Vakantiedagen bouw je wel gelijk op maar ik ken ook wel bedrijven waar je ze de eerste 3 maanden niet mag opnemen voor vakantie.

Verlof alleen als het gaat om bijvoorbeeld een reorganisatie waardoor je gedwongen bent weg te gaan

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:42

Oh, altijd lastig dit soort dingen! Hoewel niet zo opgevoed denk ik dat je momenteel toch echt aan jezelf moet denken. Je zou ipv vrij vragen nu al kunnen aangeven dat je nog wel een 'tandartsafspraak' op korte termijn moet maken. Open kaart spelen is heel nobel en sjiek maar ik vrees dat je in dit geval jezelf ermee in de vingers snijdt. Een baan voor een jaar is toch prettiger dan voor 3 maanden. Ik zou dus nog niks afkappen, want idd, stel de keuze valt niet op jou dan zie je alsnog wel hoe het loopt.
Succes in elk geval!!

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 13:49

Take what you can, give nothing back ;)

Ik zou ook op safe spelen. Voor hetzelfde geld word je bij alledrie afgewezen. Eerst maar even afwachten wat bedrijf C gaat doen :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 20:06

Normaal zou je vandaag al opgebeld zijn?

M_aaike

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-15 23:36

Ik ben bij bedrijf C (gelukkig) afgewezen, dat scheelt een boel kopzorgen! Bij bedrijf A en B ben ik door naar de volgende ronde! *\o/*

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-15 23:40

haha. scheelt je inderdaad kopzorgen. hopelijk komt er een van de 2 bedrijven goed uit.succes!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 07:26

Hoe blij kan je zijn met een afwijzing hihihi
Zet m op!

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-15 08:16

M_aaike schreef:
Ik ben bij bedrijf C (gelukkig) afgewezen, dat scheelt een boel kopzorgen! Bij bedrijf A en B ben ik door naar de volgende ronde! *\o/*

Succes, en het is juist verstandig te melden dat je nog een sollicitatie hebt lopen...goed voor je onderhandeling..je mag best zeggen dat beide jobs je voorkeur hebben en dat de beslissing moeilijk wordt...kijk maar eens hoe graag ze je willen hebben en voor je over hebben...je mag best ook wat eisen, wees reeel maar wees ook verstandig om met een mooi contract thuis te komen waar ook al besproken toekomstperspectief in zit..