23 en geen werkervaring

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Gucci_

23 en geen werkervaring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 22:28

Ik ben bijna 23 en heb bijna geen werkervaring. Wel een paar keer een dag of 2 dagen ergens gewerkt op oproep, maar dat telt denk niet voor m'n cv. Ik heb in 2009 mijn diploma behaald en studeer nu weer fulltime. Afgelopen jaren wel een jaar mbo gedaan en een jaar hbo. Nu ben ik weer aan het studeren en weekends ben ik bij mijn familie. Dan zou alleen de zomervakantie overblijven om een paar weken te werken. Ik denk rond mijn 26e/28e pas helemaal klaar te zijn met studeren, maar is het dan niet erg dat ik bijna helemaal geen werkervaring heb?

Ik heb wel vaak gesolliciteerd, maar met weinig succes, of na een paar dagen kon ik alweer stoppen (dit was een stage). Ik heb soms het gevoel dat ik niet serieus genomen word. Soms ben ik bang dat als ik straks klaar ben met studeren nergens werk kan vinden, omdat ik geen ervaring heb...

Iris82

Re: 23 en geen werkervaring

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:29

Wat heb je dan die andere 4 jaar gedaan tussen 2009 en nu?

Donna89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:34

Ook nooit een bij baantje gehad? supermarkt? horeca? etc? Waar betaal je dingen van?

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:35

Stages zijn toch ook werkervaring? Of doe je zeer specifieke stages en draai je niet in het bedrijf mee?

Ik ben zelf ook net 23 en kan ook niet zeggen dat ik een weekendbaantje of bijbaan naast mijn studie heb gehad. Wel de wereld aan stages, en ben daarom ook niet bang dat ik geen werk kan vinden straks..

(ik heb wel zomerbaantjes gehad, en ook een baantje gehad toen ik een tussenjaar deed)

evelien_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:36

Met vrijwilligerswerk kun je ook een beetje werkervaring opdoen. Of ga kijken of ze bij winkels nog iemand voor een paar uurtjes nodig hebben zoals de koopavonden. Maar vanaf 2009 tot nu ben je bijna 5 jaar verder waarvan 2x een jaartje opleiding, waarom heb je die andere 3 jaar dan niet gewerkt ( betaalt of onbetaald)

xMarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 22:38

Stages zou ik zeker wel meetellen als werkervaring.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:00

23 jaar en nog nooit een baan gehad?
Heel eerlijk, ik zou je op basis van geen werkervaring niet eens uitnodigen voor een gesprek.

Wat doe jij in je vakanties etc dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:02

Ik heb op 23 ook geen werk ervaring, via uwv een jobcoach en nu ben ik op koers naar een baantje tussen de koeien :+

Maar het is moeilijk, ze willen ervaring etc. Winkels liefst jongelui van 16

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:07

Ik was ook met m'n CV bezig, van m'n 15e t/m m'n 19e veel gewerkt en daarna vol op m'n studie gericht dus nu een 'gat.' Had het geld toch niet nodig. Maar ga nu toch maar eens iets zoeken, sowieso vanaf februari fulltime stage. Eens van m'n luie reet af _O-

Denk wel dat als je op je 28e bijna niet gewerkt hebt (even stages erbuiten gelaten) dat het wel overkomt alsof je niet wilt werken en dus lui bent. (Waarmee ik niet zeg dat je lui bent, maar die impressie kan je wekken)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:08

Vraag je desnoods of je bij een interessant bedrijf stage mag lopen om in iedergeval werk ervaring op te doen? Staat in ieder geval goed voor op je CV.

Oeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:09

Het lijkt soms niet zo, maar qua bijbaantjes zijn er altijd wel ergens opties te vinden.
Ik deed naast mijn studie bijvoorbeeld 2x in de week avondreceptie, is geen zware baan en op rustige avonden kun je zelfs prima je verslagen (of scriptie :+ ) schrijven.
Binnen het bedrijf waren ook mogelijkheden overdag af en toe in te vallen of wat zaterdagen mee te pikken. Verder had ik een collega die er in een tussenjaar zelfs fulltime welkom was.
Als je dus ergens binnen zit, kun je soms doorgroei-mogelijkheden vinden.

Verder ken ik maar zat mensen die 's morgens voor de studie (of juist erna) schoonmaakten, oppas-adresjes hadden, honden uitlieten, in het lokale asiel vrijwilligerswerk deden, in de horeca liepen, in een klooster manusje van alles waren... noem het maar op eigenlijk. Je kunt het zo gek niet bedenken of er zijn baantjes voor.

Of kun je voor je studie iets van studentasssistenschappen doen? Dat is vaak ook vakspecifiek, dubbel positief voor je CV.

Als je niet weet waar te beginnen, zoek eens uitzendbureau's en schrijf je in. Ga er gewoon voor, er moet heus wel wat te vinden zijn :)

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 23:35

Waarom ik niet gewerkt heb, komt door een gebeurtenis in mijn verleden (zet ik liever niet op bokt) waardoor ik nu psychische problemen heb. In die andere vier jaar heb ik altijd veel in het huishouden gedaan en met mijn paarden bezig en sporten. Ik vermaakte mij altijd wel. Nu ik weer studeer vind ik het wel zwaar om beide te combineren. Laat staan een baantje erbij... Nu ik lees dat werkervaring wel erg belangrijk is weet ik niet of ik wel door moet gaan met studeren. Wat heb ik anders aan dat diploma straks...Als ik zou stoppen zou ik werkervaring op kunnen doen. Als ik nu 'slechte' dagen heb, kan ik gewoon thuis blijven van school, maar dat kan niet als ik een baan heb, die raak ik oplaatst kwijt dan...

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:39

Word je geholpen met je psychische problemen? Ik (ook ervaringsdeskundige ;) ) kan me voorstellen dat nu naast je studie werken een hele opgave zal zijn.

Nogmaals, heb je wel stages gedaan of ga je die tijdens je studie nog wel doen? Hierin doe je ook ervaring op en kun je je onderscheiden :)

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:44

Geen werkervaring is volgens mij niet echt een probleem. Ik heb tijdens de middelbare school wel gewerkt, maar daarna niet meer. Tijdens mijn studententijd ben ik altijd druk bezig geweest, maar niet met betaald werk. In mijn ogen is het belangrijker dat je je op een andere manier ontwikkeld dan dat je persé in een café werkt of schoonmaakt. Dat laatste heb ik ook nooit gedaan, maar ik kon na mijn afstuderen kiezen uit meerdere banen, terwijl ik toch echt geen diploma heb waar enorm veel vraag naar is en dus afgezien van stages geen echte werkervaring op mijn cv had staan. Mijn advies zou dan ook zijn om vooral weer studiegerelateerde activiteiten te doen, in besturen zitting te nemen en dingen te organiseren.. dat is minstens net zo nuttig (en misschien wel nuttiger) dan een bijbaantje hebben.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:45

Ik zou het wel raar vinden, wanneer er gewoon niks aan werkervaring op een CV staat. Zeker wanneer je al eind twintig bent. (Uitgaand van je afstudeerjaar) Het zou zeker nadelig kunnen werken. Stages zeker op je cv zetten. Vrijwilligerswerk is ook een prima idee. Baantjes zijn overigens bijna altijd wel te vinden, als je maar goed genoeg zoekt en volhoudt :).

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:50

Ik denk wel dat je daar vragen over gaat krijgen en dat het niet in je voordeel is, maar halsoverkop een bijbaantje nemen zorgt niet perse dat je later makkelijker een baan kan vinden. Zeker niet als je dat niet aankan.

Ik zou eerder proberen me de komende jaren tijdens m'n studie proberen te laten zien dat je een meerwaarde bent. Door goede stages, relevante nevenactiviteiten en hoge cijfers.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-15 23:53

Ik moet tijdens mijn studie wel een stage doen, had bij mijn mbo opleiding best wel een leuke stage. Maar moest toen plotseling geopereerd worden, toen mocht ik daar opeens niet meer komen werken, waarom weet ik niet...
Studeren nu is heel stressvol voor mij, en ga daarom ook weekends terug naar mijn familie, zodat ik alles even kwijt kan.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:57

Ik denk als je klaar bent met studeren, een baantje als vakken vullen weinig toevoegende waarde heeft. Ik weet natuurlijk niet wat voor opleiding je doet, maar mij ons (technisch) wordt gekeken welke technieken je toe kan passen, niet hoelang je vakken vuller geweest ben :)

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-15 23:59

Ik heb ook geen bijbaantjes gehad zoals supermarkt etc. Maar heb mn cv flink aangevuld met stages, nevenactiviteiten en projecten die relevant waren voor m'n studie. Uiteindelijk zijn dat soort dingen veel belangrijker dan 4 jaar hebben gewerkt als vakkenvuller bijvoorbeeld. Geef jezelf dus een schop en ga op zoek naar dat soort dingen om toch ervaring op te doen.
Een optie: als je bij een vereniging zit ga dan dingen organiseren of ga in een commissie.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 00:08

Gewoon je opleiding afmaken en de daarbij behorende stages doen TS, en je niet ál te druk maken.
Op je CV schrijf je tzt dan je stages. Voor nu eerst maar eens je draai zien te vinden op je opleiding. Op het moment dat dat lekker draait is het vroeg genoeg om eens te kijken naar een (liefst bij je opleiding passende) bijbaan.
Mensen worden niet aangenomen op hun middelbare school bijbaantjes ( tenzij relevant voor het werk waar ze voor aangenomen worden...) maar op hun opleiding, ingeschatte vakbekwaamheid.

Dus nogmaals: lekker je draai zien te vinden op je opleiding, en dan maar eens kijken of je een bijbaantje kunt vinden die past bij je opleiding/ nuttig is voor je toekomstige werk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 00:21

Ik vind werkervaring wel heel belangrijk en dat mogen ook best stages of vrijwilligerswerk zijn. Ik vind het belangrijk dat iemand wel deel uit heeft gemaakt van het bedrijfsleven en het zegt toch ook wel wat over je instelling.

Nu ben jij ziek geweest, dus begrijp ik best dat het voor jou lastig of niet te combineren was, maar ik denk wel dat je het hierdoor moeilijker krijgt om een baan te vinden. Je zou toch die vier jaar moeten verklaren en dan misschien wel vertellen dat je ziek bent geweest.. En dat is ook niet iets wat aantrekkelijk is voor werkgevers.

Ik zou dus nu ook wel proberen om nog wat ervaring op te doen. Interessante stages of desnoods vrijwilligerswerk of iets voor een vereniging.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:30

Joh... We hebben het hier over iemand van 22.
Daar gaat echt niemand een royaal werkervarings CV van verwachten hoor ...

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:50

Nu niet.. Maar als 28e jarige is dat toch echt anders.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 09:53

Ik denk ook dat je er zeker vragen over krijgt. Ook als je bij stages niet terug hoeft te komen, meestal duren die toch wel langer dan een paar dagen. Heb je al eens gevraagd waarom je niet terug hoefde te komen? Dat zal je vast veel nuttige info opleveren.
Sowieso, studeren is altijd goed. Beter dan niet studeren en vakkenvullen voor je toekomst. Dus stoppen moet je nooit doen. Wat je kan proberen is in de vakanties een baantje te vinden, als betaald lastig is dan is vrijwilligerswerk ook goed. Het liefste in je vakgebied maar uberhaupt ergens een tijd werken is goed als 'bewijs' dat je goed functioneerd binnen een werkomgeving.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-15 10:09

Gucci_ schreef:
Waarom ik niet gewerkt heb, komt door een gebeurtenis in mijn verleden (zet ik liever niet op bokt) waardoor ik nu psychische problemen heb. In die andere vier jaar heb ik altijd veel in het huishouden gedaan en met mijn paarden bezig en sporten. Ik vermaakte mij altijd wel. Nu ik weer studeer vind ik het wel zwaar om beide te combineren. Laat staan een baantje erbij... Nu ik lees dat werkervaring wel erg belangrijk is weet ik niet of ik wel door moet gaan met studeren. Wat heb ik anders aan dat diploma straks...Als ik zou stoppen zou ik werkervaring op kunnen doen. Als ik nu 'slechte' dagen heb, kan ik gewoon thuis blijven van school, maar dat kan niet als ik een baan heb, die raak ik oplaatst kwijt dan...

Als jij nu stopt met studeren dan heb je een cv met drie of meerdere afgebroken studies. Om wat voor reden dan ook maar dan zal het vinden van een leuke baan tegen vallen want hier zitten werkgevers niet op te wachten. Straalt geen enkel doorzettingsvermogen uit. Dus, of je maakt je studie nu af en doet daarnaast een paar uurtjes vrijwilligerswerk in het vakgebied waar je naar toe wil of je haakt weer af en gezien je leeftijd kom je dan echt nergens aan de bak bij banen waar je nog wel voor geschikt bent.