faalangst

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Frieskee

faalangst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 22:10

Hoi, Hoi
Ik zit nu op 5 havo , heb heel de havo verder wel makkelijk doorlopen nooit in bespreking geweest. Wat nu het probleem is dat als je in 5 havo zit grote toetsen krijgt bijvoorbeeld van wiskunde 5 hoofdstukken en daar gaat dan meteen een angstgedachte en faalgedachte in mij komen van wat als je dadelijk een slecht punt haal , wat als.... , wat als... en natuurlijke de grootste faalangst is dat ik gewoon niet slaag voor havo , het probleem is niet dat ik dan 5 havo opnieuw moet doen maar eerder hoe mensen er dan tegenover staan dat ik voor de tweede keer 5 havo moet doen. Heeft iemand hier ook last van? Of heeft iemand tips om deze angst te onderdrukken?

Ik ben zelf ook een persoon die al heel snel opkijkt tegen mensen die de universiteit hebben gedaan , je weet natuurlijk in je achterhoofd dat ze slim zijn en dan gaat er meteen zo'n gedachte in je hoofd van: was ik ook maar zo slim :') (klinkt misschien heel dom)

ps. zelf heb ik 4 havo met alleen maar voldoendes afgesloten behalve scheikunde dan maar dat was maar een 5.4..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 09:22

Wat maakt dat je 'grote' toetsen enger vindt dan kleine toetsen? Houd je het overzicht niet meer, begin je te laat?

Ik zeg altijd: ik heb een wiskundedeuk in plaats van een wiskundeknobbel. Ik denk eigenlijk dat ik dyscalculie heb. Daardoor heb ik altijd hele grote moeite gehad met wiskunde en andere exacte vakken. Zo erg dat ik bij elke wiskundetoets eerst het halve uur een black out kreeg en vervolgens te weinig tijd had om de toets te maken. Toch heb ik mijn Havo gehaald.

Daarna ben ik HBO gaan doen, met de financiele vakken was het hetzelfde als op de middelbare school. Toch heb ik ook het HBO gehaald. :) Ik maakte me ook altijd zenuwachtig. Eerst was het: haal ik de Havo wel, daarna was het: haal ik het eerste jaar van het HBO wel (ivm negatief bindend studieadvies) en daarna was het: kan ik het HBO wel afmaken?

Uiteindelijk is dat ook gelukt. :) Je moet geloven in jezelf. Ik was ook altijd heel zenuwachtig voor de toets, maar als ik eenmaal in de examenzaal zat, had ik zoiets van ''kom nu maar op met die toets, ik ga proberen om hem zo goed mogelijk te maken''. Aan die black outs wende ik ook op een gegeven moment. Ik wist dat die kwam en dan ging ik maar rustig afwachten totdat die over was. Voor mijn eigen gevoel gingen toetsen ook beter als ik begon met een vraag waarvan ik wist hoe ik hem moest beantwoorden, dus een makkelijke vraag. Dus als dat de derde vraag was, hield ik wat ruimte op mijn antwoordvel over voor vraag 1 en 2 en begon ik met vraag 3. Dan kreeg ik ook wat meer zelfvertrouwen voor de andere vragen, want dan had ik niet het gevoel dat ik niks wist.