Kom ik ook even aanwaaien. Ik zal je pb beantwoorden tzt, nog niet echt tijd gehad om uitgebreid erover te denken en te schrijven
Verschil tussen opleiding en cursus ligt vooral bij het feit dat je bij een opleiding wordt klaargestoomd voor een vak (tolk/docent NGT) terwijl een cursus vrijblijvend is en voor iedereen toegankelijk (denk hierbij aan ouders, belangstellenden, medewerkers van een instelling waar dove/ mensen die gebarentaal nodig hebben).
Een minor gebarentaal doen is een goede optie als je later met dove mensen wil werken, alleen moet je dan wel wachten tot je in 4e jaar zit
Ik weet niet waar je woont, maar volgens mij kan je de minor ook doen op UvA (en dat zou absoluut mijn voorkeur verdienen).
Behalve Kentalis (een enorme organisatie die de dove kind niet perse op de eerste plaats heeft staan maar wel heel veel mogelijkheden biedt w.b. werk/stage gelegenheid) zou je ook kunnen kijken voor andere instellingen/organisaties zoals Auris (onderwijs) of GGMD (geestelijke gezondheidszorg en maatschappelijk werk), Odion/ St. Heerenloo / Philadelphia (woonbegeleiding/dagbesteding voor verstandelijk beperkten met groepen voor doven. )
Stuur anders even een pbtje van waar je studeert, misschien kan ik nog wel gericht tips geven voor mogelijke stageplaatsen waar je in aanraking kan komen met gebarentaal. Maar dan is een cursus doen ervoor wel heel erg handig. Dat kun je dan direct inzetten, ik heb al iets te veel stagiaires/medewerkers zien huilen omdat ze gewoonweg niet in staat waren om te communiceren met dove kinderen/jongeren. En het heeft absoluut een pluspunt wanneer je een stageplek zoekt.
Oh, je studeert in Nijmegen. Je zou kunnen kijken voor Gelderhorst in Ede. Verder ben ik niet bekend daar in de omgeving.