SPH combineren met gebarentaal/doven

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Mirashiba

SPH combineren met gebarentaal/doven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-15 15:08

Omdat de andere topics een beetje verouderd zijn, hier een nieuwe:

Ik studeer nu sinds deze maand SPH, Sociaal Pedagogische Hulpverlening en ben daarnaast erg geïnteresseerd in gebarentaal. Eerder dacht ik altijd dat het nutteloos zou zijn om het te leren, omdat ik niet in contact kom met doven. Maar ik zocht vandaag op internet en het blijkt dat er best voordelen voor een SPH'er zijn, wanneer je gebarentaal kan.
Mijn vraag is dan ook of er iemand is die SPH heeft gestudeerd en dat combineert met gebarentaal/doven? Ik zou heel graag meer willen weten over deze combinatie en ook wat de mogelijkheden zijn om gebarentaal te leren!

Groetjes Jolein

RoodZonnetje

Re: SPH combineren met gebarentaal/doven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:09

Gebarentaal is zeker nuttig als SPH-er, omdat je op plekken kunt komen te werken met doven/slechthorenden. Ook kun je er in de gehandicaptenzorg je voordeel mee doen is mijn ervaring. Je hebt als je op dergelijke plekken solliciteert dus zeker een streepje voor!

Misschien geeft je school wel cursussen? Anders kun je via https://www.gebarencentrum.nl/ wel aan plekken komen waar lessen NGT gegeven worden :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 21:14

Is zeker nuttig :j

Je kan ook contact opnemen met http://www.kentalis.nl/ en wie weet eens gewoon op gesprek daar gaan om meer te weten te komen wat er voor je mogelijk is

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 19:22

Oh, dat zijn al goede tips! Zijn er nog meer mensen die zelf SPH combineren met gebarentaal/ werken met doven?

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-15 22:21

niemand verder? :(

Domi_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 22:25

Ik studeer zelf geen SPH, maar ik ken wel een meisje die nu een minor gebarentaal/doventolk volgt aan de HU. Misschien is dat ook een optie voor jou?

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-15 14:12

Oke! Ik ben me even aan het orienteren en zie dat er opleidingen worden aangeboden, maar ook cursussen.. Weet iemand wat het verschil is?

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 16:17

Kom ik ook even aanwaaien. Ik zal je pb beantwoorden tzt, nog niet echt tijd gehad om uitgebreid erover te denken en te schrijven :)

Verschil tussen opleiding en cursus ligt vooral bij het feit dat je bij een opleiding wordt klaargestoomd voor een vak (tolk/docent NGT) terwijl een cursus vrijblijvend is en voor iedereen toegankelijk (denk hierbij aan ouders, belangstellenden, medewerkers van een instelling waar dove/ mensen die gebarentaal nodig hebben).
Een minor gebarentaal doen is een goede optie als je later met dove mensen wil werken, alleen moet je dan wel wachten tot je in 4e jaar zit ;) Ik weet niet waar je woont, maar volgens mij kan je de minor ook doen op UvA (en dat zou absoluut mijn voorkeur verdienen).

Behalve Kentalis (een enorme organisatie die de dove kind niet perse op de eerste plaats heeft staan maar wel heel veel mogelijkheden biedt w.b. werk/stage gelegenheid) zou je ook kunnen kijken voor andere instellingen/organisaties zoals Auris (onderwijs) of GGMD (geestelijke gezondheidszorg en maatschappelijk werk), Odion/ St. Heerenloo / Philadelphia (woonbegeleiding/dagbesteding voor verstandelijk beperkten met groepen voor doven. )

Stuur anders even een pbtje van waar je studeert, misschien kan ik nog wel gericht tips geven voor mogelijke stageplaatsen waar je in aanraking kan komen met gebarentaal. Maar dan is een cursus doen ervoor wel heel erg handig. Dat kun je dan direct inzetten, ik heb al iets te veel stagiaires/medewerkers zien huilen omdat ze gewoonweg niet in staat waren om te communiceren met dove kinderen/jongeren. En het heeft absoluut een pluspunt wanneer je een stageplek zoekt.

Oh, je studeert in Nijmegen. Je zou kunnen kijken voor Gelderhorst in Ede. Verder ben ik niet bekend daar in de omgeving.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 20:29

Kentalis heeft ook locaties in Nijmegen :j Misschien interessant als stage plaats.

Daarnaast is het inderdaad ook mogelijk om cursussen te volgen

op de site van het gebaren centrum kan je zelf in gebaren opzoeken. En er zijn ook apps met wat basis gebaren.

_Linn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-15 19:31

Hallo,

ik volg dan wel niet de opleiding SPH maar volg op het moment wel een cursus gebarentaal via gebarentaalvooriedereen. Dit wordt op verschillende locaties in Nederland gehouden en bestaat uit een aantal lessen die eens per week gegeven worden. Ik volg nu niveau 2 (vorig jaar/begin dit jaar niveau 1 gevolgd). Je leert daar door middel van verhalen verschillende gebaren. Uiteraard leer je lang niet alles maar je moet ergens beginnen toch. Bovenal is het een heel leuke groep (we zitten nu met een aantal die ook niveau 1 deden samen in niveau 2) en is het dus ook erg gezellig elke week. De docente is zelf ook doof, kan goed mondbeeld 'verstaan' waardoor communiceren prima lukt!
Ik vind het erg leuk en ben me nu ook aan het oriënteren op Jobdoen, zij binden als zijnde 'maatjesproject' doven aan horende mensen. Zo wordt je dus eigenlijk een 'maatje' van een dove.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-15 00:06

Ik loop nu mijn derdejaars stage bij Kentalis. Tijdens mijn stage heb ik cursussen gebarentaal en ik oefen natuurlijk in de praktijk.

Leuk en erg leerzaam!